Ośrodki zainteresowań
Formy realizacji
Kompetencje
1. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
2. Realizacja założeń programowych
Pomagając innym- pomagam sobie
W domu (JĘZYKOWA)- zabawa dramowa
Dz. przedstawia scenki rodzajowe, określa rodzaj uczuć towarzyszących ludziom w różnych sytuacjach, „przygląda się” własnym uczuciom
PRZYGOTOWANIE DO NAUKI CZYTANIA I PISANIA
Duża część dzieci jest już dobrze przygotowana do nauki czytania i pisania.
Dzieci już potrafią:
Bezbłędnie dokonywać syntezy i analizy słuchowej wyrazów
Spośród 35 liter znają ich większą część.
· Potrafią kreślić kształty po śladzie i w dużej liniaturze (fale, zygzaki, pętle)
· Zauważają zależności między obrazem fonemowym wyrazu i jego graficznym zapisem (trudności ortograficzne).
· Potrafią wymienić samogłoski i spółgłoski miękkie
· Badają dźwięczność (bezdźwięczność) głosek
Kolejne miesiące naszej pracy w tym zakresie będą polegały na:
· doskonaleniu techniki czytania (ślizganie się z głoski na głoskę)
· usprawnianiu ręki, kreśleniu kształtów w coraz mniejszej liniaturze
· Odkrywaniu i utrwalaniu zasad ortograficznych (pisownia głosek miękkich)
MATEMATYKA
W matematyce dzieci potrafią:
· Odliczać po kolei w zakresie 0-23
· Znają cyfry od 0-10
· Z umówionego układu palców odczytują bez przeliczania określoną liczbę
· Z użyciem liczmanów określają wynik dodawania i odejmowania
· Układają działania matematyczne z użyciem znaków +, -, =, <, >
Kolejne miesiące pracy poświęcimy na doskonalenie czynności matematycznych:
· Rozwiązując krzyżówki, rebusy, zadania
· Przeliczając w zakresie 23-1 (wstecz)
· Porównując zbiory równo- i różnolicznych
· Szybko określając wynik dodawania i odejmowania na palcach w zakresie 0-10 (bez przeliczania)- zabawa „jestem liczbą...„
Zakupy (MATEMATYCZNA)- zabawa
Dz. przelicza elementy zbiorów, dodaje i odejmuje, porównuje zbiory różnoliczne, uczy się pomagać domownikom.
Zabawy z siostrą i braciszkiem
(ZDROWOTNA)- opowieść ruchowa
Dz. uważnie słucha opowiadania, współdziała w parach, napina i rozluźnia mięśnie, doskonali dużą i małą motorykę
Pomagam w domu
(SPOŁECZNA)- międzyprzedszkolny konkurs sprawnościowy
Dz. bierze udział w konkursie w roli zawodnika lub kibica, czuje się współgospodarzem imprezy, zapoznaje się i integruje z dziećmi zaprzyjaźćnionych przedszkoli, panuje nad emocjami, potrafi przegrywać i wygrywać, tworzy radosną i serdeczna atmosferę
Pomagając innym pomagam sobie
(PLASTYCZNA)
Dz. rysuje kredkami ołówkowymi wybrane przez siebie scenki, przestrzega umówionych zasad i mieści się w ramach obrazka, umieszcza rysunek w centralnej części kartki, dba o estetyke pracy
Dbam o zdrowie
Co to jest zdrowie?
(JĘŻYKOWA)
Dz.wypowiada się na temat zdrowia, rozumie znaczenie słów: higiena, zdrowie, czystość, współtworzy drzewo zdrowia, wskazuje i nazywa części ciała,
Fikający zuch
(MUZYCZNA)
Dz. zapoznaje się z tekstem i melodią piosenki A.Galicy i T.Pabisiak, rytmizuje tekst, improwizuje ruchem treść piosenki, śpiewa w grupie z akompaniamentem
Czystość- sfabularyzowana opowieść ruchowa
(ZDROWOTNA)
Dz. jest uważnym słuchaczem, współuczestniczy w bajce dołączając ruch do opowiadanej fabuły, wie jak wygląda borsuk, bóbr, szop pracz i lis, doskonali ogólną sprawnośc ruchową
Dz. zdobywa praktyczne umiejętności dbania o czystośc w pomieszczeniach szczególnie narażonych na zabrudzenia, utrwala przyzwyczajenia i nawyki higieniczne,
Porządki (rytmy)
(MATEMATYCZNA)
Dz. dba o porzadki na półkach w sali, porzadkuje przedmioty wg podanego schematu, dostrzega i konstruuje własny rytm ułożonych przedmiotów, wykonuje ćwiczenia rytmiczne ciałem,
Zbudź się wiosno
Oznaki wiosny (JĘZYKOWA)- wypowiedzi dzieci na podstawie własnych obserwacji
Dz. odkrywa nadchodzącą porę roku, nazywa ją, potrafi wymienić zaobserwowane w czasie spaceru zmiany w przyrodzie
Pory roku- zabawa dydaktyczna
(MATEMATYCZNA)-
rytmiczna organizacja czasu
Dz. zna kolejno postępujące po sobie pory roku, nazywa je i potrafi krótko opowiedzieć o nich
W ogródkach działkowych- spacer
(PRZYRODNICZA)
Dz. obserwuje zmiany zachodzące w danym ekosystemie, potrafi omijać kałuże, podejmuje próby pokonywania przeszkód
Wiosenne kwiaty- origami
Dz. składa papier wg instrukcji nauczyciela, komponuje ze złożonych elementów wybrane wiosenne kwiaty, nakleja je na kartkę.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z wykorzystaniem naturalnych przeszkód
Dz. podejmuje próby pokonywania przeszkód terenowych, przeskakuje przez drobne przeszkody
Gra w zielone- konstruowanie gry
Dz. potrafi skonstruować grę z wątkiem matematycznym, określa i ustala reguły i zasady gry, potrafi współdziałać w zespole
Wiosenne kwiaty- opowiadanie nauczycielki
(JĘZYKOWA)
Dz. zna nazwy wiosennych kwiatów, potrafi wymienić kwiaty chronione, odczytuje napisy i dopasowuje je do odpowiedniej ilustracji,, odczytuje zdania ślizgając się z głoski na głoskę
„Wiosna”
taniec
Dz. utrwala kroki taneczne do piosenki, porusza się zgodnie z jej rytmem, synchronizuje ruch z muzyką
Powitanie wiosny –
(SPOŁECZNA)
Dz. prezentuje swoje umiejętności przed dużą publicznością, oswaja się z dużą sceną, pokonuje lęk i tremę, czuje się odpowiedzialne za prezentację, śpiewa piosenki, deklamuje wiersze, tańczy
Kolorowe doniczki
Dz. ozdabia wzorami litero podobnymi i innymi elementami wyciętymi z kolorowego papieru szablon doniczki.
Plan pracy opracowany zgodnie z Podstawą Programową Wych. Przedszkolnego dla przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych (Dz.U.nr 2 z 17 stycznia 2002 r., poz 18)
i realizowany na podstawie programów:
1. „Odkrywam siebie i świat”
Program wychowania przedszkolnego pod redakcją U. Strzelczyk (DKOS-4013-1/02)
2. „Dziecięca Matematyka”
E.Gruszczyk-Kolczyńskia (DKW-4013-5/01)
3. „Przygotowanie dzieci w wieku przedszkolnym do nauki czytania i pisania”
Program autorski A. Buczek (uchwała Rady Pedagogicznej z dnia 30.08.2002)
4. „Pedagogizacja Rodziców”
Program autorski A. Buczek (uchwała Rady Pedagogicznej z dnia 4.06.2002)
justyna.k62