Przekrój.2013.01.pdf

(13540 KB) Pobierz
ad z Moniką Brodką 7 6
958511136.045.png
Więcej na :
W tym tygodniu
me p1szemy...
,
... o ,.Gangnam Style". Ani tym
sylwestrowym, w wykonaniu Maryli Rodowicz,
ani tym politycznym, w interpretacji polskiego
ambasadora w Pekinie. Już lepszy byłby
krakowiaczek.
MARCIN PROKOP
ZUZANNA ZIOMECKA
Pierwszyraz zobaczyłem ją
na sceie dekadę temu, jako
jurorprogramu "Idol". Mia­
ła lólat, niewyparzony ję­
zyk oraz talent i charyzmę,
którmi mogłaby o b dzie­
lić dwurotnie brdziej doświadczone wokalisti.
Program wygrała. I co z tego?- pomyślałem wtedy
gorzko- skoro w najlepszym wypadku i tak skoń­
czyjako niedroga oferta handlowa w laptopach paru
niekompetentnych cwaniaków, nazywających sie­
bie menedżerami, promotorami czy producentai.
Jakwiększość mniej lub bardziej uzdoionych lu­
dzi, naiwnie pukających w naszym raju do drzwi
wieliej kaiery.
Wiele sięnie pomyliłem. Ale iedyvvydawało się, że
Monika Brodka już na stałe zasililigęwykonawców
z gatunku niekoiecznych, stał się cud. Podśpievvu­
j ąca panienka z okładek plotkarsich pism zamieni­
ła się w dojrzałą, świadomą siebie artystkę, w której
na równi zakochały się komercyjne radia,. jak i wy­
magająca "altenatywna" publiczność. Nam opoia­
da, jak doszło do tej transformacji (s. 6).
Literaci baron Mlinchausen szczycił się tym, że
potrafił sam wyciągnąć się z bagna za włos. Brodka
twierdzi podobnie. ylko że jej to się udało naprawdę.
Nie ufam liczbom. Może to
humanistyczna fobia, ale
gdypodziela ją "jeden z naj­
ciekawszych mózgów eko­
nomicznych naszych cza­
sów", to coś musi być na rze­
czy. To dobry moment na wywiad z byłm doradcą
Havla Tomasem Sedlackiem (s. 24 ) , który opoiada
nam o fałszywej rzeczywistości, jaką przedstawia­
ją jego koledzy po fachu, gdy modelują przyszłość
i oceniają wartość państw przez pryzmat płaskich
wartości liczbowych.
Warto jego przewrotny pogląd na temat ograi­
czeń liczb przyłożyć do nakazu puszczania ore­
ślonej ilości polskiej muzyki na antenach radiowych.
Najpierw ustalono, że polska muzyka zajie jed­
ną trzecią czasu antenowego. Teraz okazuje się, że
60 proc. nakazanej muzyimusi zostaćpuszczone
w godzinach największej słuchalności. Co to za
dziwaczny pomysł? Gdyby ustalono, że w inach
mają nam serwować wieczorami konkretną por­
cję polsich filmów, najpewiej wpędziło by to nas
w objęcia pirackich serwisów. Choć dokumenty
Marcina Koszałi (s. 58) się obronią, częściej tra­
fiałyby się efekciarskie obrazytypu "Bejbi Blues".
A gdyby do tego w księgamiach rozpoczęto wiel­
kie liczenie polsich książek, a w lumpeksach na­
rzucono procent polskich butów, mała żelazna
kurtyna oddzieliłabynas na nowo od świata. Na­
wet w języku liczbowym ten nakaz wyje absur­
dem. Stanowimy pół złamanego procenta popu­
lacji tej planety! W dodatku, jak podkreśla Brodka
w rozmowie z HaniąRydlewską (s. 6), żyjemywcza­
sach wielkiego muzycznego rozmnożenia i gatun­
kowej różnorodności.
Dlatego ten nakaz, choć pozornie wspierającypol­
ską muzykę, paradoksalnie znokautuje same roz­
głośnie radiowe. Kto będzie wyczekiwał do noc,
by usłyszećmuzykę ze śiata, która gra całą dobę
w necie? Szkoda, bo radio i tak jest na ostatnich no­
gach. Zabierając temu dziadkowi wolność, ie ura­
tujemyrodzimej branżymuzycznej. Przygotowu-
je my za to grunt pod reatywną księgowość i in- (
trany handel procentai. Bo matma bez filozofii :
służy cwaniakom o wiele ierniej niż humanistom. o z
...o tym, że Beata l<empa wraca do PiS.
Jak nie wróci, tez o niej nie napiszemy.
...o zespole Weekend. Bo o nim w kolejnym
numerze.
... o tym, że SLD rozpoczęty dopiero 2013 r.
chce ogłosić Rokiem Edwarda Gierka. Nasze
typy: Feliks Dzierżyński, Róża Luksemburg,
Pawka Morozow.
...o Ludwiku Sobolewskim, zawieszonym
prezesie Giełdy Papierów Wartościowych.
CBA sprawdza, czy - by wspierać swoją
dziewczynę aktorkę- nie został
samozwańczym producentem filmowym.
Mial być Oscar, będą Maliny.
... o cięciach w altenatywnych stacjach
radiowych. O cięciach we wszystkich mediach.
Postulujemy, żeby w tym sezonie pochować
nożyczki.
RACZI<OWSI<I ----
7 stycznia 2013
3
958511136.046.png 958511136.047.png 958511136.048.png 958511136.001.png 958511136.002.png 958511136.003.png 958511136.004.png 958511136.005.png 958511136.006.png 958511136.007.png 958511136.008.png 958511136.009.png 958511136.010.png 958511136.011.png 958511136.012.png 958511136.013.png 958511136.014.png 958511136.015.png
7.01-13.01 SPIS TREŚCI
Więcej na : ww .ebookgigs.eu
AITUALNOŚCI
6 -) TEMAT TYGODNIA Brodka jest szczęściarą
Z piosenkarką rozmawia Hanna Rydle ws ka
12 ) NOWE MEDIA Facebook: kryzys zaufania
Pisze Marianna Saska
16 ) WSPOMNIENIE Ona Teresę To rańską wspomina l<arolina SuleJ
22 EWOLUCJE Telefon przeciw inwazji Wojciech Mi kot uszko
42 ) EZOTERYKA Czas wróżbitów Biznes nie z tego świata
opisuJe Grażyna Raszkowska
48 ) ŚWIAT Z Internetem do amazońskiej dżungli Aleksandra
Stanisławska
52 ) SPORT Szachy i show Norweski arcymistrz pod lupą
Jerzego Ziemackiego
56 ) PRZODOWNICY Strasznie tłukłem Z Wojciechem Mannem
ro zmawiają Bartosiak & Klinke
ADRES REDAKJI
ul. Prosta 51, 00-838 Warszawa,
22 463 03 00, www.przekroj.pl,
-mail: doredakcji@Jprzekroj.pl
Redaktorzy naczelni:
Zuzanna Ziomecka
Marcin Prokop
Zastępy redaktorów naczelnych:
Hanna Rydlewska
Monika Brzywczy
(redaktor działu Kultura)
Redaktor działu Grube S pr awy:
Anna Gwozdowska
Red atoy:
Grażyna Raszkowska
Grzegorz Sobaszek
Sekretarz redakcji:
Katarzyna Czarnecka
Współpracownicy:
Kamil Antosiewicz, Wojciech
Bańkowski, Kuba Dąbrowski,
Mateusz Farenholc, Paweł .
Felis, Karolina Katowska, Angelika
Kucińska, Marta Mach, Monika
MacieJewska, Wojciech Mikołuszko,
Katarzyna Nowakowska, Agata
Napiórska, Agata Nowicka, Cezary
Polak, Marek Raczkowski, Marianna
Saska, Karolina Sulej, Stach
Szabłowski, Mike Urbaniak
Projekt graiczny: Ma gdalena P i w o w a r
Pracownia graiczna:
A n d rz e j Fi g a t o ws k r
Fotoedycja: foto@przekrOJ.pl,
Karolina Sekuła, Katarzyna S e r ek
Obróbka zdjęć: B o gum i ła
Kreczmańska, Bartosz Wójcik,
To m a sz Kieras, Krzysztof Rzeszotek
Korekta: Ling Brett
Strona internetowa: I<RCMedia.pl
Wydawca: Presspublica sp. z o.o.
ul. Prosta 51, 00-838 Warszawa
Promocja i marketing: Ceza r y
Piernikowski- p.o. Dyrektora
Marketingu i Rozwoju, Paulina Berska
( p . b e r ska @ r p. p Q
Biuro reklamy:
Presspublica sp. z o.o.
ul. Prosta 51, 00-838 Warszawa;
faks: 22 621 46 58, 22 625 61 57
Dyrektor działu agencyjnego:
Filip Weichert- 22 463 Ol 88
(reklamainfo@presspublica.pl)
GRUBESPRAWY
24-) EKONOMIA Uwolnijmy się od dylktatu liczb Tom a s Se dlacek
w ro zmowie z Grzegorzem Siemionczykiem obala mit
o wszechwiedzy ekonom istów
KULTURA
58 ) FILM Wszyscy jesteśmy Perquisami Marcina Ko szałkę,
autora dokumentu o polskiej reprezentacji na Euro 2012,
przepytuje Hanna Rydlewska
64 ) ARCHITEKTURA Wykolejeni Mike Urbaniak przypomina
twórców warszawskich dworców
68 -) FANY l FDSZE Wybiera Tomek Rogalik
Monika Brzywc zy
30 ) FACHOWCY Światła, kamera, aplauz! Polskich animatorów
publiczności przedstawia Patryk Chilewicz
34 ) MEDIA Telewizja totalna Andrzej Gadlewski o Majewskim,
Lis1e i Woje wódzkim w jednej osobie
36 ) GENDER Żołn ierz bez względu na płeć Edyta Ż emta
,ii ..
l
]
� REM
mt.liillntmn
II
DłlUDi.I-l
RAZI<OWSKI
72 ) KINO Rein karnacja w limuzynie O nowym filmie Leosa
Caraxa pisze Dorota Chrobak
74 ) MUZVKA PO!P z przyszłości Angelika Kucińska
7S ) POPATRZ Złotoręki l<uba Dąbrowski
76 ) RTROIFUTURO Litery w starej1 i nowej szacie
Marta Mach i Agata Napiórska
PRNUMERATA YGODNIIA .PZEKRÓJ"
Prenumerata re da l<y j n a :
Cena prenumeraty 2013 r.:
Roczna: l 75 zl, kw a rt a ln a : 46,80 zł
Za m ó w ien i e na prenumeratę należy
składać e-mailem:
prenumerata@przekroj.pl
D o d at k o w e r n f o r m ac j e
te!. 800 120 19S; 22 463 00 87
Prenumerata kolporter�l<a
Oddziały Ruch S.A., te!. 801 800 803
lub 22 717 59 59 - te l e f o n i z ne Biuro
Obsługi K l i e n t a czynne w g o d z. 7-18,
www.prenumerata.ruch.com.pl,
ur z ę d y p o z t o we
Prenumerata na e-ydania:
w w w . p r z e kroj . pl , www.sklep.rp.pl,
www.egazety.pl, www.e-kiosk.pl
Do�tęp na tronę ww i w er sj ę na iPada
Prenumerata na iPad przez App Stare:
ty d z i - O, 79 €, miesiąc- l ,59 €,
rok-19,99 €
Prenu m era t a na Android
przez Google Play: t yd z ie ń - 3,49 zl,
m ie s i ą c - 6 , 8 9 zl, rok- 78 , 9 9 zt
Dos t ę p do serwisu oraz e-wydania
przez p r zekroj .pl : ty d zie ń - 2,89 zt,
m1esiąc- 8,89 z( rok- 89,00 zl
lnformaqe: se rwisyp l a tneJ rp . pl,
tel. 22 46 30 066
ROZMAITOŚCI
78 -) KUCHNIA Powrót polskiej ambrozji Miodosytnia Ce zara
Polaka
80 ) WINO Francja, ka rton i róż Wojciech Bańkowski
raz jeszcze o tym, co się będzie piło w tym roku
FELITONY
21 -) MARIUSZ ZIOMECKI: Łoty z galerii i krakacze
41 -) ASIA BRONISAWSKA GOŚCINNIE : Role,
które odgrywamy, sami powinniśmy reżys erować
70 -) MACIEJ NOWAI< : Pan od obiadów
Zdjęcie na okładce:
Yulka Wilam
PRZEKRÓJ numer 1
4
958511136.016.png 958511136.017.png 958511136.018.png 958511136.019.png 958511136.020.png 958511136.021.png 958511136.022.png 958511136.023.png 958511136.024.png 958511136.025.png 958511136.026.png 958511136.027.png 958511136.028.png 958511136.029.png 958511136.030.png 958511136.031.png 958511136.032.png 958511136.033.png 958511136.034.png 958511136.035.png
ROZMAW I A HANNA RYDLEWSKA, ZDJĘCIA YULI<A WILAM
Brodkajest
l
szczęsc1arą
Udowodnlła, że nie trzeba grać obciachowych piosenek, żeby osiągnąć komercyjny sukces,
ani siedzieć w awangardowej niszy, by zyskać uznanie krytyków oraz wymagającej publiczności.
Przyznaje, że każdy artysta jest produktem, ona też, ale równolegle stara się uwolnić od terroru
muzycznych formatów. Na dobry początek tego roku Monika Brodll<a opowiada nam o tym,
za co kocha Michaela Jacksona, czemu nie przepada za Grimes i dlaczego ciągnie ją do punk rocka.
Zabawmy się sloganem .Bądź sobą " , mocno
wyeksploatowanym przez świat reklamy,
ale też intrygującym, bo trudnym do zdefi·
niowan , ia. Co to znaczy "być sobą " w twoim
przypadku?
Folegam na swoim instynkcie. Kie­
dy wchodziłam do show-biznesu, nie
miałam niczego więcej. i kontaktów,
ai wiedzy, jak radzić sobie z ludźmi.
Rozmaite tmdne doświadczeia z po­
czątków mojej kaiery tylko utwierdziły
mnie w przekonaniu, że muszę wierzyć
samej sobie. Jeżeli czuję, że ktoś lub coś
mi nie pasuje, nie próbuję tego tłuić.
Los i sprzyja, skoro jestem dzisiaj u,
gdzie jestem, bez wieiego wysiłku. Sta­
ram się, żeby moje życie prywatne oraz
zawodowe sprawiało mi przyjemność.
Wyznaczam sobie nowe cele, kolejne
zadania i dążę do satysfakcji. Powiedz­
m, że to zdrowy egoizm.
bardzo łatwo jest stać się osobą roz­
poznawalną, zaistnieć w kolorowych
pismach. Wystarczy po prostu trzy
razy pojawić się w telewizji, najlepiej
w programie śiadaniowym. Jeżeli
tylko twoje nazwisko z czymś kojarzy
się ludziom, to już jesteś w m raju ce­
lebrytą. Poniekąd przebyłam taką drogę
sama, bo najpierw byłam osobą rozpo­
znawalną, "znaną twarzą " , a dopiero po­
ten z moim nazwisiem zaczęto łączyć
moją twórczość, jakieś pomysły i talent.
To była ostra walka o to, żebym była
oceniania ze względu na muzykę, a nie
ploti i ntymne wynurzenia. Wymaga­
ło to ode mnie ogronmej asertywności.
ła się konsekwencja co do tego, jak chcę
być postrzegana.
P'lanując swoją karierę, myślałaś o antyprzy­
kła dach, czyli o ludziach, któ rzy posiadali
wielki talent, ale zmarnowali go w głupi
sposób?
Byłam naznaczona antyprzykładami,
głównie w związku z kiepskimi isto­
riami życiomi zwycięzców "Idola".
Gdy wygrałam ten program, czułam
strach, a nie szczęście, bałam się, że
źle skończę. Tak naprawdę niczm się
nie różniłam od moich poprzedników
w momencie zwycięstwa. Oni- tak jak
ja -byli młodzi, ie wiedzieli, jak za­
wiadywać osiągniętymnagle sukcesem,
i nie ieli pomysłu na siebie.
MONll<A BRODl<A
W lutym skoń czy
261at. Poch odzi
z góralskieJ rodziny
o muzycznych
tradycjach.
Popularność zdo była
w 2004 r.,
po wygranej
w programie " ,dol " .
Jest autorką czterech
płyt stu dyjnych :
" Al bum " (2004),
"Moje piosenki "
(2006), " Gran da"
(201 O) oraz
" X" (201 2).
Czyli z jednej stro ny zdajesz się na instyn kt,
a z drugiej prowadzisz jednak świadomą poli­
tykę, jeśli chodzi o swój wizerunek?
Folityka zaczęła siętal: naprawdę w mo­
mencie, w którym osiągnęłam świado­
mośćtego, co chcę robić. Moje życie za­
wsze było związane z muzyką, ale ie
sądzłam, że będę znaną piosenkarką,
to nie był mój cel. Kiedy znalazłam spo­
sób na to, żeby się z tego cieszyć, pojawi-
Ale nie miałaś parcia na szkło, nie chciałaś
grać na festiwa lach tańca i !kiełbasy, jak
niektórzy la ureaci " ,dola " . Nie robiłaś takich
rzeczy chyba nigdy?
Ro biłam, każdy to robił. Grałam na
rozmaitych świętach miast, festynach
do kotleta. Tak wyglądają nasze polskie
realia. Jeśli chodzi o koncerty plenero-
Mówisz, że sukces osiągnęłaś bez wielkiego
wysiłku . A ja myślę, że to cholernie ciężka
praca zawiodła cię na szczyt.
Samo wejście do show-biznesu było
proste. Nie oszukujmy się - w Polsce
PRZEKRÓJ numer 1
6
958511136.036.png 958511136.037.png 958511136.038.png 958511136.039.png 958511136.040.png 958511136.041.png
Więcej na : ww . ebookgigs.eu
MUYA
7 stycznia 2013
7
958511136.042.png 958511136.043.png 958511136.044.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin