Egzystencjalizm1(2).doc

(24 KB) Pobierz
Egzystencjalizm:

Egzystencjalizm:

 

1) Kierunek w filozofii, zapoczątkowany  w XIX w. przez duńczyka Kierkegaarda, a skrystalizowany przez:Heideggera,Jaspersa,Marcela,Sartre’a

2)- głowny przedmiot zainteresowań to egzystencja, czyli świadomy siebie byt ludzki.

    -egzystencja,istnienie,istota,jestestwo,zycie(bycie w świecie). człowiek=egzystencja; istnienie=czasowość,esencja=śmierć

3)dzielimy na:

   - laicki: Haideger,Sartre,Jaspers,Camus

   - katolicki (personalizm): polska – Tymon Terlecki,ks.prof.Sawicki ; świat:Mounier,Marcel

4)Filozofia Haidergera

  -człowiek rozumie swoje bycie,ujawnia się

- jestestwo to być,w którym jestem ja sam a nie ktoś inny

-egzystencja to sposób bycia,refleksyjne zwrócenie się ku sobie,odniesienie się do własnego ‘ja’.Egzystencja=egzystowanie

-rodzaje bytu:duchowość i cielesność

-życia się uczymy,odczuwamy w miarę upływu czasu

-życie nieautentyczne jest wtedy,gdy człowiek nie uświadamia sobie,że społeczeństwo jest potrzebne do bycia

 

5)Kierkegaard:

a)interesował się wyłączie człowiekiem,głównie jego stosunkiem do Boga.Zagadnienia jakie sobie stawiał wypływały z niepokoju i lęku (wg niego nieodłączne elementy życia). Filozofia Kierkegaarda była filozofią życia, lecz zagadnienie to było dlań wyłącznie moralne i religijne

b)był programowo myślicielem subiektywny. Był też myślicielem pluralistycznym, wiedział że życie ludzkie ma wiele postaci i że przed człowiekiem stoi nieuchronne ‘albo-albo’, konieczność wyboru.

c)filozofia taka, jaka jest zwykle uprawiana wydawała się mu zbyt abstrakcyjna.Chciał filozofii wnikającej w samo konkretnie istnienie człowieka i jego właściwości etyczne i moralne.

-zd. Kirkegaarda wiara zawiesza ważność wszystkich zasad etycznych i norm racjonalnego myślenia. Oznacza bezwzględną zgodę na ansurd i paradoks. Wiara rodzi też bojaźń związaną z uświadom. sobie , że łączy w sobie pierwiastki skończonego z nieskończonym, i że w konsekwencji jego udziałem jest ciągły konflikt między bytowaniem na świecie a moralną powinność wobec absurdu. Filozof krytykował instytucje religijne.

 

Wyróżnił 3 stadia w rozwoju człowieka:

-estetyczne-ten tym pochłonięty jest nie rzeczywistością lecz możliwościami:człowiek bawi nimi wyobraźnię,nic go nie krępuje

-etyczne-ten typ szuka w życiu już nie możliwości, lecz rzeczywistości.Typ etyczny cechuje powaga, poczucie odpowiedzialności. Jest trwaniem, a za trwaniem idzie skupienie.

-religijne-ten typ niewiele różni się od etycznego,bo etykę K. rozumiał religijnie,jako stosunek człowieka do Boga. Religijno-etyczny typ życia wprowadza Boga do istnienia

 

Odróżnił 2 rodz. religii, A i B. Każde z nich ukazuje człowiekowi wieczność, lecz: RELIGIA A-ukazuje go jedynie jako dalsze tło ludzkiej egzystencji. RELIGIA B – wprowadza nieskończonego Boga w samo istnienie skończonego człowieka:potęguje paradoks i męczarnie

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin