,,POSADŹ PTAKOM PRZED DOMEM
ŚWIERK, DĄB ALBO SOSNĘ,
A NA PEWNO PIOSENKĄ
PODZIĘKUJĄ CI PIĘKNIE”
TEMAT; Mamo, tato – sadzimy drzewko.
Grupa : 3,4,5-latki
Data: 25.09.2008 r.
CEL OGÓLNY: Rozwijanie umiejętności współdziałania z dorosłymi w trakcie wspólnego wykonywania zadań – sadzenie drzewka; integracja dzieci i rodziców z ludźmi innych środowisk, tj. leśniczym; rozwijanie postaw proekologicznych.
CELE SZCZEGÓŁOWE: dziecko....
· poznaje jarzębinę;
· potrafi nazwać zwierzęta mieszkające w lesie;
· rozumie do czego potrzebne jest drzewo;
· poznaje podstawowe zasady ochrony przyrody;
· potrafi naśladować i rozpoznawać głosy zwierząt;
· rozumie, co czuje drzewo, któremu grozi niebezpieczeństwo
· składa przyrzeczenie.
METODY PRACY;
· Pogadanka
· Drama
· Inscenizacja
· Pedagogika zabawy
· Ekspozycja okazów przyrodniczych
· Weryfikująca – pochwała
· Twórcza – zadań stawianych dziecku.
POMOCE DYDAKTYCZNE:
Ilustracje, nagranie muzyki relaksacyjnej „Głosy lasu”, sadzonka drzewka –jarzębina, łopata, paliki, taśmy, tabliczka z napisem Drzewko dla pokoju, wydrukowany kodeks przyjaciela przyrody, drzewo z liśćmi, na których są imiona dzieci, liście będące biletami wstępu, butelka mazaki, sylwety zwierząt: wiewiórka, jeż, sroka, kukułka, zając, sowa, sarna, lis, dzięcioł, znaczki przyjaciela przyrody zalaminowane
ZAPROSZENI GOŚCIE;
· Rodzice, leśniczy
PRZEBIEG ZAJĘCIA
1. Przy wejściu rodzice otrzymują bilet wstępu na zajęcie z okazji Święta Drzewa, piszą swoje imiona i swoich dzieci na wyciętych listkach z papieru i wkładają do butelki.
2. Powitanie dzieci przez nauczycielkę – „Witam wszystkich, którzy...” (lubią się śmiać, mają w domu jakieś zwierzątko, kochają przyrodę, mają zielone bluzki, zielone spodnie, coś zielonego w ubraniu itd. Ci , co czują się powitani machają do siebie ręką).
3. Nawiązanie do tematu – Zagadka
Najpierw ma pączki, lecz nie do jedzenia,
które w listeczki potem zamienia...(drzewo)
- Gdzie rosną drzewa? (w lesie, parku, na placu przedszkolnym)
4. Inscenizacja wiersza ,, Kto w lesie mieszka” Cz. Janczarski
Miło jest chodzić
po leśnych ścieżkach.
A wiecie, dzieci
kto w lesie mieszka?
Mieszka tu sarna,
co biega prędko.
Nie bój się dzieci
zgrabna sarenko!
A tu widzicie
rudego liska.
Potrząsa kitą,
oczami błyska.
Ten ptak wesoły
o sroczka miła.
Co w bajce dzieciom
kaszkę warzyła.
Zajączek skubie
trawy i zioła.
Ujrzał na drzewie
Pstrego dzięcioła.
Kukułka kuka
daleko blisko……
Jeż w suchych liściach
ma legowisko
W lipowej dziupli
wiewiórka mieszka.
Poproście, może
da wam orzeszka
Sowa dzień cały
drzemała smacznie.
A teraz, w nocy
polować zacznie
5. Rozmowa na temat wiersza:
- Czym jest las? (mieszkaniem dla zwierząt)
- Jakie zwierzęta mieszkają w lesie?
6. Zabawa ruchowa ,,Zwierzęta i drzewa”
Rodzice są drzewami, stoją w rozsypce. Przy muzyce dzieci zamieniają się w kukułkę, która kuka, huczącą sowę, skaczącego zajączka, dzięcioła pukającego w drzewo. Na przerwę w muzyce zwierzątka chowają się za drzewa.
7. Zagadka –
Na zielonych swych ramionach
ma korali wiele!
Musi dać mi trochę, musi –
na naszyjnik dla Mamusi!
(Jarzębina)
8. Pokaz drzewa jarzębiny, owocu i liści- nawiązanie do następnego zadania (wsadzenia drzewka na placu przedszkolnym, symbolu pokoju)
9. Przedstawienie p. leśniczego i pogadanka „Do czego potrzebne są drzewa?
- Skąd bierze się drzewo?
- Rola drzewa w przyrodzie (ostoja dla zwierząt, produkuje tlen, miejsce odpoczynku dla ludzi, urozmaica krajobraz, może być jakimś symbolem)
- Co czuje drzewo, które ..... ( dzieci podnoszą w górę obrazki z buźka uśmiechniętą i smutną)
· miedzy konarami ma ptasie gniazdo?
· jest łamane przez wandali?
· musi rosnąć w sąsiedztwie śmieci?
· czuje krople deszczu na liściach lub gdy podlewa je dziecko?
· czuje zapach dymu z rozpalonego w pobliżu ogniska?
10. Zabawa ruchowa ,,Pomagamy drzewom”.
Stojąc na palcach rodzice i dzieci machają rękami ,,rozpędzając” chmury dymu i zanieczyszczeń następnie myją słońce.
Chodząc po sali udają ,,zbieranie” śmieci. ,,Opatrują” złamane gałęzie i pnie drzew.
11. Nawiązanie do zabawy – stwierdzenie, ze wszyscy uczestnicy zajęcia, potrafią pomagać drzewom, więc złóżmy zielone przyrzeczenie:
KODEKS PRZYJACIELA PRZYRODY
Przyrzekam uroczyście, że będę prawdziwym przyjacielem przyrody!
1. Będę kochać i chronić zwierzęta i rośliny, aby cieszyły nas swoim pięknem;
2. Nie będę rzucać w parku, w lesie śmieci – wiem, co trzeba z nimi zrobić;
3. W lesie będę zachowywać spokój i ciszę, pamiętając, by nie płoszyć zwierząt i ptaków, gdyż las, to ich dom;
4. Będę zajmować się pielęgnacją kwiatów w domu i w przedszkolu;
5. Będę pamiętać o regularnym dokarmianiu ptaków i zwierząt;
6. Będę obserwować i poznawać przyrodę.
Przyczepienie „Kodeksu przyjaciela przyrody” pod drzewem wykonanym z liści z imionami dzieci.
12. Wspólnie z rodzicami i zaproszonymi gośćmi sadzenie drzewka w ogródku przedszkolnym i podlanie go.
13. Po skończonej pracy wspólny poczęstunek, podziękowanie p. leśniczemu, wręczenie laurki, dzieci otrzymują znaczek przyjaciela przyrody i cukierka od leśniczego.
justyna.k62