kompletacja-Stefanelli-Valtek.pdf

(3662 KB) Pobierz
PRODUKCJA URZĄDZEŃ
DO ZASILANIA POJAZDÓW
PALIWAMI GAZOWYMI LPG I CNG
OGÓLNA INSTRUKCJA MONTAśU INSTALACJI ESGI 2
Niniejsza instrukcja podaje zasady montaŜu
instalacji ESGI 2.
Jest ona przeznaczona do uŜytku dla montaŜystów
instalacji gazowych montujących instalację ESGI 2
w pojazdach objętych certyfikatem R115.
WERSJA 01/2008
Data wydania 04 grudnia 2008
Strona 1 z 31
EKO ALMA SP.J.
55-010 Radwanice ul. Grafitowa 2
Tel. +48 0 71 311 73 97 – Email: info@autogas.pl
828277931.027.png 828277931.028.png 828277931.029.png
PRODUKCJA URZĄDZEŃ
DO ZASILANIA POJAZDÓW
PALIWAMI GAZOWYMI LPG I CNG
OGÓLNA INSTRUKCJA MONTAśU INSTALACJI ESGI 2
SPIS TREŚCI
strona
1. OPIS SYSTEMU
3
1.1.Centrala sterująca
3
1.2. Reduktor
4
1.3. Listwa wtryskowa RAIL
4
1.4. Filtr fazy lotnej gazu zintegrowany czujnikiem temperatury gazu
5
1.5. Okablowanie
5
1.6. Przełącznik i saszetka zestawu sterującego
5
1.7. Czujnik P1/MAP
6
1.8. Przewody miedziane i węŜe gumowe
6
1.9. Dodatki
6
1.10. Zbiornik gazu
6
1.11. Wielozawór zbiornika LPG
7
1.12. Zawór tankowania
7
2. Procedury montaŜu układu zasilania gazem ESGI 2
8
2.1. Czynności wstępne.
8
2.2. MontaŜ reduktora
8
2.3. Podłączenie obiegu wodnego reduktora
8
2.4. MontaŜ dyszy wtryskiwaczy w kolektorze ssącym
8
2.5. MontaŜ listwy wtryskiwaczy
10
2.6. Połączenie listwy wtryskiwaczy z wtryskiwaczami w kolektorze ssącym
10
2.7. Łączenie reduktora gazu z listwą wtryskiwaczy
11
2.8. Montowanie filtra gazu i czujnika P1/MAP w układzie reduktor – filtr – listwa
wtryskiwaczy
11
2.9. MontaŜ zbiornika paliwa LPG
12
2.9.1. MontaŜ zbiornika toroidalnego
13
2.9.2. MontaŜ zbiornika walcowego
15
2.10. Wielozawór:
17
2.11. Wskaźnik poziomu gazu:
17
2.12. Obudowa gazoszczelna:
18
2.13. Przewody gazowe sztywne i giętkie:
18
2.14 Połączenia pomiędzy częściami składowymi instalacji LPG :
19
2.15 Zdalnie sterowany zawór roboczy:
20
2.16. Termiczny zawór bezpieczeństwa:
20
2.17 Wlew paliwa:
20
2.18. MontaŜ sterownika – centrali ( ECU)
21
2.19. Podłączenie przewodów elektrycznych w układ akumulatora
21
2.20. Podłączenie przewodów elektrycznych czujnika temperatury reduktora gazu w układ
pojazdu
22
2.21. Podłączanie przełącznika i buzzera (brzęczyka)
22
2.22. Podłączenie elektrozaworu reduktora i wielozaworu przy zbiorniku gazu
23
2.23. Podłączenie wiązek instalacji elektrycznej
23
2.23.1. Podłączenie zasilania „12V po stacyjce”:
24
2.23.2. Podłączenie sygnału prędkości obrotowej:
24
2.23.3. Podłączenie sondy lambda:
24
2.23.4. Podłączenie czujnika poziomu gazu w zbiorniku
24
2.23.5. Podłączenia elektryczne wtryskiwaczy benzynowych
24
2.23.6. Sprawdzenie jakości połączeni elektrycznych
25
2.23.7. Włączenie zasilania (akumulatora)
25
2.24. Uruchomienie silnika i regulacja układu
25
2.25. Kontrola jakości i znakowanie pojazdu.
25
3. Plan obsługi technicznej
26
4. Diagnostyka układu ESGI
26
5. Wykaz elementów instalacji ESGI 2.
27
Strona 2 z 31
EKO ALMA SP.J.
55-010 Radwanice ul. Grafitowa 2
Tel. +48 0 71 311 73 97 – Email: info@autogas.pl
828277931.030.png 828277931.001.png
PRODUKCJA URZĄDZEŃ
DO ZASILANIA POJAZDÓW
PALIWAMI GAZOWYMI LPG I CNG
OGÓLNA INSTRUKCJA MONTAśU INSTALACJI ESGI 2
1. OPIS SYSTEMU
Pragniemy zaprezentować system sekwencyjnego wtrysku gazu ESGI 2 spełniający
rygorystyczne normy emisji spalin EURO4 oraz zapewniający pełną współpracę z EOBD
pojazdu.
Jest to układ wtrysku paliwa LPG w fazie gazowej do kolektora dolotowego. Unikalny
algorytm sterowania wtryskiwaczami gazowymi na podstawie sygnałów sterujących z ECU
silnika samochodowego upraszcza mozolne programowanie w celu opracowania pełnej mapy
wtrysku gazu.
W systemie ESGI 2 wystarczy ustawić podstawowe parametry pracy silnika oraz
dokonać krótkiej adaptacji. NiezaleŜnie od typu silnika, po kilku minutach otrzymujemy
całkowicie zaprogramowany układ. Pozostaje nam tylko sprawdzenie działania i ewentualne
dokonanie minimalnych korekcji w celu zakończenia procesu programowania.
Uniwersalność sterownika oraz oprogramowania pozwala zastosować system ESGI 2 do
niemalŜe pojazdów wyposaŜonych w silnik o zapłonie iskrowym zasilany wtryskiwaczami
sterowanymi elektrycznie. System obsługuje silniki niezaleŜnie czy silnik jest zasilany w
układzie sekwencyjnym, pół sekwencyjnym czy teŜ fullgrupowym. MoŜemy takŜe podłączyć
dowolny wskaźnikiem poziomu paliwa dokonując niezbędnych ustawień za pomocą
oprogramowania serwisowego.
1.1.Centrala sterująca
Zadaniem centrali jest zbieranie i przetwarzanie informacji i na tej podstawie
sterowanie poszczególnymi funkcjami systemu. Centralka steruje pracą wtryskiwaczy podając
długość czasu wtrysku na podstawie: czasów otwarcia wtryskiwaczy benzynowych i obrotów
silnika.
Obudowa centralki wykonana jest z aluminium, jest
hermetyczna i wytrzymała na działanie wysokiej
temperatury.
Skutecznie zabezpiecza elektroniczne komponenty
mieszczące się w jej wnętrzu zarówno przed działaniem
zewnętrznych czynników atmosferycznych, jak i przed
oddziałaniem napręŜeń mechanicznych. Obudowa chroni
centralkę równieŜ przed działaniem promieniowania
elektromagnetycznego pochodzącego od elektrycznych elementów silnika lub z innych źródeł
(nadajników, przekaźników, telefonów komórkowych, itp.).
W przypadku wykrycia braku obwodu czujników centrala spowoduje przełączenie
zasilania na benzynę i wygeneruje kod błędu. Błąd ten jest moŜliwy do odczytania za pomocą
oprogramowania serwisowego.
Okablowanie podłącza się przy pomocy jednego hermetycznego złącza typu FCI, które
podłącza wszystkie niezbędne sygnały.
Strona 3 z 31
EKO ALMA SP.J.
55-010 Radwanice ul. Grafitowa 2
Tel. +48 0 71 311 73 97 – Email: info@autogas.pl
828277931.002.png 828277931.003.png 828277931.004.png 828277931.005.png 828277931.006.png 828277931.007.png
PRODUKCJA URZĄDZEŃ
DO ZASILANIA POJAZDÓW
PALIWAMI GAZOWYMI LPG I CNG
OGÓLNA INSTRUKCJA MONTAśU INSTALACJI ESGI 2
1.2. Reduktor
Reduktor instalacji ESGI 2 jest reduktorem
jednostopniowym.
Wewnątrz reduktora następuje
odparowanie płynnego gazu w wyniku
rozpręŜenia paliwa gazowego oraz wymiany
ciepła z płynem z układu chłodzenia silnika.
Reduktor ma zadanie utrzymywać ciśnienie
na poziomie 1,2 bar w odniesieniu do ciśnienia
kolektora ssącego. Ciśnienie wyjściowe gazu
reguluje układ spręŜyna membrana dławik
oraz specjalny system tłumiący drgania.
Na powierzchnię membrany z jednej
strony oddziałuje ciśnienie gazu, z drugiej zaś
strony podlega ona oddziaływaniu ciśnienia
kolektora dolotowego, podłączonego przy
pomocy przewodu gumowego. To powoduje, Ŝe
ciśnienie wyjściowe gazu nie jest stałe, lecz ulega zmianom w zaleŜności od ciśnienia
kolektora ssącego. Na przykład podczas pracy silnika na wolnych obrotach, ciśnienie
kolektora ssącego moŜe wynieść 0,6 bar, a ciśnienie wyjściowe z reduktora + 0,6 bar.
Natomiast po wciśnięciu pedału przyspieszenia do końca ciśnienie kolektora wyniesie
około 0 bar (ciśnienie atmosferyczne), a ciśnienie gazu ok. + 1 bar. W reduktorze znajduje
się czujnik temperatury, którego zadaniem jest dostarczenie centralce ESGI informacji
niezbędnych do prawidłowego sterowania strumieniem przepływu.
Przełączenie z benzyny na gaz zaleŜy równieŜ od temperatury reduktora, co zapobiega
przełączeniu przy zbyt niskiej temperaturze gazu. W zaleŜności od konfiguracji mogą być
stosowane reduktory innego typu.
1.3. Listwa wtryskowa RAIL
Wtryskiwacze w listwie są wtryskiwaczami typu
„bottom feed” (tj. zasilanymi od dołu). Gaz z listwy
przedostaje się do dolnej części wtryskiwacza i gdy
elektromagnes przesunie metalowy tłoczek, gaz
zostaje wtryśnięty do kolektora dolotowego.
Zwulkanizowana tłoczkiem uszczelka zapewnia
szczelność i cichą pracę wtryskiwacza.
RóŜnica ciśnienia oraz spręŜynka dociskowa
sprawiają, Ŝe gdy cewka nie jest zasilana, zawór
pozostaje w pozycji zamkniętej i gaz nie dostaje się
kolektora dolotowego
Strona 4 z 31
EKO ALMA SP.J.
55-010 Radwanice ul. Grafitowa 2
Tel. +48 0 71 311 73 97 – Email: info@autogas.pl
828277931.008.png 828277931.009.png 828277931.010.png 828277931.011.png
PRODUKCJA URZĄDZEŃ
DO ZASILANIA POJAZDÓW
PALIWAMI GAZOWYMI LPG I CNG
OGÓLNA INSTRUKCJA MONTAśU INSTALACJI ESGI 2
1.4. Filtr fazy lotnej gazu zintegrowany czujnikiem temperatury gazu
Zintegrowany filtr fazy lotnej gazu posiada wymiary
umoŜliwiające łatwy montaŜ. WyposaŜony jest w wysokiej
klasy wkład filtrujący powstały w oparciu o najnowsze
materiały filtracyjne.
Zaleca się wymianę wkładu filtracyjnego co 10.000
15.000 km. Wymiana filtra jest równoznaczna z wymianą
czujnika temperatury.
1.5. Okablowanie
W systemie ESGI zastosowano jedną, wspólną wiązkę
zawierającą wszystkie niezbędne przewody zasilające,
sterowanie elektrozaworów, wtryskiwaczy oraz przewody
sygnałowe do podłączenia czujników i przełącznika. Wiązka
jest zakończona hermetycznym złączem typu FCI słuŜącym
do podłączenia centrali gazowej.
Przewody posiadają odpowiednie wtyczki wtryskiwaczy
gazowych, czujnika temperatury i czujnika P1/MAP,
upraszczające procedury montaŜu.
1.6. Przełącznik i saszetka zestawu sterującego
Przełącznik, umieszczony w kabinie pojazdu, słuŜy do wyboru
trybu pracy instalacji gazowej. Został wykonany bardzo estetycznie
w sposób umoŜliwiający łatwy montaŜ wewnątrz pojazdu. W
przełączniku zamontowano klawisz wyboru trybu pracy gaz/benzyna,
kontrolkę pracy na gazie oraz wskaźnik poziomu gazu w zbiorniku.
Przełącznik jest umieszczony w saszetce zestawu sterującego,
zawierającej wszystkie niezbędne elementy do podłączenia
instalacji: czujnik temperatury reduktora, buzzer, trójnik do czujnika
P1/MAP sensora oraz opaski konektory.
Strona 5 z 31
EKO ALMA SP.J.
55-010 Radwanice ul. Grafitowa 2
Tel. +48 0 71 311 73 97 – Email: info@autogas.pl
828277931.012.png 828277931.013.png 828277931.014.png 828277931.015.png 828277931.016.png 828277931.017.png 828277931.018.png 828277931.019.png 828277931.020.png 828277931.021.png 828277931.022.png 828277931.023.png 828277931.024.png 828277931.025.png 828277931.026.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin