Wyklad_10.pdf

(1003 KB) Pobierz
Microsoft PowerPoint - 10 Wyklad 10.ppt
Dr in Ŝ . Piotr Bobi ń ski
Zakład Elektroakustyki
Instytut Radioelektroniki P.W.
Podstawy Techniki
D ź wi ę kowej
(PTD)
Wykład 10 – Mikrofony cz. 2
Wykład 10 – Mikrofony cz. 2
Mikrofonowe techniki stereofoniczne
Mikrofonowanie instrumentów
Demonstracje
1
653273442.005.png
Wła ś ciwo ś ci lokalizacyjne słuchu
• Właściwości przestrzenne słuchu
• słuchanie dwuuszne – system binauaralny
• Układ słuchowy wykorzystuje róŜnice dźwięków docierających do lewego i
prawego ucha
• róŜnice czasu
• róŜnice natęŜenia
• zmiany widma
• cień głowy i działanie małŜowiny usznej
• zmiany wytwarzane przez ruchy głowy i ruchy źródła
Wła ś ciwo ś ci lokalizacyjne słuchu
• Lokalizacja źródeł w płaszczyźnie poziomej
• dla f < 800 Hz – odczuwanie opóźnień
• dla f > 800 Hz – odczuwanie róŜnicy natęŜeń
Aby odtworzy ć przestrzenno ść ź ródła nale Ŝ y wytworzy ć pole
odtwarzaj ą ce te same wra Ŝ enia opó ź nie ń i ró Ŝ nic nat ęŜ e ń
• Techniki mikrofonowe
stosowanie mikrofonów o odpowiednich charakterystykach
kierunkowo ś ci i odpowiednio usytuowanych w przestrzeni
wzgl ę dem siebie
2
653273442.006.png
Stereofonia dwukanałowa
Stereofonia nat ęŜ eniowa
– sygnały róŜnią się tylko natęŜenie
– nie mają Ŝadnych opóźnień
– oba mikrofony powinny znajdować się w tym samym
punkcie przestrzeni
– róŜnice natęŜenia związane z róŜnym kierunkiem
docierającej fali są zapewnione przez kierunkowość
mikrofonów
– mikrofony koincydencyjne, w których dwie wkładki
mikrofonowe o określonych charakterystykach
kierunkowych umieszczone są w jednej obudowie,
jedna nad drugą
Stereofonia dwukanałowa
Stereofonia fazowa
– sygnały róŜnią się tylko fazą
– natęŜenia są jednakowe
– mikrofony o takich samych charakterystykach kierunkowości
powinny być umieszczone w pewnej odległości od siebie, aby
uzyskać róŜnicę dróg czyli róŜnicę faz
– rozsunięcie mikrofonów A i B zaleŜy od wielkości zespołu i akustyki
studia i wynosi od 40 cm do 150 cm
Stereofonia nat ęŜ eniowo – fazowa
– sygnały róŜnią się natęŜeniem i fazą
– mikrofony powinny być kierunkowe (róŜnica natęŜenia) i
umieszczone w pewnej odległości od siebie (róŜnica fazy).
3
653273442.007.png
System koincydencyjny (nat ęŜ eniowy)
Para mikrofonów kierunkowych
od subkardioidy do ósemki
• dokładność kątowa obrazu stereo nie jest
zaburzona przez odległość źródła od mikrofonu
• obraz niekiedy jest za mało przestrzenny bez
dodatkowego opóźnienia
4
653273442.008.png 653273442.001.png
System M-S
• System M-S (niem. Mitte-Seite)
– jedna z wkładek odbiera dźwięki docierające z przodu M
– druga wkładka z boku S
– wkładka M - charakterystyka dookólna lub kardiodalna
– wkładka S - charakterystyka dwukierunkowa
– osie główne tworzą kąt 90 0
• Do zasilania głośników konieczne jest uzyskanie sygnałów lewego L i
prawego P, które otrzymuje się z sumowania i odejmowania sygnałów
M i S.
L
=
M
+
S
)
P
=
(
M
S
)
2
2
Systemy M-S
kardioida + ósemka
dwie ósemki
5
(
653273442.002.png 653273442.003.png 653273442.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin