Radziejowska - zarzadzanie logistyka.doc

(38 KB) Pobierz
LOGISTYKA

LOGISTYKA

a) dziedzina wiedzy z zakresu zarządzania (przepływ ludzi, energii, wody) odnosi się do zarządzania dobrami w czasie i w przestrzeni stykamy się z nią codziennie.

b) Jest procesem planowania realizacji i kontroli wydajnego i oszczędnego transportu i magazynowania materiałów, półfabrykatów i odpowiadających im informacji od punktu nadania do punktu odebrania zgodnie z wymaganiami klientów.

ZARZĄDZANIE LOGISTYKĄ

1.oznacza zarządzanie siecią przepływów materiałów i produktów w przedsiębiorstwie oraz na jego wyjściu/wejściu

2.proces wdrażania, planowania i kontroli odbywający się w sposób efektywny i minimalizujący koszty procesów przepływu i magazynowania surowców, wszelkiego rodzaju dóbr i towarzyszącej im odpowiedniej informacji od punktu pochodzenia do punktu konsumpcji w celu jak najlepszego dostosowania do potrzeb klienta i zaspokojenia potrzeb.

STRATEGIA LOGISTYCZNA

Jest to środek będący kompozycją długo okresowych rozwiązań logistycznych skoordynowanych zewnętrznie i wewnętrznie służących uzyskaniu przewagi konkurencyjnej na rynku.

KONCEPCJE ZARZĄDZANIA WSPOMAGAJĄCE ZARZĄDZANIE LOGISTYKĄ (3 zdania)

 

CELE STRATEGII

- logistyka wydajności – zwiększenie wydajności

- logistyka oszczędności – obniżanie kosztów, uzyskiwanie niższych kosztów

KIERUNKI PRZY OPRACOWANIU STRATEGII

- zapasy wirtualne

- systemy o szybkiej zdolności reagowania – system Q-R Ouick-Response, oparte systemy AL., EDI, EPOS, point of sale

- logistyczne partnerstwo: D- dostawca P- producent H- handlowiec D- detal
                    D1
           P                 H       partnerzy oby dwóch tak samo
                    D2                       osiągnie się sukces gdy będzie dobry przepływ

- obsługa po sprzedaży

WYKRES POMIESZANIA STRATEGII Z TECHNIKĄ I Z INFORMATYKĄ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

INFRASTURKTURA LOGISTYKI W ODNIESIENIU DO ŚRODKÓW TECHNICZNYCH

składają się na nią środki techniczne niezbędne do realizacji żądań logistycznych, sposoby ich użycia a także systemy ich wykorzystania tworzą swego rodzaju infrastrukturę procesów logistycznych

a) infrastruktura transportowa to:

    gałęzie transportu samochodowego, lotniczego, morskiego, kolejowego

Proces transportowy: załadunek, przewóz, wyładunek

Łańcuch transportowy: jednoczłonowy (bez zmian, śr. Transportu), wieloczłonowy (ze zmianą) – przerywany, kombinowany

Transport kombinowany – przemieszczanie towarów w jednostkach ładunkowych przy użyciu co najmniej 2 środków transportu, stanowiących jeden łańcuch transportowy

Transport intermodalny – przewozy towarów realizowane za pomocą co najmniej 2 gałęzi transportu, na podstawie jednej umowy na przewóz i istnieniu tylko jednego wykonawcy odpowiedzialnego za całość

b) infrastruktura magazynowa tworzą ją:

- obiekty magazynowe

- urządzenia do przemieszczania

- urządzenia do składowania

- inne urządzenia i pomiarowo-kontrolne środki przeciwpożarowe

funkcje magazynów:

- przechowywanie zapasów

- w logistyce do konsolidacji ładunków

- dokonsolidacji, podział na mniejsze ilości

- konfekcjonowanie

Metody magazynowania

FIFO -  pierwsze weszło, pierwsze wyszło

LIFO – pierwsze wyszło, ostatnie przyszło

c) infrastruktura opakowań – Opakowanie –ochrona wyrobu przed uszkodzeniem i ochrona środowiska

Funkce opakowania:

-ochrona przed uszkodzeniem

-ochrona środowiska

-zapewnienie utylizacji

-przekazywanie informacji

Zasada 3R: redukcja opakowań, reusing, recykling

d) infrastruktura informacyjna system informacji logistycznej LIS lub IL jest to zbiór wzajemnie ze sobą współpracujących ludzi, sprzętu i procedur, które to elementy łącznie umożliwiają menadżerom w zakresie logistyki dostęp do informacji wykorzystywanej do planowania wdrażania i kontroli procesów.

Informacje wykorzystywane są do:

-planowania procesów logistycznych

-koordynacji czynności procesów

-operacyjnego sterowania procesami logistycznymi

-monitoringu i kontroli

EDI – bezpapierowa wymiana informacji o odpowiedniej strukturze w postaci uzgodnionego standardowego komunikatu między 2 systemami komputerowymi przy minimalnej integracji człowieka

Funkcje EDI:

-wymiana dokumentów handlowych

-wymiana środków pieniężnych

-wymiana danych technicznych

-interaktywne EDI pytanie-odpowiedź

SYSTEM LOGISTYCZNY

Systemy logistyczne: celowo zorganizowany i zintegrowany w obrębie danego układu gospodarczego przepływ towarów i odpowiadających im informacji umożliwiających optymalizację w zarządzaniu łańcuchem dostaw zgodnie z wymaganiami ekologicznymi.

a) system logistyczny zrównoważony: dużą wagę kładziemy na zaopatrzenie i dystrybucję  

    firmy kurierskie, handlowe, hurtowe

b) system logistyczny z przeważającym zaopatrzeniem, sprawadzamy dużo materiałów a dystrybucja jest prosta np. Fabryka samochodów

Struktura systemów logistycznych

a) jednostopniowe: podejście kompleksowe rozpatruje się procesy wszystkie, które składają 

    się na ten system

b) wielostopniowe: myślenie kategoriami kosztów ogólnych lub całkowitych

c) kombinowane: myślenie kategoriami obsługi (wysoki poziom obsługi klienta)

PODSYSTEM W ODNIESIENIU DO PRZEDSIĘBIORSTW

 

 

 

 

 

 

 

System logistyki przedsiębiorstwa handlowego:

-podsystem logistyki produkcji

-dystrybucji

-odpadów

System logistyki przedsiębiorstw handlowych

-podsystem zaopatrzenia

-produkcji

OUTSOURCING LOGISTYCZNY

zadania logistyczne realizowane są przez stronę trzecią, zlecanie usług na zewnątrz np. Spedpol, servisco

LOGISTYCZNA KONCEPCJA ZARZĄDZANIA

-zapewnienie niezbędnych zapasów (co, gdzie, ile, jak długo, dla kogo)

-zapewnienie niezbędnych dostaw (kiedy, od kogo, co, ile, dla kogo)

-samosterowalność (dokumentacja, informacja, rozliczenia, zapobieganie zakłuceniom)

-synchronizacja wszystkich działań (organizacyjna, terminowa, ilościowa, transportowa)

ELEMENTY DO KONFIGUROWANIA SIECI LOGISTYCZNEJ

a) zintegrowanie sieci komputerowej: automatyczne wspomaganie zarządzaniem

b) środki techniczne aby zrealizować procesy logistycznej

c) służby decyzyjne

INSTRUMENTY ZAOPATRZENIA

-produkt

a) stopień normalizaji i ograniczenia różnorodności materiałów

b) dobór opakowania

c) decyzje o produkcji własnej lub zakupie

d) koncepcja zaopatrzenia prowadząca do zmniejszenia kompleksowości logistycznej

-warunki zakupu

a) dostawa loco dostawca (fabryka)

b) dostawa franco siedziba odbiorcy

w międzynarodowym obrocie towarowym dokonano ustaleń poprzez stosowanie odpowiednich formuł handlowych incoterms (international comercial terms)

Znane klauzury:

~ ex works – (exw) sprzedaż loco zakład

~ free of board – (fob) wszystkie usługi logistyczne aż do przyjęcia przez statek ponosi wysyłający (sprzedający)

~delivered duty paid – (ddp)

-komunikacja

a) ścisła współpraca dostawcy i odbiorcy

-zakup

  drogi zaopatrzenia

a) zakupy bezpośrednie

b) zakupy przez pośredników

c) handel hurtowy

  dwie kwestie

a) liczba dostawców (single sourcing, double sourcing)

b) geograficzne rozlokowanie lub rozproszenie dostawców

METODY LOGISTYCZNE W ZAOPATRZENIU – 4 grupy ułatwiające zarządzanie:

I grupa metod – planowanie potrzeb materiałowych

Punktem wyjścia jest określenie rodzaju zaopatrzenia materiałowego

a) wg stopnia przeznaczenia i złożoności

b) wg stopnia uwzględnienia zapasów

System planowania potrzeb materiałowych – MRP1

II grupa metod – metody klasyfikacji materiałów

a) metoda ABC – pozwala na podział materiałów na 3 grupy A, B, C przy podziale bierze sie pod uwagę: wartość i  ilość pozwala ona klasyfikować zapasy, surowce i materiały z punktu widzenia różnych kryteriów ich cenności, przy czym najczęściej tym kryterium jest ich udział w wartości łącznego rocznego zużycia.

Grupa A to mat. najdroższe

A – udział wart.     70 – 80 %

       udział ilości     do 20 %

Grupa B to materiały średniej wartości

B – udział wart.     Do 15 %

      udział ilości     30 – 40 %

Grupa C to materiały najtańsze o charakterze masowym

C – udział wart.     Do 5 %

      udział ilości     40 – 50 %

metoda uzupełniająca XYZ – uwzględnia wahania w zużyciu

X zawiera materiały o regularnym zużyciu w odcinkach jednostkowych

Y zawiera materiały których zużycie podlega wahaniom sezonowym

Z zawiera materiały i surowce o bardzo nieregularnym zużyciu

III grupa metod – metody wyboru dostawców – wykorzystuje się metodę punktową:

1)następuje określenie kryteriów wyboru. Tymi kryteriami mogą być:

cena usługi, czas realizacji przewozu, bezpieczeństwo przesyłki, niezawodność i dotrzymywanie terminów, częstotliwość przewozów, komunikacja, łatwość współpracy, elastyczność przewoźnika, renoma firmy, doświadczenie w branży

2)nadanie tym kryteriom wag, czyli ich zhierarchizowanie

3)ocena poszczególnych przewoźników wg wyróżnionych kryteriów w przyjętej skali cen

4)wymnożenie wag przez oceny i uzyskanie ocen ogólnych dla każdego przewoźnika

5)wybór przewoźnika o największej liczbie punktów

IV grupa metod – metody sterowania zapasami

Zapasy- są to niezagospodarowane w danym czasie dobra rzeczowe utrzymywane w przedsiębiorstwie w celu ich użycia w przyszłości (bliższej lub dalszej). Głównym powodem utrzymywania zapasów w przedsiębiorstwie jest występowanie przerw ciągłości  łańcucha logistycznego oraz konieczność wyrównywania różnych intensywności strumieni przepływów.

DYSTRYBUCJA – oznacza zorientowaną na osiąganie zysku działalność obejmującą: planowanie, organizację, kontrolę sposobu rozmieszczenia gotowych wyrobów na rynku w celu zaoferowania ich do sprzedaży

Zadania dystrybucji: dostarczenie finalnym nabywcom pożądanym przez nich produktów w odpowiadającym im miejscu i czasie po odpowiedniej cenie

System dystrybucji – to transakcje związane z aktem kupna i sprzedaży i dystrybucja fizyczna

Kanały dystrybucnji – zbiór jednostek realizujących szeroki zakres funkcji logistyczneych i marketingowych jak: kupowanie i sprzedawanie, transport, magazynowanie, kompletowanie, zarządzanie ryzykiem, finansowanie, pozyskiwanie i wykorzystywanie informacji rynkowych

Klasyfikacja kanałów dystrybucji:

cechy rozróżniające kanały dystrybucji:

a) rodzaj uczestników

-k. Bezpośrednie

-k. pośrednie

b) liczba pośrednich szczebli

-k. krótkie niewiele szczebli

-k. długie wiele szczebli pośrednich

c) liczba pośredników na tym samym szczeblu

-k. wąskie

-k. szerokie

d) rodzaj przepływających strumieni

-k. transakcyjne

-k. rzeczowe

e) znaczenie dla producenta

-k. podstawowe – najważniejsze

-k. pomocnicze

Celem dystrybucji: jest dostarczenie klientowi produktu na oczekiwanym przez niego poziomie, obsługi po możliwi niskich kosztach.

ZAOPATRZENIE- zbiór wszystkich czynności pozwalających na prawidłowe zasilenia przedsiębiorstwa przy wykorzystaniu wszystkich możliwości rynkowych

PROCESY ZAOPATRZENIA – jest to powiązanie przedsiębiorstwa z rynkiem, tu wykorzystuje sie też marketing

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin