wprowadz_w6.doc

(93 KB) Pobierz
WYKŁAD IV

Internetowa Baza Pomocy Studentów Psychologii - psychol

www.psychobaza.prv.pl

Odwiedź nas!

WYKŁAD VI



UCZENIE SIE POZNAWCZE

 

 

Eksperyment na kurach:

 

 





1)

 

 

 

                                                                   Tu znajdował się pokarm                                                                  

                                                                    





2)

 

 

 

                                                                   Stąd dziobały pokarm

Kury spostrzegały to jako całość!

Pamięć proceduralna – drogą warunkowania, naśladowania (modelowania), zautomatyzowania.

 

 

Uczenie się poznawcze – to taka zmiana zachowania wywołana indywidualnym doświadczeniem, w którym pośredniczy rozwój pamięci deklaratywnej, epizodycznej, semantycznej (rozróżnienie Tolvinga) w aktywności ukierunkowanej na cel

 

1)     Pamięć proceduralna – kształtuje się we wczesnej filo- i ontogenezie (m. in. drogą warunkowania)

2)     Pamięć semantyczna – pojęć (jednostek abstrakcyjnych objaśnionych przez trójkąt Osgooda) i związków między nimi – pojawia się w drugiej kolejności.

 

Trójkąt semantyczny Osgooda

 

 

                                                                                   

 

 

 



                                                                                     Umysł





 

 

 



 

 

KRÓLIK



 

Obiekt – znaczenie – nazwa (etykietka)

Nazwa – wywołuje znaczenia

Zależy od kontekstu, jak dany termin oznaczamy

 

3)     Pamięć epizodyczna – wyłania się dzięki ukształtowanej pamięci semantycznej, gdy człowiek dobrze wyodrębnia siebie jako podmiot działania (sekwencja zdarzeń – epizod) razem z umiejętnością dokonywania introspekcji. Jest to pamięć obejmująca sekwencję zdarzeń, w których człowiek był podmiotem (Ja, nie Ja), (postrzeganie siebie jako aktora wydarzeń).

 

-          Uczenie się poznawcze:  nie dotyczy związków S-R, tylko związków miedzy podmiotami i zjawiskami otoczenia, a więc ich znaczeń (sensów), (związki te mogą być bardzo złożone).

-          Uczeniu się towarzyszy lub stanowi istotę czynności celowych (gdy jest ono celem aktywności).

-          Nie obejmuje stereotypów reakcji na bodźce, a pozwala te reakcje plastycznie dostosować do znaczenia sytuacji.

-          Zachodzi m. in. poprzez rozwiązywanie problemów – nie tylko drogą reprodukcji, ale dzięki tzw. olśnieniu (twórczy poziom uczenia się).

 

-          Pamięć semantyczna i epizodyczną cechuje długotrwałość – przechowywanie informacji wg. niektórych badaczy nawet przez całe życie. 

 

-          Uczenie się poznawcze jest więc pokrewne jednemu z procesów pamięciowych: zapamiętywaniu.

 

-          Uczenie się przejawia się trwałą zmianą w zachowaniu, zaś zapamiętywanie rozwojem wiedzy.

 

-          Efekty zapamiętywania zalezą od aktywnego przechowywania informacji w pamięci długotrwałej (LTM) i od procesów odtwarzania.

 

-          Badanie uczenia się poznawczego polega zawsze na stwierdzeniu zmian w zachowaniu – także werbalnym (w wydawaniu sądów).

 

 

„Model magazynowy” pamięci

Atkinsona i Shiffrin

Proces

kontroli





 

 



Pamięć

Krótkotrwała (STM)

 

Pamięć super krótka

(VSTN)

rejestry zmysłowe







 







 

 

 

 

 
Pamięć długotrwała

(LTM)

 

 

 

 

 

{ „Wprowadzenie do psychologii” – G. Mietzel; str. 224}

 

VSTM – Very Short Term Memory; jest to pamięć super krótka, informacje są w niej „zatrzymywane” 1-2 s.

STM – Short Term Memory; pamięć krótkotrwała; tzw. pamięć operacyjna; informacje przechowywane dłużej niż 2-3 s.

LTM – Long Term Memory – pamięć długotrwała; informacje zatrzymywane na całe        życie (?). Wyróżnia się trzy rodzaje pamięci długotrwałej:

 





Pamięć długotrwała

 

 

 





Pamięć zawierająca wiedzę                                 Pamięć przebiegu ruchów





                                                                             Relacji S-R (pamięć proceduralna)

 

 

 

           Wiedza ogólna                  przeżycia                                             jazda                    gra

    (pamięć semantyczna)     (pamięć epizodyczna)                                na rowerze        na saksofonie

 

 

 

Doświadczenie Sperlinga z tablicami i brzęczykami („Wpr. do psychologii – E. Mietzel; str. 225).

-          Trwałe zmiany w zachowaniu obserwujemy dzięki wytworzeniu pamięci długotrwałej. Dotyczą jej procesy:

a)                  kodowanie (zapis) i organizowanie informacji dzięki VSTM i STM

b)                  przechowywanie informacji (zmiany w samej LTM) – podlegające             modyfikacji.

c)      Odtwarzanie informacji poprzez STM

d)     Zapominania – m. in. według autorów modelu (patrz „model magazynowy"), dotyczy on niemożności przemieszczania informacji z LTM do STM. są to kłopoty z odnalezieniem informacji w zasobach pamięci długotrwałej. Zapominanie może mieć charakter aktywnej czynności we wczesnych etapach uczenia się. Jest to raczej niedopuszczenie do utrwalenia materiału poprzez hamowanie ze strony czynności konkurencyjnej.

 

 

Wpływ dwóch kolejnych procesów uczenia się (zapamiętywania):

 

1)     Wpływ negatywny:

Ilustruje to eksperyment:

      Dwie grupy ludzi; grupa eksperymentalna (E) oraz grupa kontrolna(K).

Hamowanie reproduktywne: gdy nabywanie nowego materiału utrudnia przypominanie materiału wcześniej wyuczonego.

 

 

E

K

1

Uczenie się

Uczenie się

2

Uczenie się

Relaks

3

Odtwarzanie

Odtwarzanie

 

Konsolidacja inf.

efektywniejsze

 

 

Hamowanie proaktywne: gdy materiał dawniej przyswojony utrudnia uczenie się nowego.

    

 

E

K

1

Uczenie się

Nic

2

Uczenie się

Uczenie się

3

Odtwarzanie

Odtwarzanie

 

Gorsze

Lepsze

 

 

2)     Wpływ pozytywny:

Transfer – np. ułatwia naukę języków obcych 

 

 

-          Badanie procesu uczenia się poznawczego zgodnie z definicją tego procesu – obejmuje zwykle zachowanie. Często obserwowalne zmiany są słabsze niż poziom wyuczenia (różna czułość metod).

-          Pomiary odtworzenia treści w warunkach nie zmienionych (materiał nie zmieniony) – uczenie się rutyn np. wiersza na pamięć.

-          Pomiary w warunkach zmienionych np. uczenie się reguł matematycznych (nastrój, warunki maja wpływ).

 

Bezpośrednie wskaźniki wyuczenia:

a)      Reprodukcja - odtwarzanie w warunkach braku spostrzegania materiału, np. powtórzenie twierdzenia.

b)     Rekonstrukcja – tworzenie całości z elementów jej przynależnych, np. składanie wizerunku twarzy przestępcy. 

-          inf. Werbalne (tworzenie całości)

-          pamięć utajona (dodatkowa); nie mamy świadomości czy dane np....

Zgłoś jeśli naruszono regulamin