Plany muzyki kl. 4-6 2008-2009 r.doc

(316 KB) Pobierz
Plan wynikowe z muzyki dla klasy IV-VI szkoły podstawowej do podręcznika „Moja muzyka 4-6”

Plan wynikowe z muzyki dla klasy IV szkoły podstawowej do podręcznika „Moja muzyka 4-6”

Podręcznik

Moja muzyka 4–6

Rozdział

Temat

 

temat zajęć

Repertuar

i zabawy

muzyczne

Zakres

materiału

kształcenia

Wymagania edukacyjne

Liczba godzin

podstawowe

Uczeń:

ponadpodstawowe

Uczeń:

s. 3–6

.

Organizacja pracy na lekcji muzyki

 

oznaczenia
w podręczniku

• zna oznaczenia rozdziałów oraz najważniejszych pojęć, ćwiczeń, zabaw, piosenek

• zna PSO

 

1

 

Instrumenty muzyczne

Instrumenty perkusyjne             

s. 132–134

.

Instrumenty perkusyjne
o określonej
i nieokre-ślonej wysokości dźwięku.

• zabawa muzyczna „Moje instrumenty”

• słuchanie muzyki: „Ionisation” E. VarÝsego

sposoby wydobywania dźwięków
z instrumentów perkusyjnych; instrumenty
o nieokreślonej

i określonej wysokości dźwięku

• wymienia instrumenty perkusyjne

ze szkolnego instrumentarium

• rozróżnia instrumenty perkusyjne

o nieokreślonej i określonej wysokości dźwięku

• muzykuje, wykorzystując instrumenty ze szkolnego instrumentarium

• samodzielnie lub z pomocą dorosłych wykonuje własny instrument

• wyjaśnia charakterystyczne cechy instrumentów perkusyjnych

1

 

Instrumenty muzyczne

Instrumenty perkusyjne

s. 34–39

Alfabet dźwięków

Rytm, metrum
i melodia

s. 131

 

Opracowanie akompaniamentu na instrumentach perkusyjnych.

• piosenka „Dżungla”

powtórzenie

i zastosowanie
w praktyce wiadomości
o funkcjach

i oznaczeniach metrum, rodzajach metrum, schematach taktowania, roli

i rodzajach akompaniamentu; wykonanie akompaniamentu

• zna słowa i melodię piosenki  i śpiewa ją, korzystając ze słów

• improwizuje grę na instrumentach perkusyjnych w rytmie linii melodycznej piosenki

• śpiewa piosenkę  z pamięci, wykazując duże zaangażowanie, z właściwą postawą śpiewaczą, prawidłowo pod względem intonacyjnym i rytmicznym

• improwizuje grę na instrumentach perkusyjnych w rytmie będącym urozmaiceniem i dopełnieniem linii melodycznej piosenki

1

 

Alfabet dźwięków

Klucz wiolinowy

s. 32–33

 

Klucz wiolinowy.

• piosenka „Zaczarowany klucz”

nuta; pięciolinia; klucz wiolinowy; prawidłowy zapis klucza wiolinowego na pięciolinii

• rozumie pojęcia: nuta, pięciolinia, klucz wiolinowy

• prawidłowo zapisuje klucz wiolinowy na pięciolinii

• zna słowa i melodię piosenki „Zaczarowany klucz” i śpiewa ją, korzystając z podręcznika

• wyjaśnia znaczenie pięciolinii i klucza wiolinowego w zapisie nutowym

• śpiewa piosenkę „Zaczarowany klucz”

z pamięci, wykazując duże zaangażowanie, z właściwą postawą śpiewaczą, prawidłowo pod względem intonacyjnym i rytmicznym

2

 

Alfabet dźwięków

Rytm, metrum
i melodia

s. 34–35

 

Elementy muzyki – rytm.

• zabawa muzyczna
„Na cztery głosy”

funkcje i zapis rytmu; wartości nut i pauz

• rozumie pojęcia: rytm, takt, pauza

• potrafi nazwać i zapisać poszczególne wartości rytmiczne

• rozróżnia pisownię znaków graficznych wartości nut i pauz

• dostrzega różnice występujące

w relacjach czasowych pomiędzy poznanymi wartościami rytmicznymi

1

 

Alfabet dźwięków

Rytm, metrum
i melodia

s. 36–37

 

Co to jest metrum?

• zabawa muzyczna „Rytmiczna kózka”

• słuchanie muzyki: „Taniec” część VI
z „Carmina burana”
C. Orffa

funkcje i oznaczenia metrum; rodzaje metrum; schematy taktowania

• rozumie pojęcie metrum

• zna podstawowe schematy taktowania

• wymienia przykłady metrum

• wykonuje proste ćwiczenia rytmiczne

• potrafi zapisać rytmy w różnym metrum

• podczas słuchania utworu dobiera odpowiedni schemat taktowania

1

 

Alfabet dźwięków

Rytm, metrum
i melodia

s. 37–39, 53

 

Funkcje melodii. Muzykowa

nie

• piosenka „Siedzi sobie zając”, „Pojedziemy na łów”

• zabawa muzyczna „Wznosi się i opada”

melodia opadająca

i wznosząca; funkcje melodii; ćwiczenia melodyczne

• rozumie pojęcia: melodia, kierunek wznoszący i opadający melodii

• dostrzega związek między kierunkami melodii a położeniem nut na pięciolinii

• zna słowa i melodię piosenki „i ś Pojedziemy na łów” śpiewa ją, korzystając

z podręcznika

•gra na dzwonkach chromatycznych fragment melodii piosenki „Pojedziemy na łów”

 

 

• odtwarza kształt linii melodycznej na podstawie zapisu graficznego nut na pięciolinii

• wykonuje proste ćwiczenia melodyczne

• śpiewa piosenkę „Pojedziemy na łów

z pamięci, prawidłowo pod względem intonacyjnym i rytmicznym

• gra na dzwonkach chromatycznych całą melodię piosenki „Pojedziemy na łów”

 

2

 

Alfabet dźwięków

Nazwy dźwięków

s. 40–41

 

Nazwy dźwięków – gama C-dur.

• zabawa muzyczna „Rebusy muzyczne”

funkcje nut i ich zapis na pięciolinii; nazwy solmizacyjne

i literowe dźwięków; oktawa

• rozumie pojęcia: nuta, oktawa

• zapisuje nuty na pięciolinii

• wymienia nazwy solmizacyjne i literowe dźwięków

• potrafi odczytać nazwy dźwięków

• rozpoznaje układ poznanych dźwięków na klawiaturze pianina

• intonuje dźwięki gamy C-dur w górę
i w dół

• określa położenie nut na pięciolinii

1

 

Alfabet dźwięków

Nazwy dźwięków s. 42–43

.

Utrwalenie wiadomości o gamie C-dur.

• piosenka „Wstęp do gamy”

• zabawa muzyczna
„Na stopniach gamy”

powtórzenie

i zastosowanie

w praktyce wiadomości
o funkcjach nut i ich zapisie na pięciolinii, nazwach solmizacyjnych

i literowych dźwięków, oktawie

• rozumie pojęcia: nuta, oktawa

• zapisuje nuty na pięciolinii

• wymienia nazwy solmizacyjne i literowe dźwięków

• potrafi odczytać nazwy dźwięków

• zna słowa i melodię piosenki
i śpiewa ją, korzystając

Ze słów

• rozpoznaje układ poznanych dźwięków na klawiaturze pianina

• intonuje dźwięki gamy C-dur w górę

i w dół

• określa położenie nut na pięciolinii

• śpiewa piosenkę
z pamięci, wykazując duże zaangażowanie, z właściwą postawą śpiewaczą, prawidłowo pod względem intonacyjnym i rytmicznym

1

 

Folklor

Święta, święta...             

s. 169

Gramy i śpiewamy

Kolędy
 

 

• kolęda...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin