M. Zińczuk.pdf

(93 KB) Pobierz
Microsoft Word - Zinczuk.doc
Monika Ziıczuk
monika_zinczuk@wp.pl
Zakþad Dydaktyki Oglnej
Wydziaþ Pedagogiki i Psychologii
Uniwersytet w Biaþymstoku
Wykorzystanie multimedialnych programw edukacyjnych
w zapobieganiu niepowodzeniom szkolnym
zaufania, w ktrym dziecko czuþoby siħ dobrze, a takŇe
wyzwalanie aktywnoĻci i zachħcanie do pokonywania wþasnych sþaboĻci. Nauczyciel
powinien indywidualizowaę pracħ uczniw pod wzglħdem stawianych wymagaı,
dobieranych metod i Ļrodkw oddziaþywania, czasu trwania zajħę, tempa pracy. NaleŇy
takŇe zwrcię uwagħ na koncentracjħ uwagi dziecka podczas wykonywania zadaı,
poziom jego motywacji, reakcjħ na polecenia, stopieı zrozumienia polecenia, wytrwaþoĻę
w dĢŇeniu do doprowadzenia zadania do koıca, zachowania werbalne i niewerbalne.
PeþnowartoĻciowa praca zapobiegawcza w celu eliminacji niepowodzeı edukacyjnych musi
dostarczaę informacji o pozytywnych wþaĻciwoĻciach dziecka Î co mu siħ udaje, co umie
i co wykonuje dobrze.
PoszukujĢc sposobw przezwyciħŇania niepowodzeı szkolnych warto przyjrzeę siħ
moŇliwoĻciom nowoczesnych technik komputerowych. Zalety multimedialnoĻci komputera
przyczyniþy siħ do docenienia jego roli w zakresie minimalizacji niepowodzeı szkolnych
poprzez wykorzystanie w profilaktyce, diagnozie i terapii pedagogicznej [Ziıczuk, 2005].
Zdaniem B. Siemienieckiego diagnostyka i terapia pedagogiczna jest jednym
z najwaŇniejszych obszarw wykorzystania komputerw w pedagogice [Siemieniecki, 1994].
Edukacyjnym programom multimedialnym þagodzĢcym trudnoĻci szkolne uczniw stawiane
sĢ specjalne wymagania, do ktrych Î miħdzy innymi Î naleŇĢ [Juszczyk, ZajĢc, 1997]:
prostota, naturalny i przyjazny sposb komunikacji pomiħdzy programem a dzieckiem;
zrozumiaþy i natychmiastowy sposb reakcji na wszelkie dziaþania dziecka; wykorzystanie
elementw zabawy; stosowanie atrakcyjnej, zachħcajĢcej do pracy formy programu;
odwoþywanie siħ podczas pracy do wyobraŇeı znanych juŇ dziecku, do jego wczeĻniejszych
doĻwiadczeı Ňyciowych; dostarczanie, podczas ęwiczeı trenujĢcych, pewnych
umiejħtnoĻci, rŇnorodnych przykþadw, aby nie spowodowaę znuŇenia i zniechħcenia
Wspþczesna szkoþa coraz wiħcej uwagi poĻwiħca uczniom majĢcym kþopoty
z uczeniem siħ. PodkreĻla siħ rolħ nauczyciela, ktry otacza ucznia szczeglnĢ troskĢ
i udziela mu koniecznej pomocy w rŇnych zakresach. Podczas pracy z dzieckiem
doĻwiadczajĢcym niepowodzeı szkolnych naleŇy rozwijaę i wzmacniaę jego wewnħtrzne
zasoby. Chodzi tu o dostarczanie nowej wiedzy, budowanie adekwatnego obrazu
wþasnej osoby, ksztaþtowanie umiejħtnoĻci umoŇliwiajĢcych jak najbardziej samodzielne
funkcjonowanie, rozwijanie przekonania, Ňe uda siħ pokonaę wþasne braki. Niezmiernie
waŇne w caþym procesie dydaktyczno-wychowawczym, a szczeglnie w przeciwdziaþaniu
trudnoĻciom edukacyjnym, jest eliminowanie i zapobieganie sytuacjom stresujĢcym,
tworzenie klimatu ŇyczliwoĻci i
dziecka do dalszych dziaþaı; stopniowanie trudnoĻci zadaı i ęwiczeı prezentowanych przez
program wraz z postħpami dziecka w nauce; wynagradzanie dziecka za trafne rozwiĢzanie;
umoŇliwienie przerwania lub zakoıczenia pracy w dowolnym momencie.
Edukacyjny program komputerowy wspomaga proces ksztaþcenia obok wielu innych
Ļrodkw dydaktycznych. Komputer nie moŇe caþkowicie zastĢpię diagnostyczno-
terapeutycznych czynnoĻci nauczyciela, ale moŇe byę narzħdziem pomocnym. Nie oczekuje
siħ, by program nauczaþ, ale by towarzyszyþ uczeniu siħ [Kozielska, 2003]. Dlatego waŇne
jest rozstrzygniħcie problemu przydatnoĻci komputerowej formy i funkcji programu do
þagodzenia trudnoĻci edukacyjnych. B. Siemieniecki zwraca uwagħ na piħę kryteriw
w procesie oceny doboru programw korekcyjnych [Siemieniecki, 1996]: kryterium funkcji
peþnionych przez program (program nie moŇe byę nakierowany tylko na ksztaþcenie jednej
wyizolowanej cechy, ale musi wpþywaę na zmiany w caþej osobowoĻci), kryterium
kompensacji zaburzeı (ęwiczenie funkcji nie zaburzonych, aby staþy siħ wsparciem dla
funkcji zaburzonych), kryterium moŇliwoĻci intelektualnych i kompetencyjnych (dziecko
nie powinno mieę trudnoĻci z obsþugĢ programu i zrozumieniem poleceı), kryterium
stopniowania trudnoĻci przy wykonaniu zadania (program powinien zapewniaę moŇliwoĻę
dostosowania wymogw do cech indywidualnych dziecka) oraz kryterium motywacyjno-
relaksacyjne (program powinien zachħcaę dziecko do ęwiczeı i pokonywania trudnoĻci).
Multimedialne programy edukacyjne stworzyþy nowe moŇliwoĻci w zakresie
wzbogacania i uatrakcyjniania warsztatu pracy nauczyciela. WaŇnym celem w pracy
z dzieęmi doĻwiadczajĢcymi niepowodzeı szkolnych jest nie nauka sama w sobie, lecz
propozycja interesujĢcych zajħę i ciĢgþe sþuŇenie pomocĢ; nie egzekwowanie wiadomoĻci
i ocenianie za pomocĢ stopni, lecz wprowadzanie korekty i szukanie sposobw
przezwyciħŇania trudnoĻci. CzyŇ nie tak wþaĻnie zachowuje siħ komputer? Komputer jest
nie tylko rozrywkĢ i wypeþnieniem czasu, ale takŇe doskonaþym i cierpliwym nauczycielem.
Nie jest groŅny Î nie krzyczy, nie zþoĻci siħ na dziecko, nie wyĻmiewa Î mimo ponownego,
bþħdnego wykonania ęwiczenia. Praca z komputerem zapewnia dziecku komfort, gdyŇ wiele
czynnoĻci moŇna powtarzaę, a komputer siħ nie znudzi. Jest obiektywny, a poza tym
zawsze áskupionyÑ na pracy dziecka, na jego osobie. Komputer nie moŇe jednak caþkowicie
zastĢpię osoby nauczyciela, ktry powinien caþy czas byę w pobliŇu dziecka sþuŇĢc mu
pomocĢ w rozwiĢzywaniu trudnoĻci oraz zachħcajĢc do podejmowania wysiþku.
Programy multimedialne i edytorskie mogĢ byę dostosowane do indywidualnych
potrzeb dziecka. MoŇe ono Î na przykþad Î wybraę optymalnĢ dla siebie wielkoĻę czcionki,
jej kolor, dziħki czemu þatwiej jest mu czytaę z ekranu niŇ z zeszytu. Dziecko samo moŇe
wybraę poziom nauczania, rodzaj ęwiczenia, czas ekspozycji materiaþu, liczbħ powtrzeı
[Biaþa, 2006]. Komputer umoŇliwia pracħ w zespole korekcyjno-kompensacyjnym z grupĢ
uczniw o rŇnych zaburzeniach jednoczeĻnie, zapewniajĢc przy tym taki kontakt, jak przy
terapii
indywidualnej [Pomirska, 2001].
Programy komputerowe pozwalajĢ na dostosowanie czasu trwania ęwiczeı do
moŇliwoĻci dziecka. Komputer dodatnio wpþywa na tempo uczenia siħ, skracajĢc czas
potrzebny na opanowanie danej partii materiaþu. Jest to istotne szczeglnie, kiedy
edukujemy uczniw majĢcych specyficzne trudnoĻci w uczeniu siħ, gdyŇ waŇnym zadaniem
pracy terapeutycznej jest przyspieszenie tempa uczenia siħ. Zajħcia z komputerem wiĢŇĢ
siħ z wiħkszĢ szybkoĻciĢ wykonywanych ęwiczeı, rŇnorodnoĻciĢ ich form, moŇliwoĻciĢ
ich utrwalania i sprawdzenia w bardzo krtkim czasie. Programy komputerowe mogĢ byę
wielokrotnie wykorzystywane, a dziecko moŇe powtarzaę dane ęwiczenia dowolnĢ iloĻę
razy, zachowujĢc przy tym indywidualne tempo i rytm pracy. Komputery sĢ bardzo pomocne
dla dzieci z zaburzonĢ koncentracjĢ uwagi, gdyŇ pozwalajĢ dostosowaę czas zajħę do
moŇliwoĻci dziecka, wprowadzajĢc áprzerwyÑ na gry i zabawy (np. przez zmianħ programu).
Gdy uczeı opuĻci czħĻę materiaþu, bĢdŅ nie moŇe go sobie przypomnieę, wystarczy cofnĢę
siħ do poprzednich lekcji. Podczas pracy z komputerem dzieci dþuŇej mogĢ skupię uwagħ.
Jak wynika z badaı prezentowanych przez S. Juszczyka [Juszczyk, 1998] zajħcia
z udziaþem komputera mogĢ trwaę nawet 45 minut, podczas gdy zajħciami z udziaþem
mediw prostych terapeutom udaþo siħ zainteresowaę dzieci tylko przez ok. 10-12 minut.
Zajħcia z wykorzystaniem komputera pozwalajĢ odreagowaę negatywne reakcje
i emocje powstaþe na skutek niepowodzenia w nauce. Nawet nieprawidþowe rozwiĢzania
nie wiĢŇĢ siħ z nieprzyjemnymi dla dziecka karami. Ta doskonaþa cierpliwoĻę urzĢdzenia
sprzyja wieloĻci powtrek i zachħca do samodzielnych prb [Jabþonowska, 1998]. Kontakt
dziecka z komputerem powoduje zanik stresu, ktry wywoþywany byþ ciĢgiem
dotychczasowych poraŇek, a jednoczeĻnie wzrost motywacji wþasnej do pokonywania
trudnoĻci.
Komputer pozwala dziecku uwierzyę w siebie. WykonujĢc zadania nie jest juŇ gorsze
od kolegw, rywalizuje jedynie z samym sobĢ. Czħsto sþyszy pochwaþy, zdobywa nagrody.
WygrywajĢc, podnosi poczucie wþasnej wartoĻci, co motywuje go do lepszej pracy
i osiĢgania lepszych wynikw. Dziecko o specyficznych trudnoĻciach w uczeniu siħ jest
pozbawione wiary we wþasne siþy, ma zmniejszonĢ wraŇliwoĻę na bodŅce emocjonalne.
Trzeba mu pomc w przeþamaniu tej psychicznej bariery na drodze do aktywnego dziaþania.
W pierwszym zatem okresie naleŇy proponowaę dziecku zadania þatwiejsze,
nie stwarzajĢce negatywnych napiħę emocjonalnych, nie limitowane czasem, wyzwalajĢce
jego zdolnoĻci i zainteresowania. W warunkach odprħŇenia dziecko pracuje sprawniej
i efektywniej, co zapewnia mu poczucie pozytywnego nastawienia do nauki.
Komputer posþuguje siħ technikĢ wzmocnieı pozytywnych. SkutecznoĻę wzmocnieı
polega na kaŇdorazowym wprowadzaniu nagradzania po wystĢpieniu poŇĢdanej reakcji.
Nagroda jest przyjemna i atrakcyjna Î jest to melodia generowana przez aplikacjħ,
pochwaþa wyraŇona napisem na ekranie lub pokazaniem siħ uĻmiechniħtego sþoneczka, czy
teŇ wyrazem radoĻci postaci wystħpujĢcej w grze [Siemieniecki, 2007]. Takie bezpoĻrednie
wzmocnienia pozytywne mobilizujĢ dziecko do dalszej pracy.
W zapobieganiu niepowodzeniom szkolnym szczeglny nacisk kþadzie siħ
na samoocenħ ucznia. Komputer wyzwala w dziecku procesy samoregulacyjne,
w szczeglnoĻci autokontroli, autooceny i autokorekty. Medium to
serwuje uczĢcemu siħ
informacje zwrotne, tj. nagradza, chwali lub wskazuje na potrzebħ natychmiastowej
poprawy. Szybka reakcja na popeþniane bþħdy przez ucznia zapobiega ksztaþtowaniu
niewþaĻciwych nawykw, utrwalaniu siħ nieprawidþowych rozwiĢzaı, motywuje natomiast
do poszukiwania odpowiedzi prawidþowych. ZdolnoĻę komputera do prowadzenia dialogu
z uczniem, barwne obrazy na ekranie oraz wraŇenie prowadzenia przez dziecko wþasnej
pracy badawczej, to niezastĢpione zjawiska, ktre wpþywajĢ na efektywnoĻę procesw
korekcyjnych i wyrwnawczych [Kaczmarek, 2000].
RŇnorodnoĻę ęwiczeı akcentowana podczas pracy z dzieckiem o trudnoĻciach
edukacyjnych z powodzeniem znajduje zastosowanie w dydaktycznych programach
multimedialnych. Dziecko ma do dyspozycji rŇnego rodzaju zabawy, krzyŇwki, zagadki,
rebusy, þamigþwki, kolorowanie rozmaitych rysunkw, wyszukiwanie rŇnic i szczegþw na
obrazkach, ukþadanki typu puzzle. Za ich pomocĢ dzieci bawiĢc siħ ęwiczĢ pamiħę, logiczne
myĻlenie, wyobraŅniħ, spostrzegawczoĻę, koordynacjħ wzrokowo-ruchowĢ. DoskonalĢ
zrħcznoĻę manualnĢ, ęwiczĢ dokþadnoĻę i precyzjħ ruchw, utrwalajĢ kierunki przestrzenne,
wyrabiajĢ siþħ nacisku dþoni i opanowywanie umiejħtnoĻci pisania za pomocĢ klawiatury lub
posþugiwania siħ myszkĢ. KsztaþtujĢ refleks, szybkie i celne podejmowanie decyzji, uczĢ siħ
wytrwaþoĻci i cierpliwoĻci, a wiħc umiejħtnoĻci niezbħdnych do osiĢgania sukcesw w nauce
szkolnej.
IstotnĢ rolħ w minimalizacji niepowodzeı szkolnych odgrywa nauczanie
multisensoryczne, áwykorzystujĢce w sposb przemyĻlany i systematyczny rŇnorodnoĻę
bodŅcw oddziaþywujĢcych na rŇne systemy reprezentacyjne uczniwÑ [Karpiıska, 2002].
DominujĢcĢ rolħ odgrywajĢ trzy zmysþy: wzrok, sþuch i dotyk, do ktrych odnosi siħ
skrt WAK Î wizualny, audytywny, kinestetyczny. System ten determinuje osobistĢ
strategiħ uczenia siħ [Karpiıska, 2002]. Nauczanie polisensoryczne, czyli nauczanie
z zaangaŇowaniem wielu zmysþw jednoczeĻnie: wzroku, sþuchu, dotyku i kinestezji
umoŇliwia wykorzystanie komputera. Dziħki niemu dziecko moŇe maksymalnie wykorzystaę
te zmysþy, ktre sĢ jego mocnĢ stronĢ i funkcjonujĢ prawidþowo, ęwiczĢc i rozwijajĢc
przy tym zmysþy sþabsze. MoŇliwa staje siħ wiħc korekcja i kompensacja. ZaangaŇowanie
wszystkich analizatorw w procesy poznawcze dzieci jest dla nich szansĢ przeþamania,
zminimalizowania trudnoĻci w czytaniu i pisaniu.
Komputer moŇna wykorzystaę do pracy z dzieckiem w domu zapewniajĢc staþĢ
wspþpracħ nauczyciela z rodzicami. Rodzice, zachħcajĢc dziecko do uŇywania
proponowanych w szkole programw multimedialnych, majĢ okazjħ do obserwacji jego
postħpw, utrwalania wiadomoĻci, ęwiczenia sprawnoĻci, rozwijania umiejħtnoĻci,
a przy tym atrakcyjnej formy spħdzenia wsplnie wolnego czasu. Stwarza to szanse na
przedþuŇenie czasu i zakresu oddziaþywaı przeciwdziaþajĢcych niepowodzeniom szkolnym.
Komputer sprzyja ásamoinicjowaniu uczenia siħÑ. Wyzwala potrzeby edukacyjne,
sprawia, Ňe uczeı osiĢga poczucie wþasnej skutecznoĻci dziaþania. Reakcje dziecka na
bodŅce wskazujĢ na zjawisko áuczenia siħ caþym sobĢÑ, moŇna nawet pokusię siħ
o okreĻlenie tego zjawiska jako áprzynaleŇnoĻę do mediumÑ. Praca dziecka z komputerem
jest dla niego nie tylko atrakcyjna, ale takŇe osobiĻcie waŇna i satysfakcjonujĢca. Sprzyja
wyzwalaniu mechanizmw samoregulacyjnych (samooceny, autokontroli, autokorekty),
wywoþujĢc takŇe zjawisko submisyjnoĻci, czyli podporzĢdkowania siħ komputerowym
strategiom uczenia siħ. Dzieci czħsto personalizujĢ to medium, traktujĢc je jako
wspþpracujĢcego z nim partnera, ktry nie reaguje w niemiþy sposb na poraŇki,
a nagradza poprawnoĻę wykonania zadaı. To medium áempatyzuje z uczniemÑ. Stwarza
atmosferħ bezpieczeıstwa, gdyŇ umoŇliwia nabywanie i doskonalenie kompetencji tak
dþugo, jak potrzebuje tego podmiot uczĢcy siħ i nie odczuwa negatywnych skutkw z tego
powodu. Wzbudza wiħc wewnħtrznĢ troskħ o poziom wþasnej aktywnoĻci, niwelujĢc
zjawisko wyuczonej bezradnoĻci [Kaczmarek, 2002].
Stosowanie programw edukacyjnych to poþĢczenie multimedialnej przygody
z naukĢ i kompleksowym sprawdzeniem umiejħtnoĻci w zakresie czytania, pisania i liczenia.
To wesoþe lekcje, dynamiczne gry i zabawy oraz obszerny trening pod opiekĢ bohaterw
znanych bajek. Scenariusze programw stale stawiajĢ ucznia w rŇnorodnych sytuacjach
problemowo-zadaniowych, niejako ázmuszajĢcÑ go do aktywnoĻci, samodzielnego myĻlenia
i dziaþania. áUczeı w kontakcie z komputerem staje siħ badaczemÑ [Kaczmarek, 2000],
dziħki czemu zdobywana wiedza jest trwaþa i bardziej zrozumiaþa, co w przypadku pracy
z dzieęmi o specyficznych potrzebach edukacyjnych ma ogromne znaczenie.
Nauka z wykorzystaniem komputera jest dla dziecka atrakcyjna. Dziecko przy okazji
pracy z komputerem bawi siħ, a zabawa sprzyja þatwiejszemu przyswajaniu nowych treĻci.
To, co nudne i trudne, staje siħ prostsze i ciekawsze. Uczeı w sposb niewymuszony
zdobywa odpowiedniĢ wiedzħ, poszerza zakres swojego sþownictwa oraz nabywa pewne
nawyki w pracy z komputerem. Nauka przy jego pomocy staje siħ przyjemniejsza dla
uczniw, ktrzy majĢ trudnoĻci. W jej trakcie wyraŅnie siħ oĻmielajĢ, nabierajĢ coraz wiħcej
wiary we wþasne siþy i chħtnie uczestniczĢ w zajħciach. Wszystkie te walory powodujĢ,
Ňe nauka wspomagana komputerowo staje siħ efektywna i skuteczna.
Szczeglnie waŇne z punktu widzenia niepowodzeı edukacyjnych interesujĢce
wydaje siħ zagadnienie podmiotowoĻci ucznia, ktry moŇe wspþdecydowaę o programie,
celach, treĻciach, organizacji pracy dydaktycznej, metodach kontroli i oceny efektw
dydaktycznych. Te warunki mogĢ byę dokþadniej realizowane przez wykorzystanie
edukacyjnych programw komputerowych. Multimedia mogĢ wspomagaę tworzenie
warunkw umoŇliwiajĢcych uczenie siħ postaw, mogĢ teŇ przyczynię siħ do powodzenia
w postħpowaniu, dostarczaę satysfakcji z dokonanego odkrycia [Kozielska, 2002].
Walorw zastosowania komputerw w edukacji szkolnej jest wiele. Jednak, czy
multimedia nie okaŇĢ siħ kolejnĢ niespeþnionĢ nadziejĢ dydaktycznĢ? Jedno jest pewne
Î media, obok nauczyciela, uczniw i innych elementw procesu ksztaþcenia stanowiĢ
rwnowaŇny skþadnik nowoczeĻnie pojmowanego procesu nauczania-uczenia siħ.
PoszukujĢc wiħc optymalnych sposobw ograniczania rozmiarw niepowodzeı szkolnych,
naleŇy rozwaŇyę miejsce i rolħ nowoczesnych technologii w edukacji uczniw, ktrzy
z rŇnych racji, nie speþniajĢ wymagaı szkoþy, doznajĢc niepowodzeı dydaktycznych
i wychowawczych [Karpiıska, 2005].
Wykorzystanie programw komputerowych sprzyja minimalizacji niepowodzeı
szkolnych. Nie powinny byę one jednak traktowane jako wyþĢczny Ļrodek pracy z dzieckiem
o specyficznych trudnoĻciach w uczeniu siħ, lecz jako element uzupeþniajĢcy
i wspomagajĢcy inne Ļrodki. Bogata oferta multimedialna wymaga namysþu nauczyciela nad
wyborem tych najodpowiedniejszych programw, a takŇe ich doboru dostosowanego
do potrzeb i moŇliwoĻci dziecka. Nauczyciel powinien rozwaŇyę, ktry rodzaj programu
bħdzie odpowiedni w danym etapie zapobiegania niepowodzeniom szkolnym. Pomimo wielu
zalet i nieocenionych zasþug multimediw w procesie ksztaþcenia nie sĢ one bowiem
álekarstwem na wszelkie bolĢczki dydaktyczneÑ [Morbitzer, 2002]. Przekonanie o istotnym
wpþywie komputerowych programw edukacyjnych w osiĢganiu szkolnych sukcesw
Zgłoś jeśli naruszono regulamin