na podstawie podręcznika Malowane muzyką - P. Piątka wyd. Nowa Era
DKW – 4014 – 15/00
opracowała mgr Aleksandra Pilarska
Lp.
Ilość godz.
Wymagania podstawowe
Uczeń potrafi:
Wymagania ponadpodstawowe
1.
IX
Lekcja organizacyjna
1 h
-instrument klawiszowy
-tablica
-lekcja, na której dzieci i nauczyciel poznają się, ustalają zasady współpracy na zajęciach muzyki. Podczas gry nauczyciel orientuje się, jaki poziom wiedzy i umiejętności muzycznych reprezentują uczniowie. Piosenka jest okazją do pierwszego wspólnego muzykowania i do rozpoznania stopnia rozśpiewania klasy.
2.
Spotkanie z piosenką
po wakacjach pt. Można żyć wspomnieniami
-płyta i odtwarzacz CD
-tekst piosenki
-zinterpretować treść piosenki
-przyjąć prawidłową postawę podczas śpiewania
-zaśpiewać z pamięci piosenkę
-ułożyć prosty akompaniament rytmiczny do piosenki
-zagrać na instrumencie melodię piosenki
-ułożyć złożony akompaniament rytmiczny do piosenki
3.
Powtórzenie zapisu nutowego.
-zeszyt w pięciolinię
-podręcznik
-wymienić i zapisać wszystkie wartości rytmiczne
-zapisać konkretne dźwięki na pięciolinii
-zapisać i zagrać na flecie lub instr. klawiszowym konkretne dźwięki na pięciolinii
4.
Pieśni patriotyczne - Rota,
Hymn państwowy
-nagranie Roty
i Hymnu
państwowego
-zna nazwisko twórcy słów
-zna treść hymnu i roty
-potrafi zaśpiewać hymn oraz rotę
potrafi odróżnić pieśń od piosenki
-potrafi powiedzieć cechy charakterystyczne mazurka
-potrafi zagrać hymn na instrumencie klawiszowym
5.
X
Takty parzyste na
przykładzie pieśni
-nagranie pieśni Pierwsza Brygada
-podręcznik str. 10
-podręcznik – gama C-dur str. 74
-określać takty parzyste
-uzupełnić wartości rytmiczne w taktach parzystych
-wymienić dźwięki gamy C-dur
-zagrać dźwięki gamy C-dur na flecie lub instrumencie klawiszowym
6.
Metrum ¾ na podstawie piosenki Walc późnego lata
-podręcznik str. 24
- określić metrum parzyste i nieparzyste
-napisać grupę rytmiczną w metrum ¾
-omówić treść piosenki
-zaśpiewać piosenkę
-napisać akompaniament rytmiczny do piosenki
-zagrać fragment melodii piosenki na dzwonkach lub instrum. klawiszowym
7.
Nauka piosenki
na Dzień Edukacji Narodowej
-piosenka pt. „ ..................
Płyta i odtwarzacz CD, tekst piosenki
-wystukać rytm piosenki
-zna treść piosenki
-zagrać na instrumencie klawiszowym piosenkę
-do rytmu i melodii piosenki ułożyć własne słowa
8.
Poznajemy znaki chromatyczne – krzyżyk, bemol
-podręcznik str. 76
-instrument klawiszowy, flety, dzwonki
-wyjaśnić co to jest krzyżyk i bemol
-odróżnić te 2 znaki
-zastosować je w zapisie nutowym
-wykonać proste ćwiczenia z wykorzystaniem znaków chromatycznych
-wyjaśnić pojęcie chromatyka
-wykonać trudniejsze ćwiczenia z wykorzystaniem znaków chromatycznych
9.
XI
Polska pieśń twórczości F. Chopina i S. Moniuszki.
-podręcznik str. 28-31
-instrument klawiszowy (keybord)
-wymienić najważniejsze daty z życia i twórczości F. Chopina
-powiedzieć jakie są cechy muzyki ludowej
-przedstawić treść pieśni F. Chopina, pt. Życzenie
-zaśpiewać pieśń
-wymienić najważniejsze daty z życia i twórczości S. Moniuszki
-zanalizować budowę pieśni S. Moniuszki pt. Prząśniczka
-wymienić znaki dynamiczne znajdujące się w nutach pieśni Prząśniczka oraz je objaśnić
-zaśpiewać pieśń Prząśniczka
-zaśpiewać pieśń Prząśniczka zwracając szczególną uwagę na znaki dynamiczne
-zagrać na instrumencie klawiszowym pieśni Życzenie oraz Prząśniczkę
10.
Gramy na dzwonkach wesołe i smutne piosenki. Poznajemy gamę molową.
Frytusia