WĘDRÓWKI MUZ.- PL.WYNIK. 1 i 2.doc

(362 KB) Pobierz
PLAN WYNIKOWY Z ROZKŁADEM MATERIAŁU

                                                                                                                                                                                                                                                    PLAN WYNIKOWY Z ROZKLADEM MATERIALU

DO SERII „WEDRÓWKI MUZYCZNE” cz. 1 i 2

(do realizacji w 3-letnim cyklu nauczania)

NR DKOS – 5002 – 55 / 04

 

Podstawa programowa muzyki dla klas 4–6 szkoły podstawowej zakłada realizację tego przedmiotu przez dwie godziny w trzyletnim cyklu nauczania. Najczęściej w konsekwencji takiego przydziału godzin w którejś klasie uczniowie nie mają żadnego kontaktu z muzyką. Istnieje jednak możliwość dołożenia dodatkowej godziny z puli godzin do dyspozycji dyrektora szkoły. Wtedy nauka muzyki odbywa się nieprzerwanie w klasach 4, 5, 6. Z tego rozwiązania korzysta coraz więcej nauczycieli muzyki. Z myślą o nich przedstawiamy propozycję planu wynikowego z rozkładem materiału w układzie trzygodzinnym, czyli na trzy lata nauki. W praktyce przez półtora roku szkolnego uczniowie korzystają z 1. części podręcznika i zeszytu ćwiczeń, a zmiana na część 2. następuje z początkiem drugiego semestru klasy 5. Ze względu na kalendarz roku szkolnego oraz zachowanie chronologii w zakresie elementów historii muzyki, konieczne stało się odejście od kolejności lekcji ustalonej w podręczniku, jednak jej zachwianie następuje tylko tam, gdzie okazało się to niezbędne.

Oczywiście, niniejszy rozkład materiału jest jedynie propozycją. Nauczyciel powinien zmodyfikować go stosownie do możliwości swoich uczniów i warunków realizacji przedmiotu w poszczególnych klasach, a także zgodnie ze swoimi potrzebami i ustaleniami dotyczącymi realizacji przedmiotu. Pozostałe elementy serii „Wędrówki muzyczne” można wykorzystywać tak, jak w opublikowanym układzie dwugodzinnym (patrz poradniki nauczania dla nauczyciela muzyki w szkole podstawowej), według podanych tam sugestii.

 

 

Zastosowane skróty:

I przed skrótem – część 1

II przed skrótem – część 2

podr. – odsyłacz do podręcznika

z.ćw. – odsyłacz do zeszytu ćwiczeń

poradn. – odsyłacz do poradnika.

ICD1 – płyta z utworami do słuchania, cz. 1

ICD2 – płyta z piosenkami w wersji wokalnej i instrumentalnej, cz. 1

IICD1 i 2 – płyty z utworami do słuchania, cz. 2

IICD3 – płyta z piosenkami w wersji wokalnej i instrumentalnej, cz. 2

CD-AF – płyta z akompaniamentami do utworów na flet

CD-ROM 03 – odsyłacz do płyty z programem multimedialnym (numer arabski oznacza numer kodu na płycie)

 

!!!! Scenariusze okolicznościowe są realizowane według kalendarza roku szkolnego natomiast pozostałe według uznania nauczyciela


KLASA CZWARTA – 1 ROK NAUKI

 

 

TEMAT

 

MATERIAŁ DO REALIZACJI

WYMAGANIA

PODSTAWOWE

Uczeń potrafi:

WYMAGANIA PONADPODSTAWOWE

Uczeń potrafi:

UWAGI DOTYCZĄCE REALIZACJI

1. Wędrówka do Krainy Muzyki.

 

 

 

 

·      gra planszowa „Wędrówka do Krainy Muzyki”

·      piosenka „Ech, muzyka” (Ipodr., s. 141)

·      zapoznanie z wymaganiami edukacyjnymi, systemem oceniania i organizacja pracy na lekcjach muzyki

Uczniowie i nauczyciel poznają się, ustalają zasady współpracy na zajęciach. Podczas gry nauczyciel rozpoznaje poziom wiedzy i umiejętności muzycznych uczniów.

Piosenka jest okazją do pierwszego wspólnego muzykowania i do rozpoznania stopnia rozśpiewania klasy.

 

2. „Mazurek Dąbrowskiego” – polski hymn narodowy

 

·      Ipodr., rozdz. 27 – „Mazurek Dąbrowskiego”

·      „Mazurek Dąbrowskiego” (Ipodr., s. 117)

·      nagranie: „Mazurek Dąbrowskiego” (ICD2 16)

·      opowiadanie i ilustracje

·      Iz.ćw., rozdz. 27

·      ICD-ROM 23

·      zaśpiewać hymn z prawidłową interpretacją i postawą

·      omówić kwestię autorstwa hymnu

·      wymienić polskie symbole narodowe

·      przedstawić historię i okoliczności powstania polskiego hymnu narodowego

·      wymienić tytuły polskich pieśni pełniących w ciągu wieków rolę hymnu

 

3. Forma kanonu na podstawie „Piosenki Joasi”

 

 

 

·      Ipodr., rozdz.1 – „Piosenka dla Ciebie”

·      piosenka „Wlazł kotek na płotek” (Iz.ćw., s. 7)

·      nagranie: S. Moniuszko, „Wlazł kotek na płotek” (ICD1 20)

·      „Piosenka Joasi” (Ipodr., s. 9)

·      Iz.ćw., rozdz. 1

·      kanony (Iz.ćw., s. 60, 61, 79)

·      ICD-ROM 04

·      zaśpiewać za pomocą nut piosenkę „Wlazł kotek”

·      wykazać się znajomością formy kanonu

·      zaśpiewać proste kanony z zeszytu ćwiczeń

·      zaśpiewać w kanonie „Piosenkę Joasi”

·      rozpoznawać i nazywać dźwięki grane przez nauczyciela

 

materiał do realizacji rozłożony na dwie kolejne lekcje

4. Gama C-dur

 

·      Ipodr., rozdz.1 – „Piosenka dla Ciebie”

·      gama C-dur

·      Iz.ćw., rozdz. 1

·      zaśpiewać gamę C-dur solmizacją i nazwami literowymi

 

·      ułożyć i wykonać rymowankę do melodii gamy

 

 

5. Prehistoryczne bębny. Wartości rytmiczne nut i pauz

·      Ipodr., rozdz.2 – „Gadające drzewo”

·      tekst opowiadania i rysunki

·      nagranie: brzmienia instrumentów afrykańskich (ICD1 33)

·      wartości rytmiczne (Ipodr., s. 11–13)

·      schematy rytmiczne do realizacji (Ipodr., s. 14)

·      Iz.ćw., rozdz. 2

·      ICD-ROM 01

·      wskazać zastosowanie prehistorycznych bębnów

·      rozpoznać i nazywać wartości rytmiczne nut i pauz

·      zrealizować podane schematy rytmiczne w grupie

·      zrealizować własne schematy rytmiczne

 

6.  „Do, re, mi.” – budowa gamy, notacja muzyczna

 

 

 

 

 

 

 

·      Ipodr., rozdz. 3 – „Do, re, mi…”

·      piosenka „Śpiewanka do-re-mi-fanka” (Ipodr., s. 17–18, ICD2 3, 4)

·      schematy: gama, budowa gamy (Ipodr., s. 19–20)

·      Iz.ćw., rozdz. 3

·      fonogestyka (Iz.ćw., s. 14)

·      ICD-ROM 05

·      zaśpiewać piosenkę w grupie

·      podać funkcję klucza wiolinowego

·      wymienić nazwy solmizacyjne i literowe dźwięków

·      wyjaśnić znaczenie pojęć: półton, cały ton

·      zapisać dźwięki nutami na pięciolinii

·      określać dźwięki gamy fonogestyką

zaśpiewać piosenkę s...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin