BSG_Exodus_instrukcja.pdf

(2214 KB) Pobierz
untitled
759659247.086.png
Ludzkość umknęła Cylonom i wznowiła poszukiwania legendar-
nej Ziem. Niestety, ich niedawni oprawcy nigdy nie spoczną.
Aby rasa ludzka mogła przetrwać, Battlestar Galactica musi
stać na straży - ochraniać garstkę statków cywlnych podczas
niekończącej się tułaczki przez pustkę kosmosu.
A jednak, nawet jeśi mężczyznom i kobietom służącym na Ga-
lactice uda się uniknąć Cylonów, to czy będą w stanie przezwy-
ciężyć własne wady? Kiedy nadejdzie czas próby, czy uda im
się przezwyciężyć bolesne sekrety i wspólnie przeciwstawić
się wrogowi? Co, jeśi jedna z tych osób odkryje, że wspo-
mnienia jej ludzkiego życia były kłamstwem – że jest jednym z
tajemniczych pięciu ostatecznych modei Cylonów?
• 110dużych kart:
– 40 kart Kryzysów
– 35 kart Sprzymierzeńców
– 20 kart Lojalności
– 7 kart Rozstajów
– 3 karty Kworum
– 3 karty Superkryzysów
– 1 karta pozycji CAG-a
– 1 alternatywna karta pozycji Admirała
• 28małych kart:
– 4 karty umiejętność: Zdolności przywódcze
– 4 karty umiejętność: Taktyka
– 4 karty umiejętność: Polityka
– 4 karty umiejętność: Pilotaż
– 4 karty umiejętność: Technika
– 7 kart Punktów docelowych
– 1 karta Mgławicy Jońskiej
• 8 plastikowych statków:
Przegląd rozszerzenia
Rozszerzenie Exodus do Gry planszowej Battlestar Galacti-
ca pozwoli graczom podejmować decyzje zgodne ze złożonymi
motywacjami ich postaci, zmierzyć się z nieustępliwymi ataka-
mi ze strony Cylońskiej Floty, spotkać nowych sprzymierzeń-
ców na Galactice i Colonial One , a nawet stanąć przed sądem.
Wszystkie zawarte tu nowe postacie, karty Kworum, Punktów
docelowych i umiejętności, a także większość nowych kart
Kryzysów i Superkryzysów, zostały zaprojektowane tak, aby
gracze korzystali z nich zawsze, kiedy będą prowadzić roz-
grywkę z rozszerzeniem Exodus .
Natomiast pozostałe elementy znajdujące się w tym roz-
szerzeniu mogą być wykorzystane w różnych kombinacjach.
Począwszy od strony 10 opisano trzy dodatkowe warianty
rozgrywki: wariant Konfliktu Lojalności, wariant Cylońskiej
Floty i wariant Mgławicy Jońskiej. Każdy z tych wariantów
wprowadza do gry nowe zasady i elementy; gracze mogą
wykorzystywać te warianty w dowolnej kombinacji, mogą też
całkiem z nich zrezygnować.
– 4 vipery mk. „VII”
–4 cylońskie raidery
• 4 plastikowe podstawki do postaci
Opis elementów
Poniżej znajduje się krótki opis każdego z elementów zawar-
tych w rozszerzeniu Exodus .
Plansza Cylońskiej Floty
Z tej planszy korzysta się jedynie podczas gry z wariantem
Cylońskiej Floty, opisanym
na stronie 12. Na planszy
znajduje się nowy obszar,
„Mostek basestara”, zapew-
niający graczom prowadzą-
cym Cylonów kilka nowych
sposobów nękania ludzko-
ści. Basestara z planszy
Cylońskiej Floty otaczają
obszary przestrzeni
odpowiadające obszarom
przestrzeni otaczającym
Galacticę . Na górze
planszy znajduje się tor
Pościgu, służący do obliczania szybkości, z
jaką cylońska flota dogania ludzkość.
Lista elementów
• Tainstrukcja
• PlanszaCylońskiej Floty
• 4 karty postaci
• 86 kartonowych znaczników:
–4 żetony postaci
–1 żeton pilota
–1 żeton broni nuklearnej
–38 żetonów traumy
–35 żetonów sprzymierzeńców
–6 alternatywnych żetonów uszkodzeń basestarów
– 1 znacznik cylońskiego pościgu
2
Battlestar Galactica – Rozszerzenie Exodus
759659247.097.png 759659247.108.png 759659247.119.png 759659247.001.png 759659247.012.png 759659247.023.png 759659247.034.png
Karty postaci
Te karty przedstawiają
cztery nowe postacie.
Wyszczególniono na nich
ich umiejętności i specjalne
zdolności.
Żetony sprzymierzeńców
Z tych żetonów korzysta się jedynie
podczas gry z wariantem Mgławicy
Jońskiej, opisanym na stronie 16. Żetony
sprzymierzeńców służą do zaznaczania
miejsc pobytu osób, które gracze mogą
spotkać. Niektórzy z tych sprzymie-
rzeńców mogą służyć pomocą, a inni
szkodzić. Każdemu żetonowi odpowiada
karta Sprzymierzeńca.
Żetony
postaci i plastikowe
podstawki
Każda nowa postać z tego rozszerzenia
posiada odpowiadający jej żeton oraz
plastikową podstawkę, w której należy go
umieścić przed rozpoczęciem rozgrywki.
Alternatywne żetony
uszkodzeń basestarów
Z tych żetonów korzysta się jedynie
podczas gry z wariantem Mgławicy
Jońskiej, opisanym na stronie 16.
Alternatywne żetony uszkodzeń
basestarów przedstawiają uszko-
dzenia kluczowych systemów basestara lub inne szkodliwe dla
Cylonów efekty spowodowane udanym atakiem na basestara.
Te żetony zastępują żetony uszkodzeń basestarów pochodzące
z gry podstawowej.
Żeton pilota
Z tego żetonu korzysta się, kiedy któryś
z graczy prowadzi nową postać pilota,
Samuela T. Andersa. Działa on dokładnie
w ten sam sposób, co żetony pilotów z gry
podstawowej.
Żeton broni nuklearnej
Te n żeton przedstawia potężną broń,
której może użyć jedynie Admirał. Z tego
żetonu korzysta się jedynie, jeśli Admirał
zdobędzie trzeci żeton broni nuklearnej (na
przykład w wyniku karty Techniki „Budowa
bomby nuklearnej”).
Znacznik cylońskiego pościgu
Z tego znacznika korzysta się jedynie podczas
gry z wariantem Cylońskiej Floty, opisanym na
stronie 12. Znacznik cylońskiego pościgu służy do
oznaczania postępu na torze Pościgu. Kiedy ten
znacznik dotrze do końca toru, cylońskie statki
znajdujące się na planszy Cylońskiej Floty wskaku-
ją na odpowiednie obszary przestrzeni wokół Galactici .
Żetony traumy
Z tych żetonów korzysta się
jedynie podczas gry z wariantem
Mgławicy Jońskiej, opisanym
na stronie 16. Żetony traumy
przedstawiają przewlekłe
skutki licznych, ciężkich
przeżyć bohaterów. Podczas
fazy rozstajów liczba i rodzaj
żetonów traumy posiadanych
przez postacie zadecyduje,
które z nich będą godne
kontynuowania wojny ludzkości z
Cylonami.
Karty Kryzysów
Te karty opisują wydarzenia, które
miały miejsce po ucieczce z Nowej
Caprici i służą do wzmocnienia talii
Kryzysów z gry podstawowej. Niektó-
re z tych kart zawierają nowe zasady
pochodzące z rozszerzenia Exodus .
Karty Sprzymierzeńców
Z tych kart korzysta się jedy-
nie podczas gry z wariantem
Mgławicy Jońskiej, opisanym
na stronie 16. Karty Sprzy-
mierzeńców przedstawiają
różnorodne postacie, które
mogą pomóc lub przeszkodzić
ludzkości na jej drodze do prze-
trwania. Każdej karcie odpowiada żeton
sprzymierzeńca.
Battlestar Galactica – Rozszerzenie Exodus
3
759659247.040.png 759659247.041.png 759659247.042.png 759659247.043.png 759659247.044.png 759659247.045.png 759659247.046.png 759659247.047.png 759659247.048.png 759659247.049.png 759659247.050.png 759659247.051.png 759659247.052.png 759659247.053.png 759659247.054.png 759659247.055.png 759659247.056.png 759659247.057.png 759659247.058.png 759659247.059.png 759659247.060.png 759659247.061.png 759659247.062.png 759659247.063.png 759659247.064.png 759659247.065.png 759659247.066.png 759659247.067.png 759659247.068.png 759659247.069.png 759659247.070.png 759659247.071.png 759659247.072.png 759659247.073.png 759659247.074.png 759659247.075.png 759659247.076.png 759659247.077.png 759659247.078.png 759659247.079.png 759659247.080.png 759659247.081.png 759659247.082.png 759659247.083.png 759659247.084.png 759659247.085.png 759659247.087.png 759659247.088.png 759659247.089.png 759659247.090.png 759659247.091.png 759659247.092.png 759659247.093.png 759659247.094.png 759659247.095.png 759659247.096.png 759659247.098.png 759659247.099.png 759659247.100.png 759659247.101.png 759659247.102.png 759659247.103.png 759659247.104.png 759659247.105.png 759659247.106.png 759659247.107.png
Karty Lojalności
Te karty wzmacniają talię
Lojalności z gry podstawowej. W
rozszerzeniu Exodus znajdują
się dwa nowe rodzaje kart
Lojalności. Gracze mogą korzystać
z obu z nich podczas rozgrywki z
wariantem Konfliktu Lojalności,
opisanym na stronie 10.
Alternatywna karta
pozycji Admirała
Jeśli gracze prowadzą rozgrywkę z
wariantem Cylońskiej Floty, opisanym
na stronie 12, ta karta zastępuję kartę
pozycji Admirała z gry podstawowej.
Karty umiejętności
Te nowe karty - po cztery z każdego
rodzaju umiejętności - wzmacniają
istniejące talie umiejętności nowymi,
przydatnymi zdolnościami.
Karty Rozstajów
Z tych kart korzysta się jedynie
podczas gry z wariantem
Mgławicy Jońskiej, opisanym na
stronie 16. Każda karta Rozstajów
przedstawia ważną decyzję, którą
postać musi podjąć blisko końca
gry, podczas fazy rozstajów.
Karty Punktów
docelowych
Te karty należy pomieszać z talią
Punktów docelowych z gry podstawowej.
Karty Punktów docelowych
przedstawiają nowe miejsca, które może
odkryć ludzka flota.
Karty Kworum
Te karty należy dodać do talii
Kworum z gry podstawowej.
Prezydent może skorzystać z tych
kart, aby zwiększyć zasoby ludzkości
albo walczyć z zagrożeniem ze
strony sił Cylonów.
Karta Mgławicy
Jońskiej
Z tej karty korzysta się jedynie
podczas gry z wariantem Mgławicy
Jońskiej, opisanym na stronie 16. Ta
karta zastępuje kartę Kobolu z gry
podstawowej.
Karty
Superkryzysów
Te karty należy dodać do talii
Superkryzysów z gry podstawowej.
Karty Syperkryzysów
przedstawiają niesamowicie
niebezpieczne zagrożenia, z
którymi gracze będą musieli się
zmierzyć.
Plastikowe vipery
mk. „VII”
Z tych statków korzysta się jedynie
podczas gry z wariantem Cylońskiej Floty,
opisanym na stronie 12. Te plastikowe
figurki przedstawiają nowy rodzaj viperów, służący do walki z
cylońskimi statkami. Vipery „VII” są szybsze od zwykłych, trudniej
je również uszkodzić.
Karta pozycji CAG
Z karty pozycji CAG-a (z ang.
Commander, Air Group, Dowódcy
Grupy Powietrznej) korzysta się
jedynie podczas gry z wariantem
Cylońskiej Floty, opisanym na
stronie 12. Podobnie jak karty
pozycji Prezydenta i Admirała, ta
karta pozwala właścicielowi na
wykonywanie specjalnych akcji, a
także zapewnia mu możliwość podejmowania ważnych decyzji
wynikających z pewnych kart Kryzysów.
Plastikowe cylońskie
raidery
Z tych statków korzysta się jedynie
podczas gry z wariantem Cylońskiej Floty,
opisanym na stronie 12. Te plastikowe figurki dodaje się do
puli cylońskich raiderów, zwiększając w ten sposób liczbę
statków, które Cyloni mogą wysłać przeciwko ludziom w
danym momencie gry.
4
Battlestar Galactica – Rozszerzenie Exodus
759659247.109.png 759659247.110.png 759659247.111.png 759659247.112.png 759659247.113.png 759659247.114.png 759659247.115.png 759659247.116.png 759659247.117.png 759659247.118.png 759659247.120.png 759659247.121.png 759659247.122.png 759659247.123.png 759659247.124.png 759659247.125.png 759659247.126.png 759659247.127.png 759659247.128.png 759659247.129.png 759659247.002.png 759659247.003.png 759659247.004.png 759659247.005.png 759659247.006.png 759659247.007.png 759659247.008.png 759659247.009.png 759659247.010.png 759659247.011.png 759659247.013.png 759659247.014.png 759659247.015.png 759659247.016.png 759659247.017.png 759659247.018.png 759659247.019.png 759659247.020.png 759659247.021.png 759659247.022.png 759659247.024.png 759659247.025.png 759659247.026.png 759659247.027.png 759659247.028.png 759659247.029.png 759659247.030.png 759659247.031.png 759659247.032.png 759659247.033.png 759659247.035.png 759659247.036.png
Symbol rozszerzenia Exodus
Wszystkie karty z tego rozszerzenia posiadają symbol rozsze-
rzenia Exodus na swoich awersach, aby łatwo było je odróżnić
od kart pochodzących z gry podstawowej.
Symbol rozszerzenia Exodus
basestarów, karty Sprzymierzeńców, karty Rozstajów i kar-
tę Mgławicy Jońskiej należy odłożyć do pudełka. Gracze nie
będą korzystać z tych elementów podczas tej rozgrywki.
z tego rozszerzenia
W tej części instrukcji szczegółowo opisano sposób, w jaki należy
korzystać z nowych elementów i zasad z rozszerzenia Exodus.
Należy pamiętać, że gracze, którzy grają z rozszerzeniem Exodus
zawsze powinni wykorzystywać wszystkie zasady zapisane w tej
części. Pozostałe elementy i zasady z tego rozszerzenia są opcjo-
nalne. Gracze będą ich używać tylko, jeśli będą korzystać z jednego
lub kilku z wariantów opisanych na stronach 10-21.
z rozszerzeniem
Zanim gracze przejdą do przygotowania do gry, należy wykonać
poniższe polecenia, aby włączyć do gry elementy z rozszerzeniu.
1. Nowe karty postaci, żetony postaci i żeton pilota: Cztery
nowe karty postaci należy dołączyć do kart postaci z gry
podstawowej. Jeśli gracz wybierze dla siebie jedną z nowych
postaci, otrzymuje odpowiednią kartę postaci oraz jej żeton
wraz z podstawką, a także, jeśli to konieczne, żeton pilota.
2. Nowe karty Kryzysów, Kworum, Superkryzysów, umie-
jętności i Punktów docelowych: Nowe karty Kryzysów,
Kworum, Superkryzysów, umiejętności i Punktów docelo-
wych należy wtasować do odpowiednich talii. Jeśli gracze nie
grają z wariantem Cylońskiej Floty, do pudełka należy odłożyć
karty Kryzysów i Superkryzysów zawierające polecenie „CAG
wybiera”. W takim wypadku nie wtasowuje się ich do talii
Kryzysów i Superkryzysów.
3. Dodatkowy żeton broni nuklearnej: Dodatkowy żeton broni
nuklearnej z rozszerzenia Exodus należy umieścić obok
planszy. Ludzie rozpoczynają rozgrywkę jedynie z dwoma
żetonami broni nuklearnej, ale trzeci może stać się dostępny
w trakcie rozgrywki.
4. Konflikt Lojalności: Jeśli gracze grają z wariantem Konfliktu
Lojalności, należy zastosować się do dodatkowych poleceń
opisanych na stronie 10. W innym przypadku karty Lojalno-
ści Osobistych celów i Ostatecznej Piątki należy odłożyć do
pudełka. Gracze nie będą korzystać z tych kart podczas tej
rozgrywki.
5. Cylońska Flota: Jeśli gracze grają z wariantem Cylońskiej
Floty, należy zastosować się do dodatkowych kroków przy-
gotowawczych opisanych na stronie 12. W innym przypadku
planszę Cylońskiej Floty, znacznik cylońskiego pościgu, kartę
pozycji CAG-a, alternatywną kartę pozycji Admirała, vipery
mk. „VII” i dodatkowe raidery z rozszerzenia Exodus należy
odłożyć do pudełka. Gracze nie będą korzystać z tych ele-
mentów podczas tej rozgrywki.
6. Mgławica Jońska: Jeśli gracze grają z wariantem Mgławicy
Jońskiej, należy zastosować się do dodatkowych poleceń
opisanych na stronie 16. W innym przypadku żetony traumy,
żetony sprzymierzeńców, alternatywne żetony uszkodzeń
Zdolności testowe
Niektóre z nowych kart umiejętności posiadają zdolności testowe.
Takie karty można rozpoznać po symbolu umiejętności testowej
znajdującym się obok siły danej karty, a także po pogrubionych
słowach „Test umiejętności:” poprzedzających treść karty.
Symbol umiejętności testowej na karcie umiejętności
Tr eść karty umiejętności z symbolem zdolności testowej rozpatruje
się jedynie wtedy , kiedy karta zostaje zagrana do testu umiejętno-
ści. Zdolność rozpatruje się bez względu na to, czy kartę umiejętno-
ści zagrał gracz prowadzący człowieka, gracz prowadzący Cylona,
czy też pochodziła ona z talii Przeznaczenia. Nie należy rozpatry-
wać treści karty umiejętności zagranej do testu umiejętności,
jeśli nie posiada ona symbolu zdolności testowej.
Podczas testu umiejętności, kiedy wszystkie karty umiejętności
zostaną potasowane i podzielone na dwa stosy (patrz „Tasowanie
i dzielenie kart” na stronie 16 instrukcji z gry podstawowej), należy
ustalić, czy któreś z tych kart posiadają symbol zdolności testowej.
Jeśli tak, aktywny gracz rozpatruje te karty w wybranej przez sie-
bie kolejności (patrz „Przykład zdolności testowych” na stronie 7).
Nie należy jednak rozpatrywać danej zdolności testowej więcej niż
raz, nawet jeśli podczas danego testu umiejętności zagrano więcej
niż jedną kopię danej karty (na przykład, jeśli podczas danego testu
umiejętności zagrano dwie karty umiejętności „Spięcie w sieć”, na-
leży podwoić siłę wszystkich kart Techniki zagranych podczas tego
testu, ale tylko raz).
Następnie, jeśli test umiejętności został wywołany przez kartę
Kryzysu lub Superkryzysu, należy ustalić, czy ta karta posiada
rezultat „Konsekwencje”. Jeśli tak, należy rozpatrzyć ten rezultat
(patrz „Karty Kryzysów posiadające rezultat ‘Konsekwencje’’” na
stronie 6).
Battlestar Galactica – Rozszerzenie Exodus
5
W jaki sposób korzystać
Przygotowanie do gry
759659247.037.png 759659247.038.png 759659247.039.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin