Plan wynikowe z muzyki dla klasy IV szkoły podstawowej do podręcznika „Moja muzyka 4-6”
Podręcznik
Moja muzyka 4–6
Rozdział
Temat
temat zajęć
Repertuar
i zabawy
muzyczne
Zakres
materiału
kształcenia
Wymagania edukacyjne
Liczba godzin
podstawowe
Uczeń:
ponadpodstawowe
s. 3–6
.
Organizacja pracy na lekcji muzyki
oznaczeniaw podręczniku
• zna oznaczenia rozdziałów oraz najważniejszych pojęć, ćwiczeń, zabaw, piosenek
• zna PSO
1
Instrumenty muzyczne
Instrumenty perkusyjne
s. 132–134
Instrumenty perkusyjne o określonej i nieokre-ślonej wysokości dźwięku.
• zabawa muzyczna „Moje instrumenty”
• słuchanie muzyki: „Ionisation” E. VarÝsego
sposoby wydobywania dźwięków z instrumentów perkusyjnych; instrumenty o nieokreślonej
i określonej wysokości dźwięku
• wymienia instrumenty perkusyjne
ze szkolnego instrumentarium
• rozróżnia instrumenty perkusyjne
o nieokreślonej i określonej wysokości dźwięku
• muzykuje, wykorzystując instrumenty ze szkolnego instrumentarium
• samodzielnie lub z pomocą dorosłych wykonuje własny instrument
• wyjaśnia charakterystyczne cechy instrumentów perkusyjnych
s. 34–39
Alfabet dźwięków
Rytm, metrum i melodia
s. 131
Opracowanie akompaniamentu na instrumentach perkusyjnych.
• piosenka „Dżungla”
powtórzenie
i zastosowanie w praktyce wiadomości o funkcjach
i oznaczeniach metrum, rodzajach metrum, schematach taktowania, roli
i rodzajach akompaniamentu; wykonanie akompaniamentu
• zna słowa i melodię piosenki i śpiewa ją, korzystając ze słów
• improwizuje grę na instrumentach perkusyjnych w rytmie linii melodycznej piosenki
• śpiewa piosenkę z pamięci, wykazując duże zaangażowanie, z właściwą postawą śpiewaczą, prawidłowo pod względem intonacyjnym i rytmicznym
• improwizuje grę na instrumentach perkusyjnych w rytmie będącym urozmaiceniem i dopełnieniem linii melodycznej piosenki
Klucz wiolinowy
s. 32–33
Klucz wiolinowy.
• piosenka „Zaczarowany klucz”
nuta; pięciolinia; klucz wiolinowy; prawidłowy zapis klucza wiolinowego na pięciolinii
• rozumie pojęcia: nuta, pięciolinia, klucz wiolinowy
• prawidłowo zapisuje klucz wiolinowy na pięciolinii
• zna słowa i melodię piosenki „Zaczarowany klucz” i śpiewa ją, korzystając z podręcznika
• wyjaśnia znaczenie pięciolinii i klucza wiolinowego w zapisie nutowym
• śpiewa piosenkę „Zaczarowany klucz”
z pamięci, wykazując duże zaangażowanie, z właściwą postawą śpiewaczą, prawidłowo pod względem intonacyjnym i rytmicznym
2
s. 34–35
Elementy muzyki – rytm.
• zabawa muzyczna „Na cztery głosy”
funkcje i zapis rytmu; wartości nut i pauz
• rozumie pojęcia: rytm, takt, pauza
• potrafi nazwać i zapisać poszczególne wartości rytmiczne
• rozróżnia pisownię znaków graficznych wartości nut i pauz
• dostrzega różnice występujące
w relacjach czasowych pomiędzy poznanymi wartościami rytmicznymi
s. 36–37
Co to jest metrum?
• zabawa muzyczna „Rytmiczna kózka”
• słuchanie muzyki: „Taniec” część VI z „Carmina burana”C. Orffa
funkcje i oznaczenia metrum; rodzaje metrum; schematy taktowania
• rozumie pojęcie metrum
• zna podstawowe schematy taktowania
• wymienia przykłady metrum
• wykonuje proste ćwiczenia rytmiczne
• potrafi zapisać rytmy w różnym metrum
• podczas słuchania utworu dobiera odpowiedni schemat taktowania
s. 37–39, 53
Funkcje melodii. Muzykowa
nie
• piosenka „Siedzi sobie zając”, „Pojedziemy na łów”
• zabawa muzyczna „Wznosi się i opada”
melodia opadająca
i wznosząca; funkcje melodii; ćwiczenia melodyczne
• rozumie pojęcia: melodia, kierunek wznoszący i opadający melodii
• dostrzega związek między kierunkami melodii a położeniem nut na pięciolinii
• zna słowa i melodię piosenki „i ś Pojedziemy na łów” śpiewa ją, korzystając
z podręcznika
•gra na dzwonkach chromatycznych fragment melodii piosenki „Pojedziemy na łów”
• odtwarza kształt linii melodycznej na podstawie zapisu graficznego nut na pięciolinii
• wykonuje proste ćwiczenia melodyczne
• śpiewa piosenkę „Pojedziemy na łów”
z pamięci, prawidłowo pod względem intonacyjnym i rytmicznym
• gra na dzwonkach chromatycznych całą melodię piosenki „Pojedziemy na łów”
Nazwy dźwięków
s. 40–41
Nazwy dźwięków – gama C-dur.
• zabawa muzyczna „Rebusy muzyczne”
funkcje nut i ich zapis na pięciolinii; nazwy solmizacyjne
i literowe dźwięków; oktawa
• rozumie pojęcia: nuta, oktawa
• zapisuje nuty na pięciolinii
• wymienia nazwy solmizacyjne i literowe dźwięków
• potrafi odczytać nazwy dźwięków
• rozpoznaje układ poznanych dźwięków na klawiaturze pianina
• intonuje dźwięki gamy C-dur w górę i w dół
• określa położenie nut na pięciolinii
Nazwy dźwięków s. 42–43
Utrwalenie wiadomości o gamie C-dur.
• piosenka „Wstęp do gamy”
• zabawa muzyczna „Na stopniach gamy”
i zastosowanie
w praktyce wiadomości o funkcjach nut i ich zapisie na pięciolinii, nazwach solmizacyjnych
i literowych dźwięków, oktawie
• zna słowa i melodię piosenki i śpiewa ją, korzystając
Ze słów
• intonuje dźwięki gamy C-dur w górę
i w dół
Folklor
Święta, święta...
s. 169
Gramy i śpiewamy
Kolędy
• kolęda...
Frytusia