1 . TEMAT : TAKTYKA GASZENIA POŻARÓW W PORCIE WOJENNYM.
ZASADY GASZENIA POŻARÓW OBIEKTÓW PORTOWYCH
I JEDNOSTEK PŁYWAJĄCYCH .
LP.
CZAS
[ min. ]
ZAGADNIENIA SZKOLENIOWE I ICH TREŚĆ , PYTANIA KONTROLNE
1.
10’
1 . CZĘŚĆ WSTĘPNA :
· przyjęcie meldunku ,
· podanie tematu i celów szkoleniowych,
· sprawdzenie obecności ,
· podanie zagadnień szkoleniowych :
2.
2 . CZĘŚĆ ZASADNICZA :
a . charakterystyka pożaru obiektów nabrzeża portowego i jednostek pływających :
Do cech charakterystycznych pożaru na okręcie ogólnie zaliczyć można :
· silne zadymienie [ szczególnie przy pożarze wewnętrznym ] ,
· trudność ustalenia źródła ognia i dotarcia do płomieni,
· przenoszenie się ognia nie tylko w wyniku bezpośredniego oddziaływania płomieni ale i w rezultacie przewodnictwa części metalowych .
Szczególną cechą charakterystyczną na okrętach jest groźba wybuchu i ograniczenie możliwości gaszenia oraz ratowania i ewakuacji załogi. Ogólnie pożary na okrętach dzielą się na :
· pożary w ładowniach i komorach ,
· pożary w kajutach służbowych i mieszkalnych ,
· pożary w kotłowniach i maszynowniach .
Do miejsc pożarowo niebezpiecznych zaliczyć można :
· zbiorniki z płynnym paliwem oraz cały układ paliwowy ,
· komory i pomieszczenia z amunicją ,
· pomieszczenia akumulatorów ,
· skład farb i magazyny okrętowe ,
· pomieszczenia o utrudnionym wietrzeniu.
Główne zagrożenie pożarowe portu i obiektów nabrzeża portowego wynika z koncentracji na ograniczonej powierzchni ogromnej ilości materiałów, infrastruktury technicznej portu , ładunków , okrętów , magazynów, urządzeń i dróg komunikacyjnych . W portach wojennych dodatkowe zagrożenie wynika z konieczności :
· bunkrowania okrętów ,
· uzupełnianie amunicji .
b . rola i zadania straży pożarnej w portach :
· dokonywanie kontroli prewencyjnych na terenie i w obiektach portowych ,
· udzielanie instruktażu do wykonywania prac pożarowo niebezpiecznych ,
· wystawianie posterunków prewencyjnych ,
· udział w komisjach pożarowo-technicznych ,
· ustalanie wymaganego zabezpieczenia pożarowego obiektów portowych ,
· szkolenie pracowników cywilnych i żołnierzy ,
· kontrola wyposażenia obiektów w gaśnice i inny podręczny sprzęt gaśniczy .
· statki typu ciężkiego, średniego i lekkiego ,
· oddziały lądowe ,
· drabiny mechaniczne ,
· sprzęt przeciwgazowo-dymowy ze sprzętem oddymiającym ,
· oddziały techniczno-ratownicze ,
· oddziały operacyjne ,
· sprzęt gaśniczy - dwutlenek węgla , proszki i halony ,
· sprzęt awaryjno -ratowniczy ,
· sprzęt ratunkowy - do ratowania ludzi ,
· sprzęt pomocniczy ,
· sprzęt kontrolny
c . zasady prowadzenia akcji gaśniczej w obiektach portowych i na okrętach :
ZASADY GASZENIA POŻARÓW NA OKRĘTACH :
Warunkiem skutecznej walki z pożarem jest szybkość przystąpienia do jego likwidacji zanim zdoła się on rozprzestrzenić. Na okręcie pożar gasi obsada poszczególnych pomieszczeń i działów, a w miejscach nie posiadających tej obsady w czasie alarmu bojowego gaszą grupy awaryjne. Jeżeli okręt znajduje się w porcie , do gaszenia przyłączają się siły i środki pożarnicze lądowe oraz statku pożarnicze lub okręty ratownicze .
Przystępuję do omawiania następujących zagadnień :
· charakterystyka taktyczno-techniczna znanych statków pożarniczych i okrętów ratowniczych ,
· podaję system alarmowania i wzywania pomocy przez zagrożone okręty ,
· schematy rozwiązań taktycznych uzależnionych od kierunku i siły wiatru ,
· możliwości współdziałania straży pożarnej jednostki z siłami i środkami ratownictwa podczas pożaru okrętu w porcie .
ZASADY GASZENIA OBIEKTÓW NABRZEŻA PORTOWEGO :
· omawiając korzystam z planu ochrony przeciwpożarowej jednostki ,
· wskazuję baseny załadowcze i wyładowcze,
· wskazuję poszczególne miejsca postoju i ich numerację,
· wskazuję rejony składowania materiałów oraz ich rodzaje ,
· zwracam uwagę na miejsca i sposób bunkrowania [ tankowania ] okrętów oraz uzupełniania amunicji ,
Omawiając taktykę działania straży pożarnych zwracam uwagę na rozróżnienie sytuacji kiedy pożar ma miejsce na nabrzeżu oraz kiedy pali się okręt przycumowany do nabrzeża . Uwzględnić przy tym należy możliwości i zakres współdziałania pomiędzy jednostkami straży pożarnej działającymi z lądu i z morza. Omawiam warianty rozwiązań taktycznych uwzględniając warunki macierzystego portu wojennego
· podaje charakterystykę pożarową materiałów najczęściej składowanych w magazynach nabrzeża portowego
POŻAR OKRĘTÓW PRZYCUMOWANYCH DO NABRZEŻA PORTOWEGO :
Pożar okrętów przycumowanych różni się od pożaru okrętów omawianych wcześniej, ponieważ okręt ten może być nieprzygotowany do odpłynięcia oraz jedno załoga może być zdekompletowana. W związku z tym możliwości korzystania z okrętowych urządzeń , sprzętu i instalacji przeciwpożarowych mogą być poważnie ograniczone. Do okoliczności ułatwiających gaszenie należy możliwość łatwego dotarcia z lądu i użycia znacznych ilości środków gaśniczych. Pożar takiego okrętu może być groźny dla okrętów sąsiednich i obiektów nabrzeża .
3.
3 . CZĘŚĆ KOŃCOWA :
· pytania kontrolne ,
· omówienie zajęć ,
· zakończenie zajęć .
PROWADZĄCY
......................................................
mapmapek