Plan pracy 5l- marzec.doc

(134 KB) Pobierz
Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej dla dzieci 5-letnich

Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej dla dzieci 5-letnich

 

 

MARZEC    2006

 

Opracowała: mgr B. Drążewska

 

 

 

GRUPA VII

 

 

 

Tematyka:

 

1.  „Pogoda zmienną jest”  -  27.02. 06. - 3.03.06.

2.   „Gdzie pracują kobiety” –6. 03.06- 10.03.06

3.   „Zima pakuje walizki” –13.03.06- 17. 03.06

4.  „Witamy wiosnę”- 20.03.06- 24.03.06

5      „Kto się śmieje, gdy wiosenne słonko grzeje?”–27.03.06 –31.03.06

 

 

Cele główne:

 

1.Prowokowanie do stawiania pytań, poszukiwania odpowiedzi.

2.Organizowanie działań umożliwiających poznawanie pogody marcowej.

3.Kształtowanie prawidłowych nawyków warunkujących zdrowie.

4.Stwarzanie warunków do rozwijania ekspresji słownej, plastycznej, muzycznej i ruchowej. w sferze językowej,

5.Wyrażanie siebie –własnych uczuć.

 

 

 

 

 

Plan opracowano na podstawie:

 

Podstawy programowej

Programu autorskiego – „Jak usprawnić komunikację werbalną dzieci w wieku przedszkolnym”

Programu autorskiego – „Chcę być dobry – pomóż mi”

Programu autorskiego-  „Jestem zdrowym przedszkolakiem”

 

Literatury:

 

1.      U.Smoczyńska- Nacztman –Rozśpiewane przedszkole.

2.     I. Salach- Nasza pani opowiada.

3.     E. Gruszczyk-Kolczyńska- Dziecięca matematyka.

4.     H. Kruk-Wybór literatury do zabaw i zajęć w przedszkolu.

5.     Edukacja w przedszkolu.

6.     Brygida Lojewska- Scenariusze zajęć dla dzieci pięcioletnich.

7.           M. Arndt, Przyroda przeżywana i obserwowana z dzieckiem przedszkolnym.

8.           E.Chmielewska-Zabawy logopedyczne i nie tylko

9.           Demel- Minimum logopedyczne

10.      K. Wlażnik- Wychowanie fizyczne

11.      M.Kownacka-Wesołe przedszkole

12.      B.Okrasa-Ćwiek, M.Walczak – Wesoła szkoła

 

„Pierwiosnek”

Jeszcze zimno jest na dworze.

Trawa jeszcze nie urosła.

A ze śniegu się wychyla.

Kto to taki? To pierwiosnek.

Schyla się malutka Zosia,

by go zerwać do wazonu.

Na to mama „Nie! Nie wolno!

kwiatek ten jest pod ochroną”.

 

 

Data

Tema-tyka

Blok tematyczny, zajęcia całodniowe

Sfera aktywności
Cele operacyjne

 

 

„Pogoda zmienną jest”

27.02.-3.03.06

 

 

„Tunel”- zabawa ruchowa z elementem  czworakowania.

 

„Jaka jest dzisiaj pogoda? -rozmowy w małych zespołach.

 

„Jak kropelka bawiła się z Jasiem w chowanego?”- tworzenie wypowiedzi kilkuzdaniowych na podstawie utworu Stanisława Karaszewskiego. Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie. Poznanie różnych  stanów skupienia wody w przyrodzie. Utrwalenie znajomości dni tygodnia.  Doskonalenie umiejętności redagowania ustnych wypowiedzi.

 

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych wg W. Sherborne- ruch kreatywny i prowadzący do współdziałania.

 

„Śpiewaj dalej”- zabawa muzyczna. Kształcenie umiejętności podjęcia wspólnego zadania w zespole.

 

„Słonko świeci- deszcz pada”- zabawa ruchowa z elementem ćwiczeń ortofonicznych.

 

„Była rzeczka- nie ma rzeczki”- wprowadzenie i nauka I zwrotki piosenki.

Zabawa muzyczna „Ciepło- zimno”, wykorzystanie różnych efektów akustycznych do określenia stanu pogody.

„W marcowym garnku”- na podstawie przysłowia uzupełnianie garnka elementami graficznymi.

 

„Rozmówki na cztery sznurówki”- w oparciu o utwór Marcina Przewoźnika wprowadzenie pojęcia „para”. Porównywanie różnego rodzaju obuwia,

dobieranie butów do pary, przeliczanie par.

„Ćwiczę z partnerem”- zestaw ćwiczeń gimnastycznych  wg W. Sherborne

 

 

„ Pierwiosnek”- zapoznanie dzieci z wierszem, wypowiedzi na temat treści, rytmizacja. Wprowadzenie pojęcia kwiaty chronione.

 

„Wiatr i wiaterek”- zabawa ruchowa z elementem ćwiczeń ortofonicznych i oddechowych.

 

 

„Co się dzieje na przedwiośniu?” -wyjście do ogrodu przedszkolnego. Obserwacja środowiska przyrodniczego.

 

„ Jak się zachować?”- na podstawie wiersza „Ona i ja’ uświadamianie dzieciom prawa do bycia innym, do niepowodzeń i do wyrażania swoich emocji.

 

„Była rzeczka ...”- nauka drugiej zwrotki piosenki. Zabawa słuchowa „Kogo zbudzi marzec?”

„Przejście po kamieniach”- zabawa ruchowa z elementem równowagi (z krążkami).

zdrowotna

 

 

językowa

przyrodnicza

 

językowa

przyrodnicza

 

 

 

 

 

 

 

 

zdrowotna

 

 

 

muzyczna

 

 

ruchowa

językowa

 

 

 

muzyczna

 

 

społeczna

językowa

muzyczna

 

 

plastyczna

 

 

 

matematycz-na

językowa

 

 

 

 

zdrowotna

 

 

 

językowa

przyrodnicza

 

 

zdrowotna

 

 

 

 

przyrodnicza

zdrowotna

 

 

 

społeczna

językowa

 

 

 

muzyczna

 

 

zdrowotna

 

 

Dziecko:

-czworakuje poprawnie ustawiając stopy i dłonie

-wypowiada się na temat własnych obserwacji

 

-tworzy wypowiedź na podstawie wysłuchanego opowiadania, dostrzega kolejność zdarzeń, wymienia nazwy dni tygodnia, wie, że woda znajduje się  we mgle, w śniegu, gradzie,

deszczu, szronie, lodzie

 

 

 

 

-ćwiczy wg pokazu i instrukcji nauczyciela, tworzy własny ruch i kolegą, przestrzega zawartych umów

-podejmuje śpiew w określonej kolejności

 

-biega przy muzyce, na przerwę reaguje rytmicznie wypowiada sylaby i słowa związane z pogodą

-zna słowa pierwszej zwrotki piosenki, nuci jej melodię, pokazuje ruchem kierunek melodii

-potrafi naleźć schowany przedmiot wykorzystując podpowiedzi kolegów

-właściwie interpretuje przysłowie ozdabiając garnek, prawidłowo trzyma kredkę, dba o estetykę pracy

-wymienia rodzaje butów występujących w wierszu, dzieli wyraz buty na sylaby i głoski, przelicza pary, dobiera odpowiednie buty do pogody

 

-ćwiczy z partnerem przestrzegając zasad dotyczących bezpieczeństwa własnego i kolegi

-potrafi wyrażać swoje myśli na temat treści wiersza,  wyróżnia na ilustracji poznany w wierszu kwiatek wie, że jest to pierwszy kwiat symbolizujący zbliżającą się wiosnę, że nie należy go zrywać, bo jest pod ochroną

-dostrzega zmiany w przyrodzie, dzieli się uwagami na temat własnych spostrzeżeń

-dostrzega charakterystyczne cechy charakteru własnego i innych, mówi o nich, wie, ze ma prawo do porażek, do wyrażania własnych emocji

 

-zna słowa II zwrotki piosenki, śpiewa całą piosenkę indywidualnie i a zespole

 

-zachowuje równowagę podczas przejścia po krążkach

 

Data

Tema-tyka

Blok tematyczny, zajęcia całodniowe

Sfera aktywności
Cele operacyjne

 

6.03.- 10.03.06.

 

„Gdzie pracują kobiety?”

„Przelot ptaków”- zabawa ruchowa z elementem biegu.

 

„Poznajemy pracę aktora”- 

wycieczka do Teatru Zagłebia w Sosnowcu (lekcja teatralna).

Zapoznanie z pracą aktorki i aktora oraz innych osób pracujących w Teatrze.

 

„Tajemnicza mama”- na podstawie utworu Jaworczkowej kształcenie umiejętności dostrzegania kolejności wydarzeń, poszerzenie wiadomości o pracy kobiet.

 

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych- wg  gimnastyki twórczej R. Labana, K. Orffa.

 

Oglądanie  pozycji książkowych, ilustracji dotyczących teatru, utrwalenie wiadomości zdobytych na wycieczce.

 

„Tunel”- zabawa ruchowa z elementem czworakowania.

 

Budowanie z klocków na temat  „Teatr”.

 

  „Jak szukano igiełki Hani”- teatrzyk sylwet na podstawie utworu J.Porazińskiej, inicjowanie zabawy w teatr. Ćwiczenia ortofoniczne przy odtwarzaniu głosów zwierząt. Przeliczanie rekwizytów krawcowej.

 

„Koncert dla dziewczynek”- indywidualne i grupowe popisy chłopców.

 

 

„Kwiaty dla kobiet”- malowanie farbami.

 

„Bawimy się w projektantów mody”- obrysowywanie postaci na arkuszu papieru, ubieranie jej resztkami materiału, bibuły. Rozwijanie wyobraźni i pomysłowości.

  

„Wyszywanie”- zabawa ruchowa z elementem podskoku.

 

„Zakładamy kącik fryzjerski” –zapoznanie z wyglądem gabinetu fryzjerskiego.

 

„Modne fryzury”- oglądanie czasopism z różnorodnymi fryzurami, swobodne wypowiedzi na ich temat.

 

„Zaprojektuj fryzurę”- tworzenie różnorodnych fryzur (odświętnych i codziennych) podczas rysowania grzebieniem na podkładzie z farby i mąki.

 

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych –wyścigi w rzędach  (opracowanie własne). Przestrzeganie zasad zgodnej rywalizacji.

 

„Zegary’- zabawa ruchowa z elementem ćwiczeń ortofonicznych.

 

„Praca kucharki”- zapoznanie z wyglądem i wyposażeniem kuchni podczas pobytu w kuchni. Przybliżenie pracy kucharki.

 

 

„Pieczenie ciasta”- zabawa pantomimiczna.

 

 

 

 

zdrowotna

 

 

społeczna

językowa

 

 

 

 

 

językowa

społeczna

 

 

 

zdrowotna

 

 

językowa

społeczna

 

 

zdrowotna

 

 

techniczna

 

matematycz-na

 

językowa

 

 

 

muzyczna

 

 

 

plastyczna

 

techniczna

plastyczna

społeczna

 

 

 

zdrowotna

 

społeczna

językowa

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin