867.Bóg i kosmologia. Nauka i teologia.pdf

(6743 KB) Pobierz
przegląd
powszechny
11/867/93
miesięcznik
poświęcony sprawom religijnym,
kulturalnym i społecznym
założony w roku 1884
JEZUICI • Warszawa
1029143145.007.png 1029143145.008.png
WYDAWCA
Prowincja Wielkopolsko-Mazowiecka
Towarzystwa
Jezusowego
RADA REDAKCJI
Kazimierz Dziewanowski
Ryszard Otowicz SJ
Wacław Oszajca SJ
Krzysztof Renik
Wojciech Roszkowski
Adriana Szymańska
„PRZEGLĄD POWSZECHNY"
Redakcja i Administracja
ul. Rakowiecka 61
02-532 Warszawa
tel. redakcji 48-91-31 w. 211
49-02-39
tel. administracji 48-91-31 w. 214
48-09-78
PRENUMERATA
za rok 1993 132000zł
za II półocze 60000 zł
cena egzemplarza 16000 zł
ZESPÓŁ REDAKCYJNY
Jacek Bolewski SJ (red. naczelny)
Michał Jagiełło
Zbigniew Kubacki SJ
Maria M. Matusiak
Wpłaty
Bank PKO VI Oddział w Warszawie
nr konta 1560-51624-136
ul. Bagatela 15
00-585 Warszawa
Prenumerata wyłącznie za pośrednictwem
administracji „Przeglądu Powszechnego".
OPRACOWANIE GRAFICZNE
Teresa Wierusz
Skład i druk: Drukarnia Przeglądu Powszechnego
Warszawa, ul. Rakowiecka 61
Numer zamknięto 14 X 1993 r.
Redakcja zastrzega sobie prawo skracania tekstów nie zamówionych
i zmiany tytułów.
1029143145.009.png 1029143145.010.png
spis treści
Czas chrześcijaństwa
183
Czas chrześcijaństwa jest ożywiany „pełnią czasu" zapoczątkowaną przez Jezusa
Chrystusa. Płynące z niej działanie, także w polityce, może być wolne od złej
(i nieskutecznej) niecierpliwości.
ks. Henryk Seweryniak
Reinkarnacja a wiara w zmartwychwstanie
186
Temat reinkarnacji staje się w Polsce coraz modniejszy: interesuje młodzież,
podejmują go liczne publikacje ezoteryczne. Należy stwierdzić, że wiara w rein­
karnację, tak jak i wiara w zmartwychwstanie, zawiera całościową wizję świata,
naukę o zbawieniu, antropologię i eschatologię. Jest więc oczywiste, że nie
można uważać się za chrześcijanina, wierząc w reinkarnację. Byłby to synkre-
tyzm, który nie ma nic wspólnego ani z powagą Krzyża, ani z radosnym orę­
dziem Wielkanocy.
Ewa Słoka
„To los mój na grobowcach siadać"
197
Zwyczaj siadania na grobach pojawił się w kulturze europejskiej i polskiej z po­
czątkiem XIX w., gdy zakładanie nowych, pozamiejskich cmentarzy złączyło się
z ich zaanektowaniem przez romantyków. Zwyczaj ten wziął się z romantycznej
uczuciowości i egzaltacji, by stać się motywem literackim oraz stylem zachowa­
nia na cmentarzu znamiennym dla epoki. Zanikł, gdy prywatnemu kultowi
zmarłych zaczęto nadawać formy publiczne.
Jacek Bolewski SJ
Mówienie o Bogu z doświadczenia
216
Papieska Rada ds. Dialogu z Niewierzącymi, z myślą o zgromadzeniu plenar­
nym planowanym na 1994 r., postawiła pytanie: Jak dzisiejszemu człowiekowi
mówić o Bogu? Jeśli przyjmiemy, że punktem wyjścia ma być doświadczenie,
będzie to znaczyło, że mówienie winno być podporządkowane słuchaniu i poja­
wiać się tylko wtedy, gdy to nieodzowne. JeśU mówienie o Bogu nie ma robić
wrażenia zewnętrznej „indoktrynacji", winno być poprzedzone otwarciem się na
doświadczenie. Ono bowiem jest pierwszym znakiem Boga dla człowieka.
1029143145.001.png 1029143145.002.png
178
Avery Dulles SJ
Nauka a teologia
231
Kosmologia przyrodnicza ubogacona przez badania metody teologicznej może
osiągnąć głębsze zaufanie do wiary, tradycji, wspólnoty i autorytetu. Nauka
może lepiej zrozumieć swoją istotę i historię przez rozważanie swych osiągnięć
w świetle myśli religijnej. Taki jest sens posłania, które Jan Paweł II wystosował
z okazji spotkania fizyków, filozofów i teologów zwołanego do Castel Gan-
dolfo w 1987 r.
ks Michał Heller
Bóg i kosmologia
245
Filozofia nauki stwierdza nadzwyczajną skuteczność matematyki w naukach
przyrodniczych, ale dotychczas nie zdołała wyjaśnić, dlaczego tak jest. Niewy­
kluczone, że aby posunąć się w rozumieniu o krok dalej, trzeba wkroczyć na
teren teologii. W niej problem istnienia świata łączy się z problemem jego
racjonalności.
Michał Jagiełło
Ukraińskie zwierciadło (dokończenie)
257
Rachunki wzajemnych pretensji i krzywd w sprawach polsko-ukraińskich są tak
zawikłane, że trzeba wielkiej odpowiedzialności przy ich rozpatrywaniu. Coraz
częściej dochodzi jednak do wspólnych inicjatyw naukowych, kulturalnych,
gospodarczych. Prezydenci Polski i Ukrainy powołali ostatnio Komitet Konsul­
tacyjny. Po obu stronach granicy powstaną komisje robocze, które zajmą się
wybranymi zagadnieniami ze sfery wzajemnych odniesień.
Adam Bartosz
o sytuacji politycznej i społecznej Romów
283
Wśród mniejszości narodowych w Polsce Romowie (Cyganie) stanowią małą
grupę. Jest ich około 20 tys. W relacjach między kulturą tworzoną przez
Romów a kulturą polską należy podkreślić większą niż dotychczas aktywność
Romów, będącą wyraźnym przejawem poczucia podmiotowości liczących się
przedstawicieli tego narodu. Partnerem Romów jest Biuro ds. Mniejszości Na­
rodowych przy MKiS. W lutym 1992 r. powstała organizacja polityczna - Sto­
warzyszenie Romów w Polsce.
Głos Cyganów
296
Michał Jagiełło
Romowie stają obecnie na rozdrożu: albo zamkną się w swej grupowej oazie,
skazując się na gettowość, albo zaczną w pełni korzystać z faktu bycia człon­
kami wielogrupowego narodu romskiego i zarazem obywatelami Rzeczypospo­
litej Polskiej.
1029143145.003.png 1029143145.004.png
179
Respice lector...
302
Jacek Kolbuszewski
Renesans tematu śmierci, w zetknięciu z jej kulturowymi fenomenami wyzwala­
jący antropologię pamięci, staje się zjawiskiem charakterystycznym dla swoiście
wyrafinowanej elitarnej tendencji kulturowej.
Pokolenie spóźnionych Kolumbów
314
Jerzy Gaul
Być ukształtowanym przez jedną epokę i zderzyć się nagle z realiami innej, we
własnym kraju, to sytuacja, która spotkała się z różnymi reakcjami. Jednakże
wyprawom przedsiębranym przez politycznych marzycieli grożą mityczne złu­
dzenia.
Sztuka
R. Rogozińska: Droga do nieznanego celu 317
(Wystawa prac Piotra Potworowskiego „Studia do...". Galeria u Jezuitów, Poznań,
maj - czerwiec 1993 r.)
Teatr
J. Godlewska: Upiorne „Upiory"
320
(Teatr Mały w Warszawie, „Upiory" Henrika Ibsena, reżyseria - Henryk Baranowski)
Książki
A. Szymańska: Awanturnik wyobraźni
322
(Maciej Cisło, „Było jutro, będzie wczoraj")
ks. W. Chrostowski: Zmagania z cierpieniem 325
(Harold S. Kushner, „Kiedy złe rzeczy zdarzają się dobrym ludziom")
A. Pietrzak: Niemieckie podróże sentymentalne 328
(Arno Surminski, „Grunowen oder Das vergangene Leben"; Christian Graf von Kro-
ckow, „Die Reise nach Pommern")
Z. Chojnowski: Wiechert w pryzmacie teologii
331
(Jan Rosłan, „Ernst Wiechert. Zycie i dzieło")
Informacje o nowościach wydawniczych
334
Z życia Kościoła 338
1029143145.005.png 1029143145.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin