KRYTERIA_TECHNOLOGIA_INFORM.PDF

(490 KB) Pobierz
Program Nauczania - Technologia informacyjna
31
Program nauczania
– wymagania
V. Opis za³o¿onych osi¹gniêæ ucznia
Przyk³ady wymagañ na poszczególne oceny szkolne
1. ród³a informacji i metody komunikacji
2
3
4
5
6
Podaje kilka przyk³a-
dów Ÿróde³ informacji.
Uruchamia program
edukacyjny i szuka in-
formacji na zadany te-
mat, np. w encyklopedii
multimedialnej.
Okreœla pojêcia: techno-
logia informacyjna, spo-
³eczeñstwo informacyj-
ne.
Rozumie pojêcie: pro-
gram multimedialny.
Rozumie zwi¹zki i za-
le¿noœci miêdzy infor-
matyk¹ a technologi¹
informacyjn¹.
Zna zagadnienia zwi¹-
zane z korzystaniem
z niew³aœciwych Ÿróde³
informacji.
Poprawnie selekcjonuje
wyszukane informacje.
Potrafi korzystaæ ze Ÿró-
de³ informacji w sposób
wybiórczy. Dokonuje
dok³adnej klasyfikacji
Ÿróde³ informacji.
Rozumie, w jakim
kierunku postêpuje
rozwój Ÿróde³ infor-
macji.
Sprawnie korzysta
z mo¿liwoœci ró¿-
nych metod wyszuki-
wania informacji.
Wymienia kilka zasto-
sowañ Internetu.
Wie, co to jest adres
e-mail i strona WWW.
Wchodzi na stronê o po-
danym adresie.
Wyszukuje informacje
w Internecie wg proste-
go has³a.
Porusza siê po stronie
WWW.
Redaguje i wysy³a pros-
ty list elektroniczny.
Omawia znaczenie In-
ternetu dla rozwoju w³as-
nego i rozwoju kraju.
Szuka informacji w In-
ternecie, konstruuj¹c z³o-
¿one has³o.
Potrafi wymieniæ pod-
stawowe zastosowania
i mo¿liwoœci Internetu.
Redaguje, wysy³a i od-
biera listy elektroniczne.
Do³¹cza za³¹czniki do
listu. Stosuje podstawo-
we zasady netykiety.
Zna inne sposoby komu-
nikowania siê przez
Sieæ. Potrafi skorzystaæ
z jednej z nich, np. czat.
Potrafi w³aœciwie zawê-
ziæ obszar poszukiwañ,
aby szybko odszukaæ
informacje.
Potrafi szybko dotrzeæ
do strony ostatnio prze-
gl¹danej.
Okreœla w³aœciwoœci
konta pocztowego.
Dba o formê listu i jego
pojemnoϾ.
Ozdabia listy, za³¹czaj¹c
rysunek, dodaj¹c t³o.
Przedstawia rozwój In-
ternetu.Wymienia us³u-
gi internetowe.
Potrafi znaleŸæ interesu-
j¹c¹ go grupê dyskusyj-
n¹ i przejrzeæ dyskusjê
na dany temat.
Potrafi zastosowaæ ró¿-
ne narzêdzia do wyszu-
kiwania informacji.
Prawid³owo porz¹dkuje
wa¿ne strony w struk-
turze folderów.
Uzasadnia na przyk³a-
dach zalety Internetu
i zagro¿enia, jakie przy-
nosi.
Potrafi formu³owaæ
w³asne wnioski i spo-
strze¿enia dotycz¹ce
rozwoju Internetu,
jego znaczenia dla
ró¿nych dziedzin go-
spodarki i dla w³asne-
go rozwoju.
Potrafi fachowo oce-
niæ znaczenie techno-
logii komunikacyjnej
w przekazie informa-
cji. Zna najnowsze
osi¹gniêcia w tej dzie-
dzinie.
Rozró¿nia formy komu-
nikowania siê przez Sieæ.
Rozumie ró¿nice miê-
dzy bezpoœredni¹ ko-
munikacj¹ typu czat
a grup¹ dyskusyjn¹.
Zapisuje siê do grupy
i uczestniczy w dyskusji.
Wymienia przyk³ady
us³ug i form dzia³ania
opartych na technologii
informacyjnej, np. e-
banki, e-sklepy, e-na-
uka.
Potrafi omówiæ zalety
i wady korzystania
z ró¿nych us³ug opar-
tych na technologii in-
formacyjnej.
Potrafi omówiæ sposoby
komunikacji z wykorzy-
staniem telefonu komór-
kowego, m.in. SMS-y.
Rozumie znaczenie no-
wych form dzia³ania,
tzw. e-form. Potrafi zro-
biæ zakupy w e-sklepie.
Wie, jak komunikowaæ
siê, wykorzystuj¹c In-
ternet i telefon, tak¿e ko-
mórkowy.
Wie, na czym polega
wideokonferencja.
Wyjaœnia dzia³anie
e-banku.
Potrafi za³o¿yæ w³asne
konto.
Zna znaczenie podpisu
elektronicznego.
Potrafi przedstawiæ
w³asne wnioski z ana-
lizy zalet i wad uza-
le¿niania ró¿nych
dziedzin ¿ycia od In-
ternetu.
Rozumie zasady szy-
frowania wiadomoœci.
Potrafi przeprowa-
dziæ wideokonferen-
cje (jeœli szko³a ma
odpowiedni sprzêt).
Wie, jakie s¹ podstawo-
we zasady korzystania
z oprogramowania kom-
puterowego.
Zna zasady prawne do-
tycz¹ce korzystania
z cudzych materia³ów.
Wie, co to jest licencja
na program i wymienia
jej rodzaje.
Zna i stosuje w prakty-
ce podstawowe zasady
prawa i etyki dotycz¹ce
korzystania z Internetu
i programów kompute-
rowych.
Zna i potrafi interpre-
towaæ wa¿niejsze
przepisy prawa autor-
skiego dotycz¹ce ko-
rzystania z ró¿nych
Ÿróde³ informacji
i ochrony programów
komputerowych.
456447870.002.png
32
Program nauczania
– wymagania
2. Œrodki i narzêdzia TI
2
3
4
5
6
Wymienia czêœci sk³a-
dowe zestawu kompute-
rowego.
Podaje przyk³ady urz¹-
dzeñ zewnêtrznych.Wy-
mienia podstawowy ze-
staw oprogramowania,
który mo¿e byæ zainsta-
lowany na komputerze.
Okreœla pojêcia: œrodki
i narzêdzia technologii
informacyjnej.
Omawia ogólne prze-
znaczenie urz¹dzeñ TI.
Podaje przyk³ady urz¹-
dzeñ.
Zna rodzaje programów
komputerowych i potra-
fi okreœliæ ich przezna-
czenie.
Potrafi okreœliæ funkcje
i podstawowe parame-
try urz¹dzeñ TI.
Omawia rodzaje pamiê-
ci masowych.
Zauwa¿a podobieñstwa
w dzia³aniu programów.
Rozumie rolê systemu
operacyjnego. Wymie-
nia popularne systemy.
Wymienia podstawowe
uk³ady mieszcz¹ce siê na
p³ycie g³ównej. Charak-
teryzuje ich parametry.
Wie, w jakim celu two-
rzy siê partycje na dys-
ku twardym.
Potrafi omówiæ dzia³a-
nie aparatu i kamery cy-
frowej.
Potrafi scharakteryzo-
waæ ró¿ne systemy ope-
racyjne.
Potrafi dobraæ pe³n¹
konfiguracje sprzêtu
i oprogramowania do
danego zastosowania.
Potrafi pos³u¿yæ siê
aparatem i kamer¹
cyfrow¹ – przenieœæ
zdjêcia, filmy do pa-
miêci komputera.
Dokonuje analizy po-
równawczej ró¿nych
systemów operacyj-
nych.
Pos³uguje siê kompute-
rem i urz¹dzeniami TI
w podstawowym zakre-
sie.
Zak³ada w³asne foldery.
Przemieszcza siê po
strukturze folderów.
Drukuje w³asne prace.
Pos³uguje siê skanerem.
Wie, co to znaczy zain-
stalowaæ i odinstalowaæ
program.
Potrafi okreœliæ, ile wol-
nego miejsca jest na
dysku.
Potrafi zainstalowaæ pro-
gram komputerowy.
Zna narzêdzia potrzeb-
ne do utrzymania po-
rz¹dku na komputerze.
Potrafi przeprowadziæ
standardowy test kom-
putera.
Instaluje sterowniki urz¹-
dzeñ.
Dba o prawid³owe funk-
cjonowanie komputera,
przeprowadzaj¹c wszyst-
kie niezbêdne testy.
Radzi sobie z niektó-
rymi problemami
zwi¹zanymi z wadli-
wym dzia³aniem
sprzêtu.
Potrafi przyspieszyæ
dzia³anie komputera,
rozszerzyæ pamiêæ
RAM.
Potrafi korzystaæ z za-
awansowanych pro-
gramów, np. Edytor
Rejestru.
Wie, co to jest sieæ
komputerów i dlaczego
komputery ³¹czy siê
w sieæ.
Wie, co jest potrzebne,
aby mieæ dostêp do In-
ternetu.
Wymienia sposoby pod-
³¹czenia siê do Inter-
netu.
Wymienia podstawowe
klasy sieci. Rozumie po-
jêcie logowania siê do
sieci.
Samodzielnie zak³ada
konto e-mail. Wie, jak
pod³¹czyæ siê do Inter-
netu.
Charakteryzuje ogólnie
strukturê Internetu.
Wymienia sposoby pod-
³¹czenia siê do Inter-
netu.
Omawia podstawowe
sposoby ³¹czenia kom-
puterów w sieæ.
Samodzielnie konfigu-
ruje po³¹czenie interne-
towe.
Wie, co to jest protokó³
sieciowy TPC/IP.
Potrafi udostêpniaæ za-
soby komputera.
Rozumie system domen.
Charakteryzuje szcze-
gó³owo sposoby dostê-
pu do Internetu.
Opisuje szczegó³owo
drogê pakietu danych
w Internecie.
Potrafi mapowaæ za-
soby komputera.
Wie, co to jest maska
podsieci.
Potrafi uporz¹dkowaæ
swoje pliki, przenosz¹c
czy kopiuj¹c do odpo-
wiednich folderów.
Kopiuje pliki na dys-
kietkê.
Sprawdza, czy na dysku
twardym lub na dyskiet-
ce nie ma wirusów.
Omawia przyczyny utra-
ty danych. Rozumie
znaczenie ochrony da-
nych.
Potrafi spakowaæ i roz-
pakowaæ pliki.
Tworzy profil u¿ytkow-
nika. Wyjaœnia, jakie
szkody mog¹ wyrz¹dziæ
wirusy oraz jakie zagro-
¿enia wynikaj¹ z faktu
pod³¹czenia komputera
do Internetu.
Archiwizuje dane na
noœnikach zewnêtrz-
nych. Instaluje odpo-
wiednie oprogramowa-
nie do ochrony zasobów
komputera.
Potrafi u¿yæ program
Kopia zapasowa.
Potrafi reinstalowaæ
system operacyjny.
Zna najnowsze osi¹-
gniêcia w dziedzinie
rozwoju urz¹dzeñ TI.
Potrafi dokonaæ ana-
lizy porównawczej
tego rozwoju na prze-
strzeni ostatnich lat.
Ocenia rozwój urz¹dzeñ
i œrodków TI.
Formu³uje w³asne wnio-
ski i opinie.
Przedstawia ogólnie eta-
py rozwoju urz¹dzeñ
i œrodków TI
456447870.003.png
33
Program nauczania
– wymagania
3. Metody opracowywania z³o¿onych dokumentów tekstowych, w tym grafiki
2
3
4
5
6
Poprawnie stosuje wy-
ró¿nienia w tekœcie, ko-
rzystaj¹c ze zmian para-
metrów czcionki.
Planuje uk³ad dokumentu.
Dostosowuje formê tek-
stu do jego przeznacze-
nia.
W³aœciwie dzieli tekst na
akapity.
Zna podstawowe zasady
redagowania tekstu.
Poprawia tekst, wyko-
rzystuj¹c mo¿liwoœci wy-
szukiwania i zamiany
znaków, s³ownik, syno-
nimy.
Zmienia parametry stro-
ny – ustawienia margi-
nesów, orientacjê strony,
rozmiar papieru.
Znajduje b³êdy redak-
cyjne w tekœcie.
Stosuje ró¿ne typy tabu-
latorów, potrafi zmieniæ
ich ustawienia w ca³ym
tekœcie.
Stosuje konspekty nu-
merowane.
Wykonuje konwersjê
tekstu na tabelê i od-
wrotnie.
Zna podstawowe zasady
pracy z d³ugim tekstem
(redaguje nag³ówek,
stopkê wstawia numery
stron).
Redaguje wzory mate-
matyczne zawieraj¹ce
znak Ö, kreskê u³amko-
w¹.
Zapisuje plik w dowol-
nym formacie.
Potrafi stosowaæ ró¿ne
style tekstu.
Tworzy w³asne style
tekstu.
Korzysta z podzia³u
tekstu na sekcje.
Potrafi utworzyæ w³as-
ne makro.
Pracuje z d³ugim doku-
mentem, tworzy spis
treœci.
Stosuje przypisy.
Tworzy dowolne wzory,
wykorzystuj¹c edytor
równañ.
Umieszcza w³asne przy-
ciski w pasku narzêdzi.
Tworzy skróty.
Wie, w jakim celu sto-
suje siê twardy podzia³
wiersza i strony.
Samodzielnie wyszuku-
je opcje menu potrzeb-
ne do rozwi¹zania do-
wolnego problemu.
Potrafi zmieniæ uk³ad
klawiatury w celu napi-
sania wypracowania
w innym jêzyku.
Wykonuje podstawowe
operacje blokowe na
tekœcie – kopiowanie,
wycinanie, wklejanie.
Potrafi umieœciæ tytu-
³y rozdzia³ów ze spi-
su treœci w nag³ówku.
Wstawia tabelê i wyko-
nuje podstawowe opera-
cje na jej komórce.
Zapisuje dokument
w pliku w folderze do-
myœlnym.
Przygotowuje profes-
jonalny tekst – pismo,
sprawozdanie, z za-
chowaniem wszyst-
kich zasad redagowa-
nia i formatowania
tekstów.
Stosuje tabulacjê i wciê-
cia.
Wykorzystuje edytor
równañ do pisania pro-
stych wzorów.
Potrafi podzieliæ tekst na
kolumny.
Stosuje automatyczn¹
numeracjê i wypunkto-
wanie.
W³¹cza rysunek do tek-
stu, stosuj¹c wybran¹
przez siebie metodê.
Potrafi wykonaæ podsta-
wowe operacje na wsta-
wionym rysunku.
Formatuje rysunek
(obiekt) wstawiony do
tekstu. Zmienia jego
rozmiary. Oblewa teks-
tem lub stosuje inny
uk³ad rysunku wzglê-
dem tekstu. Grupuje
wstawione obiekty.
Wstawia dowolne obiek-
ty do tekstu.
Rozumie mechanizmy
wstawiania obiektów
(osadzenie, po³¹czenie).
Przygotowuje tekst za-
wieraj¹cy informacje
z ró¿nych Ÿróde³, np.
Internetu.
Umieszcza w tekœcie
dowolne obiekty i odpo-
wiednio je formatuje.
Rozumie dzia³anie me-
chanizmu „³¹cz z pli-
kiem”.
Sprawnie korzysta ze
skanera.
Rozumie, co to jest roz-
dzielczoϾ.
Rozró¿nia rodzaje grafi-
ki: wektorowa, rastrowa.
Potrafi zastosowaæ od-
powiedni format pliku
graficznego.
Potrafi zeskanowaæ
tekst i przetworzyæ go
do postaci znakowej.
Potrafi samodzielnie
odszukaæ mo¿liwoœci
edytora grafiki i wy-
korzystaæ je do ob-
róbki rysunku.
Ozdabia tekst gotowymi
rysunkami, obiektami
z galerii edytorów tek-
stu. Wykorzystuje auto-
kszta³ty dostêpne w edy-
torze.
Wykorzystuje podsta-
wowe mo¿liwoœci edy-
tora grafiki do obróbki
rysunku.
Dba o rozmiar pliku,
gdy wstawia ró¿ne
obiekty.
Zapisuje plik graficzny
w wybranym formacie.
Wie, w jakim forma-
cie powinien byæ za-
pisany.
456447870.004.png
34
Program nauczania
– wymagania
4. Metody organizacji w bazach danych
2
3
4
5
6
Podaje przyk³ady baz
danych ze swojego oto-
czenia, np. szkolny se-
kretariat, biblioteka,
wypo¿yczalnia kaset
wideo, obs³uga zawo-
dów sportowych.
Omawia narzêdzia TI
przeznaczone do tworze-
nia baz danych.
Rozumie, co oznacza
przetwarzanie danych
w bazach danych.
Potrafi uzasadniæ, dla-
czego warto umieszczaæ
dane w kilku tabelach
po³¹czonych relacj¹.
Potrafi samodzielnie
zaprojektowaæ relacyj-
n¹ bazê danych (sk³a-
daj¹c¹ siê z dwóch ta-
bel).
Ustala typy pól.
Projektuje wygl¹d for-
mularzy.
Tworzy z³o¿one kwe-
rendy.
Planuje i projektuje ra-
porty, w tym raporty
w postaci wykresów.
Rozumie metody organi-
zacji informacji w bazach
danych.
Okreœla typy danych.
Rozumie pojêcie relacji.
Wykonuje podstawowe
operacje na rekordach
danych: sortuje, redagu-
je, dodaje nowe.
Rozumie, czym siê ró¿-
ni sortowanie od indek-
sowania. Wskazuje ró¿-
nice na konkretnych
przyk³adach.
Na przyk³adzie gotowe-
go pliku omawia struk-
turê bazy, okreœla, jakie
informacje s¹ w niej pa-
miêtane.
Wyjaœnia pojêcia rekordu
i typu danych.
Potrafi ustaliæ porz¹dek
malej¹cy lub rosn¹cy
w bazie wed³ug kluczy
podanych przez nauczy-
ciela.
Potrafi zaktualizowaæ
dane w wybranym re-
kordzie i dopisaæ nowy
rekord.
Potrafi wyœwietliæ wy-
nik gotowego zapytania
i przejrzeæ przygotowa-
ny raport.
Zna metody wyszuki-
wania informacji w ba-
zach danych.
Rozumie sposoby pre-
zentacji informacji
w bazie.
Tworzy w³asne zapyta-
nia z jednej tabeli.
Tworzy z³o¿one zapyta-
nia.
Przygotowuje nowe ra-
porty na podstawie
wczeœniej przygotowa-
nych zapytañ.
Potrafi budowaæ
z³o¿one kwerendy
z dwóch lub wiêkszej
liczby tabel po³¹czo-
nych.
Na podstawie przygo-
towanych formularzy
wprowadza i aktualizu-
je dane.
Prezentuje informacje,
korzystaj¹c z przygoto-
wanych raportów.
Wie, do czego s³u¿y for-
mularz i raport. Drukuje
raporty.
Umieszcza w raporcie
podsumowania, okreœla
dane statystyczne (mini-
mum, maksimum), po-
rz¹dkuje dane w rapor-
cie wed³ug zadanych
kryteriów.
456447870.005.png
35
Program nauczania
– wymagania
5. Metody stosowania TI w rozwi¹zywaniu problemów z ró¿nych dziedzin nauki
i ¿ycia codziennego
2
3
4
5
6
Zna podstawowe zasto-
sowania arkusza kalku-
lacyjnego.
Zna zasadê adresowania
wzglêdnego.
Potrafi zaznaczyæ zada-
ny blok komórek.
Ustawia liczbowy for-
mat danych.
Samodzielnie pisze for-
mu³ê wykonuj¹c¹ jedno
z czterech podstawo-
wych dzia³añ arytme-
tycznych (dodawanie,
odejmowanie, mno¿e-
nie, dzielenie).
Potrafi zastosowaæ ko-
piowanie i wklejanie
formu³.
Korzysta z kreatora wy-
kresów do utworzenia
prostego wykresu.
Rozró¿nia zasady adreso-
wania. Potrafi tworzyæ
formu³y wykonuj¹ce bar-
dziej zaawansowane obli-
czenia (potêgowanie, pier-
wiastkowanie, z zastoso-
waniem nawiasów).
Korzysta z opcji wstawia-
nia funkcji.
Tworzy wykres sk³adaj¹-
cy siê z wielu serii danych,
dodaj¹c do niego odpo-
wiednie opisy.
Potrafi zastosowaæ nume-
rowanie stron w doku-
mencie. Potrafi wstawiæ
nag³ówek. Ustawia inne
formaty danych poza licz-
bowym.
Zna najwa¿niejsze zasady
bezpieczeñstwa przy
otwieraniu dokumentów
zawieraj¹cych makra.
Zna zastosowania naj-
wa¿niejszych funkcji
wbudowanych w ar-
kusz.
Zna zastosowania ró¿-
nych typów wykresów.
Potrafi narysowaæ wy-
kres wybranej funkcji
matematycznej.
Umie rozwi¹zywaæ rów-
nania z jedn¹ niewiado-
m¹ za pomoc¹ arkusza.
Potrafi wstawiæ nag³ó-
wek niestandardowy.
Potrafi ustawiæ druko-
wanie nag³ówków ko-
lumn dla tabeli kilku-
stronicowej.
Stosuje blokowanie okie-
nek przy pracy z du¿¹
tabel¹. Sortuje listê alfa-
betycznie wed³ug poje-
dynczego kryterium.
Automatycznie nume-
ruje listê.
Potrafi wstawiæ d³ugi
tekst do komórki.
Stosuje autoformatowa-
nie.
Wie, jak u¿ywaæ arku-
sza przy rozwi¹zywaniu
zadañ szkolnych (prze-
de wszystkim z mate-
matyki i fizyki).
Potrafi uk³adaæ rozbu-
dowane formu³y z za-
stosowaniem funkcji
warunkowych.
Umie pisaæ w³asne
makra (edytuj¹c kod
Ÿród³owy).
Potrafi wykorzysty-
waæ zaawansowane
elementy formularzy,
np. listy, przyciski
opcji, pokrêt³a.
Potrafi przeprowa-
dziæ analizê przyk³a-
dowego problemu
i opracowaæ w³aœci-
wy algorytm obliczeñ
Stosuje elementy for-
mularzy w celu u³atwie-
nia obs³ugi przygotowy-
wanych arkuszy.
Potrafi stosowaæ filtry,
selekcjonowaæ dane na
podstawie zaawansowa-
nych kryteriów.
Potrafi rejestrowaæ ma-
kra, stosowaæ je w celu
uproszczenia czêsto po-
wtarzanych czynnoœci.
Zna dzia³anie i zasto-
sowanie wiêkszoœci
funkcji dostêpnych
w arkuszu.
Zapisuje utworzony ar-
kusz we wskazanym
folderze docelowym.
Przygotowuje dokument
arkusza kalkulacyjnego
do wydruku (dostosowu-
je orientacjê strony, usta-
wia marginesy, ustala po-
dzia³ stron oraz dopaso-
wuje dokument do stro-
ny).
Potrafi wymieniæ mo¿-
liwoœci aparatu i kame-
ry cyfrowej.
Wie, ¿e z komputera
mo¿na wys³aæ faks.
Wczytuje do kompute-
ra zdjêcie wykonane
aparatem cyfrowym
wed³ug wskazówek na-
uczyciela.
Potrafi wys³aæ zdjêcie
w formie za³¹cznika do
listu e-mail.
Zna ograniczenia po-
jemnoœciowe plików
wysy³anych jako za³¹cz-
niki do listów e-mail.
Pod kierunkiem nauczy-
ciela wysy³a faks z kom-
putera.
Poprawnie redaguje i wy-
sy³a list e-mail z kilko-
ma za³¹cznikami.
Przestrzega zasad doty-
cz¹cych objêtoœci prze-
sy³anych za³¹czników,
Pos³uguje siê programem
do zgrywania muzyki na
dysk twardy.
Potrafi wykonaæ zdjêcie
aparatem cyfrowym.
Pos³uguje siê progra-
mem do odtwarzania
muzyki z komputera.
Samodzielnie wysy³a
faks z komputera.
Potrafi zainstalowaæ
z p³yty instalacyjnej
program do faksowania
oraz sterownik drukarki.
Dokonuje obróbki zdjêæ.
Wie, jak korzystaæ z ra-
dia i telewizji za pomo-
c¹ komputera.
Potrafi samodzielnie
opracowaæ pod
wzglêdem dŸwiêko-
wym i graficznym
film nakrêcony za
pomoc¹ kamery cy-
frowej.
Potrafi wykonaæ al-
bum elektroniczny
zawieraj¹cy odpo-
wiednio opracowane
zdjêcia wykonane
aparatem cyfrowym.
456447870.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin