Plutarch z Cheronei - Zywoty slawnych mezów.pdf

(1973 KB) Pobierz
Plutarch z Cheronei - Zywoty slawnych mezów
PLUTARCH Z CHERONEI
śYWOTY SŁAWNYCH MĘśÓW
 
384350207.001.png
MMII ®
POSTACIE OBJĘTE TOMEM
SOLON (ok. 640 — 560) — ateński polityk i prawodawca, autor wierszy, w
duŜej mierze
publicystycznych.
KIMON (ok. 510-450) - ateński polityk i strateg.
NIKIASZ (przed 469 — 413) — ateński strateg, stronnik Peryklesa i kontynuator
jego polityki. ALKIBIADES (ok. 450 — 404) — ateński polityk i strateg, burzliwej
działalności wojennej. KATON STARSZY (Marek Porcjusz Katon, 234—149) —
rzymski konsul i cenzor, historyk,
autor dzieła o gospodarstwie rolnym.
LUKULLUS (Lucjusz Licyniusz Lukullus, 117 — 56) — przysłowiowy bogacz
rzymski, konsul i wódz wojenny. KRASSUS (Marek Licyniusz Krassus, 115 — 53)
— równieŜ bogacz rzymski, konsul r. 70,
triumwir r. 60.
POMPEJUSZ (Gneusz Pompejusz Magnus, 106 — 48) — wódz rzymski,
wielokrotny triumfator,
triumwir r. 60, rywal Cezara.
KATON MŁODSZY (Marek Porcjusz Katon Utyceński, 95-46) - republikanin,
stronnik
Pompejusza w walce z Cezarem.
ANTONIUSZ (Marek Antoniusz, 82 — 30) — triumwir r. 43, znany admirator
Kleopatry
egipskiej.
SOLON
 
1. Uczony Didymos 1 , odpowiadając na pismo Asklepiadesa 2 o
tablicach ustawodawczych Solona, przytacza wypowiedź jakiegoś
Filoklesa, gdzie ten określa Solona jako syna Euforiona, wbrew
opinii innych wspominających Solona. Wszyscy oni mówią
zgodnie, Ŝe był synem Eksekestidesa. Ten zaś naleŜał — jak podają
— do średniozamoŜnych i średnio wpływowych obywateli, ale
pochodził z pierwszorzędnego domu, wywodzącego się od
Kodrusa 3 .
Matka Solona — jak pisze historyk Heraklides z Pontu 4 — była
kuzynką matki Pizystrata 5 .
Między tymi dwoma młodzieńcami panowała z początku wielka
przyjaźń przez to pokrewieństwo, ale — jak twierdzą niektórzy —
Solon kochał się w Pizystracie takŜe dla jego zdolności i piękności.
Dlatego później, jak się okazało, kiedy między nimi zaszły róŜnice
poglądów w polityce, przeciwieństwo to nie spowodowało Ŝadnego
między nimi uczucia surowości czy zawziętości, ale przetrwała w
ich sercach tamta prawość, zachowując „dymiący, ale Ŝywy jeszcze
płomień 6 boskiego ognia", pamięć i wdzięczność miłości.
A Ŝe Solon wobec pięknych chłopców nie był wstrzemięźliwy
ani dość silny, by się oprzeć miłości „jak ten bokser w walce na
pięści" 7 , to moŜna wnioskować z jego poematów. I z tego, Ŝe w
prawach zakazywał niewolnikom namaszczania się oliwą i miłości z
chłopcami, zaliczając to do praw ludzi szlachetnych i dostojnych
obyczajów: w ten sposób jakoś uwaŜał ich za godnych tego, od
czego odpędzał niegodnych.
A mówią, Ŝe i Pizystrat kochał się w Charmosie i poświęcił
posąg Erosa w Akademii, gdzie zapalają świętą pochodnię przy
biegach kultowych 8 .
2. Ojciec Solona uszczuplił swe mienie — tak pisze Hermippos 9
— przez działalność dobroczynną i filantropijną i on sam 10 , jeszcze
jako młody, zajął się kupiectwem, nie tyle z braku dostatku na
własne potrzeby, ile wstydząc się przyjmować coś od innych, jako
pochodzący z domu przywykłego do wspomagania innych. Ale
niektórzy twierdzą, Ŝe wędrował po świecie raczej dla
wielostronnego doświadczenia i poznania niŜ dla korzyści
materialnych.
1 Didymos — z przydomkiem Chalkenteros, grecki filolog z I wieku p.n.e.
2 Asklepiades — trudny do zidentyfikowania wśród innych tego imienia postaci.
 
3 Kodrus — ostatni król ateński, zresztą legendarny.
4 Heraklides z Pontu — z IV wieku p.n.e., uczeń Platona, autor wielu pism,
pisanych przewaŜnie w formie dialogów.
5 Pizystrat — znany władca ateński z VI wieku p.n.e.
6 „dymiący ... plomień" — por. Eurypidesa Bakchantki, w. 8.
7 „bokser w walce" — por. Sofoklesa Trachinki 441 i n.
8 przy biegach kultowych — ku czci bóstw ognia, tak by w biegu Ŝagiew nie
zgasła.
9 Hermippos — grecki filolog i biograf z III wieku p.n.e.
10 on sam — Solon.
Wszyscy bowiem są zgodni co do tego, Ŝe był Ŝądny wiedzy — jak
to jako starszy sam mówił, Ŝe „starzeje się ucząc się duŜo rzeczy". A
bogactwa nie podziwiał. Pisał, Ŝe jak bogaty ten, który
duŜo ma srebra 11 ,
DuŜo złota i ziemi pszenicę rodzący mu
łan, Konie i muły, tak i ten, który tylko
posiada
Zdrowy Ŝołądek i nogi, i piersi swej stan,
Ciesząc się dzieckiem i Ŝoną, jeśli i to mu
przypada,
Młodość i zgodny z młodością sił kwiat.
Ale gdzie indziej mówi:
Bogactwo pragnę ja mieć, lecz
niesprawiedliwie Nie chcę ja tyć; bo za
tym idzie kara wŜdy.
Nic przecieŜ nie stoi na przeszkodzie, by człowiek uczciwy i
obywatel ani nie dokładał starania o zdobycie nadmiernych bogactw,
ani teŜ nie wyrzekał się korzystania z dostatecznych dóbr
koniecznych. W tamtych czasach — jak mówi Hezjod 12 — „Ŝadna
nie hańbiła praca". Rzemiosło nie przynosiło wstydu, kupiectwo
było nawet zaszczytne, jako pozyskujące obce kraje i przymierza
królów, przynoszące znajomość wielu rzeczy. Niektórzy nawet
zakładali wielkie miasta, jak Protis 13 , załoŜyciel Massylii 14 , czczony
przez Keltów nad Rodanem. Podobnie Tales 15 miał się trudnić
handlem, i Hipo-krates 16 , ten matematyk; i Platonowi z podróŜy do
Egiptu miała przynieść zysk sprzedaŜ jakiejś ilości oliwy.
3. Występującą u Solona wystawność i skłonność do
przyjemności Ŝyciowych, jak równieŜ jego myśli w poematach na
temat tych przyjemności, wyraŜane w stylu raczej pospolitego niŜ
wykształconego człowieka, uwaŜa się za skutek jego kupieckiego
Ŝycia: po wielu i wielkich niebezpieczeństwach pragnął na odmianę
miłych doznań i uŜycia. Ale sam uwaŜał siebie za przynaleŜnego do
ubogiej warstwy ludności, nie bogatej. Widać to z tych jego słów:
Wielu bogaczy jest złych, a dobrzy biedują:
 
Lecz kto z nas tamtym w
zamian da Cnotę za pieniądz? Bo
cnota jest trwała,
A pieniądz to ten posiada, to inny go ma.
Poezję uprawiał z początku, jak się zdaje, nie dla powaŜnych
celów, lecz dla Ŝartu i zabawy, w chwilach wolnych od zajęć. Potem
jednak zamieszczał w niej takŜe myśli filozoficzne; podobnie wiele
treści politycznych wplatał w wiersze, nie dla historii i pamięci, ale
dla uzasadnienia swoich poczynań, jako zachęty,
11 duŜo ma srebra... — cytaty z elegii Solona.
12 Hezjod — Prace i dnie, w. 311.
13 Protis — „pierwszy", tj. załoŜyciel.
14 Massylia — dziś. Marsylia w Prowansji.
15 Tales — wczesny filozof grecki.
16 Hipokrates — astronom i matematyk z V wieku p.n.e.
przestrogi czy nagany Ateńczyków. A niektórzy twierdzą, Ŝe i prawa
zamierzał opublikować w formie wierszy i przytaczają tu taki ich
początek:
Wpierw króla Zeusa Kronidę wypada mi
prosić, Aby tym prawom szczęścia
uŜyczył w rozgłosie.
Z filozofii etyki najwięcej uprawiał — jak większość ówczesnych
mędrców — myśl polityczną. Natomiast w filozofii przyrody był zbyt
prosty i zapóź-niony. Widać to z tych słów jego:
Z chmury powstaje moc śniegu i gradu,
Z błyskawicy ognistej dobywa się
grzmot, Morze od wiatru się burzy; lecz
jeśli go Ŝadna Siła nie rusza, to ono
najrówniejsze z wód.
I w ogóle zdaje się, Ŝe wtedy tylko mądrość Talesa badawczo
posunęła się dalej poza praktyczną wiedzę. Innym 17 przypadł tytuł
filozofów z biegłości w sprawach polityki.
4. Zeszli się oni 18 razem podobno w Delfach, a powtórnie w
Koryncie, gdzie Periander 19 urządził ich spotkanie i zaszczycił ucztą.
Ale jeszcze większe powaŜanie i rozgłos zyskało im zbiorowe
obchodzenie wokoło trójnogu i wzajemne ich przy tym ustępowanie
sobie pierwszeństwa z przyjazną uprzejmością.
Opowiadają, Ŝe gdy Kojczycy 20 zarzucili w morze sieci, przybysze
z Mile-tu 21 zakupili u nich cały ich ułów, zanim był znany. I okazało
się, Ŝe wydobyto złoty trójnóg; rzuciła go tam w morze, jak mówią,
Helena 22 płynąca do Troi, przypomniawszy sobie pewną dawną
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin