01. Wstęp K. Emmerych.pdf

(323 KB) Pobierz
1.a/Wstep. Kat. EmÉ na pdf
˚YWOT I BOLESNA M¢KA
BOLESNA M¢KA
PANA NASZEGO
JEZUSA CHRYSTUSA
I NAJÂWI¢TSZEJ
MATKI JEGO MARYI
wraz
ZTAJEMNICAMI STAREGO PRZYMIERZA
WED¸UG WIDZE¡ ÂWIÑTOBLIWEJ
Anny Katarzyny Emmerich
z zapisków
KLEMENSA BRENTANO
Prze∏o˝y∏ na j´zyk polski
Ks. W∏adys∏aw Rakowski
wydanie czwarte (elektroniczne) wznowione w roku 2002
przez
Katolickie Publikcje
“POWRÓT DO NATURY”
80-345 Gdaƒsk-Oliwa
ul. Pomorska 86/d
tel. (048-58) 556-3332
1
˚YWOT I
JEZUSA CHRYSTUSA
7702737.001.png
Dzie∏u: „˚ywot i bolesna m´ka Pana naszego Jezusa Chrystusa i Naj-
Êwi´tszej Matki Jego Marji„ wed∏ug widzeƒ Êwiàtobliwej stygmatyczki
Anny Katarzyny Emmerich” Udzielamy koÊcielnej aprobaty.
Wroc∏aw, dnia 3 lipca 1899.
Ksià˝´co-biskupi wikaryusz generalny
Nr. 8501
Speil.
Dzie∏o: „˚ywot i bolesna m´ka Pana naszego Jezusa Chrystusa i NajÊwi´tszej Matki Jego Maryi” wraz
z tajemnicami Starego Przymierza, wed∏ug widzeƒ Êwiàtobliwej stygmatyczki Anny Katarzyny Em-
merich”, jako tchnàce duchem g∏´bokiej wiary i goràcej mi∏oÊci ku Bogu, jako te˝ czcià i przywiàza-
niem dla KoÊcio∏a pozwalamy og∏osiç w polskim wydaniu Karola Miarki w Miko∏ajowie, wyra˝ajàc
nadziej´, ˝e dzie∏o to pos∏u˝y do zbudowania duchowego post´pu i pociechy wiernych.
Z Ordynaryatu Biskupa ∏aç.
w PrzemyÊlu 24 lipca 1899r .
L ukasz S olecki, B iskup
Imprimatur.
Posnaniae d. 4 Augusti 1899.
Consistorium Generale Archiepiscopale .
Szo∏darski .
OÊwiadczenie
Niniejszym oÊwiadczamy uroczyÊcie, ˝e w poczuciu zupe∏nego pos∏uszeƒstwa dla
dekretów Papieskich, a mianowicie w myÊl dekretów Papie˝a URBANA VIII., z 13
marca 1625 i 5 lipca 1634r. w sprawie wypadków cudownych, podajemy ca∏à treÊç pi-
sma niniejszego wyrokom Êw. KoÊcio∏a katolickiego i ˝e wszystkim cudom i nadzwy-
czajnym zdarzeniom, odpowiedzianym przez nas w dobrej wierze, o których KoÊció∏
Êw. jeszcze nie zawyrokowa∏, jedynie tylko ludzkà przyznajemy wiarygodnoÊç, nie
wyprzedzajàc ani przesàdzajàc orzeczeƒ Stolicy Êwi´tej, której zawsze i wsz´dzie
chcemy okazaç uleg∏oÊç i pos∏uszeƒstwo.
Ks. Miarka
Wed∏ug wzoru z orygina∏u w wersji elektronicznej wyda∏y:
Katolickie Publikcje
80-345 Gdaƒsk-Oliwa ul. Pomorska 86/d
tel. (048-58) 556-3332
2
Wst´p i wprowadzenie
Cz´Êç pierwsza
Rozdzia∏ I
1. Wst´p
str. 4
2. Jaka jest nauka KoÊcio∏a do objawieƒ prywatnych o ogólnoÊci.
a. Charakter i istota objawieƒ prywatnych. str. 6
1 Poj´cia wst´pne str. 6
2. Objawienia prywatne istniejà rzeczywiÊcie str. 8
3. Cel objawieƒ prywatnych str. 10
4. Jakie przymioty i cnoty powinien mieç ten który otrzymuje objawienia str. 11
5. Sposób w jaki Bóg zsy∏a objawienia.
str. 12
Rozdzia∏ II .
Kryteria do rozró˝niania prawdziwych i fa∏szywych objawieƒ
str. 14
1. KoniecznoÊç badania
str. 14
2. Do kogo nale˝y badanie?
str. 15
3, Jak ma si´ odbywaç badanie teologiczne
str. 15
4. Znamiona fa∏szywych objawieƒ
str. 16
5. Znamiona prawdziwych objawieƒ
str. 17
Rozdzia∏ III.
WartoÊç i znaczenie objawieƒ prywatnych.
1. WiarogodnoÊç objawieƒ prywatnych str. 18
2. Znaczenie i wartoÊç prywatnych objawieƒ dla KoÊcio∏a Âwi´tego. str. 18
3. Znaczenie i wartoÊç objawieƒ prywatnych dla Teologii w szczególnoÊci. str. 19
4. TrudnoÊci i zarzuty.
str. 20
5. Z jakim usposobieniem czytaç mamy prywatne objawienia
str. 21
6. Krótkie zestawienie ca∏oÊci.
str. 22
Cz´Êç druga
Zastosowanie wykazanych zasad do objawieƒ Êwiàtobliwej Anny Katarzyny Emmerich.
Rozdzia∏ pierwszy.
Nadnaturalny Charakter objawieƒ Êwiàtobliwej Anny Katarzyny.
str. 22
# 1. Przedmiot tych objawieƒ
str. 22
# 2. Cel objawieƒ
str. 23
# 3. Opowiedzenie spisane i og∏oszone tych objawieƒ.
str. 24
# 4. RoztrzàÊnienie niektórych trudnoÊci i zarzutów.
str. 24
# 5. Jak przedstawia si´ K. Emmerich Niepokalane Pocz´cie Maryi?
str. 26
Tajemnica arki przymierza.
str. 26
#6. Szczególne zalety objawienia Êwiàtobliwej Katarzyny. Ich po˝ytek.
str. 32
Cz´Êç trzecia
Âwiadectwa ksià˝àt KoÊcio∏a i teologów na korzyÊç objawieƒ Êwiàtobliwej Katarzyny Emmerich.
#1. Âwiadectwa ksià˝àt KoÊcio∏a.
str. 33
# 2. Overberg, Stolberg, Gorres.
str. 33
# 3. Dom Prosper Gueranger.
str. 34
#4. Zadania angielskich i amerykaƒskich teologów.
str. 35
# 5. Fryderyk Windischmann i inni teologowie czasów nowych
str. 36
# 6. Krótkie uj´cie ca∏oÊci. Wnioski
str. 38
3
WST¢P
W iadomo jak niezwyk∏e zainteresowanie wzbudzi∏y opowiadania Êwiàtobliwej zakonni-
cy z Duelmen, Anny Katarzyny Emmerich dotyczàce ˝ywota Pana naszego Jezusa Chry-
stusa i NajÊwi´tszej Jego Matki. W j´zyku polskim ukaza∏y si´ dotàd; „˚ywot NajÊwi´tszej
Marii Panny” oraz „Bolesna m´ka Jezusa Chrystusa, stanowiàce cz´Êç tylko objawieƒ. Nie
pojawi∏y si´ „˚ywot Jezusa Chrystusa” i „Tajemnice Starego Przymierza”, odnoszàce si´
do przyjÊcia Zbawiciela. Postanowiono przedto wydaç wszystkie objawienia Êwiàtobliwej
dziewicy, wed∏ug zapisków Klemensa Brentano, w porzàdku takim, i˝by tworzy∏y pewnà
ca∏oÊç. Za wzór wzià∏em sobie wydanie najstaranniejsze tych˝e objawieƒ. „Pusteta w Re-
gensbruku”, jedynie prawdopodobnie kompletne. Porzàdek treÊci niniejszego dzie∏a jest
nast´pujàcy:
1) ˚ywot Katarzyny Emmerich.
2) Tajemnice Starego Przymierza, przez które Bóg Ojciec przyspasabia∏ ludzkoÊç do
przyjÊcia swego Jednorodzonego Syna.
3) ObjaÊnienia dotyczàce Niepokalanego Pocz´cia NajÊwi´tszej Marii Panny i opis Jej
˝ycia a˝ do powrotu NajÊwi´tszej Rodziny z Egiptu do Nazaretu.
4). Nauczycielski urzàd Jezusa Chrystusa, bolesna m´ka i Êmierç Jego, zmartwych
wstanie, wniebowstàpienie, zes∏anie Ducha Âwi´tego, Êmierç i Wniebowzi´cie NajÊw.
Marji Panny.
5). Dzia∏alnoÊç i Êmierç Êw. Aposto∏ów
6). Nauka o cudach i objawieniach.
Kiedy powiernik Êwiàtobliwej Dziewicy Klemens Brentano – którego opatrznoÊç powo-
∏a∏a i˝by to, co jej Annie Katarzynie Emmerich, objawi∏a spisa∏ i og∏osi∏ – pierwszy wyda∏
zbiór tych˝e opowiadaƒ pt. „Bolesna M´ka Pana Naszego Jezusa Chrystusa”, nazwa∏ je
skromnie – „RozmyÊlaniami”, pragnàc jedynie aby uwa˝ano je jako rozmyÊlania wielko-
postne pobo˝nej Dziewicy, która Bogu si´ poÊwi´ci∏a. Nie stara∏ si´ te˝ Klemens Brentano,
mimo ˝e uposa˝ony by∏ jako poeta talentami niezwyk∏ymi, o styl wytworny lecz zachowa∏
prostot´, opowiadajàc tak, jak s∏ysza∏ z ust Êwiàtobliwej zakonnicy. Mimo to nieliczni tyl-
ko czytelnicy spostrzegli, ˝e dzie∏o to nie jest wytworem rozumowania ludzkiego, lecz zbio-
rem objawieƒ, pochodzàcych od Boga. Sam Êwiàtobliwy ˝ywot Anny Katarzyny, który Kle-
mens Brentano na czele dzie∏a umieÊci∏, uprawnia∏ do podobnych przypuszczeƒ i w domy-
s∏ach tych utwierdzi∏. Zwa˝ywszy ∏aski jakimi Pan Bóg Ann´ Katarzyn´ obdarzy∏, niewy-
s∏owione cierpienia, wszystkie objawy stanu jej nadzwyczajnego, stajemy wobec nast´pu-
jàcego zagadnienia: albo uznamy, ˝e to, co Klemens Brentano opisa∏ i og∏osi∏, jest mo˝e
p∏odem bujnej wyobraêni, a za tym mylnym, (w tym wypadku pot´pienia godnym), albo –
˝e jest prawdà.
Z powodu niezwyk∏ych zjawisk, jakie przedstawia ˝ywot Êwiàtobliwej zakonnicy z Du-
elmen, nikt nie da s∏usznoÊci pierwszemu twierdzeniu: gdy˝ b∏ogos∏awieƒstwo jakie dzie∏o
to szerzy, zbyt jest widocznym, aby móc prawdy zaprzeczyç. Któ˝ bowiem przeczytawszy
je, nie dozna∏ pociechy i nie sta∏ si´ pobo˝niejszym? Któ˝ nie odczu∏, pod wp∏ywem tryska-
jàcej z niego prawdy, ˝aru mi∏oÊci ku NajÊwi´tszemu Sakramentowi, Matce Bo˝ej i Ko-
Êcio∏owi Âwi´temu?
Ostatecznie sam Klemens Brentano nie pragnà∏ nadaç dzie∏u temu znaczenia wi´ksze-
4
go, jak na to zas∏ugujà wszystkie inne rozmyÊlania dusz pobo˝nych, rozmyÊlajàcych o mi-
∏oÊci do Zbawiciela i jego M´ki. Nie by∏o wi´c nawet zamiaru wprowadzenia w b∏àd czytel-
ników; natomiast by∏a ch´ç i pragnienie przyczynienia si´ do powi´kszenia chwa∏y Bo˝ej.
„Gdyby kiedyÊ te rozmyÊlania – oto s∏owa Brentana – zaj´∏y miejsce zaszczytne pomi´-
dzy tylu innymi pracami podobnymi, które podyktowa∏a mi∏oÊç ku Jezusowi Chrystusowi,
trzebaby zaprotestowaç przeciw nadawaniu im znamienia prawdy historycznej. Pragnà∏-
bym tylko, i˝ domieszczone by∏y od szeregu dzie∏, poÊwi´conych rozpami´tywaniu m´ki
Paƒskiej!”
Ze s∏ów powy˝szych wynika, ˝e tak Klemens Brentano jak i Anna Katarzyna Emme-
rich obawiali si´ przypisywaç dzie∏u temu znacznie takie, jak ma w rzeczywistoÊci – obja-
wieƒ od Boga pochodzàcych. Dzisiaj, kiedy w∏adza koÊcielna to dzie∏o jako zbawienne do
czytania poleci∏a, postanowi∏em wszystkie obiawienia Êwiàtobliwej Anny Katarzyny Em-
merich literaturze polskiej przyswoiç
„Pan Bóg – mówi w przedmowie do wydania niemieckiego O. Wiggermann – wybiera
sobie w rozmaitych czasach narz´dzia, za pomocà których zsy∏a na nas, biednych pielgrzy-
mów, ∏ask´ Êwiat∏a, pocieszenia i umocnienia w wierze. Takim narz´dziem w r´kach
OpatrznoÊci by∏a Anna Katarzyna Emmerich, jak to ka˝dy przyzna, ktokolwiek zapozna∏
si´ z jej Êwi´tym ˝ywotem. Oby b∏ogos∏awieƒstwo Bo˝e, które przez modlitwy swoje i po-
korne znoszenie cierpieƒ Êciàgn´∏a na siebie i bliênich swoich, sp∏yn´∏o i na wszystkich
czytelników nieniejszej ksià˝ki!”
S∏owa O. Wiggermann powtarzam jako ˝yczenia w∏asnego serca: Oby dzie∏o to utwier-
dzi∏o pobo˝nego czytelnika w Wierze Êw.,umocni∏o w przywiàzaniu do KoÊcio∏a Êw, i serce
jego tym ˝arliwszym ogniem mi∏oÊci ku Bogu zapali∏o!
Wydawca (wst´p z roku 1927)
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin