Aprobata społeczna.doc

(50 KB) Pobierz
Aprobata społeczna

Aprobata społeczna

 

Podejścia do aprobaty społecznej

A. L. Edwards Aprobata społeczna (social desirability)

D. P. Crown i D. Marlowe Potrzeba aprobaty społecznej (need of approval)

 

Social desirability

·       A. L. Edwards (1957)

·       Aprobata społeczna to kontinuum od zachowań i cech społecznie niepożądanych do zachowań i cech społecznie pożądanych

·       Edward`s Social Desirability Scale (I-79; II-39)

·       MAS Taylor (22), F (12), K (5) (MMPI)

·       Nie pozwala stwierdzić czy wysoki wynik oznacza brak cech patologicznych czy wysoką aprobatę społeczną

 

Need of approval

·       D. P. Crowne, D. Marlowe (1960; 1964)

·       Aprobata społeczna to pragnienie aprobaty ze strony innych ludzi (need of approval) i wynikająca stąd gotowość do zachowywania się w sposób społecznie akceptowany

·       M – C Social Desirability Scale 33

·       Pozycje dotyczą zachowań nieaprobowanych społecznie, ale bardzo powszechnych oraz zachowań aprobowanych społecznie, ale rzadko występujących

 

Wykorzystanie zmiennej aprobaty społecznej:

·       Psychometryczne – weryfikacja testów z punktu widzenia:

o         ich podatności na wpływ aprobaty społecznej

o         możliwości fałszowania wyników (Edwards 1957; Stanley 1973)

·       Diagnoza różnic indywidualnych w nasileniu:

o         potrzeby aprobaty społecznej

o         podatności na wpływ otoczenia

o         tendencji do zaprzeczania posiadania niepożądanych cech (konformizm, zmiana postaw, zgłaszanie się do badań psychologicznych) (Crowne, Marlowe 1964; Alker 1969)

 

Kwestionariusz Aprobaty Społecznej (KAS) R. Ł. Drwala i J. Wilczyńskiej

Źródła itemów:

·       M–C Social Desirability Scale (31)

·       Kwestionariusz Delta (10)

·       EPQ Eysencka (12)

·       MMPI

o         L (12)

o         F (9)

o         K (4)22

 

Własności psychometryczne

·       Rzetelność

o         Spójność wewnętrzna (Kudera-Richardsona, Spearmana-Browna, Gaylorda) (0.81-0.90)

o         Stabilność – interwał 5 tygodni i 5 miesięcy (0.79-0.82)

·       Trafność

o         Ocena sędziów kompetentnych

o         Trafność zbieżna i różnicowa

o         Eksperyment, w którym manipulowano instrukcją: Standardowa, pozytywna (dysymulacja), negatywna (symulacja)

·       Moc dyskryminacyjna (0.21-0.71)

·       KAS = 29 itemów

 

Kwestionariusz „KAS”

Instrukcja:

Kwestionariusz ten składa się z 29 zdań dotyczących Twoich różnych cech, zachowań i poglądów. Przeczytaj uważnie każde zdanie i zdecyduj, czy zdanie to jest prawdziwe, czy fałszywe. Jeśli zdanie jest prawdziwe, czy raczej prawdziwe, wtedy zakreśl kółkiem literę P (prawdziwe). Jeżeli zdanie jest fałszywe, czy raczej fałszywe, zakreśl kółkiem literę F (fałszywe). Nie ma tu odpowiedzi dobrych i złych. Twoje odpowiedzi powinny wyrażać to, co rzeczywiście czujesz – powinny wyrażać Twoje osobiste przekonania, uczucia, refleksje. Nie opuszczaj żadnego zdania i zawsze oceń, czy jest prawdziwe, czy też fałszywe, nawet jeśli będzie Ci trudno się zdecydować. Wybierz po prostu tę odpowiedź, która do Ciebie bardziej pasuje.

 

Itemy:

1. Nigdy nie spóźniam się do szkoły (pracy). P F

2. Mam znajomych, których nie lubię. P F

3. Czasami wpadam w wielką złość. P F

4. Gdy popełniam błąd, zawsze jestem gotów przyznać się do tego. P F

5. Czasem denerwują mnie ludzie proszący mnie o przysługę. P F

29. Zawsze staram się być w zgodzie z głoszonymi przeze mnie zasadami. P F

 

Orientacyjne normy (uczniowie szkół średnich i studenci N=546).

steny

wyniki surowe

1

0-3

2

4-6

3

7-8

4

9-10

5

11-12

6

13-15

7

16-18

8

19-21

9

22-25

10

26-29

 

Rzetelne i trafne narzędzie pomiaru AS w rozumieniu:

·       postawy wobec badania (social desirability)

·       potrzeby aprobaty społecznej (need of social approval)

Zastosowanie:

·       weryfikacja innych testów

·       jako skala kontrolna – wykrywanie tendencji do przedstawiania się w zbyt korzystnym świetle

·       Można tworzyć skale krótsze na potrzeby konkretnego badania

 

Meta-czynniki aprobaty społecznej Paulhus-Wiggins (1984; 1991)

·       CZYNNIK ALPHA

o         Samooszukiwanie się

o         Zniekształcenie egoistyczne – tendencja do wyolbrzymiania własnego społecznego i intelektualnego statusu

·       CZYNNIK GAMMA (M-C SDS)

o         Zarządzanie wywieranym wrażeniem

o         Błąd moralistyczny – tendencja do przesadnego zaprzeczania społecznie niepożądanym impulsom i przypisywania sobie społecznie pożądanych cech

·       BALANCED INVENTORY OF DESIRABLE RESPONDING (BIDR)

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin