mauronpsy.doc

(22 KB) Pobierz
Ch

Ch. Mauron: Wprowadzenie do psychokrytyki

 

-          metoda psychokrytyczna powstała przez badanie tekstów;

-          psychokrytyka zasadza się na ciągłej obecności w tekstach tego samego autora stałej sieci skojarzeń niezamierzonych;

-          cel badań ogranicza się do osobowości pisarza; ściślej – do osobowości nieświadomej;

-          psychokrytyka jest cząstkowa, pragnie być częścią krytyki a nie zastąpić ją;

-          s. 371 psychokrytyka ma na celu zwiększenie naszego zrozumienia dzieł literackich, po prostu odkrywając w tekstach fakty i związki dotychczas nie zauważane (…), a których źródłem jest nieświadoma osobowość pisarza;

-          krytyka tradycyjna wyrzeka się badań nad nieświadomością;

-          psychoanaliza lekarska – traktuje dzieło jako wyraz nieświadomości;

-          krytyka tematyczna – zajmuje się snami, mitami, chce uchwycić w twórczości pisarza wyraz najgłębszej osobowości;

-          1930 – brak porozumienia między psychoanalizą, krytyką i twórczością. W międzywojniu krytyka francuska odrzuciła pojęcie nieświadomości;

-          wg Rodgera Fry’a (?) – jest sztuka czysta (rodzi się z kontemplacji pewnych stosunków formalnych) i nieczysta (wzruszenia obce przyjemności estetycznej). Nieczystość składa się ze świadomych treści, odmienionych w marzenia przez obrazy urzeczywistnionych pragnień;

-          psychokrytyka pod zamierzonymi strukturami tekstu bada skojarzenia mimowolne;

-          zamiast metody wolnych skojarzeń – nakładanie tekstów;

-          psychokrytyk nie jest lekarzem (jak psychoanalityk) – cel jego to nie leczenie. Wyodrębnia on przypuszczalne ekspresje procesów nieświadomych. Psychokrytyk chce głębiej zrozumieć teksty;

-          psychoanaliza – jak psychologia literacka. W krytyce tematycznej – wyłączona myśl racjonalna i aktywna adaptacja do środowiska; nie ma lęków, zagrożenia, problemów;

-          psychokrytyka przyjmuje (i krytyka tematyczna) że najciekawsze sprawy rozgrywają się u pisarza na granicy procesów świadomych i nieświadomych, ale trzeba dla ich zrozumienia zbadać nieświadomość;

-          nieświadomość pisarza – najbardziej prawdopodobne źródło jego twórczości;

-          nie relacja pisarz-środowisko, a nieświadomość pisarza-świadome ja-środowisko.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin