POSADŹ PTAKOM PRZED DOMEM.doc

(27 KB) Pobierz
,,POSADŹ PTAKOM PRZED DOMEM

,,POSADŹ PTAKOM PRZED DOMEM

ŚWIERK, DĄB ALBO SOSNĘ,

A NA PEWNO PIOSENKĄ

PODZIĘKUJĄ CI PIĘKNIE”

 

TEMAT; Mamo, tato – sadzimy drzewko.

Grupa : 3,4,5-latki

Data: 25.09.2008 r.

CEL OGÓLNY: Rozwijanie umiejętności współdziałania z dorosłymi w trakcie wspólnego wykonywania zadań – sadzenie drzewka; integracja dzieci i rodziców z ludźmi innych środowisk, tj. leśniczym; rozwijanie postaw proekologicznych.

 

CELE SZCZEGÓŁOWE: dziecko....

·        poznaje jarzębinę;

·        potrafi nazwać zwierzęta mieszkające w lesie;

·        rozumie do czego potrzebne jest drzewo;

·        poznaje podstawowe zasady ochrony przyrody;

·        potrafi naśladować i rozpoznawać głosy zwierząt;

·        rozumie, co czuje drzewo, któremu grozi niebezpieczeństwo

·        składa przyrzeczenie.

 

METODY PRACY;

·        Pogadanka

·        Drama

·        Inscenizacja

·        Pedagogika zabawy

·        Ekspozycja okazów przyrodniczych

·        Weryfikująca – pochwała

·        Twórcza – zadań stawianych dziecku.

 

POMOCE DYDAKTYCZNE:

Ilustracje, nagranie muzyki relaksacyjnej „Głosy lasu”, sadzonka drzewka –jarzębina, łopata, paliki, taśmy, tabliczka z napisem Drzewko dla pokoju, wydrukowany  kodeks przyjaciela przyrody, drzewo z liśćmi, na których są imiona dzieci, liście będące biletami wstępu, butelka mazaki,  sylwety zwierząt: wiewiórka, jeż, sroka, kukułka, zając, sowa, sarna, lis, dzięcioł, znaczki przyjaciela przyrody zalaminowane

 

ZAPROSZENI GOŚCIE;

·        Rodzice, leśniczy

 

PRZEBIEG ZAJĘCIA

 

1.                                                       Przy wejściu rodzice otrzymują bilet wstępu na zajęcie z okazji Święta Drzewa, piszą swoje imiona i swoich dzieci na wyciętych listkach z papieru i wkładają do butelki.

2.                                                       Powitanie dzieci przez nauczycielkę – „Witam wszystkich, którzy...” (lubią się śmiać, mają w domu jakieś zwierzątko, kochają przyrodę,  mają zielone bluzki, zielone spodnie, coś zielonego w ubraniu  itd. Ci , co czują się powitani machają do siebie ręką).

3.                                                       Nawiązanie do tematu – Zagadka

Najpierw ma pączki, lecz nie do jedzenia,

      które w listeczki potem zamienia...(drzewo)

 

-         Gdzie rosną drzewa? (w lesie, parku, na placu przedszkolnym)

 

4.                                                       Inscenizacja wiersza ,, Kto w lesie mieszka” Cz. Janczarski

 

 

        Miło jest chodzić

            po leśnych ścieżkach.

              A wiecie, dzieci

              kto w lesie mieszka?

Mieszka tu sarna,

co biega prędko.

Nie bój się dzieci

zgrabna sarenko!

     A tu widzicie

rudego liska.

Potrząsa kitą,

oczami błyska.

Ten ptak wesoły

o sroczka miła.

Co w bajce dzieciom

kaszkę warzyła.

     Zajączek skubie

trawy i zioła.

Ujrzał na drzewie

Pstrego dzięcioła.

Kukułka  kuka

daleko blisko……

Jeż  w suchych liściach

ma legowisko

      W lipowej dziupli

wiewiórka mieszka.

Poproście, może

da wam orzeszka

Sowa dzień cały

drzemała smacznie.

A teraz, w nocy

polować zacznie

 

5.                                                       Rozmowa na temat wiersza:

- Czym jest las? (mieszkaniem dla zwierząt)

-                                  Jakie zwierzęta mieszkają w lesie?

 

 

 

 

 

6. Zabawa ruchowa ,,Zwierzęta i drzewa”

Rodzice są drzewami, stoją w rozsypce. Przy muzyce dzieci zamieniają się w kukułkę, która kuka, huczącą sowę, skaczącego zajączka, dzięcioła pukającego w drzewo. Na przerwę w muzyce zwierzątka chowają się za drzewa.

 

7.     Zagadka –

Na zielonych swych ramionach

ma korali wiele!

Musi dać mi trochę, musi –

na naszyjnik dla Mamusi!

                                                                     

(Jarzębina)

 

8.     Pokaz drzewa jarzębiny, owocu i liści- nawiązanie do następnego zadania (wsadzenia drzewka na placu przedszkolnym, symbolu pokoju)

9.     Przedstawienie p. leśniczego i pogadanka „Do czego potrzebne są drzewa?

-         Skąd bierze się drzewo?

-         Rola drzewa w przyrodzie (ostoja dla zwierząt, produkuje tlen, miejsce odpoczynku dla ludzi, urozmaica krajobraz, może być jakimś symbolem)

-         Co czuje drzewo, które ..... ( dzieci podnoszą w górę obrazki z buźka uśmiechniętą i smutną)

·  miedzy konarami ma ptasie gniazdo?

·  jest łamane przez wandali?

·  musi rosnąć w sąsiedztwie śmieci?

·  czuje krople deszczu na liściach lub gdy podlewa je dziecko?

·  czuje zapach dymu z rozpalonego w pobliżu ogniska?

 

10. Zabawa ruchowa ,,Pomagamy drzewom”.

Stojąc na palcach rodzice i dzieci machają rękami ,,rozpędzając” chmury dymu i zanieczyszczeń następnie myją słońce.

Chodząc po sali udają ,,zbieranie” śmieci. ,,Opatrują” złamane gałęzie i pnie drzew.

11. Nawiązanie do zabawy – stwierdzenie, ze wszyscy uczestnicy zajęcia, potrafią pomagać drzewom, więc złóżmy zielone przyrzeczenie:

 

 

 

KODEKS PRZYJACIELA PRZYRODY

 

Przyrzekam uroczyście, że będę prawdziwym przyjacielem przyrody!

1.     Będę kochać i chronić zwierzęta i rośliny, aby cieszyły nas swoim pięknem;

2.     Nie będę rzucać w parku, w lesie śmieci – wiem, co trzeba z nimi zrobić;

3.     W lesie będę zachowywać spokój i ciszę, pamiętając, by nie płoszyć zwierząt i ptaków, gdyż las, to ich dom;

4.     Będę zajmować się pielęgnacją kwiatów w domu i w przedszkolu;

5.     Będę pamiętać o regularnym dokarmianiu ptaków i zwierząt;

6.     Będę obserwować i poznawać przyrodę.

 

 

          Przyczepienie „Kodeksu przyjaciela przyrody” pod drzewem wykonanym          z liści z imionami dzieci.

12.  Wspólnie z rodzicami i zaproszonymi gośćmi sadzenie drzewka w ogródku  przedszkolnym i podlanie go.

13. Po skończonej pracy wspólny poczęstunek, podziękowanie p. leśniczemu,      wręczenie laurki, dzieci otrzymują znaczek przyjaciela przyrody i cukierka od leśniczego.

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin