MAZOWSZE:
Mazowsze – nazwa pochodzi od słowa „mazać” („maź, „mazidło”), używana dla określenia ludzi umazanych, a także określająca miejsce z błotem, mazią.
Pierwszy zapis w Latopisie Ruskim.
1939 – „Encyklopedia staropolska” – Mazowsze – Mazowszanian (skrócone Mazur – plemie). ; dzielnica (od XVI w. z własnymi statutami, od XVI – statuty polskie); mieszkańcy – szlachta zaściankowa, gołota.
1987 – W. Kopaliński „Słownik mitów i tradycji kultury”
mazurzenie – to zastępowanie głosek : cz, sz, dż, ż
c, s, d, z np. zyto, psenica
* mieszanie twardej i miękkiej wymowy, „ke”, „ge” z „kie”, „gie” (cukier) cuker, (sukienka) sukenka
* wymowa z opóźnieniem spółgłosek wargowych: psiwo (piwo), bziały (biały), wziara (wiara)
Mazowsze to obszar zróżnicowany:
- pod względem karjobrazowym :
* puszcze – Zielona,( Myszyniecka, Łomżyńska, Nowogrodzka, Ostrołęcka), Biała.
* pola
* tereny nadrzeczne, bagniste
- pod względem własności (kontekst historyczny):
* królewszczyzna (np. Puszcza Zielona)
* dobra biskupie (b. gnieźnieńskich – Łowickie, b. plockich – Puszcza Biała)
- pod względem osadnictwa:
* chłopi z dóbr biskupich, magnackich
* drobna szlachta
* ludność napływowa (Olędrzy, Żydzi, grupy ruskie)
- pod względem gospodarowania:
* uprawa ziemi
* zajęcia związane z lasem (bartnictw, myślistwo)
* transport (rzeczny – filsacy, wozactwo)
Oskar Kolberger podzielił w XIX w. Mazowsze, rozpatrując je w granicach dzielnicy historycznej z XVI – XVIII wieku :
- Mazowsze Polne – leweobrzeżna część historyczn zaiem mazowieckich, charakter rolniczy.
- Mazowsze Leśne, Podlaskie – pd.-wsch. część Mazowsza między Wisłą, a lewym brzegiem Bugu
- Mazowsze Prawe – prawobrzeżna część północnych ziem mazowieckich od Płocka po Wiznę
- Mazowsze Pruskie
Księżacy Łowiccy, Kurpie Zielone, Kurpie Białe
Regiony etnograficzne Mazowsza: Łowicke, Kurpie Puszczy Zielonej, Kurpie Puszczy Białej, Płockie, Kolbieskie, Rawskie, Sannickie (Gąbińskie).
- obszar tzw. „pasiaka” – dominuje ten typ tkaniny
- wycinanka: gwiazda, leluja, kodra
Księżacy Łowiccy – Łowicznie – charakterystyka grupy i jej kultury dawnej i współcześnie ( a także co się dzieje w regionie).
- Lewobrzeżna część Mazowsza
- Obszar między Sochaczewem, Kutnem, Brzezinami, Rawą, Gąbinem
- Dawne Królestwo obejmowało część powiatu łowickiego i zachodnią część powiatu skierniewickiego.
Historia:
- wzmianka grodu w Łowiczu – XI w.
- brak dokładnych informacji od kiedy Łowicz należy do arcybiskupów gnieźnieńskich
- 1136 – bulla Innocentego II wymienia Łowicz w dobrach biskupów polskich
- 1216 – bulla Honoriusz II – ogłoszenie arcybiskupów suwerennymi władcami Łowicza i okolic
- 1240 – książę Konrad Mazowiecki potwierdza prawa
- 1350 – Kazimierz Wielki nadaje prawa miejskie Łowiczowi, a arcybiskupa Jarosława Bogorię Skotnickiego I Księciem. Ziemie Łowickie zyskują nazwę Księstwa – ze stolicą w Łowiczu.
- od XV Księstwo Łowickie jest oficjalną częścią uposażenia Prymasów Polski, podobnie jak tytuł Księcia Łowickiego jest częścią ich tytulatury.
- XVII – częściowe zniesienie pańszczyzny
- 1796 – konfiskata ziem – włącznie do Prus
- 1807 – Napoleon podarował te ziemie swojemu marszałkowi Davoust
- 1819 – Księstwo Łowickie wchodzi w skład Królestwa Polskiego
- 1820-1914 – we władaniu carów
* 1820 – 1831 – car Aleksander I nadaje te ziemie wielkiemu Księciu Konstantemu; jego żona Joanna Gruzińska przyjmuje tytuł Księżnej Łowickiej
* 1831 – 1914 – własność cara Mikołaja I
- 1831 – złagodzenie pańszczyzny, 1838 – jej zniesienie
- po I wojnie światowej zmiana z regionu administracyjnego w etnograficzny
gl. miejscowości (wg. mamy Księstwa Łowickiego 1847 r) – Łowicz, Kompina, Bednary, Zlaków Kościelny, Pszczonów, Lipice, Domaniewice
Przyczyny odrębności Księżaków:
* Losy Mazowsza
* Inny system administrowania (XII – XVIII w.)
* Brak prywatnej wielkiej własności
* Dobra biskupie
* 1838 – zniesienie pańszczyzny
* lepsze warunki życia, stabilność
Architektura
- tzw. „okólnik”
- dom szerokofrontowy symetryczny
- konstrukcja ścian – zwieńczenie „na opłap”, „na rybi ogon”, „na nakładkę”, „łączenie sumika z łątką”
Strój łowicki straszy:
Kobiecy
Męski
- biała koszula haftowana przy kołnierzu i pankietach
- biała koszula, haft na kołnierzu lub stójce
- gorset – potem przyszyty do koszuli stanik
- długa kamizelka z „tackami” (granatowa z czerwonymi wyłogami) lub czerwony lebik z tyłu marszczony(krótka kamizelka) lub spencer (krótka kurtka)
- kiecka (pasiak)
- spodnie w buty
- zapaska (pasiak)
- buty z cholewami
- spencerek – krótka kurtka w poziome pasy
- sukmana (biała, czarna z czerwonymi mankietami, marszczona z tyłu) przewiązana wełnianym pasem
- buty – skórzane (oznaka bogactwa i odmienności Księżaków)
- na głowie – chusta turecka, jedwabnica, tiulowy czepiec
- ozdoby – koraly, bursztyny, sztuczne perły, „tasiemki” w wyszywane kwiaty
- zmiany stroju dotyczą:
* kolory zimne (XXw) – zielony, fioletowy, niebieski, w XIX – dominował kolor czerwony, pomarańczowy
* krój – spódnica przyszyta do gorsetu, spódnica krótka (dęta), bluzka bardziej frywolna, haft płaski, atłasowy (motywy kwiatowe – róże, rumianki; na małej przestrzeni – zasada Horror Vacui)
Obrzęd weselny:
- obrzęd przejścia
- pokazywanie siły i umiejętności gospodarskich
- po oczepinach nakładamy na głowę tiulowy czepek (nie powinien pokazywać wlosów)
Sztuka ludowa (wycinanka)
- od XIX w – jako wystrój izby z okazji Bożego Narodzenia, Wielkanocy,
- przyczepia się je na belki, ściany, między obrazami
- wycinane nożycami do strzyżenia owiec ( cienkie zakończenia, ostre)
- cecha charakterystyczna „wycinanko – naklejanka”
- formy: „tasiemka” łowicka, gwiazdy, kodry – sceny obrzędowe prace w polu, kompozycje kwiatowe. Zmiana ornamentyki widoczna jest po II wojnie światowej.
- kodra lowicka
- pająk z łowickiego
Sromów – Muzeum Ludowe Rodziny Brzozowskich – rzeźba ludowa ruchoma i wycinanki (p. Julian Brzozowski)
- Współcześnie
* strój noszony sporadycznie, „Łowiczacy z Urzecza” – zespół folklorystyczny. Wykonywany na zamówienie przez Spółdzielnię Rękodzieła Ludowego i Artystycznego „Sztuka Łowicka” w Łowiczu
* procesje bożego ciała
* widowiska – wesele Boryny (reprezentuje strój i obyczaje); Pierzawka – prucie pierza; Gałązka Jaśminu – romantyczna opowieść o Andzi i Marcinie; Łowicka bajka muzyczna – Dorotka jest kopciuszkiem
* Skanseny – Maurzyce, Łowicz
* Muzeum – Łowicz (tkaniny łowickiej) Anieli Chmielińskiej; Sromów – Muzeum Ludowe Rodziny Brzozowskich – rzeźba ludowa ruchoma i wycinanki (p. Julian Brzozowski); Lipice Reymontowskie (im. Władysława Reymonta)
* dwa warsztaty garncarskie – Bolimów (rodzina Konopczyńskich – ceramika biała niewielkie pojedyncze zdobnictw, i Smelów)
Kurpie – etnograficzny opis grupy (osadnictwo, architektura, zajęcia, wybrane elementy kultury) / Kurpie Zielone – współczesna charakterystyka grupy i działań regionalnych.
Położenie – dorzecze środkowej Narwi i jej dopływów
od E – Pisa
od S – Narew
od W – Orzyc
od N – dawna granica z Prusami (Wsch.)
XVI – nazwy odnoszące się do starostw, w obrębie których znajdowały się dane tereny leśne (nie stanowiły wyodrębnionej jednostki administracyjnej).
I tak wyróżniono – Puszczę Łomżyńską, Ostrołęcką, Nowogrodzką, Przasnyską
Miejscowości: Nowogród, Myszyniec, Kadzidło, Łyse, Ostrołęka, Lelis, Brodowe Łąki, Przasnysz (nie zalicza się do obszaru kurpiowskiego, jednak migrują tu Kurpie za pracą)
Osadnictwo Kurpiowskie:
- Od średniowiecza P. Zielona była dobrem Książąt Mazowieckich; urządzano w niej łowy; eksploatowano bogactwa naturalne (drewno, smoła, miód, wosk, ruda żelaza)
- była to jednak tzw. pustka osadnicza
- XVI w. – pierwsze osady zakładano na obrzeżach puszczy, były to dworki łowieckie oaz wsie służebne (zamieszkująca w nich ludność zajmowała się bartnictwem i myślistwem)
- proces zasiedlania puszczy to XVII – XVIII w., osadnicy byli zróżnicowani:
* chłopi z okolicznych wsi królewskich
* ludność z Warmii i Mazur
* zubożała szlachta mazowiecka
* zbiegli chłopi z dóbr prywatnych
- z czasem stworzyli zwarta wspólnotę puszczańską wyróżniająca się:
* typem gospodarowania (zamieszkują w lesie)
* architekturą
* gwarą np. psiwo, bziały, wziara; archaizmy np. psiejek – kogut, uciorek – ręcznik
* folklorem
* obrzędowością
- pierwsza wzmianka pochodzi z XV w i dotyczy możliwości zagospodarowania puszczy
- pierwszy opis ludności:
* 1559 – „Zawody Prawa Bartnego” aut. K. Niszczycki;
* 1616 – „Prawo Bartne” – aut. S. Skrodzki
- pisali o Kurpiach także: J. Święcicki, ks. Ł. Kościerzy – Załuski, O. Kolberg, W.Pol
Puszczacy – etnonim grupy, oznaczający synów i Panów Puszczy
Kurpie – nazwa zewnętrzna, określenie pejoratywne – od obuwia „kurpsi”, „kurpieli”
W literaturze, nazwa ta pojawiła się w 1744 – w „Historii Życia Najjaśniejszego Stanisława”
- XIV – ustalenie granicy między Mazowszem a Prusami, unia Polski i Litwy
- XVI – Kurpiowszczyzna zostaje włączona do dóbr królewskich, osadnictwo w borze – sesonowe
- XVII –
* 1630 – przywilej Zygmunta III
* 1650 – 1774 – zakon Jezuitów (Myszyniec)
„Etnos walczącego Kurpia”
- XVIII w. – 1708 – bitwa pod Kopańskim Mostem k/Myszyńca (zwycięska dla Kurpiów)
- 1733 – bitwa pod Jednaczewem k/Łomży (klęska: bohater kurpiowski Stach Konowa)
- 1794 – powstanie kościuszkowskie kolo Narwii
- XIX – 1831 i 1836 – udział w powstaniach
- XX – 1922 – rozbroili wycofujące się wojska bolszewickie
Zajęcia Puszczaków/ Kurpi
* bartnictwo – rody bartne, prawo bartne, potem zakaz dziana barci
* myslistwo
* wydobycie rudy żelaza
* produkcja smoły, węgla drzewnego i potażu
* uprawa ziemi w niewielkim stopniu; rolnictwo (od lat 30 XIXw.)
* wykorzystanie bogactw puszczy do XIX w., potem zakaz korzystania z puszczy.
Wsie Kurpiów:
- do pocz. XX w.
* zadrzewione
* charakter zwarty (drogi rozchodziły się w 3 różne strony, ulica wjazdowa)
* domy po obu stronach drogi – szczytem do drogi
- współcześnie
* rozbudowane – wielość dróg
* wycięte drzewa
* domy murowane
* stara zabudowa – perełki architektoniczne (Zagroda Kurpiowska w Kadziele, Skansen Kurpiowski w Nowogrodzie)
- drewno; domy są mniejsze niż większe
- ściany: budowane „na zrąb”; „na zrąb” i szalowane (nabijanie desek w odwrotny sposób niż kładzione są bale; przestrzeń umożliwiająca dodatkowe elementy zdobnicze; służy ociepleniu)
- dach dwuspadowy – pokrywany słomą, dranicami; dziś – eternit, papa.
- typy dachów: brogowy, czterospadowy, dymnikowy, półszczytowy (przyczółkowy), dwuspadowy z daszkiem przyzbowym, dwuspadowy naczółkowy, dwuspadowy, łamany „polski”
- dom szerokofrontowy, dom wąskofrontowy
- ganek – element wyróżniający warstwę drobnoszlachecką
- spichrz (na grzybkach)
Snycerka architektoniczna:
* śparogi – charakterystyczna ozdoba wiatrownic; drewniane, często rzeźbione, motywy zoomorficzne np. jelenie, ptaki, często między nimi umieszczony był krzyżyk.
Wystepuja także na Podlasiu, na Kaszubach.
* pazdur
* szalowanie szczytów – różne nabijanie desek, gra światła i cieni
* ozdobne korony – listwy nadokienne (Mazowsze pn – wsch., Podlasie); elementy florystyczne, zoomorficzne; też okiennice malowane na niebiesko
* dzrzwi frontowe – wykonane starannie, wzór ułożony z deseczek; motywem – figury geometryczne
Wnętrze – sień, izba, alkierz (część mieszkalna), komora (pełniła funkcje spiżarni)
Izba – piec, szafka – byśki (jednobarwne wycinanki), izba biała – święty kąt.
Strój kurpiowski
- zróżnicowanie wiekowe (inaczej panna, inaczej mężatka)
- zawodowe (strzelec, rolnik)
Kobieta
Mężczyzna
- ...
StarszyPan