214550system SAP R3.DOC

(127 KB) Pobierz
PROJEKTOWANIE I WDRAŻANIE SYSTEMÓW INFORMATYCZNYCH

www.stiudent.pl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SYSTEM SAP R3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SPIS TREŚCI:

 

1.              Wstęp

2.              System SAP R/3                                                                                                                             

              2.1 Opis systemu SAP/R3

              2.2 Metodyki utrzymania systemu SAP/R3                                                                                    2.3 Czynności usprawniające eksploatowanie systemu SAP/R3

2.3.1 System uprawnień w SAP R/3

                            2.3.2 System backupów

2.3.3 SAP Solution Manager

3. Zakończenie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.    Wstęp

 

Po rozpoczęciu pracy produktywnej, system informatyczny staje się swego rodzaju „systemem nerwowym przedsiębiorstwa”. Właściwa pielęgnacja i utrzymanie tego systemu pozwala firmie na osiąganie korzyści biz­nesowych z jego wykorzystywania, natomiast pozostawienie sys­temu samemu sobie wcześniej czy później doprowadzi do po­ważnych problemów nie tylko w systemie informatycznym, ale przede wszystkim w prawidłowym funkcjonowaniu całej firmy. Metodyki utrzymania systemów informatycznych oprzemy na przykładzie systemu SAP/R3.

 

2.1 Opis systemu SAP/R3

 

SAP R/3 to system wspomagający zarządzanie przedsiębiorstwem. Jest całkowicie zintegrowany, nowoczesny i wszechstronny, szeroko stosowany na świecie.

Obejmuje wszystkie obszary działalności przedsiębiorstwa:

·         szeroko rozumianą logistykę, tzn. sprzedaż i dystrybucję, produkcję, gospodarkę materiałową, zarządzanie jakością, remonty i utrzymanie ruchu,

·         zarządzanie finansami, tzn. rachunkowość finansową, controlling (rachunkowość zarządczą), zarządzanie inwestycjami, treasury (zarządzanie przepływami środków pieniężnych oraz ryzykiem rynkowym),

·         zarządzanie kadrami i płacami.

W pełni spolonizowany system jest w szerokim zakresie konfigurowalny i przeznaczony dla firm o bardzo różnym profilu działalności.

 

Podstawowe moduły SAP R/3 to:

·         Controlling - Controlling (CO)

·         Kontrola Przedsiębiorstwa - Enterprise Controlling (EC)

·         Rachunkowość Finansowa - Financial Accounting (FI)

·         Zasoby Ludzkie - Human Resource (HR)

·         Zarządzanie Inwestycjami - Investment Management (IM)

·         Zarządzanie Materiałami -  Materials Management (MM)

·         Utrzymanie Zakładu i Zarządzanie Usługami - Plant Maintenance and Service Management(PM)

·         Planowanie Produkcji - Production Planning (PP)

·         Przedsięwzięcia - Project System (PS)

·         Zarządzanie Jakością - Quality Management (QM)

·         Sprzedaż i Dystrybucja - Sales and Distribution (SD)

·         Finanse - Treasury (TR)

·         Przepływy Robocze - Worklflow (WF)

 

Controlling

Moduł, CO dokumentuje wszystkie przepływy wartości wewnątrz przedsiębiorstwa. Narzędzia przeznaczone do planowania, kontrolowania oraz monitorowania przepływów pozwalają koordynować procesy zachodzące w przedsiębiorstwie.

Kontrola Przedsiębiorstwa

Moduł EC monitoruje wszystkie krytyczne dla osiągnięcia sukcesu czynniki wewnątrz i na zewnątrz przedsiębiorstwa. Przetworzone dane są prezentowane w dostosowanej do potrzeb kierownictwa formie.

Rachunkowość Finansowa

FI dostarcza wszechstronnych narzędzi do analizy przedsiębiorstwa od strony finansowej. Moduł pozwala zarówno na przeglądanie bieżących wyników działalności jak i sporządzanie przekrojowych raportów z danego okresu czasu czy planowanie zadań.

Zasoby Ludzkie

Ten moduł pozwala znacznie uprościć większość zadań Działu Personalnego przedsiębiorstwa. Upraszcza planowanie i zarządzanie zasobami ludzkimi. Zawiera aplikacje związane z planowaniem personalnym, kierowaniem rozwojem personelu, przygotowywaniem seminariów i konwentów, planowaniem kosztów, rekrutacją, czynnościami administracyjnymi, zarządzaniem zarobkami, rozliczaniem diet czy sporządzaniem listy płac. Wykorzystanie funkcji zawartych w module HR pozwala znacznie uprościć i przyspieszyć wszystkie czynności związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi.

 

 

Zarządzanie Inwestycjami

IM dostarcza wsparcie dla całości procesu planowania inwestycji - od etapu planowania do ustalania kosztów. Pozwala również przeprowadzić symulacyjny rachunek zyskowności inwestycji.

Zarządzanie Materiałami

Pozwala kontrolować całość procesu zakupów, wybrać właściwego w danej chwili dostawcę. Kolejnymi ważnymi cechami tego modułu są: szczegółowe zarządzanie magazynami, dokładna weryfikacja faktur i wszechstronna funkcja informacyjna.

Utrzymanie Zakładu i Zarządzanie Usługami

Umożliwia nadzorowanie wszystkich czynności związanych z utrzymaniem zakładu - inspekcje, kontrole, konserwacje.

Planowanie Produkcji

To rozbudowany moduł dedykowany różnorodnym rodzajom produkcji: powtarzalnej, na zamówienie, produkcja wariantowa. Pozwala skoordynować cały proces produkcji, wytwarzać tyle ile jest niezbędne, aby utrzymać niezbędny stan zapasów. W module tym zaimplementowano rozszerzoną formułę MRP II oraz software’owe wsparcie dla wspomaganego komputerowo projektowania (CAD) i programu zarządzającego informacjami o produkcie (PDM).

Przedsięwzięcia

W połączeniu z modułem Zakupów i Controllingu, Kontrola Przedsięwzięć pozwala nadzorować wszystkie etapy realizacji projektu - od ofertowania, projektowania i zatwierdzania do zarządzania zasobami i ustalania kosztów przedsięwzięcia.

Zarządzanie Jakością

Moduł QM monitoruje wszystkie rodzaje aktywności, które mogą mieć wpływ na utrzymanie jakości produktów oraz poprawę zadowolenia klientów. Pozwala koordynować inspekcje i działania korygujące oraz ułatwia weryfikację jakości produktów dostarczonych przez dostawców. Pracując jako element centralnego systemu LIS (z ang. Logistics Information System) moduł ten umożliwia:

·         planowanie, monitorowanie i kontrolowanie poziomu jakości w obrębie całego łańcucha logistycznego

·         inicjowanie operacji korygujących

·         zarządzanie certyfikatami jakości (System R/3 uwzględnia wymagania stawiane przed zarządzaniem jakością przez normy rodziny PN-ISO 9000)

·         śledzenie kosztów jakości

·         wspomaganie zakładowych systemów zapewnienia jakości

Moduł zarządzania jakością systemu R/3 jest nie tylko narzędziem kontroli jakości, lecz również narzędziem do zarządzania jakością. Nie stanowi oddzielnego systemu, lecz integralną część procesu łańcucha dostaw.

Sprzedaż i Dystrybucja

Całościowe wsparcie dla Działu Sprzedaży. Gdy tylko zostaje zarejestrowane zamówienie, moduł Sprzedaży podejmuje wszelkie niezbędne kroki do jego zrealizowania, aż do przygotowania wysyłki i wystawienia wszystkich koniecznych dokumentów. Moduł pozwala również na dokładne określenie cech zamawianego produktu oraz ma bezpośredni dostęp do funkcji analizującej zyskowność operacji.

Finanse

Głównym zadaniem modułu jest zapewnienie całkowitej płynności finansowej przedsiębiorstwa. Jest to realizowanie przez lokowanie wolnych środków finansowych, nadzorowanie tych inwestycji i minimalizowanie związanego z tym ryzyka.

Przepływy Robocze

Pomaga poprawić wymianę informacji wewnątrz organizacji i nadzoruje wykonywanie zaplanowanych działań.

W R/3 wersja 4.0, dodano m.in. następujące elementy:

·         rozszerzone wsparcie dla Internetu: Internet Shopping, zabezpieczenie transakcji elektronicznych dokonywanych za pomocą kart kredytowych, obsługa Java oraz Visual Basic For Internet przez BAPI.

·         osobny Human Resource Management

·         rozbudowane moduły Product Data Managment i Treasury

·         wyrafinowane usprawnienia w funkcjonowaniu

·         nowe rozwiązania - ponad 200 nowych procesów, m.in. wspomaganie sprzedaży detalicznej i przedsiębiorstw sektora publicznego

·         możliwość rekonfigurowania całego systemu i instalacji nowych komponentów “w locie”

                  System R/3 zapewnia płynny przepływ informacji na wszystkich poziomach różnej wielkości przedsiębiorstw, o strukturze jednozakładowej, wielozakładowej lub międzynarodowej i między wszystkimi ich częściami. Tak, więc system R/3 znajduje zastosowanie w przedsiębiorstwach każdej wielkości, ale również każdej branży oraz administracji publicznej. Obecnie wykorzystywany jest niemalże we wszystkich sektorach przemysłowych. Należą do nich m.in.: przemysł chemiczny i farmaceutyczny, producenci dóbr konsumpcyjnych, przemysł elektroniczny, naftowy i gazowy, samochodowy, telekomunikacyjny, służba zdrowia, administracja publiczna, zakłady naukowe, banki, zakłady ubezpieczeń.

 

2.2 Metodyki utrzymania systemu SAP/R3                           

 

Centrum kompetencyjne SAP - skład i zadania

Często stosowaną po zakończeniu wdrożenia praktyką jest powołanie tzw. centrum kompetencyjnego SAP w fir­mie. W jego skład wchodzi kilka wybranych osób z Zespołów Roboczych, które najlepiej radziły sobie z wdrożeniem systemu i chcą dalej rozwijać się w tym kierunku. W zakresie obowiązków takiego centrum leży nadzór i realizacja większości zadań opisanych w ni­niejszym artykule.

Czynności i prace związane z utrzymaniem systemu i jego dalszym rozwojem możemy podzielić na następujące grupy zadań:

·         Procedury organizacyjne

·         Opieka nad użytkownikami końcowymi

·         Pielęgnacja dokumentacji systemu

·         Pielęgnacja danych podstawowych

·         Dalszy rozwój funkcjonalności systemu

·         Czynności administracyjne basis

(szerszy opis w następnych numerach OB)

 

Procedury organizacyjne

Po rozpoczęciu pracy produktywnej systemu konieczne jest sprawdzenie, czy istnieją w firmie rozwiązania organizacyjne, doty­czące realizacji zadań związanych z bieżącym utrzymaniem i rozwo­jem systemu.

Krótko mówiąc, chodzi o odpowiedź na pytanie, czy są wyzna­czone osoby oraz czy zostały ustalone i zatwierdzone procedury postępowania, dla wykonywania następujących zadań:

·         pomoc użytkownikom końcowym w ramach wewnętrznego systemu pomocy (Help Desk)             

·         zakładanie / zmiana użytkowników w systemie

·         przydział i zmiana uprawnień w systemie

·         szkolenia z obsługi systemu (w tym dla nowych użytkowników)

·         nadzór nad instrukcjami użytkowników końcowych (zapewnienie aktualności dokumentacji oraz jej dystrybucji i dostępności)

·         nadzór nad pozostałą dokumentacją systemu (Mapy procesów, Koncepcje wdrożenia, Noty konfiguracyjne, inne)

·         określanie jednoznacznie odpowiedzialności za aktualność i jakość wprowadzonych danych podstawowych (ich zgodność               z rzeczywistością gospodarczą)

·         zapewnienie odpowiedniej koordynacji wprowadzania danych (dane międzymodułowe np. materiały, dane używane w wielu zakładach i lokalizacjach np. dane dla kontrahentów)

·         zgłaszanie, zatwierdzanie i wprowadzanie zmian we funkcjonalności sytemu (konfiguracja)

·  ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin