Aprobata społeczna
Podejścia do aprobaty społecznej
A. L. Edwards Aprobata społeczna (social desirability)
D. P. Crown i D. Marlowe Potrzeba aprobaty społecznej (need of approval)
Social desirability
· A. L. Edwards (1957)
· Aprobata społeczna to kontinuum od zachowań i cech społecznie niepożądanych do zachowań i cech społecznie pożądanych
· Edward`s Social Desirability Scale (I-79; II-39)
· MAS Taylor (22), F (12), K (5) (MMPI)
· Nie pozwala stwierdzić czy wysoki wynik oznacza brak cech patologicznych czy wysoką aprobatę społeczną
Need of approval
· D. P. Crowne, D. Marlowe (1960; 1964)
· Aprobata społeczna to pragnienie aprobaty ze strony innych ludzi (need of approval) i wynikająca stąd gotowość do zachowywania się w sposób społecznie akceptowany
· M – C Social Desirability Scale 33
· Pozycje dotyczą zachowań nieaprobowanych społecznie, ale bardzo powszechnych oraz zachowań aprobowanych społecznie, ale rzadko występujących
Wykorzystanie zmiennej aprobaty społecznej:
· Psychometryczne – weryfikacja testów z punktu widzenia:
o ich podatności na wpływ aprobaty społecznej
o możliwości fałszowania wyników (Edwards 1957; Stanley 1973)
· Diagnoza różnic indywidualnych w nasileniu:
o potrzeby aprobaty społecznej
o podatności na wpływ otoczenia
o tendencji do zaprzeczania posiadania niepożądanych cech (konformizm, zmiana postaw, zgłaszanie się do badań psychologicznych) (Crowne, Marlowe 1964; Alker 1969)
Kwestionariusz Aprobaty Społecznej (KAS) R. Ł. Drwala i J. Wilczyńskiej
Źródła itemów:
· M–C Social Desirability Scale (31)
· Kwestionariusz Delta (10)
· EPQ Eysencka (12)
· MMPI
o L (12)
o F (9)
o K (4)22
Własności psychometryczne
· Rzetelność
o Spójność wewnętrzna (Kudera-Richardsona, Spearmana-Browna, Gaylorda) (0.81-0.90)
o Stabilność – interwał 5 tygodni i 5 miesięcy (0.79-0.82)
· Trafność
o Ocena sędziów kompetentnych
o Trafność zbieżna i różnicowa
o Eksperyment, w którym manipulowano instrukcją: Standardowa, pozytywna (dysymulacja), negatywna (symulacja)
· Moc dyskryminacyjna (0.21-0.71)
· KAS = 29 itemów
Kwestionariusz „KAS”
Instrukcja:
Kwestionariusz ten składa się z 29 zdań dotyczących Twoich różnych cech, zachowań i poglądów. Przeczytaj uważnie każde zdanie i zdecyduj, czy zdanie to jest prawdziwe, czy fałszywe. Jeśli zdanie jest prawdziwe, czy raczej prawdziwe, wtedy zakreśl kółkiem literę P (prawdziwe). Jeżeli zdanie jest fałszywe, czy raczej fałszywe, zakreśl kółkiem literę F (fałszywe). Nie ma tu odpowiedzi dobrych i złych. Twoje odpowiedzi powinny wyrażać to, co rzeczywiście czujesz – powinny wyrażać Twoje osobiste przekonania, uczucia, refleksje. Nie opuszczaj żadnego zdania i zawsze oceń, czy jest prawdziwe, czy też fałszywe, nawet jeśli będzie Ci trudno się zdecydować. Wybierz po prostu tę odpowiedź, która do Ciebie bardziej pasuje.
Itemy:
1. Nigdy nie spóźniam się do szkoły (pracy). P F
2. Mam znajomych, których nie lubię. P F
3. Czasami wpadam w wielką złość. P F
4. Gdy popełniam błąd, zawsze jestem gotów przyznać się do tego. P F
5. Czasem denerwują mnie ludzie proszący mnie o przysługę. P F
…
29. Zawsze staram się być w zgodzie z głoszonymi przeze mnie zasadami. P F
Orientacyjne normy (uczniowie szkół średnich i studenci N=546).
steny
wyniki surowe
1
0-3
2
4-6
3
7-8
4
9-10
5
11-12
6
13-15
7
16-18
8
19-21
9
22-25
10
26-29
Rzetelne i trafne narzędzie pomiaru AS w rozumieniu:
· postawy wobec badania (social desirability)
· potrzeby aprobaty społecznej (need of social approval)
Zastosowanie:
· weryfikacja innych testów
· jako skala kontrolna – wykrywanie tendencji do przedstawiania się w zbyt korzystnym świetle
· Można tworzyć skale krótsze na potrzeby konkretnego badania
Meta-czynniki aprobaty społecznej Paulhus-Wiggins (1984; 1991)
· CZYNNIK ALPHA
o Samooszukiwanie się
o Zniekształcenie egoistyczne – tendencja do wyolbrzymiania własnego społecznego i intelektualnego statusu
· CZYNNIK GAMMA (M-C SDS)
o Zarządzanie wywieranym wrażeniem
o Błąd moralistyczny – tendencja do przesadnego zaprzeczania społecznie niepożądanym impulsom i przypisywania sobie społecznie pożądanych cech
· BALANCED INVENTORY OF DESIRABLE RESPONDING (BIDR)
miki99s