PLAN WYNIKOWY
DO PODRĘCZNIKA DLA KLAS 4 - 6
„ WĘDRÓWKI MUZYCZNE cz.1, 2 ” J. Burdzy
DKOS – 5002 – 55/04
KLASA V i VI
PODSTAWA PROGRAMOWA PRZEDMIOTU MUZYKA
- Pobudzanie wszechstronnego rozwoju uczniów, a w szczególności:
q rozbudzanie twórczej postawy wobec siebie i świata,
q rozwijanie ogólnej wrażliwości dziecka,
q rozwijanie muzykalności, wrażliwości muzycznej,
q rozwijanie umiejętności refleksyjnego słuchania,
q rozwijanie zainteresowań i zamiłowań muzycznych.
- Wyposażenie uczniów w podstawowe umiejętności muzyczne.
- Wprowadzenie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze.
- Wpływanie przez sztukę na obyczaje i kulturę uczniów oraz atmosferę szkolną.
Zadania szkoły
· Tworzenie sytuacji dających możliwość przeżyć wewnętrznych, bezinteresownego działania, procesu twórczego - wysiłku i radości towarzyszących twórczej aktywności.
· Umożliwienie kontaktu z wielkimi dziełami sztuki.
· Kształtowanie postaw.
Treści nauczania
Nauka śpiewania w wykonaniu indywidualnym i zbiorowym.
Muzykowanie na instrumentach.
Działania muzyczno-ruchowe.
Słuchanie muzyki.
Obserwacja i tworzenie świata dźwięku.
Pojęcia muzyczne niezbędne do prowadzenia rozmów o muzyce.
Różnorodność muzyki ojczystej, w tym regionalnej, oraz muzyki innych narodów i regionów świata.
Wartości muzyki klasycznej, rozrywkowej i ludowej.
Osiągnięcia
q Śpiewanie indywidualne i w grupie.
q Umiejętność słuchania muzyki (analiza, interpretacja).
q Znajomość najważniejszych pieśni narodowych (w tym hymy: państwowy, szkoły, Unii Europejskiej)
q Znajomość podstawowych pojęć muzycznych
q Podstawowa wiedza o muzyce
Ocena wiedzy i umiejętności uczniów z przedmiotu muzyka nie jest dla nauczyciela sprawą szablonową.
Nauczyciel, dokonując oceny osiągnięć uczniów, powinien wziąć pod uwagę przede wszystkim:
– poziom uzdolnień i predyspozycji muzycznych ucznia,
– jego indywidualny wkład pracy potrzebny do realizacji określonych działań muzycznych,
– postawę i zaangażowanie ucznia wobec stawianych mu zadań,
– uzyskany przez niego poziom wiedzy i umiejętności w zakresie rożnych form aktywności muzycznej (śpiew, gra na instrumentach, ruch przy muzyce, percepcja muzyki) i wiadomości z teorii muzyki (historia muzyki, zasady muzyki),
– postawę ucznia wobec dóbr kultury i wytworów sztuki,
– podejmowanie przez ucznia dodatkowych zadań muzycznych, włączanie się w życie artystyczne szkoły i środowiska,
– uczestnictwo ucznia w zajęciach,
– umiejętność formułowania przez niego problemów, wyciągania wniosków,
· poszukiwanie własnych rozwiązań, obronę własnego poglądu.
OCENIANIE OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW POWINNO ODBYWAĆ SIĘ POPRZEZ:
– wykonywanie praktycznych ćwiczeń muzycznych: rytmicznych, melodycznych, ruchowych, słuchowych (np. wyklaskiwanie rytmu, śpiewanie wzorów melodycznych, realizację ruchową tematów muzycznych, określanie odległości interwałowych między dźwiękami),
– aktywne działania w zakresie rożnych form muzycznych: śpiewu, gry na instrumencie, słuchania muzyki, ruchu przy muzyce, twórczości muzycznej (np. śpiewanie pieśni i piosenek, kanonów dwu-, trzygłosowych, przyśpiewek ludowych, granie akompaniamentu, fragmentów utworów różnych kompozytorów, rozpoznawanie stylu muzycznego epoki w słuchanych utworach, brzmienia instrumentów i głosów ludzkich, budowy formalnej utworu, wykonywanie kroków i figur określonego tańca, tworzenia melodii, ilustracji muzycznych do tekstów wiersza),
– odpowiedzi ustne z zakresu znajomości: zasad muzyki (np. elementów muzyki, znaków chromatycznych, interwałów muzycznych, trójdźwięków, budowy gam majorowych i minorowych) , historii muzyki (np. znajomość epok muzycznych, twórczości kompozytorów), form muzycznych,
– prace domowe,
– quizy i konkursy muzyczne.
Ocenianie osiągnięć uczniów powinno być systematyczne i umotywowane ustnie przez nauczyciela.
Ocena nie może być tylko wykładnikiem poziomu uzyskanej wiedzy i umiejętności, ale powinna zachęcać uczniów do rozwijania zainteresowań muzycznych.
DRUGI ROK NAUKI – KLASA V
LEKCJA,
MIESIĄC
DZIAŁ
PROGRAMOWY
TEMAT
WYMAGANIA
PODSTAWOWE
Uczeń potrafi:
WYMAGANIA PONADPODSTAWOWE
METODY I
FORMY PRACY
UWAGI DOTYCZĄCE REALIZACJI
1
IX
ORGANIZOWANIE LEKCJI MUZYKI
Organizacja pracy na lekcjach muzyki w klasie piątej.
Przypomnienie wiadomości o wartościach rytmicznych i gamie durowej
Nauczyciel przypomina zasady współpracy na zajęciach z muzyki. Uczniowie przypominają podział wartości rytmicznych nut i pauz oraz sposoby ich przedłużania, a także budowę gamy durowej. Nauczyciel samodzielnie przygotowuje ćwiczenia o różnym stopniu trudności.
2
ZABAWA Z MUZYKĄ – ŻARTY MUZYCZNE
Żarty muzyczne.
Piosenka „Krowa turystka”
· zaśpiewać piosenki zgodnie z poleceniem w podręczniku
· zaśpiewać piosenkę „Krowa turystka” w grupie
· wykonać żartobliwy akompaniament perkusyjny do piosenki
· zaśpiewać piosenkę „Krowa turystka” solo
· interpretować piosenki na różne sposoby
· stworzyć własne żarty muzyczne
3/4/5
IX/X
ELEMENTY MUZYKI
Z czego składa się utwór muzyczny? – elementy muzyki
· wyliczyć i omówić elementy muzyki
· zaśpiewać piosenkę ze zmianami wybranych elementów muzyki
· zastosować elementy muzyki w twórczości własnej
· rozpoznawać wybrane elementy muzyki w utworach
6
X
PERCEPCJA MUZYKI
Nastrój w muzyce. Piosenka „Mokro”
· rozpoznawać i określać nastrój prezentowanych utworów muzycznych
· zaśpiewać piosenkę w grupie
· zastosować zasady dobrej dykcji
· poprawnie zrealizować ćwiczenia dykcyjne
· improwizować w określonym nastroju
· zaśpiewać piosenkę solo
· tworzyć własne ćwiczenia dykcyjne
materiał do realizacji rozłożony na dwie kolejne lekcje
7
TREŚCI WYRAZOWE I PRGRAMOWE W MUZYCE
Nastrój w muzyce – improwizacje plastyczne i ruchowe
· rozpoznawać i określać nastrój w utworach muzycznych
·
· określać nastrój muzyki za pomocą środków plastycznych
· improwizować ruch w określonym nastroju
8
BUDOWA FORMALNA UTWORU
Formy muzyczne AB, ABA(1).
Piosenka „Powiedz, powiedz”
· wyjaśnić znaczenie pojęcia: forma muzyczna
· omówić formy AB, ABA(1)
· graficznie przedstawić poznane formy muzyczne
Frytusia