WĘDRÓWKI - CYKL 3 LETNI KL.V-VI.doc

(293 KB) Pobierz
PLAN WYNIKOWY Z ROZKŁADEM MATERIAŁU

 

PLAN WYNIKOWY

DO PODRĘCZNIKA DLA KLAS 4 - 6

„ WĘDRÓWKI MUZYCZNE cz.1, 2 ”  J. Burdzy

DKOS – 5002 – 55/04

 

KLASA V i VI

 

 

PODSTAWA PROGRAMOWA PRZEDMIOTU MUZYKA

 

Cele edukacyjne

-        Pobudzanie wszechstronnego rozwoju uczniów, a w szczególności:

q                    rozbudzanie twórczej postawy wobec siebie i świata,

q                    rozwijanie ogólnej wrażliwości dziecka,

q                    rozwijanie muzykalności, wrażliwości muzycznej,

q                    rozwijanie umiejętności refleksyjnego słuchania,

q                    rozwijanie zainteresowań i zamiłowań muzycznych.

-        Wyposażenie uczniów w podstawowe umiejętności muzyczne.

-        Wprowadzenie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze.

-        Wpływanie przez sztukę na obyczaje i kulturę uczniów oraz atmosferę szkolną.

Zadania szkoły

·                     Tworzenie sytuacji dających możliwość przeżyć wewnętrznych, bezinteresownego działania, procesu twórczego - wysiłku i radości towarzyszących twórczej aktywności.

·                     Umożliwienie kontaktu z wielkimi dziełami sztuki.

·                     Kształtowanie postaw.

Treści nauczania

Nauka śpiewania w wykonaniu indywidualnym i zbiorowym.

Muzykowanie na instrumentach.

Działania muzyczno-ruchowe.

Słuchanie muzyki.

Obserwacja i tworzenie świata dźwięku.

Pojęcia muzyczne niezbędne do prowadzenia rozmów o muzyce.

Różnorodność muzyki ojczystej, w tym regionalnej, oraz muzyki innych narodów i regionów świata.

Wartości muzyki klasycznej, rozrywkowej i ludowej.

Osiągnięcia

q       Śpiewanie indywidualne i w grupie.

q       Umiejętność słuchania muzyki (analiza, interpretacja).

q       Znajomość najważniejszych pieśni narodowych (w tym hymy: państwowy, szkoły, Unii Europejskiej)

q       Znajomość podstawowych pojęć muzycznych

q       Podstawowa wiedza o muzyce

 

OCENA WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI UCZNIÓW

 

Ocena wiedzy i umiejętności uczniów z przedmiotu muzyka nie jest dla nauczyciela sprawą szablonową.

Nauczyciel, dokonując oceny osiągnięć uczniów, powinien wziąć pod uwagę przede wszystkim:

– poziom uzdolnień i predyspozycji muzycznych ucznia,

– jego indywidualny wkład pracy potrzebny do realizacji określonych działań muzycznych,

– postawę i zaangażowanie ucznia wobec stawianych mu zadań,

– uzyskany przez niego poziom wiedzy i umiejętności w zakresie rożnych form aktywności muzycznej (śpiew, gra na instrumentach, ruch przy  muzyce, percepcja muzyki) i wiadomości  z teorii muzyki (historia muzyki, zasady muzyki),

– postawę ucznia wobec dóbr kultury i wytworów sztuki,

– podejmowanie przez ucznia dodatkowych zadań muzycznych, włączanie się w życie artystyczne szkoły i środowiska,

– uczestnictwo ucznia w zajęciach,

– umiejętność formułowania przez niego problemów, wyciągania wniosków,

·          poszukiwanie własnych rozwiązań, obronę własnego poglądu.

 

OCENIANIE OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW POWINNO ODBYWAĆ SIĘ POPRZEZ:

 

– wykonywanie praktycznych ćwiczeń muzycznych: rytmicznych, melodycznych, ruchowych, słuchowych (np. wyklaskiwanie rytmu, śpiewanie wzorów melodycznych, realizację ruchową tematów muzycznych, określanie odległości interwałowych między dźwiękami),

– aktywne działania w zakresie rożnych form muzycznych: śpiewu, gry na instrumencie, słuchania muzyki, ruchu przy muzyce, twórczości muzycznej (np. śpiewanie pieśni i piosenek, kanonów dwu-, trzygłosowych, przyśpiewek ludowych, granie akompaniamentu, fragmentów utworów różnych kompozytorów, rozpoznawanie stylu muzycznego epoki w słuchanych utworach, brzmienia instrumentów i głosów ludzkich, budowy formalnej utworu, wykonywanie kroków i figur określonego tańca, tworzenia melodii, ilustracji muzycznych do tekstów wiersza),

– odpowiedzi ustne z zakresu znajomości: zasad muzyki (np. elementów muzyki, znaków chromatycznych, interwałów muzycznych, trójdźwięków, budowy gam majorowych  i minorowych) , historii muzyki (np. znajomość epok muzycznych, twórczości kompozytorów), form muzycznych,

– prace domowe,

– quizy i konkursy muzyczne.

Ocenianie osiągnięć uczniów powinno być systematyczne i umotywowane ustnie przez nauczyciela.

Ocena nie może być tylko wykładnikiem poziomu uzyskanej wiedzy i umiejętności, ale powinna zachęcać uczniów do rozwijania zainteresowań muzycznych.

 

 

 

DRUGI ROK NAUKI – KLASA V

 

 

LEKCJA,

MIESIĄC

 

DZIAŁ

PROGRAMOWY

 

TEMAT

WYMAGANIA

PODSTAWOWE

Uczeń potrafi:

WYMAGANIA PONADPODSTAWOWE

Uczeń potrafi:

METODY  I

FORMY PRACY

UWAGI DOTYCZĄCE REALIZACJI

1

 

 

 

 

IX

 

ORGANIZOWANIE LEKCJI MUZYKI

Organizacja pracy na lekcjach muzyki w klasie piątej.

Przypomnienie wiadomości o wartościach rytmicznych i gamie durowej

Nauczyciel przypomina zasady współpracy na zajęciach z muzyki. Uczniowie przypominają podział wartości rytmicznych nut i pauz oraz sposoby ich przedłużania, a także budowę gamy durowej. Nauczyciel samodzielnie przygotowuje ćwiczenia o różnym stopniu trudności.

 

 

2

 

 

 

 

IX

 

 

ZABAWA Z MUZYKĄ – ŻARTY MUZYCZNE

Żarty muzyczne.

Piosenka „Krowa turystka”

 

 

 

 

 

·   zaśpiewać piosenki zgodnie z poleceniem w podręczniku

·   zaśpiewać piosenkę „Krowa turystka” w grupie

·   wykonać żartobliwy akompaniament perkusyjny do piosenki

·  zaśpiewać piosenkę „Krowa turystka” solo

·  interpretować piosenki na różne sposoby

·  stworzyć własne żarty muzyczne

 

 

3/4/5

 

IX/X

 

 

ELEMENTY MUZYKI

 

Z czego składa się utwór muzyczny? – elementy muzyki

·   wyliczyć i omówić elementy muzyki

·   zaśpiewać piosenkę ze zmianami wybranych elementów muzyki

·  zastosować elementy muzyki w twórczości własnej

·  rozpoznawać wybrane elementy muzyki w utworach

 

 

6

 

 

 

 

X

 

 

PERCEPCJA MUZYKI

Nastrój w muzyce. Piosenka „Mokro”

·   rozpoznawać i określać nastrój prezentowanych utworów muzycznych

·   zaśpiewać piosenkę w grupie

·   zastosować zasady dobrej dykcji

·   poprawnie zrealizować ćwiczenia dykcyjne

·  improwizować w określonym nastroju

·  zaśpiewać piosenkę solo

·  tworzyć własne ćwiczenia dykcyjne

 

materiał do realizacji rozłożony na dwie kolejne lekcje

7

 

X

 

 

TREŚCI WYRAZOWE I PRGRAMOWE W MUZYCE

Nastrój w muzyce – improwizacje plastyczne i ruchowe

·   rozpoznawać i określać nastrój w utworach muzycznych

·    

·  określać nastrój muzyki za pomocą środków plastycznych

·  improwizować ruch w określonym nastroju

 

 

 

8

 

 

X

 

 

BUDOWA FORMALNA UTWORU

 

Formy muzyczne AB, ABA(1).

Piosenka „Powiedz, powiedz”

 

 

·   zaśpiewać piosenkę w grupie

·   wyjaśnić znaczenie pojęcia: forma muzyczna

·   omówić formy AB, ABA(1)

·   graficznie przedstawić poznane formy muzyczne

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin