Eliade - Inicjacje indyidualne i stowarzyszenia tajemne.pdf
(
11152 KB
)
Pobierz
IV
INICJACJE INDYWIDUALNE
I STOWARZYSZENIA TAJEMNE
Zimq, to znaczy w okresie Czasu
swi~tego,
gdy
-
jak sire uwaza
-
Duchy powracajq do zywych,
podzial spoleczenstwa na rody zostaje zniesiony
i ustfPuje miejsca organizacji natury duchowej,
rl?jJrezentowanej przez Stowarzyszenia taneczne.
M~zczyini
porzucajq swe letnie imiona i przybierajq
swifte imiona zimowe.
W
rytualnym okres ie zimowym
wsp6lnota przezywa na nowo mity
0
poczqtku.
ZEJSCIE DO PIEKIEL I INICJACJE BOHATERSKIE
Cz,st
poprzedniego ro zdzialu poswi,cilismy inicjacyj nym obrz,dom
re-
gressus ad uterum
implikuj~cym symboliczn~
przemian, kandydata w emb-
rion. We wszystkich tych kontekstach powr6t do Matki oznacza powr6t do
Wielkiej Matki chtonicznej. Inicjowany zostaje po raz wt6ry urodzony
w lonie Terra Mater. Powiedzielismy jednak, i e
istniej~
inne mity i wierze-
nia, w kt6rych ten t emat inicjacyj ny prezentuje dwa nowe elementy@bo-
hater
wch~1zL<!0_pg)l$"
..Wielkiei Marki ehtonicznej be z cofania sIr-do
stanu
_embrionalnego;(1Yprzedsi,~i,(:ie.!o
i"sUzczegiilnie uiebezpieczne.
Pewien li:Ji t ·p;jine zyjski - z.powodzeniem ilu struje ten typ inicjacyjnego
regressus.
' MaUl, wlelkl bohater maorys b , po boga tym w przygody zyC IU
powraca do0lczyzny, do swej babki Hine-nui-te-po, Wielkiej Damy (No-
cy). Znajdu je
j~
uspion'l i, zdarlszy pospiesznie
swoj~
odziei, wchodzi do
ciala olbrzymki. Przeehodzi przez ni, be z przeszk6d, ale gdy przygotowuje
si, do wyjscia z niej, to znaczy polow , ciala rna jeszcze w ustach olbrzymki,
towarzysz~ce
mu ptaki
wybuchaj~
smie chem. Przebudzona nagle Wielka
Dama (Nocy) zaciska z, by i rozpolawia bohatera, kt6ry umiera. Z tego tei
powodu,
m6wi~
Maorysi, czlowiek jest smierrelny; gdyby Maui zdolal
wyjst calo z ciala babki, lud zie staliby si, nie smi errelni '.
Babka Maui to T erra Mater.\...W chodzenie do jej brzucha to zs t,powanie
iywcem w podziemne gt,biny, to znaczy do
Piekiel.~Chodzi
wi,c 0 taki
descensus ad inferos ,
iaki poswiadczony jes t na przyklaa w mi tach i sagach
\ ..staroiyrnego Wsch oau i swiata sr6d ziemnomorskiego. Wszystkie te mity
i sagi
maj~
zatem struktur, w pew nej rnierze inicj ac yj n'l: schodze nie
iywce!n..Q2.
Pi~.kieLs.tawianie
.c1.QIa_P9tworo1)1 i dernon(l-ID
.p~eJUe1ny~·t-o'''''
.
~h.9.s1~~nie.prQby .ini~jacyjQ.!i.
D odajrny, ze podobne, osobiste zs t'lpie-
n~Qg
.. £iekiel.s'l-specy{icznym
el~mel)t~m
inicj.cji
bohaterslG~h zmierzaj~
cye h do
z.d.!?bJ::~.ia
cielesnej niesmierrelnosci. Oczywiscie, mamy
tu
mito-
lo gl, micjacyjn" a nie wlaseiwe o brz,dy - al e dla zrozu mienia zachowan ia
reli gijnego mity S'l CZ,sto ce nniej sze od obrz,d6w. Albowiem to mi t najpel-
niej objawia gl,bokie, cz,sto nie swiadome pragnienie czlowieka reli gi jnego .
We wszystki ch ryc h konteks tac h i'iX'ielka.lV1atkachtonic;<na przejawia si,
prze~~_:w!:y:s~~im)ako§_gi?~ Smjg,1)W-I;d~~yru.~~rly¥pJnaczy
to,
~e·
prze ostawJa aspeI<.ty gro zne
l
agFesyWne. W mlrologl1 'pogrzeboweJ z Male-
kl1li
przerazaj~ca
Po sta e kobieca, kt6ra nazywa si, Tern es lub Lev-hev-h ev,
, -.
j'
' ),'/
,
Po r. M. Eli ade,
Mity,
m y
i
misttria,
s. 232 nn.
______________________ 88
czeka na
dusz~
zmarlego u wejscia do jaskini lub przy skale. Przed
ni~,
na
ziemi naszkicowany jest rysunek labiryntalny, a gdy zmarly si, zbliza,
Kobieta zamazuje polowl' rysunku. J eSli zmarly zna juz rysunek labiryntal-
ny - jesli zostal wtajemniczony - latwo znajduje sciezk.;; w przeciwnym
razie Kobieta go pozera'. Jak wiadomo,
pocz~wszy
juz od prac Deacona
i Layarda, liczne rysunki labiryntalne kreSlone na Malekuli na piasku ma'
na celu poznanie drogi do przybytku zmarlych '. Innymi slowy, labir nt
.g:lI1(}"",il?(}.hl}jgnn~p-r6b<; il1j~i"syL'l~:
zalic:f:l.sil'go przeszkod, torym
musi stawie czolo zmarly - lub, w innych koryrekstach,
bohater-~.
pOOrozv-·w·Zaswiaty.,1'6dkreSlie tu nalezy t, cech" ze labirynt
p~".e41F.,,!Xia
's~<; jak~Eniebezpieczne
przejsciejku wnl'trzl1osciom Matki.Ziemi - przejs-
cl'2l'S?.<;:?,.<lil'-t;greiQ...duszazmar!ego naraza si"
n.apoz~rcie
pr:z.ezkobiecego
£ot}y9'[;!.
"istniej'l na Malekuli inne IPostaci mitycz.n:lu.cielesnia
..
j~ce grozn~
i niebez-
pieCZl1'l
zasad~
kobiec'l: na 'ptzyklad "Kobjeta:kxab"
0
dwoch ogromnych
~czYI'cac1141ub
olb::zyrniL
malz;WITridac.na deresa),
ktora po otwarciu
podobna jest aozenskiego organu plcioweg0
5
•
Te straszliwe wyobrazenia
c;;,gresywnej seksualnosci kobiecej i p.Qier"j'lcego JIlaCiegyjlst.'iVa ukazuj'l
Jesicze
wyrazniej inicjacyjny charakter zejscia do lona WielkleJ Matki
chtoniczney Carl Hentze pokazal, ze liczne motywy ikonograficzne
w Ameryce Poludniowej wyobrazaj'l paszcz" Matki Ziemi pod postaci"
vagina dentata'.
Z pewnoSci'l mityczny temat
vagina dentata'
jest dose
zlozony
i
nie mamy zamiaru go tu analizowac. a ezy jednak stwierdzic, ze
ambiwalencja. WielkiejBoginichtonicznej jest niekiedy wyrazana mitycz-
nie i ikonograficznie przez identyfikacj" jejCiuch"'}' z
vagtna dentata.
W mitach i sagach
inicjacyjnyc~zejscie
bohatera przez brzll'ch Olbrzymki
i wyjscie przez jej
paszci~jest
rownoznaczne z nowymi narodzinami. Ale
przejscie to nalezy do najbardziej niebezpiecznych.
Aby ocenie roznic" istniej'lc'l mi"dzy tym scenariuszem inicjacyjnym
a motywem, ktory analizowalismy
w
jednym z poprzednich rozdzialow,
nalezy sobie tylko przypomniee sytuacj" nowicjuszy zamkni"tych w inicja-
cyjnych chatkach w ksztalcie morskiego potwora: uwaza si"
ze zostali
l
John Layard,
Stone Men of Malekula
(London 1942), s. 225 nn., 649 nn.;
Id., The Making of Marl in
Malekula
("Eranos-Jahrbuch", XVI, Zurich 1949) .
.I
A. B. Deacon,
Geometrical Drawings, from Malekula and other Islands of the New Hebrides
("Journ.
Anthrop. Institute", LXVI, 1934, s. 129-175), s. 132 nn.;
Id., Malekula. A Vanishing People of the New
Hebrides
(London 1934), ZWfaszcza s. 552 nn.; John byard,
Totenfahrt auf Malekula
("Eranos-
-Jahrbuch", IV, Zurich 1937, s. 242-291);
Id., Stone Men of Malekula,
s. 340 nn., 649 nn. Par. taki:c
W. F. Jackson Knight,
Cumaean Gates. A reference ofthe sixth to Initiation Pattern
(Oxford 1936), s. 19 .
./ J.
byard,
Stone Men ofMalekula,
s. 730,221.
'i
J.
byard,
The Making of Man in Alalekula,
s. 228
i
pI. II.
(. Carl Hentze,
Tod, Auferstehung, V(leltordnung,
s. 79 nn., 90 on. Par. takZe
W.
Krickeberg,
OSUlsien-
-Amerika
("Sinoiogica", II, 1950, s. 195-233), zwhszcza s. 228
nn.
89 ______________________
polknicrci
i
znajduj~
sicr
w
brzuchu potwora, S'1
wi~c
"martwi", trawieni
i
na
drodze do ponownych narodzi n. Pewnego dnia
zostan~
przez potwora
wyrzuceni:
urodz~
sil' po raz drugi.L.,Ale w grupie analizowanych obecnie
mitow bohater wchodzi zywy i
nietkni~ty
do
~nl'trza
potwora lub do
brzucha Bogini - zarazem Terra Mater i Bogini Smierci - i wielokrotnie
udaje mu
si~
wyjsc cal".:.l Wedlug niektorych wariantow
&levali,
ml'drzec
V.inambinen podejmuje podroz do krainy zmadych Tuonela. Corka Tuoni,
Pana zaswiatow, polyka go - ale po dotarciu do zol'ldka olbrzymki
Vainambinen buduje sobie 16di i, jak mowi tekst, wiosluje mocno
" z jednego do drugiego koflCa jelita". Olbrzymka zmuszona jest w koncu
zwrocic go do morza' . Inny mit finski opowiada nam
przygod~
kowala
Ilmarinena: dziewczyna, do ktorej ow
si~
zaleca, stawi. mu jako warunek
malzenstwa przej scie sil' ws rod rzadkich z,bow starej czarownicy. Ilmari-
n en wyrusza na jej poszukiwanie i gdy zbli za sil' do czarownicy, ta go
pozera, po czym prosi go, aby wyszedl ustami, ale Ilmarinen odmawia.
"Zrobil' sobie wlasne wyjkie!" - odpowiada i narzl'dziami kowalskimi,
kt6re wykonal magicznym sposobem, otwiera zol'ldek st.ruchy i wychodzi.
\'V'edle innego wariantu, warunkiem postawionym przez dziewczynl' I1-
marinenowi bylo pochwycenie wielkiej ryby. T. go jednak poi.ada. Od-
mawiaj ,!c rowniez wyjseia dolem lub gor,! jej ciala, Ilmarinen poruszal sil'
w jej brzuchu w taki spos6b, ze ryba p<;kla '.
Ten mityczny temat ogromnie si<; rozpows zechnil, zwlaszcza w Oceanii.
Wystarczy przypomniec wariant polinezyjski. Wieloryb pewnego gatwlku
p ozar! lod i bohatera N ganaoa, ale ten, chwytaj 'lc si<; masztu , wbil go
w paszl' olbrzyma, aby podtrzymac j'l otwart'l' Nast<;pnie zs ze dl do zol'ldka
--.~)
'., potwora, gdzie znalazl swych dwoch krewniakow jeszeze zywyeh. N ganaoa
.. ,. ,rozpalil tam ogien, zabil wieloryba i wyszedl przez paszczl" .
'
..
LJ3rzuch morskiego potwora,
t~ak
i...cjal!?13o\iini ehtonicznej,
.~obraza
wnl'trznoscL
Z~~mi, E:~I~~.~:y.o
.z T.adYSOh, Piek!£jW sredniowiecznej litera-
rur"e wlzJonersklej Piekla
S'l
cZl'sto wyobraza ne w postaci ogromnego
potw?ra maj'lee go prawdopodobnie swoj prototyp w biblijnym
I
Lewia-
.r.a~ie,\Mamy
wil'C seril' paralelnyc h wyobrazen: brzuch Olbrzymki,1rog,n;,
potworow morskich symbolizuj'lcy macicl' chtoniczn'l, Noe kosmiczna,
kr61estwo zmad ych, Wchodzenie zywcem w to olbrzymie cialo jes t r6wno-
znaczne ze schodzeniem do Piekie!, stawi.niem czola probom zas trze zo-
7
Por. M. Eliade.
Mity , my
i
misten'a,
s. 23 3, cyt. :ta:
MJ.rtii HJ.J.vi o,
Viiiniimiiinen, Ete'l'?lal Sage
(FF C ommunication s, nr 14 4, Helsinki 1952),
s.
117 nn .
• M. Haavio,
op.
cit.,
s.
!
14 nn.
~
M. Eliade,
Mity, my
i
mi5te-ria,
s. 234.
_______________________ 90
nym dla zmarlyeh. Iniejaeyjne znaezenie tego typu zstl'powania do Piekie!
jest jasne) ten, kto dokonal takiego wyezynu, nie boi sil' juz smierei, zdobyl
swoist~
n'lesmiertelnosc eiala -
eel wszystkieh iniejaeji bohaterskieh, po-
ez~wszy{
od Gilgamesza.
Ale trzeba jeszeze brae pod uwagl' inny element: zaswiat s rawniez
_fl}i,je~l;!ll.""iedzy
illl'!'!.·.Qs;;tJ
Pan Piekie! jest
wszeehwiedz~ey,
zmar i znaH--
przyszlose. W niektaryeh mitaeh i sagaeh bohater zstl'pl.lje do Piekie! dla ,
zdobyeia
m~drosei
lub uzyskania tajemnej wiedzy. vainamoinen nie magi
dokonezyc lodzi,
ktar~
stworzyl za
pomoe~
magii, poniewaz brak mu bylo '
trzeeh slaw. Aby je poznae, znajdzie uznanego ezarownika Antero, Olbrzy-
",'
rna
pozostaj~eego
od bardzo wielu lat w bezruehu niezym szaman w trans ie,
tak ze na jego ramieniu wyroslo drzewo, a w jego brodzie ptaki uwily swe
gniazda. Vainamoinen wpada do ust Olbrzyma i zostaje wkratee polknil'ty.
Znalazlszy sil' jednak w
zol~dku
Antero, wykuwa sobie zelazny straj i grozi
ezarownikowi, ze pozostanie tam tak diu go, az uzyska trzy magiezne
slowa konieezne dla ukonezenia lodzi
10.
Otaz
to, ezego podejmuje sil'
Vainamoinen osobiseie, szamani
dokonuj~
w transie: ieh dueh,
opuszezaj~e
eialo, sehodzi na tamten swiat. Ta ekstatyezna podraz w zaswiaty jest
niekiedy wyobrazana jako wejseie do eiala ryby lub potwora morskiego.
Wedle pewnej legendy laponskiej, syn szamana przebudzil swego
spi~eego
od dawna ojea tymi slowami: "Ojeze, obudz siC; i
powrae
z jelita ryby!"
11
Po
eaz
by szaman podejmowal tl'
dlug~
podraz ekstatyeznq, jesli nie dla
uzyskania tajemnej wiedzy, dla poznania misteriaw?
INICJACYJNY SYMBOLIZM SYMPLEGAD
J
ednak wyobrazenie zaswiatow jako bvnl'trznosei Matki Ziemi lub brzueha
olbrzymiego potyrora jest tylko jednym z tyeh wszystkieh, ktare przed-
stawiaj~
Tamten Swiat jako miejsee niezwyklelE:,udno
dostl'pn~ Zderzaj~ee
~il'
ze
sob~
skaly,
"tanez~,~i.ny",
bramy w postaei z':'c,:,bw, dwie til;)ce
iOl'dqeew eiqglym-ruehu
gcd',
dwie
iderzaj~eesl~-g~ory
lodowe,ol;;:aea-
j~tasi~-iapi:lra";Dra:ina zr~biona
z 'cfwoc'hkawalkow dziobu Oria i jeszeze
10
M. Haavio,
op. cit.,
s. 106 nn.; Eliade,
op. cit.,
s. 237.
11
M. Haavio,
op. cit.,
s. 124.
12
0
motywie nieustannie
stykai'lcych
si~
skal zob. A. B. Cook,
Zeus,
III, 2
(Cambridge 1940),
s. 975-1016 (Appendix P:
Floating Islands);
Karl yon Spiess,
Der Schuss nach dem Vogel
("Jahrbuch
f.
Hist. Volkskundc", V-VI, 1937, s. 204-235);
Id., Die Hasenjagd (ibid.,
s. 243-267). Wyrazenie "dwie
tn,!ce
i
bttd'lce
w
ci'lgfym ruchu
gory"
poswiadczonc jest w
Supamadbyaya
(25, 5; przytoczone za
Coomaraswamym,
parvatah asthirah);
por.
A. K.
Coomaraswamy,
Sympiegades (Studies and Essays in the
History of Science and Learning offered in Hommage to George Sarton,
New York 1947, s. 4(l3-4f!S),
s. 470, przyp. 11.
I)
0 temacie "aktywnei bramy" w mitologii celtyckiej par. A.
C.
Brown,
Iwain
(Bosto11 1903), s. SO 1111.
o
"obracaj~ccj
si
y
zaporze" par.
ibid.
i
G. L Kittredge,
A Study
of
Sir
Gawain and the
Green Knight
(Cambridge, Mass., 1916), s. 244 nn. Par. A.
K.
Coomaraswamy,
Sympiegades, s.
479 nn.
91 _______________________
Plik z chomika:
jacekk21_02
Inne pliki z tego folderu:
A. van Gennep - Obrzedy przejscia. Rozdz. I Klasyfikacja obrzędów.pdf
(794 KB)
Analiza danych jakościowych SPSS - metody badań geografii społeczno-ekonomicznej.pdf
(255 KB)
Benedyktowicz - gość w dom, bóg w dom.pdf
(5482 KB)
Eliade - Inicjacje indyidualne i stowarzyszenia tajemne.pdf
(11152 KB)
Garfinkel - Badania rutynowych podstaw codziennych czynności.pdf
(3852 KB)
Inne foldery tego chomika:
Architektura
Coelho Paulo
Inne to co nigdzie nie pasuje
KSIĄŻKI 02
KSIĄŻKI 04
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin