GASZENIE POZ W PORCIE.doc

(40 KB) Pobierz
Z A T W I E R D Z A M

 

  1 .  TEMAT                         :   TAKTYKA  GASZENIA  POŻARÓW  W  PORCIE  WOJENNYM.

                                                   ZASADY  GASZENIA  POŻARÓW  OBIEKTÓW  PORTOWYCH

                                                   I  JEDNOSTEK  PŁYWAJĄCYCH .

 

 

LP.

 

CZAS

[ min. ]

ZAGADNIENIA SZKOLENIOWE I ICH TREŚĆ , PYTANIA KONTROLNE

 

 

1.

 

10’

 

1 .  CZĘŚĆ  WSTĘPNA  :

 

·   przyjęcie meldunku ,

·   podanie tematu i celów szkoleniowych,

·   sprawdzenie obecności ,

·   podanie zagadnień szkoleniowych :

 

  1. Charakterystyka pożaru obiektów nabrzeża portowego i jednostek pływających stojących w porcie.
  1. Sprzęt i środki do gaszenia pożaru.
  1. Zasady prowadzenia akcji gaśniczej w obiektach portowych.
  1. Zasady udziału portowej straży pożarnej w gaszeniu pożarów na jednostkach pływających.

 

 

2.

 

 

2 .  CZĘŚĆ  ZASADNICZA  :

 

a .  charakterystyka pożaru obiektów nabrzeża portowego i jednostek pływających  :

 

Do cech charakterystycznych pożaru na okręcie ogólnie zaliczyć można :

·       silne zadymienie [ szczególnie przy pożarze wewnętrznym ] ,

·       trudność ustalenia źródła ognia i dotarcia do płomieni,

·       przenoszenie się ognia nie tylko w wyniku bezpośredniego oddziaływania płomieni ale i w rezultacie przewodnictwa części metalowych .

Szczególną cechą charakterystyczną na okrętach jest groźba wybuchu i ograniczenie możliwości gaszenia oraz ratowania i ewakuacji załogi. Ogólnie pożary na okrętach dzielą się na :

·       pożary w ładowniach i komorach ,

·       pożary w kajutach służbowych i mieszkalnych ,

·       pożary w kotłowniach i maszynowniach .

Do miejsc pożarowo niebezpiecznych zaliczyć można  :

·       zbiorniki z płynnym paliwem oraz cały układ paliwowy ,

·       komory i pomieszczenia z amunicją ,

·       pomieszczenia akumulatorów ,

·       skład farb i magazyny okrętowe ,

·       pomieszczenia o utrudnionym wietrzeniu.

 

Główne zagrożenie pożarowe portu i obiektów nabrzeża portowego wynika z koncentracji na ograniczonej powierzchni ogromnej ilości materiałów, infrastruktury technicznej portu , ładunków , okrętów , magazynów, urządzeń i dróg komunikacyjnych  . W portach wojennych dodatkowe zagrożenie wynika z konieczności :

·       bunkrowania okrętów ,

·       uzupełnianie amunicji .

 

  b  .  rola i zadania straży pożarnej w portach  :

 

  1. rodzaje straży pożarnych i służb ochrony ppoż w portach ,
  1. specyficzne zadania straży pożarnej w porcie :

·            dokonywanie kontroli prewencyjnych na terenie i w obiektach portowych ,

·            udzielanie instruktażu do wykonywania prac pożarowo niebezpiecznych ,

·            wystawianie posterunków prewencyjnych ,

·            udział w komisjach pożarowo-technicznych  ,

·            ustalanie wymaganego zabezpieczenia pożarowego obiektów portowych ,

·            szkolenie pracowników cywilnych i żołnierzy ,

·            kontrola wyposażenia obiektów w gaśnice i inny podręczny sprzęt gaśniczy .

  1. służba prewencyjna ,
  1. służba pogotowia przeciwpożarowego ,
  1. ratownictwo ,
  1. siły i środki :

·            statki typu ciężkiego, średniego i lekkiego ,

·            oddziały lądowe ,

·            drabiny mechaniczne ,

·            sprzęt przeciwgazowo-dymowy ze sprzętem oddymiającym ,

·            oddziały techniczno-ratownicze ,

·            oddziały operacyjne ,

  1. sprzęt specjalny :

·            sprzęt gaśniczy - dwutlenek węgla , proszki i halony ,

·            sprzęt awaryjno -ratowniczy ,

·            sprzęt ratunkowy - do ratowania ludzi ,

·            sprzęt pomocniczy ,

·            sprzęt kontrolny

  1. łączność w porcie ,
  1. organizacja współdziałania z innymi strażami pożarnymi .

 

  c  .  zasady prowadzenia akcji gaśniczej w obiektach portowych i na okrętach  :

 

ZASADY GASZENIA POŻARÓW NA OKRĘTACH  :

 

Warunkiem skutecznej walki z pożarem jest szybkość przystąpienia do jego likwidacji zanim zdoła się on rozprzestrzenić. Na okręcie pożar gasi obsada poszczególnych pomieszczeń i działów, a w miejscach nie posiadających tej obsady w czasie alarmu bojowego gaszą grupy awaryjne. Jeżeli okręt znajduje się w porcie , do gaszenia przyłączają się siły i środki pożarnicze lądowe oraz statku pożarnicze lub okręty ratownicze .

 

Przystępuję do omawiania następujących zagadnień :

·       charakterystyka taktyczno-techniczna znanych statków pożarniczych i okrętów ratowniczych ,

·       podaję system alarmowania i wzywania pomocy przez zagrożone okręty ,

·       schematy rozwiązań taktycznych uzależnionych od kierunku i siły wiatru ,

·       możliwości współdziałania straży pożarnej jednostki z siłami i środkami ratownictwa podczas pożaru okrętu w porcie .

 

ZASADY GASZENIA OBIEKTÓW NABRZEŻA PORTOWEGO  :

 

·       omawiając korzystam z planu ochrony przeciwpożarowej jednostki ,

·       wskazuję baseny załadowcze i wyładowcze,

·       wskazuję poszczególne miejsca postoju i ich numerację,

·       wskazuję rejony składowania materiałów oraz ich rodzaje ,

·       zwracam uwagę na miejsca i sposób bunkrowania [ tankowania ] okrętów oraz uzupełniania amunicji ,

Omawiając taktykę działania straży pożarnych zwracam uwagę na rozróżnienie sytuacji kiedy pożar ma miejsce na nabrzeżu oraz kiedy pali się okręt przycumowany do nabrzeża . Uwzględnić przy tym należy możliwości i zakres współdziałania pomiędzy jednostkami straży pożarnej działającymi z lądu i z morza. Omawiam warianty rozwiązań taktycznych uwzględniając warunki macierzystego portu wojennego

·       podaje charakterystykę pożarową materiałów najczęściej składowanych w magazynach nabrzeża portowego

 

POŻAR OKRĘTÓW PRZYCUMOWANYCH DO NABRZEŻA PORTOWEGO :

 

Pożar okrętów przycumowanych różni się od pożaru okrętów omawianych wcześniej, ponieważ okręt ten może być nieprzygotowany do odpłynięcia oraz jedno załoga może być zdekompletowana. W związku z tym możliwości korzystania z okrętowych urządzeń , sprzętu i instalacji przeciwpożarowych  mogą być poważnie ograniczone. Do okoliczności ułatwiających gaszenie należy możliwość  łatwego dotarcia z lądu i użycia znacznych ilości środków gaśniczych. Pożar takiego okrętu może być groźny dla okrętów sąsiednich i obiektów  nabrzeża .

 

 

3.

 

10’

 

  3 .  CZĘŚĆ  KOŃCOWA  :

 

·            pytania kontrolne ,

·            omówienie zajęć ,

·            zakończenie zajęć .

 

 

 

 

PROWADZĄCY

 

......................................................

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin