Tematyka:
1. „Pogoda zmienną jest” - 27.02. 06. - 3.03.06.
2. „Gdzie pracują kobiety” –6. 03.06- 10.03.06
3. „Zima pakuje walizki” –13.03.06- 17. 03.06
4. „Witamy wiosnę”- 20.03.06- 24.03.06
5 „Kto się śmieje, gdy wiosenne słonko grzeje?”–27.03.06 –31.03.06
Cele główne:
1.Prowokowanie do stawiania pytań, poszukiwania odpowiedzi.
2.Organizowanie działań umożliwiających poznawanie pogody marcowej.
3.Kształtowanie prawidłowych nawyków warunkujących zdrowie.
4.Stwarzanie warunków do rozwijania ekspresji słownej, plastycznej, muzycznej i ruchowej. w sferze językowej,
5.Wyrażanie siebie –własnych uczuć.
Plan opracowano na podstawie:
Podstawy programowej
Programu autorskiego – „Jak usprawnić komunikację werbalną dzieci w wieku przedszkolnym”
Programu autorskiego – „Chcę być dobry – pomóż mi”
Programu autorskiego- „Jestem zdrowym przedszkolakiem”
Literatury:
1. U.Smoczyńska- Nacztman –Rozśpiewane przedszkole.
2. I. Salach- Nasza pani opowiada.
3. E. Gruszczyk-Kolczyńska- Dziecięca matematyka.
4. H. Kruk-Wybór literatury do zabaw i zajęć w przedszkolu.
5. Edukacja w przedszkolu.
6. Brygida Lojewska- Scenariusze zajęć dla dzieci pięcioletnich.
7. M. Arndt, Przyroda przeżywana i obserwowana z dzieckiem przedszkolnym.
8. E.Chmielewska-Zabawy logopedyczne i nie tylko
9. Demel- Minimum logopedyczne
10. K. Wlażnik- Wychowanie fizyczne
11. M.Kownacka-Wesołe przedszkole
12. B.Okrasa-Ćwiek, M.Walczak – Wesoła szkoła
„Pierwiosnek”
Jeszcze zimno jest na dworze.
Trawa jeszcze nie urosła.
A ze śniegu się wychyla.
Kto to taki? To pierwiosnek.
Schyla się malutka Zosia,
by go zerwać do wazonu.
Na to mama „Nie! Nie wolno!
kwiatek ten jest pod ochroną”.
Tema-tyka
Blok tematyczny, zajęcia całodniowe
„Pogoda zmienną jest”
–27.02.-3.03.06
„Tunel”- zabawa ruchowa z elementem czworakowania.
„Jaka jest dzisiaj pogoda? -rozmowy w małych zespołach.
„Jak kropelka bawiła się z Jasiem w chowanego?”- tworzenie wypowiedzi kilkuzdaniowych na podstawie utworu Stanisława Karaszewskiego. Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie. Poznanie różnych stanów skupienia wody w przyrodzie. Utrwalenie znajomości dni tygodnia. Doskonalenie umiejętności redagowania ustnych wypowiedzi.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych wg W. Sherborne- ruch kreatywny i prowadzący do współdziałania.
„Śpiewaj dalej”- zabawa muzyczna. Kształcenie umiejętności podjęcia wspólnego zadania w zespole.
„Słonko świeci- deszcz pada”- zabawa ruchowa z elementem ćwiczeń ortofonicznych.
„Była rzeczka- nie ma rzeczki”- wprowadzenie i nauka I zwrotki piosenki.
Zabawa muzyczna „Ciepło- zimno”, wykorzystanie różnych efektów akustycznych do określenia stanu pogody.
„W marcowym garnku”- na podstawie przysłowia uzupełnianie garnka elementami graficznymi.
„Rozmówki na cztery sznurówki”- w oparciu o utwór Marcina Przewoźnika wprowadzenie pojęcia „para”. Porównywanie różnego rodzaju obuwia,
dobieranie butów do pary, przeliczanie par.
„Ćwiczę z partnerem”- zestaw ćwiczeń gimnastycznych wg W. Sherborne
„ Pierwiosnek”- zapoznanie dzieci z wierszem, wypowiedzi na temat treści, rytmizacja. Wprowadzenie pojęcia kwiaty chronione.
„Wiatr i wiaterek”- zabawa ruchowa z elementem ćwiczeń ortofonicznych i oddechowych.
„Co się dzieje na przedwiośniu?” -wyjście do ogrodu przedszkolnego. Obserwacja środowiska przyrodniczego.
„ Jak się zachować?”- na podstawie wiersza „Ona i ja’ uświadamianie dzieciom prawa do bycia innym, do niepowodzeń i do wyrażania swoich emocji.
„Była rzeczka ...”- nauka drugiej zwrotki piosenki. Zabawa słuchowa „Kogo zbudzi marzec?”
„Przejście po kamieniach”- zabawa ruchowa z elementem równowagi (z krążkami).
zdrowotna
językowa
przyrodnicza
muzyczna
ruchowa
społeczna
plastyczna
matematycz-na
Dziecko:
-czworakuje poprawnie ustawiając stopy i dłonie
-wypowiada się na temat własnych obserwacji
-tworzy wypowiedź na podstawie wysłuchanego opowiadania, dostrzega kolejność zdarzeń, wymienia nazwy dni tygodnia, wie, że woda znajduje się we mgle, w śniegu, gradzie,
deszczu, szronie, lodzie
-ćwiczy wg pokazu i instrukcji nauczyciela, tworzy własny ruch i kolegą, przestrzega zawartych umów
-podejmuje śpiew w określonej kolejności
-biega przy muzyce, na przerwę reaguje rytmicznie wypowiada sylaby i słowa związane z pogodą
-zna słowa pierwszej zwrotki piosenki, nuci jej melodię, pokazuje ruchem kierunek melodii
-potrafi naleźć schowany przedmiot wykorzystując podpowiedzi kolegów
-właściwie interpretuje przysłowie ozdabiając garnek, prawidłowo trzyma kredkę, dba o estetykę pracy
-wymienia rodzaje butów występujących w wierszu, dzieli wyraz buty na sylaby i głoski, przelicza pary, dobiera odpowiednie buty do pogody
-ćwiczy z partnerem przestrzegając zasad dotyczących bezpieczeństwa własnego i kolegi
-potrafi wyrażać swoje myśli na temat treści wiersza, wyróżnia na ilustracji poznany w wierszu kwiatek wie, że jest to pierwszy kwiat symbolizujący zbliżającą się wiosnę, że nie należy go zrywać, bo jest pod ochroną
-dostrzega zmiany w przyrodzie, dzieli się uwagami na temat własnych spostrzeżeń
-dostrzega charakterystyczne cechy charakteru własnego i innych, mówi o nich, wie, ze ma prawo do porażek, do wyrażania własnych emocji
-zna słowa II zwrotki piosenki, śpiewa całą piosenkę indywidualnie i a zespole
-zachowuje równowagę podczas przejścia po krążkach
6.03.- 10.03.06.
„Gdzie pracują kobiety?”
„Przelot ptaków”- zabawa ruchowa z elementem biegu.
„Poznajemy pracę aktora”-
wycieczka do Teatru Zagłebia w Sosnowcu (lekcja teatralna).
Zapoznanie z pracą aktorki i aktora oraz innych osób pracujących w Teatrze.
„Tajemnicza mama”- na podstawie utworu Jaworczkowej kształcenie umiejętności dostrzegania kolejności wydarzeń, poszerzenie wiadomości o pracy kobiet.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych- wg gimnastyki twórczej R. Labana, K. Orffa.
Oglądanie pozycji książkowych, ilustracji dotyczących teatru, utrwalenie wiadomości zdobytych na wycieczce.
Budowanie z klocków na temat „Teatr”.
„Jak szukano igiełki Hani”- teatrzyk sylwet na podstawie utworu J.Porazińskiej, inicjowanie zabawy w teatr. Ćwiczenia ortofoniczne przy odtwarzaniu głosów zwierząt. Przeliczanie rekwizytów krawcowej.
„Koncert dla dziewczynek”- indywidualne i grupowe popisy chłopców.
„Kwiaty dla kobiet”- malowanie farbami.
„Bawimy się w projektantów mody”- obrysowywanie postaci na arkuszu papieru, ubieranie jej resztkami materiału, bibuły. Rozwijanie wyobraźni i pomysłowości.
„Wyszywanie”- zabawa ruchowa z elementem podskoku.
„Zakładamy kącik fryzjerski” –zapoznanie z wyglądem gabinetu fryzjerskiego.
„Modne fryzury”- oglądanie czasopism z różnorodnymi fryzurami, swobodne wypowiedzi na ich temat.
„Zaprojektuj fryzurę”- tworzenie różnorodnych fryzur (odświętnych i codziennych) podczas rysowania grzebieniem na podkładzie z farby i mąki.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych –wyścigi w rzędach (opracowanie własne). Przestrzeganie zasad zgodnej rywalizacji.
„Zegary’- zabawa ruchowa z elementem ćwiczeń ortofonicznych.
„Praca kucharki”- zapoznanie z wyglądem i wyposażeniem kuchni podczas pobytu w kuchni. Przybliżenie pracy kucharki.
„Pieczenie ciasta”- zabawa pantomimiczna.
techniczna
...
justyna.k62