Lewandowski Jan - Zarys historii swiadkow Jehowy.txt

(129 KB) Pobierz


Jan Lewandowski

,,Zarys historii �wiadk�w Jehowy��


 






Spis tre�ci

1. ,,Czasy�� Russella (1799 � 1916) � strona 2 
(www.republika.pl/iszbin/jl1.htm) 
2. Rz�dy Josepha Rutherforda (1917 � 1942) � strona 8 
(www.republika.pl/iszbin/jl2.htm)
3. Okres Nathana Knorra (1953 � 1977) � strona 16 
(www.republika.pl/iszbin/jl3.htm)
4. Frederick W. Franz (1977 � 1992) � strona 22 
(www.republika.pl/iszbin/jl4.htm)
5. Milton Henschel (1992 � do rezygnacji) � strona 25 
(www.republika.pl/iszbin/jl5.htm) 


Warszawa 2001
BROOKLYN SPӣKA BEZ ODPOWIEDZIALNO�CI

� Jan Lewandowski



"Czasy" Russella [ 1799 - 1916]

1799 - Uczyli kiedy�, �e w tym roku nast�pi� pocz�tek dni ostatnich (Przyjd� Kr�lestwo Twoje, w wydaniu 
polskim z 1923 r str. 15, 17, 34; Harfa Bo�a, wyd. pol., str. 239). Potem w wydanej po polsku w 1931 roku 
broszurze pt. Kr�lestwo nadzieja �wiata, na str. 58 Rutherford uczy� o nowej dacie rozpocz�cia si� dni ostatnich 
- o roku 1874. Widzimy wi�c, �e jeszcze 17 lat po roku 1914 nikt z nich nie mia� poj�cia o pocz�tku dni 
ostatnich w roku 1914. T� prawd� pr�buje zafa�szowa� Stra�nica nr 1 z roku CIV Jeste�my w niej 
przekonywani, �e B�g ju� przed rokiem 1914 objawi� im prawd� o pocz�tku dni ostatnich jakie mia�y nast�pi� 
od tego roku: �W zwi�zku z wyznaczon� przez Jehow� chronologi� wydarze� ciekawy jest nast�puj�cy fakt: B�g 
ju� kiedy� wyjawi� naprz�d daty rozpocz�cia si� dw�ch najwa�niejszych dot�d okres�w w dziejach ludzko�ci� 
�Pierwszym z nich by�y <<dni ostatnie>> �ydowskiego systemu rzeczy, kt�re zapocz�tkowa�a chwila chrztu 
Jezusa i namaszczenia go na Mesjasza.....� �A jak� drug� dat� rozpocz�cia si� wa�nego okresu �askawie poda� z 
g�ry do wiadomo�ci Jehowa ? Ot� wyjawi� odk�d mia�y biec <<dni ostatnie>> ca�ego, og�lno�wiatowego 
systemu rzeczy podleg�ego Szatanowi (2 Tym. 3:1 - 5). S� to <<czasy krytyczne, trudne do zniesienia>>, kt�re 
trwaj� na ca�ej ziemi od roku 1914� (str. 11, par. 2 i str. 13, par. 6).
 
1852 - 16 lutego rodzi si� w USA Charles Taze Russell, protoplasta dzisiejszych �wiadk�w Jehowy. Najpierw 
prezbiterianin, a potem gdy dorasta w wyniku w�asnej decyzji staje si� kongregacjonalist�. Tradycyjne wyznania 
wiary i biblijne chrze�cija�stwo, przestaj� go w ko�cu zupe�nie interesowa�. Nadal jednak jest poszukuj�cym 
(�wiadkowie Jehowy g�osiciele Kr�lestwa Bo�ego, str. 42, 43).
 
1864 - Benjamin Wilson wydaje Emphatic Diaglott, tzn. mi�dzywierszowy przek�ad Biblii, w kt�rym s�owo gr. 
parousia (przyj�cie) z 24 rozdz. Ew. Mt. (w. 27, 37, 39) oddaje przez s�owo obecno�� (�wiadkowie Jehowy 
g�osiciele...., str. 47, przypis). Dzi� pewnie ju� nikt nie pami�ta�by, �e taki przek�ad istnia�, gdyby nie fakt, �e 
przek�ad ten ma wp�yw na teologi� �wiadk�w Jehowy po dzi� dzie�. Adwentysta N. H. Barbour, p�niejszy 
wsp�pracownik Russella, dzi�ki sugestii niejakiego B.W. Keitha zacznie potem wierzy� (po zawodzie roku 
1874, gdy to spodziwany Chrystus nie przychodzi widzialnie - Dokonana Tajemnica, str. 61) dzi�ki temu 
przek�adowi w to, �e Chrystus mia� powr�ci� na ziemi� niewidzialnie (j.w., �wiadkowie Jehowy g�osiciele...., 
j.w.). W to samo saczyna wierzy� potem Russell (j.w., str. 47), kt�ry te� popiera si� tym przek�adem (j.w., str. 
133). Kim w�a�ciwie by� Wilson ? David Reed w swej ksi��ce pt. Answering Jehovah�s Witness Subject by 
Subject (Baker Book House, Grand Rapids, ed. II z 1998 r str. 23) podaje, �e pismo �wiadk�w Jehowy pt. 
Consolation w nr z 8 listopada 1944 r poda�o na str. 26, i� �podobno� Wilson by� Chrystadelfianem. Reed jednak 
zauwa�a (j.w., oraz str. 233), �e zar�wno wymienione przez niego publikacje Chrystadelfi�skie (Ecclesia) jak i 
materia�y Ko�cio�a znanego jako Church of God (Faith of Abraham) stwierdzaj�, �e Wilson by� w�a�nie 
cz�onkiem Church of God.
 
1869 - Adwenty�ci Johna Wendella przywracaj� u Russella wiar� w boskie autorstwo Biblii (j.w., str. 43, 44).
 
1870 - Zak�ada klas� studi�w biblijnych, gdzie w wyniku zniekszta�conej interpretacji Biblii zaczyna odrzuca� 
fundamentalne zasady wiary chrze�cija�skiej, jak prawda o nie�miertelno�ci duszy ludzkiej itd. S� to zr�by 
wsp�czesnej teologii �wiadk�w Jehowy (j.w., str. 44, 45).
 
1874 - Spodziewa si�, - jak sam przyznaje - �e w tym roku Chrystus przyjdzie widzialnie na ziemi� (Dokonana 
Tajemnica, str. 61; por. �wiadkowie Jehowy g�osiciele...., str. 132, gdzie m�wi o tym, �e �niedojrza�e pogl�dy co 
do celu i sposobu jego przyj�cia �ci�gn�y.... ha�b� na nas.�). Niekt�rzy zachodni pisarze pisz�cy o �wiadkach 
Jehowy uwa�aj�, i� publikacje jehowickie sugeruj� czasem nieprawdziwie, �e Russell spodziewa� si� 
niewidzialnego przyj�cia Chrystusa na ten rok. Mianowicie, ang. Rocznik �wiadk�w Jehowy 1975 podawa� (str. 
36), �e broszur� pt. Cel i spos�b powrotu naszego Pana Russell napisa� w 1873 roku w wieku 21 lat (por. 
�wiadkowie Jehowy g�osiciele...., str. 47, kt�ra podaje, �e w 1877), co sugeruje czytelnikowi, �e Russell pisz�c o 
niewidzialnym przyj�ciu Chrystusa na rok 1874 w tej broszurze (por. �wiadkowie Jehowy g�osiciele...., j.w.) 
�prorokowa�� o tym wcze�niej. Tak przynajmniej uwa�a Doug Harris w swej ksi��ce pt. Awake ! to The 
Watchtower, Vol. 1, wyd. Reachout Trust, str. 31, 32. Podobno Russell ochrzci� si� w tym w�a�nie roku, jak 
podawa� Jonathan Ross w swym pi�mie pt. The Bible Student Movement na str. 2 (J�zef Skorupi�ski, �wit 
Kr�lestwa Bo�ego, nr 3(194), Rok XXX, maj-czerwiec 1987, str. 30).
 
1875 - Russell dowiaduje si�, �e Chrystus �przyszed�� na ziemi�, ale niewidzialnie (�wiadkowie Jehowy 
g�osiciele..., str. 132, por. 45). Stra�nica nr 21 z 1949 roku podawa�a, �e �Mniej wi�cej w styczniu 1876 r� (str. 3) 
u�wiadomi� on sobie, i� gr. s�owo parousia z Mt. 24:3 oznacza obecno�� Chrystusa, a nie przyj�cie. Mia�o to 
bardzo potwierdza� Russellowi koncepcje Jego niewidzialnej obecno�ci, w kt�r� wierzy� ju� wcze�niej. 
Pozostaje jednak nierozstrzygni�ta kwestia odno�nie tego sk�d mia� on owo wcze�niejsze poznanie niewidzialnej 
obecno�ci Chrystusa. Je�li wg niekt�rych �r�de� �wiadk�w Jehowy Russell wiedzia� o niewidzialnym przyj�ciu 
Chrystusa ju� dwa lata wcze�niej przed 1876 (por. Pojednanie Rutherforda, str. 254) to jak zrozumie� powy�sz� 
sugesti� Stra�nicy odno�nie Mt 24 : 3 ? Ciekawe jest to, �e ich publikacje podaj� sprzeczne opinie odno�nie tego, 
czy by� on pierwszym na �wiecie, kt�ry sobie o tym niewidzialnym przyj�ciu u�wiadomi�. I tak, w Stra�nicy z 1 
V 1994 r czytamy �e �Jeszcze przed nimi pewne osoby zda�y sobie spraw�, i� Chrystus powr�ci w spos�b 
niewidzialny w postaci duchowej� (str. 24, par. 15) i �Ani Barbour, ani Russell nie byli pierwszymi, kt�rzy 
g�osili, �e powr�t Pana oznacza jego niewidzialn� obecno�� (�wiadkowie Jehowy g�osiciele...., str. 46, przypis). 
Mimo to, kiedy� Stra�nica, rok C, nr 23 podawa�a, �e �Sumienni <<badacze Pisma �wi�tego>>, jak w�wczas 
nazywano �wiadk�w Jehowy, pierwsi dostrzegli r�nic� mi�dzy cz�owiekiem, Jezusem Chrystusem, kt�ry ui�ci� 
cen� okupu, a chwalebnym zmartwychwsta�ym duchem, kt�ry powraca niewidzialnie aby obj�� w�adz� w 
Kr�lestwie Bo�ym� (str. 11, par. 6, por. Wykfalifikowani do s�u�by kaznodziejskiej, cz�� IV, str. 45, 46, par. 7). 
Warto te� pami�ta�, �e w tym roku to nikt inny jak w�a�nie Barbour wskaza� jako pierwszy przed Russellem, �e 
koniec Czas�w Pogan �nast�pi� w 1914 roku, i to od niego Russell przej�� t� nauk� (�wiadkowie Jehowy 
g�osiciele....., str. 60, 134).Zbigniew Danielewicz podaje, �e Russell przej�� t� nauk� od Patona nie Barboura (W 
oczekiwaniu na paruzj�, Lublin 1999, str. 224), ale prawdopodobnie jest to b��d bo publikacje �wiadk�w tego 
nie potwierdzaj�, pisz�c zamiast tego o Barbourze.  
 
 
1876 - Mniej wi�cej od tego czasu zaczynaj� obchodzi� Pami�tk� �mierci Chrystusa (j.w., str. 242). Russell 
dowiaduje si�, �e jest jeszcze inna grupa ludzi, kt�ra wierzy w niewidzialny powr�t Chrystusa. Ksi��ka 
�wiadkowie Jehowy g�osiciele....., pisze o tym na str. 133: �Gdy w roku 1876 Russell po raz pierwszy wzi�� do 
r�ki Zwiastuna Poranka, dowiedzia� si�, �e istnieje jeszcze inna grupa ludzi, kt�ra wierzy w niewidzialny powr�t 
Chrystusa.� Wida� wi�c, �e na d�ugo przed tym, zanim Russell zacz�� redagowa� sw� Stra�nic� (od 1879) o 
niewidzialnym powrocie Chrystusa pisali ju� inni. To pr�bowa�a potem zatai� wydana przez nich w 1917 roku 
ksi��ka pt. Dokonana Tajemnica. Na stronie IV w Przedmowie podawa�a ona czytelnikom, �e �Watch Tower 
by�o pierwszem i jedynem pismem donosz�cem o OBECNO�CI Chrystusa� (cyt. z wyd. polskiego z roku 1923, 
por. Harfa Bo�a, str. 246, par. 417 gdzie jest taka sama sugestia). Od tego roku Russell zacz�� wierzy�, - 
przekonany przez jednego z adwentyst�w - �e Chrystus powr�ci� niewidzialnie w roku 1874. �Barbourowi uda�o 
si� przekona� Russella, �e w roku 1874 rozpocz�a si� niewidzialna obecno�� Chrystusa� (�wiadkowie Jehowy 
g�osiciele...., str. 47). �...ja wiele si� od niego nauczy�em o chronologii� (j.w., str. 46, 47). �....ju� dawno przed 
nami by�a ona przedstawiana mniej wi�cej w takiej formie, w jakiej my j� podajemy, podobnie jak r�ne 
proroctwa, na kt�re si� powo�ujemy, omawiali ju� w innym celu adwenty�ci....� m�wi� Russell ( j.w., str. 49, por. 
Przebud�cie si� ! nr 11, 1994 r str. 26, przypis). Niech wobec tych o�wiadcze� Russella czytelnicy oceni�, czy 
Dokonana Tajemnica m�wi�a prawd� stwierdzaj�c, �e w swych wyk�adniach S�owa Bo�ego �Russell nie zwa�a� 
na s�owa lub opinie cz�owieka, jakkolwiek uczonego i nabo�nego, czy to naszych lub przesz�ych czas�w� i 
�S�ucha� tylko s�owa, kt�re pochodzi�o wprost z ust Bo�ych, przez prorok�w, pisz�cych pod wp�ywem Ducha 
�wi�tego� a �Wszystka jego m�dro�� pochodzi�a od Boga przez o�wiecenie Ducha �wi�tego� (str. 431) ?
 
1877 - Wsp�lnie z Barbourem publikuje ksi��k� pt. Trzy �wiaty i �niwo tego �wiata, gdzie pisz� o ko�cu Czas�w...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin