LOGISTYKA
a) dziedzina wiedzy z zakresu zarządzania (przepływ ludzi, energii, wody) odnosi się do zarządzania dobrami w czasie i w przestrzeni stykamy się z nią codziennie.
b) Jest procesem planowania realizacji i kontroli wydajnego i oszczędnego transportu i magazynowania materiałów, półfabrykatów i odpowiadających im informacji od punktu nadania do punktu odebrania zgodnie z wymaganiami klientów.
ZARZĄDZANIE LOGISTYKĄ
1.oznacza zarządzanie siecią przepływów materiałów i produktów w przedsiębiorstwie oraz na jego wyjściu/wejściu
2.proces wdrażania, planowania i kontroli odbywający się w sposób efektywny i minimalizujący koszty procesów przepływu i magazynowania surowców, wszelkiego rodzaju dóbr i towarzyszącej im odpowiedniej informacji od punktu pochodzenia do punktu konsumpcji w celu jak najlepszego dostosowania do potrzeb klienta i zaspokojenia potrzeb.
STRATEGIA LOGISTYCZNA
Jest to środek będący kompozycją długo okresowych rozwiązań logistycznych skoordynowanych zewnętrznie i wewnętrznie służących uzyskaniu przewagi konkurencyjnej na rynku.
KONCEPCJE ZARZĄDZANIA WSPOMAGAJĄCE ZARZĄDZANIE LOGISTYKĄ (3 zdania)
CELE STRATEGII
- logistyka wydajności – zwiększenie wydajności
- logistyka oszczędności – obniżanie kosztów, uzyskiwanie niższych kosztów
KIERUNKI PRZY OPRACOWANIU STRATEGII
- zapasy wirtualne
- systemy o szybkiej zdolności reagowania – system Q-R Ouick-Response, oparte systemy AL., EDI, EPOS, point of sale
- logistyczne partnerstwo: D- dostawca P- producent H- handlowiec D- detal D1 P H partnerzy oby dwóch tak samo D2 osiągnie się sukces gdy będzie dobry przepływ
- obsługa po sprzedaży
WYKRES POMIESZANIA STRATEGII Z TECHNIKĄ I Z INFORMATYKĄ
INFRASTURKTURA LOGISTYKI W ODNIESIENIU DO ŚRODKÓW TECHNICZNYCH
składają się na nią środki techniczne niezbędne do realizacji żądań logistycznych, sposoby ich użycia a także systemy ich wykorzystania tworzą swego rodzaju infrastrukturę procesów logistycznych
a) infrastruktura transportowa to:
gałęzie transportu samochodowego, lotniczego, morskiego, kolejowego
Proces transportowy: załadunek, przewóz, wyładunek
Łańcuch transportowy: jednoczłonowy (bez zmian, śr. Transportu), wieloczłonowy (ze zmianą) – przerywany, kombinowany
Transport kombinowany – przemieszczanie towarów w jednostkach ładunkowych przy użyciu co najmniej 2 środków transportu, stanowiących jeden łańcuch transportowy
Transport intermodalny – przewozy towarów realizowane za pomocą co najmniej 2 gałęzi transportu, na podstawie jednej umowy na przewóz i istnieniu tylko jednego wykonawcy odpowiedzialnego za całość
b) infrastruktura magazynowa tworzą ją:
- obiekty magazynowe
- urządzenia do przemieszczania
- urządzenia do składowania
- inne urządzenia i pomiarowo-kontrolne środki przeciwpożarowe
funkcje magazynów:
- przechowywanie zapasów
- w logistyce do konsolidacji ładunków
- dokonsolidacji, podział na mniejsze ilości
- konfekcjonowanie
Metody magazynowania
FIFO - pierwsze weszło, pierwsze wyszło
LIFO – pierwsze wyszło, ostatnie przyszło
c) infrastruktura opakowań – Opakowanie –ochrona wyrobu przed uszkodzeniem i ochrona środowiska
Funkce opakowania:
-ochrona przed uszkodzeniem
-ochrona środowiska
-zapewnienie utylizacji
-przekazywanie informacji
Zasada 3R: redukcja opakowań, reusing, recykling
d) infrastruktura informacyjna system informacji logistycznej LIS lub IL jest to zbiór wzajemnie ze sobą współpracujących ludzi, sprzętu i procedur, które to elementy łącznie umożliwiają menadżerom w zakresie logistyki dostęp do informacji wykorzystywanej do planowania wdrażania i kontroli procesów.
Informacje wykorzystywane są do:
-planowania procesów logistycznych
-koordynacji czynności procesów
-operacyjnego sterowania procesami logistycznymi
-monitoringu i kontroli
EDI – bezpapierowa wymiana informacji o odpowiedniej strukturze w postaci uzgodnionego standardowego komunikatu między 2 systemami komputerowymi przy minimalnej integracji człowieka
Funkcje EDI:
-wymiana dokumentów handlowych
-wymiana środków pieniężnych
-wymiana danych technicznych
-interaktywne EDI pytanie-odpowiedź
SYSTEM LOGISTYCZNY
Systemy logistyczne: celowo zorganizowany i zintegrowany w obrębie danego układu gospodarczego przepływ towarów i odpowiadających im informacji umożliwiających optymalizację w zarządzaniu łańcuchem dostaw zgodnie z wymaganiami ekologicznymi.
a) system logistyczny zrównoważony: dużą wagę kładziemy na zaopatrzenie i dystrybucję
firmy kurierskie, handlowe, hurtowe
b) system logistyczny z przeważającym zaopatrzeniem, sprawadzamy dużo materiałów a dystrybucja jest prosta np. Fabryka samochodów
Struktura systemów logistycznych
a) jednostopniowe: podejście kompleksowe rozpatruje się procesy wszystkie, które składają
się na ten system
b) wielostopniowe: myślenie kategoriami kosztów ogólnych lub całkowitych
c) kombinowane: myślenie kategoriami obsługi (wysoki poziom obsługi klienta)
PODSYSTEM W ODNIESIENIU DO PRZEDSIĘBIORSTW
System logistyki przedsiębiorstwa handlowego:
-podsystem logistyki produkcji
-dystrybucji
-odpadów
System logistyki przedsiębiorstw handlowych
-podsystem zaopatrzenia
-produkcji
OUTSOURCING LOGISTYCZNY
zadania logistyczne realizowane są przez stronę trzecią, zlecanie usług na zewnątrz np. Spedpol, servisco
LOGISTYCZNA KONCEPCJA ZARZĄDZANIA
-zapewnienie niezbędnych zapasów (co, gdzie, ile, jak długo, dla kogo)
-zapewnienie niezbędnych dostaw (kiedy, od kogo, co, ile, dla kogo)
-samosterowalność (dokumentacja, informacja, rozliczenia, zapobieganie zakłuceniom)
-synchronizacja wszystkich działań (organizacyjna, terminowa, ilościowa, transportowa)
ELEMENTY DO KONFIGUROWANIA SIECI LOGISTYCZNEJ
a) zintegrowanie sieci komputerowej: automatyczne wspomaganie zarządzaniem
b) środki techniczne aby zrealizować procesy logistycznej
c) służby decyzyjne
INSTRUMENTY ZAOPATRZENIA
-produkt
a) stopień normalizaji i ograniczenia różnorodności materiałów
b) dobór opakowania
c) decyzje o produkcji własnej lub zakupie
d) koncepcja zaopatrzenia prowadząca do zmniejszenia kompleksowości logistycznej
-warunki zakupu
a) dostawa loco dostawca (fabryka)
b) dostawa franco siedziba odbiorcy
w międzynarodowym obrocie towarowym dokonano ustaleń poprzez stosowanie odpowiednich formuł handlowych incoterms (international comercial terms)
Znane klauzury:
~ ex works – (exw) sprzedaż loco zakład
~ free of board – (fob) wszystkie usługi logistyczne aż do przyjęcia przez statek ponosi wysyłający (sprzedający)
~delivered duty paid – (ddp)
-komunikacja
a) ścisła współpraca dostawcy i odbiorcy
-zakup
drogi zaopatrzenia
a) zakupy bezpośrednie
b) zakupy przez pośredników
c) handel hurtowy
dwie kwestie
a) liczba dostawców (single sourcing, double sourcing)
b) geograficzne rozlokowanie lub rozproszenie dostawców
METODY LOGISTYCZNE W ZAOPATRZENIU – 4 grupy ułatwiające zarządzanie:
I grupa metod – planowanie potrzeb materiałowych
Punktem wyjścia jest określenie rodzaju zaopatrzenia materiałowego
a) wg stopnia przeznaczenia i złożoności
b) wg stopnia uwzględnienia zapasów
System planowania potrzeb materiałowych – MRP1
II grupa metod – metody klasyfikacji materiałów
a) metoda ABC – pozwala na podział materiałów na 3 grupy A, B, C przy podziale bierze sie pod uwagę: wartość i ilość pozwala ona klasyfikować zapasy, surowce i materiały z punktu widzenia różnych kryteriów ich cenności, przy czym najczęściej tym kryterium jest ich udział w wartości łącznego rocznego zużycia.
Grupa A to mat. najdroższe
A – udział wart. 70 – 80 %
udział ilości do 20 %
Grupa B to materiały średniej wartości
B – udział wart. Do 15 %
udział ilości 30 – 40 %
Grupa C to materiały najtańsze o charakterze masowym
C – udział wart. Do 5 %
udział ilości 40 – 50 %
metoda uzupełniająca XYZ – uwzględnia wahania w zużyciu
X zawiera materiały o regularnym zużyciu w odcinkach jednostkowych
Y zawiera materiały których zużycie podlega wahaniom sezonowym
Z zawiera materiały i surowce o bardzo nieregularnym zużyciu
III grupa metod – metody wyboru dostawców – wykorzystuje się metodę punktową:
1)następuje określenie kryteriów wyboru. Tymi kryteriami mogą być:
cena usługi, czas realizacji przewozu, bezpieczeństwo przesyłki, niezawodność i dotrzymywanie terminów, częstotliwość przewozów, komunikacja, łatwość współpracy, elastyczność przewoźnika, renoma firmy, doświadczenie w branży
2)nadanie tym kryteriom wag, czyli ich zhierarchizowanie
3)ocena poszczególnych przewoźników wg wyróżnionych kryteriów w przyjętej skali cen
4)wymnożenie wag przez oceny i uzyskanie ocen ogólnych dla każdego przewoźnika
5)wybór przewoźnika o największej liczbie punktów
IV grupa metod – metody sterowania zapasami
Zapasy- są to niezagospodarowane w danym czasie dobra rzeczowe utrzymywane w przedsiębiorstwie w celu ich użycia w przyszłości (bliższej lub dalszej). Głównym powodem utrzymywania zapasów w przedsiębiorstwie jest występowanie przerw ciągłości łańcucha logistycznego oraz konieczność wyrównywania różnych intensywności strumieni przepływów.
DYSTRYBUCJA – oznacza zorientowaną na osiąganie zysku działalność obejmującą: planowanie, organizację, kontrolę sposobu rozmieszczenia gotowych wyrobów na rynku w celu zaoferowania ich do sprzedaży
Zadania dystrybucji: dostarczenie finalnym nabywcom pożądanym przez nich produktów w odpowiadającym im miejscu i czasie po odpowiedniej cenie
System dystrybucji – to transakcje związane z aktem kupna i sprzedaży i dystrybucja fizyczna
Kanały dystrybucnji – zbiór jednostek realizujących szeroki zakres funkcji logistyczneych i marketingowych jak: kupowanie i sprzedawanie, transport, magazynowanie, kompletowanie, zarządzanie ryzykiem, finansowanie, pozyskiwanie i wykorzystywanie informacji rynkowych
Klasyfikacja kanałów dystrybucji:
cechy rozróżniające kanały dystrybucji:
a) rodzaj uczestników
-k. Bezpośrednie
-k. pośrednie
b) liczba pośrednich szczebli
-k. krótkie niewiele szczebli
-k. długie wiele szczebli pośrednich
c) liczba pośredników na tym samym szczeblu
-k. wąskie
-k. szerokie
d) rodzaj przepływających strumieni
-k. transakcyjne
-k. rzeczowe
e) znaczenie dla producenta
-k. podstawowe – najważniejsze
-k. pomocnicze
Celem dystrybucji: jest dostarczenie klientowi produktu na oczekiwanym przez niego poziomie, obsługi po możliwi niskich kosztach.
ZAOPATRZENIE- zbiór wszystkich czynności pozwalających na prawidłowe zasilenia przedsiębiorstwa przy wykorzystaniu wszystkich możliwości rynkowych
PROCESY ZAOPATRZENIA – jest to powiązanie przedsiębiorstwa z rynkiem, tu wykorzystuje sie też marketing
dzingis88