Śmieci w lesie - zajęcia otwate.doc

(41 KB) Pobierz
SCENARIUSZ ZAJĘCIA OTWARTEGO

SCENARIUSZ ZAJĘCIA OTWARTEGO

z zakresu edukacji ekologicznej

„ŚMIECI W LESIE

Temat kompleksowy : Chrońmy środowisko naturalne.

Temat zajęcia : „ Śmieci w lesie”.

Grupa : 5-6 latki

Cele: -   dziecko wskaże zmiany, jakie zaszły w przyrodzie w związku z działalnością człowieka.        

-  ułoży napisy z rozsypanki literowej, wyrazowej, przeczyta je ze zrozumieniem.

-  odzwierciedli w formie plastycznej zdobyte wiadomości i umiejętności. 

Metody: czynne - samodzielnych doświadczeń, zadań, ćwiczeń

    słowne - rozmowa, zagadki, wiersze, objaśnienia

    oglądowe - obserwacja, ilustracje

    aktywizujące - Burza mózgów, pedagogika zabawy,

Środki dydaktyczne: szarfy, choinki, śmieci: butelki, słoiki, papier, karton, opakowania plastikowe, duże pudła w czterech kolorach, napisy, wiersz pt. „Śmieciu precz” S. Karaszewskiego, woreczki, koperty z rozsypanką literową, wyrazową, brystol, mazaki, szary papier, farby plakatowe, nagranie muzyczne „ Wiosna Vivaldiego”.

Literatura: „ Ekologia w literaturze dziecięcej”.

     „Przyrodnicze zagadki Agatki”.- E.J.P. Frątczakowie

     „ Chrońmy środowisko naturalne”- loteryjka

     Ekologia w przedszkolu”- WOM Legnica

    „ Edukacja sozologiczna”. –E.J. Frątczakowie

     „ Wychowanie w przedszkolu”- 8/98 pt. „ Przygoda w zielonym

     przedszkolu – M. Więczkowska.

 Formy pracy: Kontakty nauczycielki w różnych sytuacjach z dziećmi, prace społeczno- użyteczne, rozmowy połączone z działaniem, słuchanie wiersza, ćwiczenia słuchu fonematycznego, zabawy ruchowe, rysunek tematyczny

Przebieg  zajęcia

1.   Przygotowanie sali: rozstawione sztuczne choinki, rozrzucone śmieci: butelki, słoiki, karton, opakowania plastikowe, puszki, papiery itp.

2.   Część główna:

-    Wejście dzieci na salę- zdziwienie wyrażające się w ich  wypowiedziach np. „ ojej jaki tu bałagan, ile tu śmieci, co się stało, ktoś tu był, trzeba posprzątać itp.                                          

         -    Powitanie dzieci i rodziców przez nauczycielkę:

-   Witam wszystkich, którzy zażywając świeżego powietrza przyszli do przedszkola pieszo, przyjechali samochodem, autobusem, kochają przyrodę, lubią słuchać śpiewu ptaków, chcą się z nami dzisiaj dobrze bawić.

-   W naszej sali pojawiły się iglaste drzewa – oznacza to, że znajdujemy się w ... - dz. kończy rozpoczęte zdanie.

-   Na drzewach umieszczone są kartki z napisami. Może one nam podpowiedzą, co się tutaj dzieje i co mamy z tym wszystkim zrobić? Rozejrzyjcie się, przynieście kartki z drzew, ułożymy je na dywanie. Dwie z nich są większe i dlatego przyczepimy je od razu na tablice.

-  Nauczyciel wraz z dziećmi odczytuje globalnie napisy:  „ Czysty las”, „ Brudny las” , oraz wyrazy: wesoły, smutny, ładny, ciemny, jasny, zły, kolorowy, stary, spokojny, ponury,  które dzieci muszą odpowiednio dopasować, uzasadniając swoją wypowiedź. Następnie dzieci przeliczają ilość wyrazów, określających las czysty i brudny  i stwierdzają że jest ich po  tyle samo, czyli 5.

-  Zabawa muzyczno- ruchowa „ W czystym lesie”.

-  Słuchanie wiersza pt. „ Śmieciu precz”. Dzieci uważnie słuchają wiersza, starając się zapamiętać słowa zaczynające się głoską s.

              „ Śmieciu  precz”

              Gdy rano słońce zaświeci wybiegają na dwór dzieci

              Miotły, szczotki idą w ruch , bo dokoła wielki brud.

              Śmieciu precz , brudzie precz!

              Ład, porządek dobra rzecz.

              Tu papierek od cukierka. Tam leży butelka.

              Ówdzie puszka po napoju i pudełko może twoje?

              Żyć nie można w bałaganie.

              Więc się bierzmy za sprzątanie.

              Zmykaj , śmieciu do śmietnika.

              Bałaganie , brudzie znikaj.

-  Czy pamiętacie , jakie słowa zaczynały się na głoskę s ?

-  Czy nie sądzicie , że należy wreszcie tu posprzątać? Dzieci odpowiadają twierdząco. Ale zanim to uczynimy, pokażmy, wszyscy, jak trzeba się do tego przygotować.

         -    Dzieci i rodzice naśladują czynności nauczyciela.

-   Podział dzieci na 4 grupy według kolorów szarf. Praca w zespołach.

-   Wybrane dziecko z każdej grupy losuje jedną z przygotowanych kopert. W kopertach znajdują się litery, które mają utworzyć wyraz, nazwę , tego co będziecie za chwilę zbierać w naszej sali. Litery te we właściwej kolejności przyklejcie na swoje kartony.

Dzieci wykonują polecenie. Odczytują powstałe wyrazy: papier, plastik, szkło, metal , rozpoznając znane litery, oraz dzielą je na sylaby.

-    Zaproszenie do sprzątania. Nauczycielka sprawdza, czy właściwe „ śmieci” zostały prawidłowo posegregowane.

-   Zebrane przez Was śmieci należy odwieźć do ...  – dzieci kończą rozpoczęte zdanie i odnoszą kartony w wyznaczone miejsce „ PUNKT  SKUPU”.

-   Na początku rodzice powiedzieli, że bardzo kochają przyrodę.  Czy Wy też tak myślicie? -  Dzieci odpowiadają, uzasadniając swoją wypowiedź.

-  Kto z Was wie, dlaczego należy chronić przyrodę? Co Ty możesz zrobić, aby wokół Ciebie było czysto i przyjemnie?

-  Na powyższe pytania pomogą Wam odpowiedzieć rodzice, pisząc na dużych kartkach hasła dotyczące ochrony przyrody. Hasła te mają zaczynać się zaproponowanymi wyrazami: Chcemy, Zbieraj, Dbaj, Segreguj, Zapamiętaj, Sadź, Wrzucaj, Nie baw, Nie wyrzucaj, Chroń, Pamiętaj, Nie hałasuj, Staraj, Zastanów się, Uważaj

-  Gdy rodzice wykonują zadanie, dzieci w grupach losują następną kopertę, w której znajduje się rozsypanka wyrazowa. Zdanie, które utworzycie z wyrazów podpowie Wam, co będziecie za chwilę malować .  Dzieci układają i naklejają w górnej części kartki prawidłowo ułożone zdanie, a następnie wraz z nauczycielką odczytują je.

                                „ Nad czystą rzeką”

                                „ W czystym mieście”

                                „ W czystym lesie”

                                „ Nad czystym jeziorem”

-   Dzieci w zespołach malują farbami na podany temat. Towarzyszy im muzyka „ Wiosna” Vivaldiego wprowadzając pogodny nastrój.

-   Ocena swoich prac, omówienie, sprzątanie miejsca.

      3. Zakończenie

-         Odczytanie haseł napisanych przez rodziców.

-         Zabawa integracyjna „ Płynie statek”.

-         Rodzice i dzieci udzielają odpowiedzi na pytanie

„ Jak się dziś czujesz”, kolorują odpowiednie obrazki.

3

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin