ROZWOJ_MORALNY_WG_PIAGETA.doc

(24 KB) Pobierz
ROZWÓJ MORALNY WG PIAGETA

ROZWÓJ MORALNY WG PIAGETA

 

4 okresy w rozwoju poznawczym ( umysłowym)

 

1.      inteligencja sensoryczno – motoryczna  okres od urodzenia do 2 r. ż

2.      inteligencja przedoperacyjna – od 2-6 r.ż

3.      operacje konkretne – od 6- 11 r.ż

4.      operacje formalne – od 12 – 15 r.ż

 

INTELIGENCJA SENSORYCZNO – MOTORYCZNA

Tj. inteligencja zmysłowo – ruchowa, do 2 r. Ż człowiek myśli kiedy działa. Tu Piaget mówi o stałości przedmiotów ( przykład: przykryj pieluchą lalkę, którą trzyma dziecko)

INTELIGENCJA PRZEDOPERACYJNA

Pojawiają się reprezentacje tzn. że kończy się okres sensoryczno- motoryczny. Reprezentacje to działanie w sposób nie tylko zewnętrzny ale też wewnętrzny- pojawia się wyobraźnia, charakterystyczne jest też naśladownictwo, naśladownictwo odroczone, funkcja symboliczna, tożsamość jakościowa.

Funkcja symboliczna- ten sam przedmiot spełnia wiele funkcji

Naśladownictwo odroczone – przechowywanie zdarzeń w pamięci

Tożsamość jakościowa – zmienia się wygląd ale nie natura jakiegoś zjawiska np.: kot w masce psa. TO CO WIDZĘ TO ISTNIEJE TO WIEM

CECHY OKRESU PRZEDOPERACYJNEGO TO:

CENTRACJA- skupienie na jednym aspekcie sytuacji czy zdarzenia

EGOCENTRYZM- nie wyróżnia swojego JA spośród otoczenia, to przekonanie, że istnieje tylko to co widzi np.: widzi się w lustrze ale ogląda do tyłu

Pojęcie stałości liczb i masy tj. eksperyment z kulkami i plasteliną

INKLUZJA KLAS – dzieci nie mają problemu z pytaniem czego jest więcej, to zakończenie okresu przedoperacyjnego i przejście do operacji konkretnych.

OPERACJE KONKRETNE  - charakterystyczna inkluzja klas

To działanie na konkretach, operacje +, - ,/, *

OPERACJE FORMALNE

Myślenie abstrakcyjne, rozumienie metafor, symboli, żartów, porządkowania zjawisk wg kategorii ( u osób niepełnosprawnych intelektualnie nigdy się ono nie rozwija, zatrzymują się na jednym z poprzednich etapów)

 

4 okresy w rozwoju moralnym wg Piageta

 

1.      1 r.ż to stadium amoralizmu – brak kategorii moralnych

2.      2-4 r.ż  to stadium egocentryzmu – dziecko nie potrafi zdefiniować dobra i zła ale potrafi to odróżnić

3.      5-7 r.ż  to stadium relatywizmu moralnego, tu pojawia się odpowiedzialność obiektywna tj, skutki są wymiarem czynu, tu dziecko przyjmuje reguły heteronomiczne

      IMMAMENTNA SPRAWIEDLIWOŚĆ – to przekonanie, że za każde przewinienie  

                                                                             spotka nas kara.

4. 8-11 r.ż to stadium relatywizmu moralnego – tu moralność jest autonomiczna , ale kieruje się zasadami przekazanymi od autorytetu czyli rodziców, tu dziecko widzi już intencje sprawcy

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin