Perspektywy_wejscia_Polski_do_strefy_euro.pdf

(2005 KB) Pobierz
1-6.qxp
Zeszyty BRE Bank – CASE
Perspektywy
wejÊcia Polski
do strefy euro
Nr85
Centrum Analiz
Spo∏eczno-Ekonomicznych
2006
58860479.002.png
Publikacja jest kontynuacją serii wydawniczej Zeszyty PBR-CASE
CASE-Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych, Fundacja Naukowa
00–010 Warszawa, ul. Sienkiewicza 12
BRE Bank SA
00–950 Warszawa, ul. Senatorska 18
Copyright by: CASE -- Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych – Fundacja Naukowa i BRE Bank SA
Redakcja naukowa
Ewa Balcerowicz
Sekretarz Zeszytów
Krystyna Olechowska
Autorzy
Maciej Krzak
Jarosław Pietras
Jerzy Pruski
Projekt okładki
Jacek Bieńkowski
DTP
SK Studio
ISSN 1233-121X
Wydawca
CASE – Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych – Fundacja Naukowa, 00–010 Warszawa, ul. Sienkiewicza 12
Nakładca
Fundacja BRE Banku, 00-950 Warszawa, ul. Królewska 14
Oddano do druku w lipcu 2006 r. Nakład 300 egz.
2
85 seminarium BRE-CASE, Warszawa, 1 czerwca 2006 r.
Perspektywy wejścia Polski do strefy euro
 
SPIS TREŚCI
LISTA UCZESTNIKÓW SEMINARIUM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
WPROWADZENIE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
DROGA POLSKI DO EURO – J erzy Pruski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Dlaczego Polska powinna wejść do strefy euro?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Warunki przystąpienia do strefy euro i stopień ich wypełnienia przez Polskę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Potencjalna niespójność kryteriów inflacyjnego i kursowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Wnioski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
PERSPEKTYWY WEJŚCIA POLSKI DO STREFY EURO – Jarosław Pietras . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Ekonomiczne aspekty członkostwa w strefie euro. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Stanowisko rządu w sprawie wejścia do strefy euro . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Realna konwergencja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Dostosowania w sferze realnej gospodarki i polityki fiskalnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Kryteria nominalnej konwergencji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
Polska na tle innych nowych krajów UE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Zarządzanie procesem integracji ze strefą euro . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
ODDZIELNIE DO EURO– Maciej Krzak . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
Pięta achillesowa – deficyty fiskalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
Kryterium długu publicznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
Kryterium stopy procentowej i inflacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
Kurs walutowy wieńczy dzieło. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
Dekonwergencja. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Perspektywy wejścia Polski do strefy euro
85 seminarium BRE-CASE, Warszawa, 1 czerwca 2006 r.
3
 
LISTA UCZESTNIKÓW SEMINARIUM
Małgorzata Antczak
CASE
Monika Matysiak
PAP
Rafał Antczak
CASE
Wojciech Mazurkiewicz
Dawid McQuaid
Adam Antoniek
MF
Dow Tones
Ewa Balcerowicz
CASE
Ryszard Michalski
IKiHZ
Henryk Bąk
SGH
Andrzej Miciński
Małgorzata Mikita
Ewa Bellert-Michalik
BRE Bank
WSHiP
Jeremi Mordasewicz
PKPP Lewiatan
Zdzisław Bombera
WSE
Marcin Murawski
BGK
Marek Chądzyński
PAP
Henryk Okrzeja
Fundacja BRE Banku
Michał Chyczewski
BPH
Krystyna Olechowska
CASE
Tomasz Ciszak
NBP
Kazimierz Cwalina
MG
Tadeusz Ołdakowski
KIR
Andrzej Cynka
Parkiet
Krzysztof Orłowski
Tygodnik Ozon
Radosław Czapski
Bank Światowy
Wanda Pełka
WSHiFM
Małgorzata Dudek
NBP
Marta Petka
Raiffeisen Bank
Małgorzata Dusza
BOŚ
Ryszard Petru
BPH
Mirosław Dusza
UW
Krzysztof Piech
SGH
Marek Felbur
BRE Bank
Jarosław Pietras
Ministerstwo Finansów
Stefania Frączkowska
Iwona Fudała-Poradzińska
Halina Polijaniuk
BFG
MF
Urban Górski
Bank Millennium
Jerzy Pruski
NBP
Marcin Radzimiński
ISM UW
Witold Grostal
NBP
Barbara Rdzanowska
Ministerstwo
Transportu
Remigiusz Grudzień
PKO BP
Krzysztof Jakubczak
MTiB
Katarzyna Rosiak
WNE UW
Leszek Janiszewski
INE PAN
Anna Jaros
U.S. Embassy
Sebastian Rud
WSHiFM
Ewa Sadowska-Cieślak
NBP
Agata Kariozen
IMF
Anna Kępa
Transparency
International Polska
Marta Skwarczek
U.S. Embassy
Karolina Słomkowska
Reuters
Leszek Kęsek
Bank Światowy
Barbara Sokołowska
MF
Arkadiusz Kłos
DnB Nord Polska
Jan Solarz
BGK
Mateusz Kopyt
WNE UW
Katarzyna Szachewicz
WSHiFM
Danuta Kowalczyk
Marzena Kowalska
Wiesław Szczuka
BRE Bank
Maciej Krzak
Societe Generale
Marzena Szyller-Litwińska
BGK
Agnieszka Ślesicka
WNE UW
Dagmara Leszkiewicz
ISB
Andrzej Śniecikowski
Zmiany Investment
Honorata Leżańska
NBP
Bogusław Tatarewicz
TG Zmiany
Paweł Lipiński
BRE Bank
Ewelina Tyszka
WSHiFM
Adam Lipowski
INE
Krzysztof Malaga
AE w Poznaniu
Łukasz Witkowski
BPH TFI
Anna Wójtowicz
BRE Bank
Witold Małecki
Instytut Finansów
Barbara Wyczańska
BRE Bank
Katarzyna Marcinkowska
Warsaw Business
Journal
Magdalena Zachłod
MF
Katarzyna Marton-Gadoś
WSHiP
Justyna Zawadzka
BRE Bank
Michał Matusewicz
SGH
Marcin Żagała
NBP
Andrzej Matuszczak
AE Poznań
Zbigniew Żółniewski
NBP
4
85 seminarium BRE-CASE, Warszawa, 1 czerwca 2006 r.
Perspektywy wejścia Polski do strefy euro
Piotr Bielski
BZ WBK
BRE Leasing
 
Wprowadzenie
Europejskiej (UE) przygotowując się do wejścia do Unii Gospodarczej i Walutowej (UGW),
zwanej strefą (obszarem) euro, a czasem także Eurolandem. Zasady UGW przewidują dla nowych
członków trzyetapową integrację. Pierwszy etap oznacza uczestnictwo z derogacją, czyli odroczenie
w czasie pełnego członkostwa w UGW. Na tym etapie znajduje się większość krajów, które dołączyły
do Unii Europejskiej w maju 2004 r., w tym Polska, ale także Szwecja. Etap drugi oznacza
przystąpienie do europejskiego mechanizmu walutowego, zwanego w skrócie ERM2 ( Exchange Rate
Mechanism2 ), czyli systemu stabilizacji kursu waluty narodowej względem euro. Trzeci etap
integracji walutowej oznacza wejście kraju do strefy euro, liczącej obecnie 12 członków.
Członkostwo w UGW wymaga spełnienia pięciu kryteriów z Maastricht. Poza utrzymywaniem walu-
ty w systemie ERM2 kraj musi wykazać się stabilnością budżetową i stabilnością polityki pieniężnej.
Dług publiczny kandydata nie może przekraczać 60 proc. produktu krajowego brutto, a deficyt budże-
towy 3 proc. PKB. Inflacja nie może być wyższa niż 1,5 pkt proc. średniego wzrostu cen w trzech kra-
jach UE o najniższej inflacji, a długoterminowa stopa procentowa nie może być wyższa niż 2 punkty.
2 maja 1998 r. na szczycie w Brukseli wybrano kraje wchodzące do III etapu UGW. Było to jedena-
ście państw UE: Austria, Belgia, Finlandia, Francja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Luksemburg,
Niemcy, Portugalia i Włochy. Cztery kraje UE: Dania, Szwecja, Wielka Brytania i Grecja nie przystąpi-
ły w początkowej fazie do UGW, przy czym jedynie Grecja nie spełniła żadnego z kryteriów konwer-
gencji. 31 grudnia 1989 r. zostały nieodwołalnie usztywnione kursy konwersji walut 11 krajów uczest-
niczących w UGW wobec euro. Dwa lata po wprowadzeniu euro, tj. 1 stycznia 2001 r. do Unii Gospo-
darczej i Walutowej przystąpiła również Grecja na podstawie decyzji ECOFIN z 19 czerwca 2000 r.,
Perspektywy wejścia Polski do strefy euro
85 seminarium BRE-CASE, Warszawa, 1 czerwca 2006 r.
5
K iedy wejść i w jaki sposób to główne pytania, na które musi odpowiedzieć każdy z krajów Unii
58860479.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin