planowanie przestrzenne.doc

(69 KB) Pobierz

1. Podaj cele planowania i zagospodarowania przestrzennego

Celem  planowania   i   zagospodarowania   przestrzennego   jest   stworzenie  warunków  dla   zaistnienia   ładu przestrzennego na obszarze planowania.  Celem  jest  ponadto  stworzenie możliwości  wydawania decyzji  o pozwoleniu   na   budowę   w   drodze   twórczych   procesów   analitycznych,   studialnych   i   prawnych (administracyjnych)

Planowanie przestrzenne  to proces,  który dokonywany  jest  na kilku szczeblach,  składający się z procedur

opartych o podstawy prawne,  ustalone w ustawie o pzp  i  stosownych  rozporządzeniach.  Najważniejszym

szczeblem planowania jest szczebel gminny. Efektem planowania przestrzennego  na szczeblu gminnym jest

MPZP.

Ustalenie   przeznaczenia   terenu,   rozmieszczenie   inwestycji   celu   publicznego   oraz   określenie   sposobów

zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w MPZP.

3. Podaj różnice pomiędzy planowaniem a zagospodarowaniem przestrzennym

Planowanie przestrzenne – ogół procesów twórczych i decyzyjnych związanych z rozmieszczaniem obiektów

w przyjętej przestrzeni planowania, oparty o podstawy naukowe, poprzedzany studiami i analizami

Zagospodarowanie   przestrzenne – stan   przestrzeni   planowania   w   zakresie   wyposażenia   w   obiekty

funkcjonalne służące człowiekowi, w danym momencie czasu, istniejący bądź powstały na skutek czynności

planistycznych

5. Podać najważniejsze przepisy prawne dotyczące planowania przestrzennego

Do podstaw prawnych planowania i zagospodarowania przestrzennego należą:

Ustawa z dnia 27 marca 2003 roku – o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Rozporządzenie Ministra  Infrastruktury z dnia 26  sierpnia 2003  roku – w  sprawie wymaganego zakresu

projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 roku – w sprawie sposobu ustalania wymagań

dotyczących   nowej   zabudowy   i   zagospodarowania   terenu   w   przypadku   braku   miejscowego   planu

zagospodarowania przestrzennego.

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 roku – w sprawie oznaczeń i nazewnictwa

stosowanych w decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz w decyzji o warunkach zabudowy.

11. Podaj najważniejszy zakres SUiKZP gminy zakresie uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego

W opracowywaniu  studium,  w zakresie  uwarunkowań  zagospodarowania  przestrzennego,  uwzględnia   się

określone ustalenia (warunki). 

W studium uwzględnia się:

zasady określone w koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju,

ustalenia strategii rozwoju i planu zagospodarowania przestrzennego województwa, a w przypadku jego

braku   ustalenia   programów   zawierających   zadania   rządowe,   służące   realizacji   inwestycji   celu

publicznego o znaczeniu krajowym,

ustalenia strategii rozwoju gminy, jeżeli gmina dysponuje takim opracowaniem

W studium wprowadza się także uwarunkowania wynikające w szczególności:

z dotychczasowego przeznaczenia, zagospodarowania i uzbrojenia terenu,

ze stanu ładu przestrzennego i wymogów jego ochrony,

ze stanu środowiska,

ze stanu dziedzictwa kulturowego i zabytków,

z warunków i jakości życia mieszkańców, w tym ochrony ich zdrowia,

z zagrożenia bezpieczeństwa ludzi i ich mienia,

z potrzeb i możliwości rozwoju gminy,

ze stanu prawnego gruntów (ochrona własności),

z występowania naturalnych zagrożeń geologicznych,

z występowania udokumentowanych złóż kopalin, zasobów wód oraz terenów górniczych,

ze stanu systemów  komunikacji i infrastruktury technicznej

Tryb uwzględniania wymienionych elementów odbywa się poprzez uwzględnienie wniosków złożonych przez

wojewodę (administracja rządowa) i zarząd województwa (administracja samorządowa), po zawiadomieniu o

tym, że gmina przystąpiła do sporządzania studium.               

12. Podaj najważniejszy zakres SUiKZP gminy w zakresie kierunków zagospodarowania przestrzennego

W opracowywaniu studium,  w zakresie kierunków zagospodarowania przestrzennego,  określa się głównie

kierunki   zmian  w  przeznaczeniu  wszystkich   terenów w  granicach   administracyjnych  gminy,   przy  czym

wymóg  ten nie stoi  w sprzeczności  z  jednoznacznym ustalaniem przeznaczenia  terenów, które w dalszym

ciągu pozostają zarezerwowane dla MPZP. 

W ustaleniach  studium powinny być zawarte  jedynie  informacje  dotyczące kierunków  i   lokalnych zasad

zagospodarowania przestrzennego.

W studium określa się w szczególności:

kierunki zmian w strukturze przestrzennej gminy,

kierunki i wskaźniki dotyczące zagospodarowania oraz użytkowania terenów, w tym tereny wyłączone

spod zabudowy,

obszary oraz zasady ochrony środowiska,

obszary oraz zasady ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej,

kierunki rozwoju systemów komunikacji i infrastruktury technicznej

obszary inwestycji celu publicznego o znaczeniu lokalnym,

obszary inwestycji celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym, zgodnie z planem województwa oraz

w programach rządowych

obszary, na których obowiązkowe jest sporządzenie MPZP (na podstawie przepisów odrębnych), w tym

obszary   scaleń   i   podziałów  nieruchomości,   obszary   publiczne,   obszary   handlowe   o   powierzchni

sprzedaży większej niż 2000m2,

obszary   na   których   gmina   zamierza   sporządzić   MPZP,   w   tym   obszary   wymagające   zmiany

przeznaczenia terenów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne,

obszary narażone na powodzie,

obszary i obiekty filara ochronnego,

obszary pomników zagłady i stref ochronnych,

obszary przekształceń lub rekultywacji,

granice obszarów zamkniętych,

inne uwarunkowania problemowe.

14.Określ skutki prawne uchwalenia SUiKZP gminy

Uchwalenie przez radę gminy studium nie wywołuje żadnych skutków prawnych, ponieważ studium nie jest

aktem prawa miejscowego.

Tym niemniej jednak studium pełni bardzo ważną rolę w systemie miejscowego planowania przestrzennego.

Takie stwierdzenie wynika z następujących przesłanek:

studium sporządza się obowiązkowo dla obszaru w granicach administracyjnych gminy,

ustalenia studium są wiążące przy sporządzaniu MPZP,

bez studium niemożliwe jest w praktyce sporządzenie MPZP.

Gmina nie może odstąpić od uchwalenia studium. Jeżeli gmina do 11 lipca 2004 roku nie podjęła uchwały o

przystąpieniu  do   sporządzenia   studium,   o   zmianie   studium  albo   nie  wprowadziła   do   studium  obszarów

rozmieszczenia inwestycji celu publicznego podejmowane są wobec niej restrykcje.

Tak więc, wojewoda,  po bezskutecznym wezwaniu do uchwalenia studium, sporządza MPZP dla obszaru,

którego dotyczy  zaniechanie  gminy  i  wydaje  w  tej   sprawie  zarządzenie   zastępcze.  Koszty  sporządzenia

takiego planu ponosi gmina, przy czym nie zwalnia to jej z obowiązku sporządzenia studium.

15. Podaj określenie, cel i charakter MPZP

MPZP jest narzędziem regulującym wykonywanie prawa własności. W granicach określonych planem każdy

ma prawo do zagospodarowania terenu, do którego nabył tytuł prawny.

Celem sporządzenia MPZP jest ustalenie przeznaczenia terenów, w tym dla inwestycji celu publicznego oraz

określenia sposobów ich zagospodarowania.

MPZP jest opracowaniem szczególnym. Jest to bowiem jedyny dokument w którym określa się przeznaczenie

terenów oraz sposób ich zagospodarowania. Żaden inny dokument nie jest w stanie zastąpić planu. Dotyczy

to studium uwarunkowań i kierunków przestrzennego zagospodarowania ani plan wojewódzki.

Jedynym wyjątkiem są tak zwane zarządzenia zastępcze wydawane przez wojewodę w przypadku, gdy gmina

nie przystępuje do sporządzenia planu miejscowego, gdy jest to obowiązkowe.

Plan miejscowy  jest  narzędziem prowadzenia polityki  przestrzennej  przyjętej  w  studium uwarunkowań  i

kierunków zagospodarowania przestrzennego. Można zatem wyrazić stwierdzenie, że w stosunku do studium

ma charakter realizacyjny.

Sporządzenia planu miejscowego nie  jest  obligatoryjne dla obszaru całej  gminy.  Obowiązek  taki  dotyczy

obszarów szczególnych, którymi są:

obszary   dla   których   sporządzenie   planu   miejscowego   jest   wymagane   na   podstawie   przepisów

szczególnych,

obszary wymagające scaleń i podziałów nieruchomości,

obszary rozmieszczenia obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2000m2,

obszary przestrzeni publicznej.

Gdy brak jest planu miejscowego realizacja polityki przestrzennej odbywa się poprzez wydawanie decyzji o WZZT.

19. Podaj skutki prawne uchwalenia MPZP

Po uchwaleniu planu miejscowego i nabyciu przez niego mocy prawnej widoczne są określone skutki prawne.

Wejście   w   życie   planu   powoduje   utratę   mocy   obowiązującej   innych   planów   zagospodarowania

przestrzennego lub ich części odnoszących się do objętego nimi terenu.

Utrata  mocy   obowiązującej   planu   nie   powoduje  wygaśnięcia   decyzji   administracyjnych  wydanych   na

podstawie  tego planu chyba,   że  dla   terenu uchwalono plan miejscowy,  którego ustalenia  są   inne niż  w

wydanej   decyzji,   przy  czym  przepisu   tego   nie   stosuje   się,   jeżeli   została  wydana   ostateczna   decyzja   o pozwoleniu na budowę.

Jeżeli  plan miejscowy obejmuje obszary wymagające przeprowadzenia scaleń  i  podziałów nieruchomości,

rada gminy podejmuje uchwałę o przystąpieniu do scalenia i podziałów.

Po wejściu planu miejscowego w życie jego skutkiem prawnym jest również i to, że każdy ma prawo wglądu

do planu miejscowego oraz otrzymania z niego wypisu i wyrysu. Należy przy okazji dodać, że również każdy

ma   prawo   otrzymania   wypisu   i   wyrysu   ze   studium   uwarunkowań   i   kierunków   zagospodarowania

przestrzennego.

Plan miejscowy i studium uwarunkowań są dokumentami publicznie dostępnymi, zatem każdy ma prawo do

ich wglądu niezależnie od  tego czy posiada w  tym  interes prawny czy  też nie.  Za wyrysy  i  wypisy  jest

pobierana opłata administracyjna.

Wejście w życie nowego planu miejscowego pociąga za sobą  także skutki  finansowe.  Można  je podzielić

następująco:

gdy na skutek uchwalenia planu korzystanie z nieruchomości jest niemożliwe lub ograniczone,

gdy na skutek uchwalenia planu wartość nieruchomości spada,

gdy na skutek uchwalenia planu wartość nieruchomości wzrasta

22. Podaj podstawowe różnice pomiędzy SUiKZP gminy a MPZP

SUiKZP nie jest aktem prawa miejscowego a MPZP tak

SUiKZP jest obligatoryjne a MPZP nie

SUiKZP jest dla całej gminy a MPZP niekoniecznie

Uchwalenie SUiKZP nie pociąga żadnych skutków prawnych (nie mogą być wydawane na jego podstawie

żadne decyzje), a uchwalenie MPZP pociąga skutki prawne (są wydawane na jego podstawie decyzje)

23.Co to jest WZZT, kiedy i w jakich przypadkach jest wydawana

Obecnie decyzje o WZZT pełnią podobną funkcję jak plany miejscowe. Inwestycje są bowiem lokalizowane

na podstawie planu miejscowego, a w przypadku jego braku na podstawie decyzji o WZZT. Plan i decyzja

stosowane są zamiennie.

Gdy na danym terenie istnieje plan miejscowy to inwestycja jest lokalizowana wprost na jego podstawie co

oznacza, że pozwolenie na budowę jest wydawane na podstawie planu miejscowego.

Jeżeli  natomiast  na danym  terenie nie ma planu miejscowego  to  inwestycja może być zlokalizowana na

podstawie decyzji o WZZT.

Wyróżniamy dwa rodzaje decyzji o WZZT, to znaczy:

Decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego – (ULI) - jest wydawana dla inwestycji celu

publicznego, zgodnie z listą celów publicznych zgodna z ustawą o gospodarce nieruchomościami oraz

innymi odrębnymi ustawami.

Decyzja o warunkach zabudowy  –  (WZ)   jest  wydawana dla  innych  inwestycji.  Ujmuje ona  sposób

zagospodarowania terenu  i warunki zabudowy.

Tak więc, decyzja o WZZT jest fikcją prawną, ponieważ występują pod nią różne nazwy.

24. Podaj najważniejszy zakres i przedmiot wydawania decyzji o WZZT

Wydanie decyzji o WZZT jest możliwe, gdy na danym obszarze nie obowiązuje plan miejscowy, a także gdy

spełnione są inne warunki.

Z obowiązku uzyskania decyzji  o WZZT wyłączone  są wszelkie  roboty budowlane,  które nie powodują

zmiany sposobu zagospodarowania terenu i użytkowania, polegające na remoncie lub przebudowie, które nie

wprowadzają istotnych zmian w konstrukcji i wyglądzie obiektu, przy czym są to tylko inwestycje, które nie

oddziaływają   szkodliwie   na   środowiska   i   nie   zaliczane   do   inwestycji  wymagających   przeprowadzenia

postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko.

Dla  inwestycji  wymagających przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowiska wydaje się decyzje o

warunkach   zabudowy   lub   decyzje   o   ustaleniu   lokalizacji   inwestycji   celu   publicznego.   Równolegle   z

postępowaniem w sprawie wydania decyzji prowadzone  jest postępowanie w sprawie oceny oddziaływania

inwestycji na środowisko.

Nie wymagają decyzji te inwestycje, dla których nie potrzebne jest pozwolenie na budowę.

Nowe   rozwiązania   ustawowe   wprowadziły   znaczne   rozszerzenie   przypadków,   które   nie   wymagają

pozwolenia na budowę. Zmniejszy to liczbę wniosków o pozwolenie na budowę, a w związku z tym liczbę

wniosków o wydanie decyzji o WZZT

25.Opisz problem wydawania decyzji o ULI

Inwestycja celu publicznego jest lokalizowana na podstawie planu miejscowego, a w przypadku jego braku w

drodze decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego.

Decyzję o lokalizacji inwestycji celu publicznego wydaje:

wójt,   burmistrz   lub   prezydent  miasta   –   dla   inwestycji   celu   publicznego   o   znaczeniu   krajowym  i

wojewódzkim w uzgodnieniu z marszałkiem województwa,

wójt,  burmistrz  lub prezydent  miasta – dla  inwestycji  celu publicznego o znaczeniu powiatowym  i

gminnym,

wojewoda – dla inwestycji celu publicznego na terenach zamkniętych,

dyrektor   urzędu   morskiego   –   dla   inwestycji   celu   publicznego   na   obszarach   morskich   wód

wewnętrznych.

W  przypadku   niewydania   przez  wójta,   burmistrza   lub   prezydenta   decyzji   o   lokalizacji   inwestycji   celu

publicznego o znaczeniu krajowym albo wojewódzkim w  terminie 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku

wojewoda wzywa organ do wydania, a następnie nakłada karę.

Ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego następuje na wniosek inwestora. O wszczęciu postępowania

w  sprawie  wydania   decyzji   o   ustaleniu  lokalizacji   inwestycji   oraz   postanowieniach  i   decyzji   kończącej

postępowanie strony zawiadamia się w formie obwieszczenia.

Decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, wiąże organ wydający decyzje o pozwoleniu na

budowę.

Marszałek województwa prowadzi   rejestr  wydanych decyzji   o  lokalizacji   inwestycji   celu publicznego o

znaczeniu krajowym i wojewódzkim.

 

Wdrażanie zasad rozwoju zrównoważonego w sferze społecznej, gospodarczej i przyrodniczej.  Decyzje planistyczne i praktyka gospodarcza nie uwzględniają zasad zrównoważonego rozwoju do czego zobowiązuje nas Konstytucja RP, konwencje międzynarodowe i dokumenty unijne.

 

Realizacja wymienionych celów winna doprowadzić do uporządkowania sfery gospodarki przestrzennej w Polsce, zwłaszcza w jej newralgicznym obszarze, jakim jest polityka przestrzenna władz lokalnych. Osiągnęły one, co jest sukcesem, władztwo w dziedzinie planowania przestrzennego swojego terytorium jednakże, z wielu powodów, gospodarka przestrzenna w Polsce jest w stanie chaosu i należy, w istotnym zakresie, do szarej strefy polskiej ekonomii. Jednak obecny model gospodarki przestrzennej i jej podstawowy instrument, którym jest planowanie przestrzenne, nie uwzględniają w zadawalającym stopniu zasad funkcjonowania gospodarki rynkowej oraz konsekwencji wynikających z obowiązującej w Polsce, konstytucyjnej ochrony prawa własności. W efekcie, działania gospodarcze (zwłaszcza inwestycje) są z jednej strony hamowane przez system planowania przestrzennego, z drugiej strony obecny system gospodarki przestrzennej pozwala na nieuzasadnione marnotrawienie przestrzeni, nieracjonalne zużycie zasobów środowiska, nie chroni zasobów narodowej kultury i ułatwia procesy spekulacyjne.

Zmiana obecnej sytuacji leży w interesie obywateli naszego kraju, jest to interes lokalnych społeczności i władz samorządowych, interes właścicieli nieruchomości i interes inwestorów, poszukujących przewidywalnej i bezpiecznej lokalizacji dla inwestycji. Jest to nasz interes narodowy.

Działania legislacyjne doprowadzić powinny również do unowocześnienia systemu gospodarowania przestrzenią i do zmniejszenie dystansu jaki, w tej dziedzinie, dzieli nasz kraj od rozwiniętych krajów UE.

 

Przestrzenne planowanie regionalne obejmujące obszar całego województwa oraz planowanie obszarów metropolitalnych stanowią integralny element planowania rozwoju regionów i kraju. Obok planów o standardowym charakterze, konieczne są inne, dodatkowe delimitacje przestrzenne jak makroregiony (euroregiony), obszary kilku powiatów, obszary parków krajobrazowych itp.

Dokumenty dotyczące rozwoju województwa obejmujące strategię rozwoju województwa i plan zagospodarowania przestrzennego województwa (jeden dokument) są aktami kierownictwa wewnętrznego, zawierającymi również obowiązującymi wytyczne (w zakresie ustawowym) dla gmin.

Tryb realizacji, zakres obligatoryjności i finansowanie wytycznych dla gmin wymaga regulacji ustawowej. Wprowadzanie ustaleń ponadlokalnych planów, w tym decyzji o inwestycjach publicznych, do planów gminy winno mieć charakter formalny (instrukcje / wytyczne / decyzje – nazwa wymaga ustalenia); tryb ich wprowadzania oraz treść winny być zdefiniowane, w tym lokalizacje z określeniem granic kadastralnych, horyzont czasowy i źródła finansowania.

Plany miejscowe oraz inne formy realizacji polityki przestrzennej na poziomie lokalnym (w tym m. in. decyzje lokalizacyjne, podziały gruntów, obrót nieruchomościami itp.) nieuwzględniające tych wytycznych lub w inny sposób naruszające ustalenia planu województwa w tym zakresie, jako obarczone wadą prawną winny być uchylane rozstrzygnięciem nadzorczym wojewody.

Rozwiązania prawne winny zapewnić możliwość realizowania przyjętej polityki przestrzennej w regionie, w tym  również dla obszarów funkcjonalnych, takich jak  obszary metropolitalne,  makro i euroregiony, parki krajobrazowe itp. Forma planu, skala, zakres ustaleń powinny być elastyczne i obok podstawowej treści obligatoryjnej winny zawierać elementy uwzględniające specyfikę obszaru objętego opracowaniem.

Nowe rozwiązania legislacyjne winny zapewnić realizm przyjmowanych rozwiązań planistycznych, tak aby uwzględniały one faktyczne możliwości wprowadzania ich w życie na poziomie lokalnym (obecnie znaczna część zapisów planów województw pozostaje martwa i jest opisem intencji i zamierzeń planistycznych bez możliwości ich realizacji). Istotnym, wymagającym rozwiązania problemem jest stworzenie możliwości „zamrożenia” aktualnych form użytkowania terenów, które są desygnowane pod inwestycje publiczne zawarte w planie wojewódzkim, w sposób niewywołujący natychmiastowych skutków odszkodowawczych (jeśli są to, przykładowo, tereny wyłącznie rolne, nieuzbrojone i nie przeznaczone w żadnym z obowiązujących dokumentów planistycznych pod zabudowę).

Nie w pełni wyjaśnione i określone formalnie relacje pomiędzy Wojewodą i Marszałkiem województwa mają niekorzystny wpływ na prowadzenie racjonalnej polityki przestrzennej na poziomie regionalnym. Konieczne jest zagwarantowanie Marszałkom województw autonomii merytorycznej i równocześnie, wyposażenie wojewody w instrumenty skutecznej realizacji polityki przestrzennej rządu. Problem ten wymaga rozwiązania w polskich przepisach prawnych.

 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin