PLAN WYNIKOWY Z ROZKLADEM MATERIALU
(do realizacji w 3-letnim cyklu nauczania)
NR DKOS – 5002 – 55 / 04
Podstawa programowa muzyki dla klas 4–6 szkoły podstawowej zakłada realizację tego przedmiotu przez dwie godziny w trzyletnim cyklu nauczania. Najczęściej w konsekwencji takiego przydziału godzin w którejś klasie uczniowie nie mają żadnego kontaktu z muzyką. Istnieje jednak możliwość dołożenia dodatkowej godziny z puli godzin do dyspozycji dyrektora szkoły. Wtedy nauka muzyki odbywa się nieprzerwanie w klasach 4, 5, 6. Z tego rozwiązania korzysta coraz więcej nauczycieli muzyki. Z myślą o nich przedstawiamy propozycję planu wynikowego z rozkładem materiału w układzie trzygodzinnym, czyli na trzy lata nauki. W praktyce przez półtora roku szkolnego uczniowie korzystają z 1. części podręcznika i zeszytu ćwiczeń, a zmiana na część 2. następuje z początkiem drugiego semestru klasy 5. Ze względu na kalendarz roku szkolnego oraz zachowanie chronologii w zakresie elementów historii muzyki, konieczne stało się odejście od kolejności lekcji ustalonej w podręczniku, jednak jej zachwianie następuje tylko tam, gdzie okazało się to niezbędne.
Oczywiście, niniejszy rozkład materiału jest jedynie propozycją. Nauczyciel powinien zmodyfikować go stosownie do możliwości swoich uczniów i warunków realizacji przedmiotu w poszczególnych klasach, a także zgodnie ze swoimi potrzebami i ustaleniami dotyczącymi realizacji przedmiotu. Pozostałe elementy serii „Wędrówki muzyczne” można wykorzystywać tak, jak w opublikowanym układzie dwugodzinnym (patrz poradniki nauczania dla nauczyciela muzyki w szkole podstawowej), według podanych tam sugestii.
Zastosowane skróty:
I przed skrótem – część 1
II przed skrótem – część 2
podr. – odsyłacz do podręcznika
z.ćw. – odsyłacz do zeszytu ćwiczeń
poradn. – odsyłacz do poradnika.
ICD1 – płyta z utworami do słuchania, cz. 1
ICD2 – płyta z piosenkami w wersji wokalnej i instrumentalnej, cz. 1
IICD1 i 2 – płyty z utworami do słuchania, cz. 2
IICD3 – płyta z piosenkami w wersji wokalnej i instrumentalnej, cz. 2
CD-AF – płyta z akompaniamentami do utworów na flet
CD-ROM 03 – odsyłacz do płyty z programem multimedialnym (numer arabski oznacza numer kodu na płycie)
!!!! Scenariusze okolicznościowe są realizowane według kalendarza roku szkolnego natomiast pozostałe według uznania nauczyciela
TEMAT
WYMAGANIA
PODSTAWOWE
Uczeń potrafi:
WYMAGANIA PONADPODSTAWOWE
UWAGI DOTYCZĄCE REALIZACJI
1. Wędrówka do Krainy Muzyki.
· gra planszowa „Wędrówka do Krainy Muzyki”
· piosenka „Ech, muzyka” (Ipodr., s. 141)
· zapoznanie z wymaganiami edukacyjnymi, systemem oceniania i organizacja pracy na lekcjach muzyki
Uczniowie i nauczyciel poznają się, ustalają zasady współpracy na zajęciach. Podczas gry nauczyciel rozpoznaje poziom wiedzy i umiejętności muzycznych uczniów.
Piosenka jest okazją do pierwszego wspólnego muzykowania i do rozpoznania stopnia rozśpiewania klasy.
2. „Mazurek Dąbrowskiego” – polski hymn narodowy
· Ipodr., rozdz. 27 – „Mazurek Dąbrowskiego”
· „Mazurek Dąbrowskiego” (Ipodr., s. 117)
· nagranie: „Mazurek Dąbrowskiego” (ICD2 16)
· opowiadanie i ilustracje
· Iz.ćw., rozdz. 27
· ICD-ROM 23
· zaśpiewać hymn z prawidłową interpretacją i postawą
· omówić kwestię autorstwa hymnu
· wymienić polskie symbole narodowe
· przedstawić historię i okoliczności powstania polskiego hymnu narodowego
· wymienić tytuły polskich pieśni pełniących w ciągu wieków rolę hymnu
3. Forma kanonu na podstawie „Piosenki Joasi”
· Ipodr., rozdz.1 – „Piosenka dla Ciebie”
· piosenka „Wlazł kotek na płotek” (Iz.ćw., s. 7)
· nagranie: S. Moniuszko, „Wlazł kotek na płotek” (ICD1 20)
· „Piosenka Joasi” (Ipodr., s. 9)
· Iz.ćw., rozdz. 1
· kanony (Iz.ćw., s. 60, 61, 79)
· ICD-ROM 04
· zaśpiewać za pomocą nut piosenkę „Wlazł kotek”
· wykazać się znajomością formy kanonu
· zaśpiewać proste kanony z zeszytu ćwiczeń
· zaśpiewać w kanonie „Piosenkę Joasi”
· rozpoznawać i nazywać dźwięki grane przez nauczyciela
materiał do realizacji rozłożony na dwie kolejne lekcje
4. Gama C-dur
· gama C-dur
· zaśpiewać gamę C-dur solmizacją i nazwami literowymi
· ułożyć i wykonać rymowankę do melodii gamy
5. Prehistoryczne bębny. Wartości rytmiczne nut i pauz
· Ipodr., rozdz.2 – „Gadające drzewo”
· tekst opowiadania i rysunki
· nagranie: brzmienia instrumentów afrykańskich (ICD1 33)
· wartości rytmiczne (Ipodr., s. 11–13)
· schematy rytmiczne do realizacji (Ipodr., s. 14)
· Iz.ćw., rozdz. 2
· ICD-ROM 01
· wskazać zastosowanie prehistorycznych bębnów
· rozpoznać i nazywać wartości rytmiczne nut i pauz
· zrealizować podane schematy rytmiczne w grupie
· zrealizować własne schematy rytmiczne
6. „Do, re, mi.” – budowa gamy, notacja muzyczna
· Ipodr., rozdz. 3 – „Do, re, mi…”
· piosenka „Śpiewanka do-re-mi-fanka” (Ipodr., s. 17–18, ICD2 3, 4)
· schematy: gama, budowa gamy (Ipodr., s. 19–20)
· Iz.ćw., rozdz. 3
· fonogestyka (Iz.ćw., s. 14)
· ICD-ROM 05
· zaśpiewać piosenkę w grupie
· podać funkcję klucza wiolinowego
· wymienić nazwy solmizacyjne i literowe dźwięków
· wyjaśnić znaczenie pojęć: półton, cały ton
· zapisać dźwięki nutami na pięciolinii
· określać dźwięki gamy fonogestyką
zaśpiewać piosenkę s...
Frytusia