-1-
Analiza Porównawcza-Caravaggio „Złożenie Chrystusa do grobu”-David „Śmierć Marata”
Obraz A
Obraz B
David
Śmierć Marata
1793
Kompozycja
Światłocień
Kolorystyka
Ekspresja
Wnioski końcowe
* prostokąt pionowy;
* kompozycja zamknięta,
dynamiczna,wielofiguralna(M.Boża,
M.Kleofasowa,św.M.Magdalena,
Chrystus,św.Jan Apostoł,
Św.Nikodem);
* komp.oparta na linii przekątnej-
wiedzie ona ku górze od zwisającej dłoni Chrystusa ku lewej ręce M.Kleofasowej;
* komp.kaskadowa-podstawę grupy
wyartykułowanej schodkowatymi
uskokami,tworzy płyta jednym
rogiem agresywnie wysunięta
w kierunku widza;na nią opada ręka Chrystusa i skraj prześcieradła,
wiodąc ku blademu torsowi
i pochylonym nad nim głowom
św,Jana i Nikodema,którzy
trzymają Chrystusa w uścisku;
* cień zagęszcza się na pochylonych obliczach Matki Bożej i Magdaleny;
* światłocień kontrastowy;
* światło jest „narzędziem”,które posłużyło do wskazania najważniejszej osoby -kontrast rozświetlonego ciała Chrystusa i ciemnego tła,przy pozostawieniu pozostałych postaci w półcieniu sprawia,że uwaga koncentruje się na postaci Jezusa;
* pozostałe postaci w mniejszym lub większym stopniu są zacienione i zakryte;
* na ciało Jezusa pada światło słoneczne-lśniąco-biała tkanina w połączeniu z bladą skórą Chrystusa jest najjaśniejszą częścią obrazu-co podkreśla boskość Zbawiciela;
* efekt światła skupionego-pogrążenie sporej części obrazu w mroku;
* wymodelowane światłocieniem postaci na ciemnym tle stanowią jakby rzeźbiarską zwartą grupę ustawioną na „postumencie”grobu ;
* św.Jan i Nikodem trzymają Chrystusa w uścisku-jest to punkt najwyższego napięcia obrazu, zyskującego plastyczność w krępej postaci starego człowieka,w gwałtownym kolorystycznie kontraście ciemnych zieleni,czerwieni,odcieni brunatnych oraz bieli i kości słoniowych (Caravaggio przywiązywał dużą wagę w organizacji obrazu do bieli);
* ciemne barwy tła zastosowane po to aby żaden szczegół nie odciągał uwagi od przedstawionej sceny;
* śmiałe skróty perspektywiczne,dynamizm przedstawienia potęgujące dramatyczne napięcie i siłę wyrazu;
* nowatorskie przedstawienia postaci z plebejskimi twarzami
czy brudnymi nogami;
* rozpacz i cierpienie - aby spotęgować ten nastrój Caravaggio umieścił ciało Jezusa na tle krwistoczerwonego materiału;
* postaci przedstawione w sposób naturalny i realistyczny;
* idealne proporcje ciała;
* od pierwszej chwili jesteśmy wciągnięci w głąb sceny,jest nam dana możliwość zrozumienia głębi teologicznego przekazu – język artystyczny jest prosty,żarliwy,emocjonalny,jak modlitwa;
* Caravaggio zrezygnował z wszelkich atrybutów boskości – pełne bólu twarze i gesty rozpaczy wyrażają ludzkie uczucia;
* wrażenie ruchu uzyskane dzięki kompozycji,w której dominują linie ukośne-podkreślają to wyciągnięte ręce Marii Kleofasowej;
* linia łącząca głowy wszystkich osób z wyjątkiem Nikodema tworzy półelipsę-co również pogłębia dynamizm sceny
* jest to jedyne ”Złożenie do grobu”
Caravaggia ,jedyne świadectwo tematu ,który musiał współbrzmieć kongenialnie z formalnymi skłonnościami artysty-chodzi tu o stosunki sił przebiegających między postaciami zajętymi trzymaniem i układaniem martwego ciała Chrystusa ,a także o możliwości wynikające z fakturowych i kolorystycznych zestawień osób tradycyjnie ubranych : Nikodema ,Jana Ewangelisty ,trzech Marii-z nagim albo spowitym w całun Chrystusem;
* najlepiej rozwiązane kompozycyjnie dzieło z okresu dojrzałej twórczości Caravaggia;
* obraz miał stać się natchnieniem do kontemplacji śmierci Zbawiciela;
* kompozycja zamknięta,statyczna;
· harmonia,prostota form,umiar,
· potęga,wielki styl,brak drobiazgowości,idealizacja,
· typowość;
* kompozycja dwustrefowa
> dolną część zajmuje martwe ciało z odchyloną na bok głową
>górną część zajmuje obszerna,pusta
przestrzeń ściany,metaforycznie
odnoszącą się do pustki,jaką pozostawiła śmierć (ciało zmarłego
wzorowane jest na przedstawieniach zdjętego krzyża Chrystusa-Michała Anioła,Caravaggia etc.);
* kompozycja jest arcydziełem-cała w pionach i poziomach,podzielona horyzontalnie na dwie części:wielka,
szara płaszczyzna partii górnej (ściana) przeciwstawiona jest mniejszym,
bardziej zróżnicowanym
płaszczyznom bieli,ciemnej zieleni i ugru w sektorze dolnym(prześcieradło,draperia,stołek)->dolna połowa to geometryczna gra pionów i poziomów-to apoteoza heroicznego męczeństwa
>góra to ewokacja wieczności-
nieśmiertelności
*łagodny modelunek światłocieniowy;
klasyczny rysunek;
* iluzyjność bryły służy stworzeniu wrażenia monumentalnej rzeźby;
* na zetknięciu się dwóch sektorów-partia górna i dolna znajduje się głowa Marata w zawoju-stanowiącym ...
AnnLea