01. Wstęp K. Emmerych.pdf
(
323 KB
)
Pobierz
1.a/Wstep. Kat. EmÉ na pdf
˚YWOT I
BOLESNA M¢KA
BOLESNA M¢KA
PANA NASZEGO
JEZUSA CHRYSTUSA
I NAJÂWI¢TSZEJ
MATKI JEGO MARYI
wraz
ZTAJEMNICAMI STAREGO PRZYMIERZA
WED¸UG WIDZE¡ ÂWIÑTOBLIWEJ
Anny Katarzyny Emmerich
z zapisków
KLEMENSA BRENTANO
Prze∏o˝y∏ na j´zyk polski
Ks. W∏adys∏aw Rakowski
wydanie czwarte (elektroniczne) wznowione w roku 2002
przez
Katolickie Publikcje
“POWRÓT DO NATURY”
80-345 Gdaƒsk-Oliwa
ul. Pomorska 86/d
tel. (048-58) 556-3332
1
˚YWOT I
JEZUSA CHRYSTUSA
Dzie∏u: „˚ywot i bolesna m´ka Pana naszego Jezusa Chrystusa i Naj-
Êwi´tszej Matki Jego Marji„ wed∏ug widzeƒ Êwiàtobliwej stygmatyczki
Anny Katarzyny Emmerich”
Udzielamy koÊcielnej aprobaty.
Wroc∏aw, dnia 3 lipca 1899.
Ksià˝´co-biskupi wikaryusz generalny
Nr. 8501
Speil.
Dzie∏o: „˚ywot i bolesna m´ka Pana naszego Jezusa Chrystusa i NajÊwi´tszej Matki Jego Maryi” wraz
z tajemnicami Starego Przymierza, wed∏ug widzeƒ Êwiàtobliwej stygmatyczki Anny Katarzyny Em-
merich”, jako tchnàce duchem g∏´bokiej wiary i goràcej mi∏oÊci ku Bogu, jako te˝ czcià i przywiàza-
niem dla KoÊcio∏a pozwalamy og∏osiç w polskim wydaniu Karola Miarki w Miko∏ajowie, wyra˝ajàc
nadziej´, ˝e dzie∏o to pos∏u˝y do zbudowania duchowego post´pu i pociechy wiernych.
Z Ordynaryatu Biskupa ∏aç.
w PrzemyÊlu 24 lipca 1899r
.
L
ukasz
S
olecki,
B
iskup
Imprimatur.
Posnaniae d. 4 Augusti 1899.
Consistorium Generale Archiepiscopale
.
Szo∏darski
.
OÊwiadczenie
Niniejszym oÊwiadczamy uroczyÊcie, ˝e w poczuciu zupe∏nego pos∏uszeƒstwa dla
dekretów Papieskich, a mianowicie w myÊl dekretów Papie˝a URBANA VIII., z 13
marca 1625 i 5 lipca 1634r. w sprawie wypadków cudownych, podajemy ca∏à treÊç pi-
sma niniejszego wyrokom Êw. KoÊcio∏a katolickiego i ˝e wszystkim cudom i nadzwy-
czajnym zdarzeniom, odpowiedzianym przez nas w dobrej wierze, o których KoÊció∏
Êw. jeszcze nie zawyrokowa∏, jedynie tylko ludzkà przyznajemy wiarygodnoÊç, nie
wyprzedzajàc ani przesàdzajàc orzeczeƒ Stolicy Êwi´tej, której zawsze i wsz´dzie
chcemy okazaç uleg∏oÊç i pos∏uszeƒstwo.
Ks. Miarka
Wed∏ug wzoru z orygina∏u w wersji elektronicznej wyda∏y:
Katolickie Publikcje
80-345 Gdaƒsk-Oliwa ul. Pomorska 86/d
tel. (048-58) 556-3332
2
Wst´p i wprowadzenie
Cz´Êç pierwsza
Rozdzia∏ I
1. Wst´p
str. 4
2. Jaka jest nauka KoÊcio∏a do objawieƒ prywatnych o ogólnoÊci.
a. Charakter i istota objawieƒ prywatnych. str. 6
1 Poj´cia wst´pne str. 6
2. Objawienia prywatne istniejà rzeczywiÊcie str. 8
3. Cel objawieƒ prywatnych str. 10
4. Jakie przymioty i cnoty powinien mieç ten który otrzymuje objawienia str. 11
5. Sposób w jaki Bóg zsy∏a objawienia.
str. 12
Rozdzia∏ II
.
Kryteria do rozró˝niania prawdziwych i fa∏szywych objawieƒ
str. 14
1. KoniecznoÊç badania
str. 14
2. Do kogo nale˝y badanie?
str. 15
3, Jak ma si´ odbywaç badanie teologiczne
str. 15
4. Znamiona fa∏szywych objawieƒ
str. 16
5. Znamiona prawdziwych objawieƒ
str. 17
Rozdzia∏ III.
WartoÊç i znaczenie objawieƒ prywatnych.
1. WiarogodnoÊç objawieƒ prywatnych str. 18
2. Znaczenie i wartoÊç prywatnych objawieƒ dla KoÊcio∏a Âwi´tego. str. 18
3. Znaczenie i wartoÊç objawieƒ prywatnych dla Teologii w szczególnoÊci. str. 19
4. TrudnoÊci i zarzuty.
str. 20
5. Z jakim usposobieniem czytaç mamy prywatne objawienia
str. 21
6. Krótkie zestawienie ca∏oÊci.
str. 22
Cz´Êç druga
Zastosowanie wykazanych zasad do objawieƒ Êwiàtobliwej Anny Katarzyny Emmerich.
Rozdzia∏ pierwszy.
Nadnaturalny Charakter objawieƒ Êwiàtobliwej Anny Katarzyny.
str. 22
# 1. Przedmiot tych objawieƒ
str. 22
# 2. Cel objawieƒ
str. 23
# 3. Opowiedzenie spisane i og∏oszone tych objawieƒ.
str. 24
# 4. RoztrzàÊnienie niektórych trudnoÊci i zarzutów.
str. 24
# 5. Jak przedstawia si´ K. Emmerich Niepokalane Pocz´cie Maryi?
str. 26
Tajemnica arki przymierza.
str. 26
#6. Szczególne zalety objawienia Êwiàtobliwej Katarzyny. Ich po˝ytek.
str. 32
Cz´Êç trzecia
Âwiadectwa ksià˝àt KoÊcio∏a i teologów na korzyÊç objawieƒ Êwiàtobliwej Katarzyny Emmerich.
#1. Âwiadectwa ksià˝àt KoÊcio∏a.
str. 33
# 2. Overberg, Stolberg, Gorres.
str. 33
# 3. Dom Prosper Gueranger.
str. 34
#4. Zadania angielskich i amerykaƒskich teologów.
str. 35
# 5. Fryderyk Windischmann i inni teologowie czasów nowych
str. 36
# 6. Krótkie uj´cie ca∏oÊci. Wnioski
str. 38
3
WST¢P
W
iadomo jak niezwyk∏e zainteresowanie wzbudzi∏y opowiadania Êwiàtobliwej zakonni-
cy z Duelmen, Anny Katarzyny Emmerich dotyczàce ˝ywota Pana naszego Jezusa Chry-
stusa i NajÊwi´tszej Jego Matki. W j´zyku polskim ukaza∏y si´ dotàd; „˚ywot NajÊwi´tszej
Marii Panny” oraz „Bolesna m´ka Jezusa Chrystusa, stanowiàce cz´Êç tylko objawieƒ. Nie
pojawi∏y si´ „˚ywot Jezusa Chrystusa” i „Tajemnice Starego Przymierza”, odnoszàce si´
do przyjÊcia Zbawiciela. Postanowiono przedto wydaç wszystkie objawienia Êwiàtobliwej
dziewicy, wed∏ug zapisków Klemensa Brentano, w porzàdku takim, i˝by tworzy∏y pewnà
ca∏oÊç. Za wzór wzià∏em sobie wydanie najstaranniejsze tych˝e objawieƒ. „Pusteta w Re-
gensbruku”, jedynie prawdopodobnie kompletne. Porzàdek treÊci niniejszego dzie∏a jest
nast´pujàcy:
1) ˚ywot Katarzyny Emmerich.
2) Tajemnice Starego Przymierza, przez które Bóg Ojciec przyspasabia∏ ludzkoÊç do
przyjÊcia swego Jednorodzonego Syna.
3) ObjaÊnienia dotyczàce Niepokalanego Pocz´cia NajÊwi´tszej Marii Panny i opis Jej
˝ycia a˝ do powrotu NajÊwi´tszej Rodziny z Egiptu do Nazaretu.
4). Nauczycielski urzàd Jezusa Chrystusa, bolesna m´ka i Êmierç Jego, zmartwych
wstanie, wniebowstàpienie, zes∏anie Ducha Âwi´tego, Êmierç i Wniebowzi´cie NajÊw.
Marji Panny.
5). Dzia∏alnoÊç i Êmierç Êw. Aposto∏ów
6). Nauka o cudach i objawieniach.
Kiedy powiernik Êwiàtobliwej Dziewicy Klemens Brentano – którego opatrznoÊç powo-
∏a∏a i˝by to, co jej Annie Katarzynie Emmerich, objawi∏a spisa∏ i og∏osi∏ – pierwszy wyda∏
zbiór tych˝e opowiadaƒ pt. „Bolesna M´ka Pana Naszego Jezusa Chrystusa”, nazwa∏ je
skromnie – „RozmyÊlaniami”, pragnàc jedynie aby uwa˝ano je jako rozmyÊlania wielko-
postne pobo˝nej Dziewicy, która Bogu si´ poÊwi´ci∏a. Nie stara∏ si´ te˝ Klemens Brentano,
mimo ˝e uposa˝ony by∏ jako poeta talentami niezwyk∏ymi, o styl wytworny lecz zachowa∏
prostot´, opowiadajàc tak, jak s∏ysza∏ z ust Êwiàtobliwej zakonnicy. Mimo to nieliczni tyl-
ko czytelnicy spostrzegli, ˝e dzie∏o to nie jest wytworem rozumowania ludzkiego, lecz zbio-
rem objawieƒ, pochodzàcych od Boga. Sam Êwiàtobliwy ˝ywot Anny Katarzyny, który Kle-
mens Brentano na czele dzie∏a umieÊci∏, uprawnia∏ do podobnych przypuszczeƒ i w domy-
s∏ach tych utwierdzi∏. Zwa˝ywszy ∏aski jakimi Pan Bóg Ann´ Katarzyn´ obdarzy∏, niewy-
s∏owione cierpienia, wszystkie objawy stanu jej nadzwyczajnego, stajemy wobec nast´pu-
jàcego zagadnienia: albo uznamy, ˝e to, co Klemens Brentano opisa∏ i og∏osi∏, jest mo˝e
p∏odem bujnej wyobraêni, a za tym mylnym, (w tym wypadku pot´pienia godnym), albo –
˝e jest prawdà.
Z powodu niezwyk∏ych zjawisk, jakie przedstawia ˝ywot Êwiàtobliwej zakonnicy z Du-
elmen, nikt nie da s∏usznoÊci pierwszemu twierdzeniu: gdy˝ b∏ogos∏awieƒstwo jakie dzie∏o
to szerzy, zbyt jest widocznym, aby móc prawdy zaprzeczyç. Któ˝ bowiem przeczytawszy
je, nie dozna∏ pociechy i nie sta∏ si´ pobo˝niejszym? Któ˝ nie odczu∏, pod wp∏ywem tryska-
jàcej z niego prawdy, ˝aru mi∏oÊci ku NajÊwi´tszemu Sakramentowi, Matce Bo˝ej i Ko-
Êcio∏owi Âwi´temu?
Ostatecznie sam Klemens Brentano nie pragnà∏ nadaç dzie∏u temu znaczenia wi´ksze-
4
go, jak na to zas∏ugujà wszystkie inne rozmyÊlania dusz pobo˝nych, rozmyÊlajàcych o mi-
∏oÊci do Zbawiciela i jego M´ki. Nie by∏o wi´c nawet zamiaru wprowadzenia w b∏àd czytel-
ników; natomiast by∏a ch´ç i pragnienie przyczynienia si´ do powi´kszenia chwa∏y Bo˝ej.
„Gdyby kiedyÊ te rozmyÊlania – oto s∏owa Brentana – zaj´∏y miejsce zaszczytne pomi´-
dzy tylu innymi pracami podobnymi, które podyktowa∏a mi∏oÊç ku Jezusowi Chrystusowi,
trzebaby zaprotestowaç przeciw nadawaniu im znamienia prawdy historycznej. Pragnà∏-
bym tylko, i˝ domieszczone by∏y od szeregu dzie∏, poÊwi´conych rozpami´tywaniu m´ki
Paƒskiej!”
Ze s∏ów powy˝szych wynika, ˝e tak Klemens Brentano jak i Anna Katarzyna Emme-
rich obawiali si´ przypisywaç dzie∏u temu znacznie takie, jak ma w rzeczywistoÊci – obja-
wieƒ od Boga pochodzàcych. Dzisiaj, kiedy w∏adza koÊcielna to dzie∏o jako zbawienne do
czytania poleci∏a, postanowi∏em wszystkie obiawienia Êwiàtobliwej Anny Katarzyny Em-
merich literaturze polskiej przyswoiç
„Pan Bóg – mówi w przedmowie do wydania niemieckiego O. Wiggermann – wybiera
sobie w rozmaitych czasach narz´dzia, za pomocà których zsy∏a na nas, biednych pielgrzy-
mów, ∏ask´ Êwiat∏a, pocieszenia i umocnienia w wierze. Takim narz´dziem w r´kach
OpatrznoÊci by∏a Anna Katarzyna Emmerich, jak to ka˝dy przyzna, ktokolwiek zapozna∏
si´ z jej Êwi´tym ˝ywotem. Oby b∏ogos∏awieƒstwo Bo˝e, które przez modlitwy swoje i po-
korne znoszenie cierpieƒ Êciàgn´∏a na siebie i bliênich swoich, sp∏yn´∏o i na wszystkich
czytelników nieniejszej ksià˝ki!”
S∏owa O. Wiggermann powtarzam jako ˝yczenia w∏asnego serca: Oby dzie∏o to utwier-
dzi∏o pobo˝nego czytelnika w Wierze Êw.,umocni∏o w przywiàzaniu do KoÊcio∏a Êw, i serce
jego tym ˝arliwszym ogniem mi∏oÊci ku Bogu zapali∏o!
Wydawca (wst´p z roku 1927)
5
Plik z chomika:
Klaryssas
Inne pliki z tego folderu:
01. Wstęp K. Emmerych.pdf
(323 KB)
Księga 01 K. Emmerych.pdf
(6584 KB)
Księga 02 K. Emmerych.pdf
(14450 KB)
Księga 03a K. Emmerych.pdf
(22721 KB)
Księga 03b K. Emmerych.pdf
(20548 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin