DATA:PROWADZĄCA:CEL OGÓLNY: Kształtowanie postawy proekologicznej i prozdrowotnejCELE OERACYJNE:• Wspólnie z rówieśnikami rozwiązuje postawione zadania do wykonania• Sprawdza swoje wiadomości dotyczące ekologii oraz dbania o zdrowieMETODY: Czynne: zadań stawianych dzieckuSłowne: objaśnienia, zagadkiFORMY: Praca zespołowaŚRODKI DYDAKTYCZNE: Karteczki z symbolami zespołów, tabela przeznaczona do punktacji, kartki z pytaniami, kartki, piski, pan Ząbek – wycięty duży ząb dla każdej grupy, produkty spożywcze, muzyka do zabaw, produkty do zrobienia kanapek, dylomy.Przebieg zajęcia:1. Wspólne rozwiązanie krzyżówki, połączone z rozmową „co to jest ekologia”.2. Podział dzieci na zespoły (3), zajęcia miejsc przy oznaczonych stolikach, omówienie zasad punktacji.3. Mini konkurs ekologiczny. Zestaw pytań:• Wymień przynajmniej jedną roślinę chronioną• Dlaczego należy unikać hałasu?• Byłeś na wycieczce w lesie. Pozostały ci papiery, puszka po napoju. Co zrobisz z nimi?• Dlaczego nie można wypalać starej trawy?• Wymień przynajmniej jedno zwierze chronione• Dlaczego trzeba chronić lasy?• Wymień „trucicieli” powietrza• Czy można myć samochód w rzece? Wyjaśnij dlaczego• Gdzie powinno się wywozić śmieci i odpadki?4. Zawody umysłowe „Zawody mądrej główki” (zagadki)• Jeszcze prawie nic nie kwitnie, ani w polu, ni w ogrodzie, a on już przebił śnieg i zakwitł białym dzwoneczkiem (przebiśnieg)• Wietrzyk wiosnę niesie. Ciepłe są już ranki, a za wioską w lesie zakwitły fioletowe...(sasanki)• Białopióry ptak, naszej Polski znak. (orzeł)5. Zabawa ruchowa6. Wspólne śpiewanie piosenki „Już wiosna”7. Znajomość zachowań prozdrowotnych (losowanie po 3 pytania)• Kiedy powinniśmy myć ręce?a) przed jedzeniem, b) przed pójściem do piaskownicy• Jeżeli nieznane zwierze np. pies zbliża się do nas, to: a) możemy go pogłaskać, b) nie zbliżamy się do niego• Jak zachowasz się, gdy w lesie znajdziesz porzuconą butelkę: a) przejdziesz spokojnie obok niej, b) zabierzesz butelkę ze sobą i wyrzucisz ją do pojemnika na szkło lub do kosza• Kto leczy ludzi?a) policjantb) lekarz• Kiedy należy myć zęby? a) rano i wieczorem b) w niedzielę• Do mycia zębów potrzebne są:a) mydło i szampon b) szczoteczka i pasta do mycia zębów• Zdrowo odżywiać się, to znaczy: a) jeść cukierki i lody b) jeść warzywa i owoce• Jak nazywa się potrawa z surowych warzyw i owoców? a) surówka b) kanapka• Żeby lepiej spać a) wietrzę pokój b) jem lody czekoladowe8. Pan Ząbek. Każda grupa otrzyma narysowany ząbek, oraz kpertę z obrazkami przedstawiającymi produkty. Zadaniem grupy jest wybranie wśród obrazków umieszczonych w kopercie, tych, które przedstawiają produkty potrzebne, aby mieć zdrowe zęby i aby zdrowo się odżywiać.9. Zabawa ruchowa10. Prawda – fałsz. • Czy wolno dzieciom iść z nieznajomym na spacer, gdy o to poprosi• Dzieci mogą bawić się nożem• Fajnie jest, gdy w przedszkolu cały czas można biegać i głośno krzyczeć• Drzewa w parkach są po to, aby ludzie mogli łamać gałęzie i wkładać je do wazonu• W łazience można bezpiecznie biegać• Podczas ciszy odpoczywamy• Wcale nie trzeba wychodzić na dwór, zdrowo jest gdy cały dzień siedzimy w domu przed komputerem• Mydło służy do strzelania• W sklepie można z radości porozrzucać produkty z półek11. Najpiękniejsza kanapka. Na talerzu znajdują się zdrowe produkty. Zadaniem grup będzie samodzielne wykonanie zdrowej kanapki, układanie ze zdrowych produktów kompozycji na kanapce z chleba.12. zakończenie zajęć, nagrodzenie dzieci.
justyna.k62