Klasa 6 (temat nr 14 [fragment] i 15 wg podręcznika Uświęceni w Duchu świętym (kl. VI), Lublin: Gaudium 2005)
1 godz. lekcyjna
Cele szczegółowe:
· uczeń wymienia podróże misyjne św. Pawła i potrafi wskazać ich czas, wymienia kilka listów św. Pawła z Nowego Testamentu
· uczeń rozpoznaje na mapie I, II i III podroż misyjną św. Pawła; rozpoznaje nowotestamentalne skróty listów św. Pawła
· uczeń wyjaśnia związek między podróżami św. Pawła i powstaniem listów, potrafi wskazać na mapie miejsca związane z listami św. Pawła, potrafi zapisać biblijne skróty listów św. Pawła
· uczeń tłumaczy, dlaczego św. Pawła nazywamy Apostołem Narodów, wyjaśnia, na czym polegało powołanie św. Pawła i czym różniło się od powołania Apostołów, samodzielnie charakteryzuje postać św. Pawła
Przebieg zajęć:
1. Wspólna modlitwa
2. Wprowadzenie w temat
· Powtórzenie wiadomości z poprzednich zajęć (nawrócenie Szawła) – pogadanka
· Podanie tematu (zeszyt)
· Wprowadzenie w dalsze losy Pawła – głośne czytanie (podręcznik, s. 44–45, 48–49) i równolegle prezentacja podróży misyjnych na mapie (z braku dużej mapy może być xero map zamieszczonych w Biblii Tysiąclecia)
· notatka: lata kolejnych podróży, teren działalności misyjnej (ogólnie)
3. Rozwinięcie
· Cel i znaczenie podróży, listy apostolskie – krótka pogadanka, wykład
· Adresaci listów – praca z Pismem św.: uczniowie w Piśmie św. sprawdzają, do kogo adresował listy św. Paweł
· Miejsca pobytu św. Pawła – praca z mapą: uczniowie na mapę nanoszą nazwy miejsc, które odwiedził św. Paweł (mapa wydrukowana na kopercie C6, każdy uczeń dostaje taką kopertę – patrz załącznik)
4. Utrwalenie wiadomości
· uczniowie samodzielnie przygotowują pomoc służącą zapamiętaniu listów św. Pawła i ich biblijnych skrótów: na małych kartkach (z bloczku) zapisują z jednej strony nazwę księgi, a z drugiej jej skrót; opisane karki chowają do koperty. Następnie pracują w parach: jeden uczeń losuje kartkę, pokazuje stronę ze skrótem koledze/koleżance, którego zadaniem jest rozwinąć ten skrót, podając pełną nazwę księgi.
· jeśli czas pozwoli, uczniowie mogą na lekcji wkleić kopertę do zeszytu (jeśli zabraknie czasu na lekcji, robią to w domu)
5. Podsumowanie nauczyciela: cel podróży misyjnych teren działalności św. Pawła, cel i treść listów
gloriave