Historiografia filozoficzna.pdf

(180 KB) Pobierz
HISTORIOGRAFIA FILOZOFICZNA, historia filozofii, dyscyplina met
HISTORIOGRAFIA FILOZOFICZNA ( historia filozofii ) – dyscyplina
metafilozoficzna przedstawiająca w sposób uporządkowany dzieje filozofii;
przyjmuje formę uzależnioną od założonej koncepcji rozumienia historii i
filozofii jako: 1) dokumentacyjno-interpretujące przedstawienie kultury
filozoficznej (zwł. oryginalnych dokonań poszczególnych autorów, kierunków
i szkół); 2) systemowa analiza indywidualnych rozwiązań (rzadziej prądów i
kierunków) podjęta w perspektywie sformułowanych przez ich twórców
założeń lub całokształtu dokonań; 3) prezentacja historycznego rozwoju
problemów i rozumienia pojęć filozoficznych oraz sposobów uzasadnienia
filozoficznych twierdzeń; 4) element współtworzący systematyczną filozofię
przez postawienie omawianych zagadnień filozoficznych w dyskusji z całym
dotychczasowym dziedzictwem; 5) filozofia (lub tylko jej określona forma),
która podkreślając wartość postrzeganego hermeneutycznie doświadczenia,
utożsamia się z badaniem dziejów pojęć filozoficznych; 6) dział historii
kultury, zwł. historii literatury.
Starożytność. H. f. od czasów starożytnych była ujmowana jako
składnik systematycznej filozofii. Platon tłumaczył jej hermeneutyczną
funkcję, odwołując się do ontologii związanej z koncepcją preegzystencji
duszy ludzkiej; podkreślał rolę wspomagającego autorytetu „starszych” w
uprzytamnianiu sobie sensu idei. Funkcje h. f. sprecyzował Arystoteles: w
historycznym doświadczeniu upatrywał fundament wszelkiej wiedzy przez
postawienie analizowanych problemów w dyskusji z wcześniejszymi
dokonaniami oraz poprzedzając każdą wypowiedź przytoczeniem poglądów
poprzedników (tę erudycyjną praktykę upowszechnił Teofrast).
Starożytną h. f. kształtowali: 1) doksografowie – od Teofrasta (IV/III w.
przed Chr.) do Arystoklesa z Messyny (II w. po Chr.) – zestawiający poglądy
różnych autorów na poszczególne problemy filozoficzne (por. Doxographi
graeci , oprac. H. Diels, B 1879, 1965 4 ); 2) bliscy średniemu platonizmowi
erudyci z biblioteki w Aleksandrii (Eratostenes, Kallimach z Cyreny),
zbierający w postaci katalogów, bibliogr. i wyciągów materiały dotyczące gr.
filozofii; 3) biografowie od Antygonosa z Karystos (III w. przed Chr.) i
aleksandryjczycy (Kallimach, Hermippos ze Smyrny i Satyros z Kallatis),
którzy dla wyjaśnienia poglądów filozofów odwoływali się do okoliczności ich
życia; 4) historycy z czasów diadochów (od Arystona, Sobiona, Heraklidesa
HIST. FILOZOFICZNA PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
1
Lembosa do Antystenesa, Filodema z Gadary i Dioklesa z Magnezji),
przyporządkowujący poszczególne poglądy szkołom filozoficznym.
Odtworzenie tej wielokierunkowej praktyki (większość tych dokonań zaginęła
lub zachowała się jedynie w niewielkich frg.) umożliwia eklektyczna suma
tych kierunków Diogenesa Laertiosa (pierwsza poł. III w. po Chr.), która
stanowi główne źródło i przykład późniejszej h. f.; reprezentuje ją np. dzieło z
przełomu XIII i XIV w. W. Burleya De vita et moribus philosophorum (Kö
1472; wyd. kryt. H. Knust, T 1886, F 1964).
Formułując religijno-filozoficzną wizję świata, filozofia chrześcijańska
wykorzystała dla apologii chrześcijaństwa oraz uporządkowania i
sprecyzowania jego doktryny dorobek filozofii gr.-rzymskiej; wyciągi z pism
filozofów (dokonywane m.in. przez Klemensa Aleksandryjskiego, Orygenesa i
Euzebiusza z Cezarei), a także encyklopedie stanowiące sumę starożytnej
wiedzy, wykorzystywano jako materiał erudycyjny związany z wykładem artes
liberales, który stanowił element racjonalnego uzasadniania wiarygodności w
formie argumentu „z Tradycji”.
Średniowiecze. Rozumienie h. f. w wiekach średnich pozostawało w
ścisłym związku z kształtowaniem się właściwych tej epoce metod uprawiania
filozofii i tworzeniem odpowiadających im literackich form dzieł
filozoficznych i teologicznych. Lektura dzieł myślicieli starożytnych,
rozpowszechnionych w formie łac. tłum. i opatrzonych komentarzem (teksty
Arystotelesa interpretowane przez Boecjusza czy Mariusza Wiktoryna), a
następnie dzieł filozofów arab. była stopniowo wzbogacana glosami
przechodzącymi w komentarz (ad litteram), jak u Awerroesa i Tomasza z
Akwinu, przyjmujący niekiedy formę parafrazy tekstów klasycznych, jak u
Awicenny i Alberta Wielkiego. Ściśle związany z wykładem problemów
teologicznych był materiał erudycyjny zawarty we florilegiach (z łac. florilegus
– zbieracz kwiatów; antologia utworów różnych autorów), przekształcających
się w zbiory sentencji, a następnie w monumentalne sumy; wykorzystywały
one charakterystyczną dla scholastyki metodę ważenia autorytetów, ujętą
najpełniej przez Piotra Abélarda (tzw. analiza „sic et non”). Stosowana w
dysputach teologicznych historyczno-racjonalna argumentacja (jej
świadectwem są np. quodlibety) stała się erudycyjnym elementem quaestiones
disputatae.
HIST. FILOZOFICZNA PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
2
W sensie właściwym h. f. do końca XVIII w. była zdominowana przez
nurt biograficzny, reprezentowany w średniowieczu przez takich autorów, jak
Wincenty z Beauvais ( Speculum doctrinale stanowiące II część powstałego w
1256 Speculum maius , Str 1474, Duaci 1624, Gr 1965), Robert Grosseteste
(przypisywaną mu Summa philosophiae wydał L. Baura w: Die
philosophischen Werke des Robert Grosseteste, Bischof von Lincoln , Mr 1912),
Jan z Salisbury (jego poemat filozoficzny wydał Ch. Petersen pt. Entheticus de
dogmate philosophorum , H 1843), Roger Bacon ( Opus maius , wyd. J. H.
Bridges, I–II, Ox 1897, 1964), Otton z Freisinga ( Chronica , wyd. A.
Hofmeister, Han 1912, wyd. W. Lammers, B 1960, Da 1990 5 ) czy H. Schedel
( Liber Chronicarum , Nü 1493; wyd. R. Pörtner, Dm 1978, 1993 5 ; frg. w języku
pol. w: Sarmacja , oprac. B. Deresiewicz, To 1992).
Odrodzenie. Renesansowy krytycyzm wobec scholastyki i chętnie
uprawiany eklektyzm sprzyjały ożywieniu świadomości historycznej w
studium filozofii. Powrót do źródeł klasycznych zaowocował pogłębieniem
znajomości platonizmu (Plethon, Bessarion, M. Ficino, Akademia Florencka),
neoplatonizmu (Ficino), stoicyzmu (Justus Lipsius), epikureizmu (P. Gassendi).
Choć postulowano odkrycie autentycznego sensu tekstów starożytnych,
faktycznie nie wyzwolono się od późniejszych interpretacji (np. rozumiano
arystotelizm w duchu tomizmu, szkotyzmu, aleksandrynizmu i awerroizmu).
Dopiero od XVII w. w tytułach prac z zakresu h. f. zaczął się pojawiać
współcześnie brzmiący tytuł Historia philosophiae ; publikacje te zawierają nie
tylko przegląd życia, dzieł oraz poglądów poszczególnych autorów; stają się
także historią szkół filozoficznych i prowadzonych przez nie dyskusji (F.
Bacon, De sapientia veterum , Lo 1609, NY 1976; Th. Stanley, History of
Philosophy , Lo 1655, 1743 4 , I–III, NY 1978, rozpowszechnione w edycji łac.
jako Historia philosophiae orientalis , A 1690, oraz jako Historia philosophiae.
Vitas, opiniones resque gestas et dicta philosophorum sectae , L 1711, 1740 2 )
oraz prezentacją poszczególnych okresów w historii filozofii (J. de Launoy, De
varia Aristotelis in Academia Parisiensi fortuna , P 1653, 1662 3 ; J. Jonsius, De
historia peripatetica dissertatio , Vittembergae 1720). Takiemu podejściu
sprzyjało skupienie ówczesnego życia filozoficznego w szkołach,
odwołujących się do tradycji-autorytetu mistrza (czy raczej mistrzów kierunku,
których opinie tworzą swoistą hierarchię autorytetów).
HIST. FILOZOFICZNA PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
3
Coraz głębsza analiza starożytnych źródeł h. f. (J. Jonsius, De
scriptoribus historiae philosophicae libri IV , F 1659; wyd. J. Ch. Dorn, Je
1716, D 1968) sprzyjała podjęciu rozważań nad jej metodologią (E. Gerhard,
Dissertatio academica. De studio historiae philosophicae , Je 1705, 1711 2 ) i
zaowocowała krytyczno-racjonalną eksplikacją dokonań poszczególnych
myślicieli ( Acta Philosophorum, das ist: Gründliche Nachrichten aus der
„Historia Philosophiae” , oprac. Ch. A. Heumann, I–III, Hl 1715–1726, Bristol
1997).
Oświecenie. Dominacja sceptyczno-prepozytywistycznych tendencji w
dobie eklektycznie nastawionego Oświecenia tłumaczy rozkwit erudycji
historycznej podbudowanej analizami metodologicznymi (J. Brucker, Kurze
Fragen aus der philosophischen Historie , I–VIII, Ulm 1731–1736; tenże,
Historia critica philosophiae, a mundi incunabulis ad nostram usque aetatem
deducta , I–V, L 1742–1744, I–VI, 1766–1767 2 , Hi 1975; tenże, Institutiones
historiae philosophicae , L 1747, 1790 3 , a także A. F. Boureau-Deslandes,
Histoire critique de la philosophie , I–III, A 1737, I–IV, A 1756),
przedstawiającymi rozwój filozofii, zgodnie z oświeceniową koncepcją
kumulatywnego rozwoju kultury, jako dzieje aktywności ducha ludzkiego (J.
A. N. Condorcet, A. R. J. Turgot), tłumaczącą metodologiczną prawomocność
eklektyzmu (R. Goclenius, Conciliator philosophicus , I–II, Kas 1609, Hi 1977;
tenże, Lexikon philosophicum , F 1613, Hi 1964; a zwł. powstała w Paryżu w
latach 1751–1765 Encyclopédie ou dictionnaire raisonné des sciences, des arts
et des métiers zw. Wielką Encyklopedią Francuską) .
Sformułowany przez I. Kanta postulat uprawiania apriorycznej h. f.
postawił wyraźnie problem określenia jej metodologii. Przez kantystów (z tego
kręgu wyszła pierwsza metodologia historii filozofii – W. G. Tennemann,
Geschichte der Philosophie , L 1798, I 19–80) h. f. była traktowana nie jako
pozbawiona waloru naukowości rejestracja faktów, ale jako interpretacja o
charakterze filozoficznym. Oznaczało to odejście od ujęć biograficzno-
chronologicznych, akcentując rolę systemów filozoficznych, gdyż h. f.
rozumiano jako rozwój ludzkiego ducha (G. Buhle, Lehrbuch der Geschichte
der Philosophie und einer kritischen Literatur derselben , I–VIII, Gö 1796–
1804; J. Ch. A. Grohmann, Was heisst Geschichte der Philosophie? , w: tenże,
Neue Beiträge zur kritischen Philosophie , B 1798, I 1–78; W. G. Tennemann,
HIST. FILOZOFICZNA PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
4
Geschichte der Philosophie , I–XI, L 1798–1819, Bru 1969–1974; G. Buhle,
Geschichte der neuern Philosophie [...] , I–VI, Gö 1800–1805; J. M. de
Gérando, Histoire comparée des systèmes de philosophie, relativement aux
principes des connaissances humaines , I–III, P 1804, I–IV, P 1822; F. A. Carus,
Ideen zur allgemeinen Geschichte der Philosophie , w: tenże, Nachgelassene
Werke , L 1809, IV 106–136).
Aprioryczna postawa ujawniająca się zwł. na gruncie idealizmu niem.
zaowocowała wpływową koncepcją G. W. F. Hegla zawartą w Vorlesungen
über die Geschichte der Philosophie (I–II, B 1833–1836, L 1971, 1982 2 ;
Wykłady z historii filozofii , I–II, Wwa 1994–1996), u którego h. f.
przekształciła się w filozofię dziejów (w XX w. jej echem było utożsamienie h.
f. z filozofią u B. Crocego), traktującą rozwój filozofii jako etapy kształtowania
się jedynej filozofii i abstrahującą od indywidualnych rozwiązań. W szkole
heglowskiej zaowocowało to schematyzmem w porządkowaniu wykładu (L.
Feuerbach, Geschichte der neuern Philosophie von Bacon von Verulam bis
Benedikt Spinoza , Ansbach 1833, 1844 2 , F 1976; J. E. Erdmann, Versuch einer
wissenschaftlichen Darstellung der Geschichte der neueren Philosophie , I–VI,
L 1834–1853, I–VII, St 1931–1934, 1977 2 ; E. Zeller, Die Philosophie der
Griechen , I–III, T 1844–1852, I–III (I/1–2, III/1–2), L 1892–1923 5 , Da 1963;
K. Fischer, Geschichte der neuern Philosophie , I–X, Mannheim 1854–1877,
Hei 1946 6 ; V. Cousin, Histoire générale de la philosophie , P 1861 4 , 1884 12 ).
Pozytywizm. Równolegle rozwijał się nurt porzucający swoisty
konstruktywizm historyczny na rzecz badań opartych na starannej analizie
źródeł i wykazujący troskę o zrozumienie zawartych w nich treści. Nurt ten
wywodził się od hermeneutyki F. Schleiermachera i jego szkoły (W. Enfield,
The History of Philosophy, from the Earliest Times to the Beginning of the
Present Century, Drawn up from Brucker’s „Historia critica philosophiae” , I–
II, Lo 1791, Bristol 2001; Th. Lapeña, Ensayo sobre la historia de la filosofía ,
I–III, Burgos 1806–1807; H. Ritter, Geschichte der Philosophie , I–XII, H
1829–1853; Ch. A. Brandis, Handbuch der griechisch-römischen Philosophie ,
I–III, B 1835–1866; E. Röth, Geschichte unserer abendländischen Philosophie ,
I–II, Mannheim 1846–1858, 1862 2 ; I. J. Hanus, Geschichte der Filosophie von
ihren Uranfängen an bis zur Schliessung der Filosofenschulen durch Kaiser
Justinian , Olmütz 1850; V. Ph. Gumposch, Die philosophische und
HIST. FILOZOFICZNA PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin