ZASADA DZIAŁANIA WYKRYWANIE NIEDOPOMPOWANIA.pdf

(114 KB) Pobierz
C5 - D4EA0ZP0 - Zasada działania : Wykrywanie niedopompowania
Page 1 of 2
ZASADA DZIAŁANIA : WYKRYWANIE NIEDOPOMPOWANIA
1. Opis elementów systemu
1.1. Moduł nadajnika
Moduł nadajnika przesyła sygnał UHF :
Pomiar ciśnienia
Kod identyfikacyjny
Kod funkcji
Moduł nadajnika posiada 2 tryby pracy :
Jazda
postój/zatrzymany
Moduł nadajnika pozostaje w trybie zatrzymania do chwili wykrycia początku jazdy pojazdu.
Moduł nadajnika pozostaje w trybie jazdy podczas całego okresu jazdy pojazdu i 30 sekund po zatrzymaniu pojazdu.
1.2. Moduł nadajnika : Próbkowanie pomiaru ciśnień
Ciśnienie w oponach jest próbkowane w następujący sposób :
Co 10 - 15 sekund w trybie jazdy
Co 15 - 16 minut w trybie zatrzymania
1.3. Moduł nadajnika : Nadawanie
Działanie modułu nadajnika :
Co minutę, jak tylko prędkość jest wyższa lub równa 20 km/h
Co 60 - 65 minut w trybie zatrzymania
Maksymalnie co 5 sekund jeżeli spróbkowana wartość ciśnienia jest nienormalna
Moduł nadajnika przesyła do odbiornika w. cz. wbudowanego w moduł przełączników pod kierownicą w postaci
sygnału UHF ramkę nadawczą 45 bitów, która składa się z następujących elementów :
4 bitów startu (z wymuszeniem wysokiego stanu przez cały czas trwania)
1 bitu oddzielającego (z wymuszeniem wysokiego stanu przez cały czas trwania)
5 bitu kodu funkcji (kod ten opisuje tryb w jakim znajduje się czujnik)
Kod Funkcja Priorytet
11000 Czytanie/uczenie 0
11001 Bateria wyczerpana 3
11010 Nieużywany 0
11011 Zmiana ciśnienia 2
11100 Nieużywany X
11101 Wzbudzenie na początku jazdy 1
11110 Nieużywany
X
11111 normalny
4
1 bitu oddzielającego.
24 bity kodów identyfikacyjnych opon.
8 bity wartości ciśnienia.
2 bity sumy kontrolnej (w celu sprawdzenia zgodności ramki).
Ramka ta powtarza się kolejno osiem razy na sekundę, ze zmiennymi przerwami pomiędzy słowami.
1.4. Odbiornik w. cz.
Odbiornik w. cz. wbudowany w moduł przełączników pod kierownicą zapewnia następujące funkcje :
Odbiera informacje o stanie ciśnienia w oponach
Dekoduje sygnał UHF
Sprawdza zgodność ramki odebranej przez moduł nadajnika
Zatwierdzić ramkę
http://127.0.0.1:6091/affiche.do?ref=D4EA0ZP0&refaff=D4EA0ZP0
2012-05-16
828332479.007.png 828332479.008.png 828332479.009.png 828332479.010.png
 
C5 - D4EA0ZP0 - Zasada działania : Wykrywanie niedopompowania
Page 2 of 2
Przekazuje zdekodowane informacje do BSI poprzez sieć VAN CAR 1
Odbiornik w. cz. wbudowany w moduł przełączników pod kierownicą odbiera informacje o stanie ciśnienia opon :
10 sekund po przekręceniu kluczyka w położenie +APC, jeżeli pojazd jest zatrzymany
Natychmiast, jeżeli prędkość pojazdu jest różna od zera
1.5. Bsi
BSI wykonuje następujące funkcje :
Filtruje informacje pochodzące od modułu przełączników pod kierownicą poprzez sieć VAN CAR 1
Określa stan położenia opon
Określa stan ciśnienia w oponach
Określa poziom alarmu
Włącza lampki kontrolne w zestawie wskaźników i brzęczyk wbudowany w moduł przełączników pod
kierownicą i informuje o stanie opon na ekranie wielofunkcyjnym przy pomocy komunikatów
alfanumerycznych
Analiza ramki przez BSI umożliwia podanie na podstawie informacji w niej zawartych stanów położenia i ciśnienia
w wybranych oponach.
W zależności od tych stanów, BSI określa następnie rodzaj alarmu :
Alarm ciśnienia, związany ze stanem ciśnienia w oponach
Alarm braku, związany ze stanem położenia opon
BSI ostrzega następnie kierowcę przy pomocy zestawu wskaźników i ekranu wielofunkcyjnego poprzez sieć VAN
CONFORT o nienormalnym stanie ciśnienia koła (niskie ciśnienie w oponie lub przebicie) lub o nie nadzorowaniu
kół.
Informacje dla kierowcy
Stan
Zestaw wskaźników
Ekran wielofunkcyjny
Wbudowany sygnalizator
dźwiękowy
Niskie ciśnienie w
oponie
Kontrolka pomarańczowa.
Sygnalizacja "Serwis"
Sygnalizacja
niewystarczającego ciśnienia
Dźwięk typu 2
Przebicie
Kontrolka czerwona.
Sygnalizacja "Stop"
Sygnalizacja przebicia opony Dźwięk typu 2
Moduł opony nie
został wykryty
-
Sygnalizacja braku modułu
opony
Dźwięk typu 2
2. Funkcja wykrywania niskiego ciśnienia w oponie
2.1. Opis ogólny
Funkcja wykrywania niskiego ciśnienia w oponie umożliwia uzyskanie informacji o stanie opony (przebicie lub
niskie ciśnienie w oponie) przez pomiar ciśnienia w oponie przy pomocy modułu nadajnika (jeden na każde
nadzorowane koło).
Odbiornik w. cz., umieszczony w module przełączników pod kierownicą, przekazuje przesłane informacje do BSI,
który określa stan położenia i ciśnienie w oponach.
2.2. Opis
Etap
Szczegóły
A Moduł nadajnika dokonuje pomiaru ciśnienia w oponie i zmierzoną wartość przesyła przy pomocy sygnału
UHF do odbiornika w. cz. umieszczonego w module przełączników pod kierownicą
B Moduł przełączników pod kierownicą odbiera wartości ciśnień oraz informacje o stanie opon i przesyła je do
BSI poprzez sieć VAN CAR 1
C BSI określa stan położenia i ciśnienia w oponach. Jeżeli wartość zmierzonego ciśnienia znajduje się poniżej
dopuszczalnych progów, BSI włącza lampki kontrolne w zestawie wskaźników i brzęczyk wbudowany w
moduł przełączników pod kierownicą oraz informuje o stanie ciśnienia opon na ekranie wielofukcyjnym
UWAGA : Koło zapasowe nie jest wyposażone w moduł nadajnika.
http://127.0.0.1:6091/affiche.do?ref=D4EA0ZP0&refaff=D4EA0ZP0
2012-05-16
828332479.001.png 828332479.002.png 828332479.003.png 828332479.004.png 828332479.005.png 828332479.006.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin