Ossolineum - Historia Bułgarii - Wasilewski 1988.pdf

(1572 KB) Pobierz
376639009 UNPDF
TADEUSZ WASILEWSKI
HISTORIA BUŁGARII
WYDANIE DRUGIE POPRAWIONE I UZUPEŁNIONE
WROCŁAW WARSZAWA KRAKÓW GDAŃSK ŁÓDŹ
ZAKŁAD NARODOWY IM. OSSOLIŃSKICH
WYDAWNICTWO
1988
Okładkę, obwolutę i wyklejke projektował
JACEK SIKORSKI
Redaktor Wydawnictwa
EWA RACZKOWIAK
Redaktor techniczny
JAN DRAJCZYK
Copyright hy Zakład Narodowy im. Ossolińskich — Wydawnictwo. Wrocław 1988
Prinled in Poland
ISBN 83-04-02466-7
OD AUTORA
HISTORIA Bułgarii jest zarysem dziejów ziemi i narodu
bułgarskiego przeznaczonym dla tych wszystkich, którzy interesują się przeszłością
bratniego narodu słowiańskiego. Autor pragnął przybliżyć dzieje Bułgarii czytelnikowi
polskiemu i zwrócić uwagę na te momenty dziejowe, w których losy Bułgarii splatały się
z dziejami Polski. Narody polski i bułgarski łączyła najpierw wspólna walka z najazdem
tureckim, a następnie w XIX w. o wyzwolenie narodowe, mimo że emigracja polska w
Turcji występowała aktywnie, czasem nawet zbrojnie, przeciwko ruchom antytureckim.
widząc w Turcji rzecznika sprawy polskiej i sojusznika w walce z caratem.
Celem autora było przekazanie czytelnikowi możliwie najpełniejszego zasobu
informacji o życiu politycznym, społecznym, gospodarczym i kulturalnym Bułgarów,
gdyż uważał on. że tylko w ten sposób można uczynić zrozumiałymi dla odbiorcy
polskiego dzieje narodu, który powstał w wyniku stopienia się w jedną całość kilku
elementów etnicznych: trackiego, romańskiego, słowiańskiego i protobułgarskiego, i
rozwijał się najpierw w kręgu kultury bizantyńskiej, a w XIV w. znalazł się w obrębie
świata orientalnego przesiąkniętego tradycjami starej kultury arabskiej. Nowożytne
społeczeństwo zaczęło rozwijać się w Bułgarii w dobie odrodzenia bułgarskiego od
schyłku XVIII w., a państwo bułgarskie powstało dopiero w 1878 r.
W pracy tej autor przedstawił dzieje ziem. na których rozwijało się państwo i
społeczeństwo bułgarskie. Ta historyczna Bułgaria była znacznie większa od
współczesnej, obejmowała Zachodnią Trację i Macedonię Egejską, ziemie należące
obecnie do Grecji, oraz Macedonię Wardarską, która tworzy obecnie Ludową Republikę
Macedonii, wchodzącą w skład Jugosławii. Odrębny naród macedoński powstał w niej
dopiero w XX w.
Historia Bułgarii dzieli się na kilka epok. Autor wyróżnił najpierw epokę starożytną do
przybycia Słowian na przełomie VI i VII w. i utworzenia przez Protobułgarów państwa
bułgarskiego (680 r.). Następne okresy dziejów Bułgarii, doba pierwszego państwa i
później, po prawie dwuwiekowej niewoli bizantyńskiej, drugiego państwa bułgarskiego,
przedstawione zostały szczegółowo, gdyż w tym czasie ukształtowała się narodowość
bułgarska, a państwo i społeczeństwo przeżyły okres świetnego rozwoju swej potęgi
politycznej i kultury. Świadomość tej przeszłości pozwoliła narodowi bułgarskiemu
przetrwać okres prawie 500-letniej niewoli tureckiej (1396—1878). Ostatni okres tej
niewoli, od
schyłku XVIII w., nazywamy epoka odrodzenia. Ziemie bułgarskie wkroczyły wówczas w
dobę rozwoju kapitalistycznego, a patrioci bułgarscy podjęli walkę o język, oświatę,
kościół narodowy i w końcu o zrzucenie jarzma tureckiego. Lata 1878— 1944 były
okresem rozwoju społeczeństwa i państwa kapitalistycznego, a zarazem nowych
stosunków ekonomicznych i ruchów społecznych, które walczyły o utworzenie w
Bułgarii ludowej republiki. Autor wykład dziejów Bułgarii doprowadził do dnia 9 IX 1944
r. — do powstania ludowego rządu w Bułgarii i obalenia dyktatury faszystowskiej.
Wykaz ważniejszych wydarzeń po tej dacie znajdzie czytelnik na końcu książki.
Autor napotykał poważne trudności z oddaniem imion własnych i nazw miejscowych
bułgarskich w języku polskim. Nazwy te podawane są zgodnie z zasadami wymowy
polskiej: mała litera b z daszkiem u góry transkrybowana jest wówczas przez y, a nie a
z „ptaszkiem”. We wszystkich innych wypadkach małą literę b z daszkiem
transkrybujemy jako a z „ptaszkiem”. Literę l cyrylica oddajemy przez polskie ł.
Przytaczając średniowieczne nazwy miejscowości położonych na południe od Dunaju,
posługujemy się ich nazwą grecką (bizantyńską) lub obok nazwy bułgarskiej podajemy
jej grecki odpowiednik. Nazwy albańskie, nowogrec-kie, macedońskie, rumuńskie i
tureckie podajemy zgodnie z ich pisownią współczesną lub według obowiązujących
zasad transkrypcji na alfabet łaciński zawartych w opracowanym przez Henryka
Batowskiego Słowniku nazw miejscowej Europy Środkowej i Wschodniej XIX i XX wieku
(Warszawa 1964).
Imiona własne osób historycznych podajemy według ich brzmienia bułgarskiego.
Jedynie niektóre imiona prawosławne i imiona osób panujących podajemy w brzmieniu
polskim.
I. ZIEMIE BUŁGARSKIE
PRZED OSIEDLENIEM SIĘ SŁOWIAN
PRADZIEJE BUŁGARII
CZŁOWIEK pojawił się na ziemiach dzisiejszej Bułgarii w
końcowej dobie starszego paleolitu, zwanej środkowym paleolitem, w okresie
mustierskim przypadającym w Bułgarii na lata od lOOdnn do 40000 p.n.e. Klimat był
wówczas w Bułgarii surowy, stepowo-iundrowy, ukształtowany przez epokę
zlodowacenia solawskiego (Riss). Masywy górskie Riła, Pirin i inne pokryte były
lodowcami, żył mamut i nosorożec, jaskiniowy niedźwiedź, hiena jaskiniowa i jaskiniowy
lew. Pierwotny człowiek zamieszkiwał jaskinie i groty skalne w górach bałkańskich,
głównie w masywie Starej Płaniny, używał prymitywnych narzędzi krzemiennych i
zajmował się zbieractwem i łowiectwem.
W epoce młodszego paleolitu (miolitu), w latach 40000 do 12000, przebywali na
ziemiach bułgarskich ludzie należący do kultury ory-niackiej. Miejsce Neandertalczyka
zajął wówczas Homo sapiens fossilis, przodek późniejszych ras ludzkich. Ślady życia
ludzkiego odkryto w tym okresie w jaskiniach Baczo Kiro, Peszcz, Dewetaszkata
Peczera. Człowiek posługiwał się już wówczas wiórami lub drapaczami przy wyrobie
narzędzi krzemiennych, osadzał je w drewnianej lub kościanej rękojeści, używał już
narzędzi kościanych, grotów, oszczepów. Lubił nosić naszyjniki z muszli lub zębów i
kości zwierzęcych. Pojawiły się początki sztuki pierwotnej oraz ślady wierzeń kultowych
i obrzędów pogrzebowych. Rzeźby tzw. Wener miolitycznych świadczą o kulcie kobiety-
matki i tworzeniu się społeczeństw wspólnoty pierwotnej, w których podstawą i jedyną
komórką społeczną były rody matriarchalne. Równocześnie z kulturą oryniacką i nieco
później rozwijała się w Bułgarii kultura szelecka, znana z jaskiń doliny Iskyru i Osynu —
Samuilica II i Łowecz.
Odkryto dotąd w Bułgarii jedynie słabe ślady świadczące o przebywaniu na jej
ziemiach w jaskiniach Morawica i Dewetaszkata w górnych poziomach człowieka
żyjącego w późnej fazie młodszego paleolitu, w okresie kultury „wschodniograweckiej".
Cześć materiałów z otwartego stanowiska Pobiti Kamni pod Warną i stanowiska
Słynczewo można odnieść do okresu przejściowego między paleolitem a neolitem,
zwanego epoką mezolitu. W dobie tej klimat w Bułgarii zmienił się z surowego na
umiarkowany, znika dawna stepowa flora i fauna, ustępując miejsca florze i faunie
zbliżonej do współczesnej i dominującej w strefach leśnych.
Neolit, młodsza epoka kamienna, przypada w Bułgarii na lata od
6000 do 2300 p.n.e. Wyróżniamy w tym długim okresie słabo znany wczesny neolit
(6000 — 3500 p.n.e.) występujący na stanowisku w Kre-mikowcach, środkowy neolit
(3500 — 2600 p.n.e.) i późny neolit (2600 — 2300 p.n.e.). Około 2300 r. p.n.e.
rozpoczęła się w Bułgarii epoka eneolitu, charakteryzująca się jednoczesnym
używaniem starych narzędzi kamiennych i nowych metalowych, wyrabianych z miedzi.
Dzieje ziem bułgarskich od środkowego neolitu znane nam są dość dobrze dzięki
pochodzącym z tego okresu licznym stanowiskom archeologicznym, wśród których na
czoło wysuwają się bogate znaleziska w tellach (wzgórzach mieszkalnych), między
innymi w pobliżu wsi Karanowo w Nowozagorsku. Lud, który zamieszkiwał wzgórza
mieszkalne, żył na ziemiach bułgarskich od początku IV tysiąclecia p.n.e. do około 2600
r. p.n.e. i pozostawił po sobie warstwę kulturową nazwaną kulturą Karanowo I.
Analogiczne kultury archeologiczne odkryte zostały na ziemiach serbskich (znaleziska
koło Starćeva), na Nizinie Panońskiej (kultura Kórós) i w północnej Grecji (kultura
Sesklo). Ludność, która wytworzyła te kultury archeologiczne, osiedlała się na
wzgórzach, tworząc skupiska mieszkalne, zwane przez archeologów osadami typu tell.
Ludność zamieszkująca najstarszą osadę odkrytą w Karanowie I zajmowała się już
rolnictwem, wyrabiała sierpy z jeleniego rogu i wysokie naczynia gliniane zdobione
ornamentami naśladującymi odciski tkanin i białymi, rzadziej czarnymi kreskami
tworzącymi motywy geometryczne. Uprawiała liczne rodzaje zboża, pszenicę, jęczmień
i proso, i mełła je na prymitywnych żarnach.
Około 2600 r. p.n.e. napłynęły na ziemie bałkańskie nowe ludy i rozwinęły się nowe
kultury archeologiczne. Zdradzają one bardzo bliskie analogie z kulturami
archeologicznymi odkrytymi w Anatolii i dlatego też wszystkie te pokrewne sobie kultury
archeologiczne otrzymały miano bałkańsko-anatolijskiego zespołu archeologicznego.
Panował on na Bałkanach w okresie późnego neolitu i w epoce eneolitycznej (2300—
1900 p.n.e.). Ludy, które wytworzyły tę kulturę, należały zapewne do pierwszej fali
ludów indoeuropejskich, tzw. Protoindoeuro-pejczyków lub Staroeuropejczyków. Na
ziemiach bałkańskich identyfikujemy ich zazwyczaj z Pratrakami. Grecy w dobie
antycznej nazywali te ludy Pelazgami.
Kultury archeologiczne zaliczane do tzw. zespołu bałkańsko-anatolijskiego
wyodrębnione zostały na ziemiach bałkańskich w Karanowie w warstwach III—IV i w
Vinćy pod Belgradem w warstwach I, II i III.
W Azji Mniejszej najbardziej reprezentatywne dla tego zespołu archeologicznego są
tzw. kultury przedtrojańskie i dwie najstarsze osady trojańskie — Troja I i II. W świecie
minojskim (kreteńskim) okres panowania kultury zespołu bałkańsko-anatolijskiego
odpowiada tzw. okresowi starominojskiemu.
Ludy bałkańskie w tym czasie utrzymywały bliskie kontakty ze światem
śródziemnomorskim i Półwyspem Anatolijskim, o czym świadczy używanie na tych
rozległych obszarach podobnej ceramiki. Naczynia tych ludów były kształtu
cylindrycznego lub gruszkowatego, a niektóre z nich, jak czary z szeroką szyjką typu
„trojańskiego", znane były
8
zarówno w Azji. jak i na ziemiach bałkańskich. Naczynia pozbawione były rączki i
barwione na czarno grafitem lub na czerwono ochra. Niewielkie osiedla rolnicze
należące do tych ludów wznoszone były na nizinach. Ludność zamieszkująca \\ dobie
panowania tej kultury Kara-nowo (warstwy III i IV) zajmowała się uprawą znanych już
wcześniej zbóż, hodowlą bydła, myślistwem i tkactwem. Wyrabiała siekierki kamienne
używane jako broń. Narzędzia kamienne służyły jej prawdopodobnie również jako
środek wymiany — pierwotny pieniądz. Około 2300 r. p.n.e. pojawiły się pierwsze
eneolityczne narzędzia miedziane. Znaleziska żeńskich figurek kultowych świadczą o
istnieniu wierzeń. Zmarli chowani byli w pozycji skurczonej i pokrywani czerwoną ochrą.
Około 1900 r. p.n.e. napłynęły na Bałkany nowe ludy — indoeuro-pejscy Armeni,
Frygowie, Grecy, Macedończycy, Ilirowie i Dako-Mezo-wie. Przybyli ze stepów
nadczarnomorskich i osiedlili się w centralnej i częściowo zachodniej połaci Półwyspu
Bałkańskiego i zmieszali się z wcześniej przybyłymi na Bałkany
Protoindoeuropejczykami — Pra-trakami. Ludy te przybyły z przypuszczalnej kolebki
Indoeuropejczy-ków — stepów nadczarnomorskich i nadwołżańskich. Wraz z ich
osiedleniem się zanikły dawne kultury archeologiczne tzw. zespołu bułkańsko--
anatolijskiego. Pojawiła się natomiast nowa kultura archeologiczna, charakteryzująca
się naczyniami ozdobionymi czarnymi i czerwonymi ornamentami. Plemiona
posługujące się ceramiką tego typu współżyły blisko z ludami pontyjskimi
(czarnomorskimi), a kultura ich pokrewna była kulturze trypolskiej, rozwijającej się
wówczas na Ukrainie i w Mołdawii. Przypuszczamy, że nosicielami kultury trypolskiej
byli czarnomorscy Kimerowie, blisko spokrewnieni z ludami indoeuropejskimi przybyłymi
na Bałkany.
Wraz z przybyciem Indoeuropejczyków Półwysep Bałkański w kroczył około 1900 r.
p.n.e. w epokę wczesnego brązu. Upowszechniły się znane już od kilku wieków
narzędzia miedziane. Indoeuropejscy przodkowie Traków, którzy osiedlili się w osadzie
Karanowo V w ziemi nowo-zagorskiej, budowali wielkie chaty z absydą w tylnej ścianie,
uprawiali rolnictwo posługując się motykami, posiadali broń miedzianą, choć używali
także oręża kamiennego, hodowali konie, które wówczas zjawiły się na Bałkanach. W
Tracji południowej kulturę tego ludu reprezentują stanowiska archeologiczne w
miejscowościach Kiriłowo i Michalić, należące do wczesnej epoki brązu.
Przybyli w drugim tysiącleciu na Bałkany Indoeuropejczycy zmieniali stale swe
siedziby. Armeni i Frygowie wędrowali z zachodniej części Półwyspu Bałkańskiego na
wschód, wchłaniali i mieszali się z ludnością pratracką i przesiedlali się wraz z nią do
Azji. Wówczas to powstała późniejsza Armenia i Wielka Frygia w Azji Mniejszej, a
plemiona pratrackie osiedliły się w Troadzie. Pozostałością po ludności praarmeń-skiej
było prawdopodobnie antyczne ilirskie plemię Peonów, osiadłe w centralnej części
Półwyspu Bałkańskiego w Macedonii Wardarskiej. W tym samym także czasie pierwsze
fale ludów greckich, przodkowie Jonów, Eolów i Achajów, opuściły Bałkany i przybyły do
Grecji.
Wędrówki ludów indoeuropejskich trwały dalej i w pełnej epoce
10
brązu. Około połowy drugiego tysiąclecia p.n.e. Mężowie wyruszyli znad środkowego
Dunaju i jego dopływów na południe. Wówczas to osiedlili się nad górnym Wardarem i
Morawą mezyjscy Dardanowie. zmieszani następnie z Ilirami; część ich dotarła aż nad
Hellespont (Dardanele). Inne odłamy Mężów osiedliły się wśród ludności pratrackiej i
dotarły aż do Azji, do późniejszej Mezji małoazjatyckiej. W tym też czasie
Macedończycy zajęli Macedonię, Ilirowie swą późniejszą ojczyznę, a Dorowie wkroczyli
do Grecji, niszcząc zamki i miasta okresu kultury mykeńskiej. Według tradycji antycznej
wielka wędrówka Dorów, tzw. „powrót Heraklidów na Peloponez", miała mieisce w 80 lat
po zburzeniu Troi, w 1104 r. p.n.e.
TRAKOWIE
W toku tych wędrówek, w drugiej połowie drugiego tysiąclecia p.n.e.. w epoce brązu,
ukszałtowaly się ludy i plemiona osiadłe na Bałkanach w dobie antycznej. Ze
zmieszania się elementu etnicznego pratrackiego z praarmeńskim, frygijskim i
mezyjskim powstał lud Traków zamieszkujący w starożytności wschodnią część
Półwyspu Bałkańskiego, łud Ilirów zajmujący jego część zachodnią oraz Macedończycy
i Epiroci oddzielający Traków i Ilirów od Greków. Najstarsze opisy ziem i ludów trackich
i frygijskich zachowały się w Iliadzie i Odysei Homera. Iliada opisuje wydarzenia, które
miały mieć miejsce w XI w. p.n.e. Trojańczycy. mieszkańcy Troady, byli najbliższymi
krewnymi Traków i Frygów. Sojusznikami Troi były plemiona trackie Kikonów, Peonów i
Mężów. W X pieśni Iliady zachował się piękny opis rydwanu bojowego „króla" trackiego
Resa. W Iliadzie i Odysei nie brak też wzmianek o handlu prowadzonym przez Greków
z Trakami.
Ludy Półwyspu Bałkańskiego wkroczyły w dobę żelaza IX —VI w. p.n.e. Narzędzia
żelazne pojawiły się wcześniej w północno-zachodniej części półwyspu, później zaś,
dopiero w VI w., nad dolnym Dunajem. Broń żelazna, narzędzia pracy i ceramika
naśladowały kształty wyrobów z okresu brązu. Upowszechnienie się wyrobów
Zgłoś jeśli naruszono regulamin