Konwicki - Sennik wspolczesny.doc

(62 KB) Pobierz
Konwicki - Sennik wsp

TADEUSZ  KONWICKI

 

SENNIK  WSPÓŁCZESNY

 

 

 

 

              Janusz Pawłowski w ,,Tygodniku Kulturalnym” (nr 47 z 1972 r.) tak pisze o twórczości Konwickiego: ,,Przeszłość okupacyjna jawi się w powieściach jako rzeczywistość rozpoznana, bliska, modelowa, w ramach której wartości układając się w naturalne hierarchie i systemy osiągają swój kształt najwyrazistszy, a ludzkie wybory i przeżycia otrzymują zawsze pełnię historycznego i etycznego sensu. Teraźniejszość z kolei stanowi jak gdyby negatyw tamtego krystalicznie komponowanego świata”

 

I rzeczywiście. W omawianej powieści ważniejsza jest przeszłość bohatera – epizod z pobytu Pawła w partyzantce: wykonanie wyroku na zdrajcy, usunięcie z oddziału za brak posłuszeństwa wobec decyzji dowództwa, czy nurtujące jego sumienie wstąpienie do partii. To co dzieje się z Pawłem tu i teraz, jest niewyraźne i umowne.

 

Czas akcji ulega przemieszczeniom, przenosi się w różne etapy życia narratora, miejsce akcji, choć pozornie określone, wcale nie jest jednoznaczne. Miasteczko nad Sołą nie da się naprawdę zlokalizować, dwa wymienione miasta: Podjelniaki i Zajelniaki nie istnieją w tamtych rejonach, a sama Soła nie wygląda tak, jak w rzeczywistości. Przedstawiony w powieści pejzaż przypomina rejony Wileńszczyzny, gdzie Paweł walczył w czasach okupacji i gdzie ukrywał się po wojnie. Podobieństwo krajobrazów powoduje ciągłe nawroty do przeszłości, a ludzie z miasteczka, gromada życiowych rozbitków, uświadamiają mu, jak bardzo mierna jest rzeczywistość w porównaniu z heroizmem wcześniej przeżytych lat. Przykładem ofiary czasu i układów może być Józef Car, kiedyś nauczyciel i komunista, obecnie przywódca sekty religijnej, Torowy Dębicki, były funkcjonariusz Urzędu Bezpieczeństwa, po wyzwoleniu ważna figura w miasteczku, a teraz robotnik kolejowy, Szafir, aktywny działacz partyjny, umierający na gruźlicę, czy hrabia Pac, który boi się przyznać do swych arystokratycznych koneksji.

 

Każdy motyw świata powieściowego zawiera w sobie podwójną rzeczywistość – jedna to ta, która realnie otacza bohatera, druga zaś jest wytworem wspomnień, snów, widziadeł i lęków. Paweł tkwi w latach wojny, pamięta wydarzenia, w których brał udział wbrew swemu sumieniu, męczy go poczucie winy i świadomość roli kata, do której zmusiły go warunki. Dzieje się z nim to, o czym mówi Józef Car: ,,W każdym człowieku będziesz widział tych, których skrzywdziłeś. Każda twarz wyda się ci znajoma, w każdej odnajdziesz rysy zgryzoty, której ty przysporzyłeś”. Paweł chce pozbyć się balastu pamięci, gdyż to ona nie pozwala mu zrozumieć siebie, nie pozwala normalnie żyć. Utwór rozpoczyna i zamyka podobna scena przebudzenia bohatera.

Przebudzenie pierwsze ma miejsce po nieudanym samobójstwie i dostarcza Pawłowi następującego wrażenia: ,,(...) nie widziałem, jak rozbudzony z przedwieczornego snu, gdzie jestem i kim jestem”. Zanim powieść skończy się, bohater jeszcze raz przeżyje wszystko, jaszcze raz wszystko przecierpi, wyrzucając z siebie jak na swoistej spowiedzi popełnione przez siebie grzechy. Wtedy otrzyma rozgrzeszenie, uwolni się od dręczących do koszmarów.

Dlatego drugie przebudzenie Pawła przynosi inne doznania: ,,(...) oto za chwilę obudzę się, wydźwignę z dusznego snu, co na każdego przychodzi którejś nocy, snu pełnego majaków i widziadeł, ułomków zdarzeń przeżytych i zmarnowanych, wyobrażonych i nie spełnionych, snu skrwawionego pamięcią, rozpalonego gorączką przeczucia, że z tej wrzącej toni nocy wypełznę resztką sił na brzeg  jawy i i wstanę do zwyczajnego, powszedniego dnia z jego zwykłymi troskami z jego potocznym trudem, z jego tak dobrze znaną, bliską znajomością”.

 

 

 

Autor książki chce prawdopodobnie przekazać myśl, że każdy człowiek jest odpowiedzialny za swoje życie, za to, co w nim zrobił z własnego wyboru czy pod przymusem i że musi dokonywać oceny siebie i swoich działań, jeśli chce odkryć sens swego istnienia. A sens ludzkiego bytu to także przyjmowanie cierpienia, które jest karą za cierpienie sprawiane innym i które przynosi oczyszczenie, wewnętrzny spokój i zgodę na życie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CO TO JEST „SENNIK”?

Omówienie symboliki snów

 

 

CZAS I MIEJSCE AKCJI POWIEŚCI

17 lat

 

Poplątanie miejsca i czasy to METAFORA powojennej Polski.

W zasadzie to nie ma znaczenia, gdzie się rozgrywa akcja.

 

 

BOHATEROWIE

Są to różni ludzie, zawodowo i intelektualnie, ale brakuje LUDZI MŁODYCH.

 

Pojawia się w pewnym momencie powieści dziecko jest ono symbolem nadziei, lepszej przyszłości.

 

Ludzi łączy ze sobą świadomość pokoleniowa (dziecko nie zna realiów wojny).

 

Wszyscy bohaterowie są okaleczeni: fizycznie, psychocznie.

 

Wszyscy bohaterowie są ukazani jednostronnie i wiemy o nich tyle, ile wie o nich główny bohater; tylko tylke ile nam o nich opowiada. Postaci sa zredukowane do jego wiedzy o nich, do jego wyłącznej obserwacji ich.

 

Piotr tak długo o nich myśli, jak długo ma ich w zasięgu wzroku, gdy o nich nie myśli to oni znikają.

 

 

REALNA WARSTWA TEKSTU

·         Budowa bocznicy kolejowej

·         Wyprawy do lasu,            

·         Przyjazd robotników

Wszystkie zdarzenia dzieją się tu i teraz.

 

 

BUDOWA POWIEŚCI





1.                                                                                                  2.

 

W KOLE każdy punkt jest równy.                                          SPIRALA CZASU:

Początek i koniec w tym samym miejscu.                            - powstanie 1863 r.

Alfa i omega.                                                                                    - II wojna światowa

- teraźniejszość zalanie miasta

NARRACJA

·         pierwszoosobowa (ja, Piotr) to co przezywa w czasie teraźniejszym,

·         drugoosobowa (Piotr) to co przeżywa w czasie teraźniejszym,

·         trzeciosoobowa a to co teraźniejsze, w czasie przeszłym

 

Głównemu bohaterowi za bardzo zależy na powrocie do przeszłości (robi to na siłę).

 

 

ROLA SEKTY

Sekta religijna Józefa Cara.

Sekty są modne.

Sekta ma budowę zamkniętą jest zniewoleniem.

Sekta wpuszcza, ale już nie wypuszcza.

 

 

SPIRALA CZASU

Rzeczywistość teraźniejsza jest nieistotna.

Istotna jest przeszłość i ta jest ukazana w czasie teraźniejszym.

 

 

WAŻNE WYDARZENIA

1.      Ludzie budują bocznicę.

2.      Zalanie mista nowe życie, oczyszczenie się przez wodę.

 

 

JĘZYK

Język kontrastów:

·         Pani Malwina język kresowy,

·         Torowy żargon polityczny

·         itd.

 

 

GARSTKA KAMIENI WYDOBYTA Z DNA RZEKI

·         dno rzeki ciemne dno

·         kamień ciężki

 

dno rzeki + kamień + wspomnienia = wydobycie na wierzch, na światło dzienne

 

Kamień, który ciąży na sumieniu.

 

 

ROLA JUSTYNY

·         pojawia się w powieści, ponieważ na pomóc Piotrowi w oczyszczeniu,

·         Piotr ma nadzieję, że ona pomoże mu się oczyścić.

 

 

GŁÓWNY BOHATER UTWORU

·         zagubiony,

·         samotny,

·         bohater romantyczny,

·         tajemniczy.

 

 

RELACJA: PIOTR A MIESZKAŃCY MIASTECZKA

Traktowany jest jako intruz, jako obcy w miasteczku.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CIEKAWA LITERATURA:

Andrzej Fabiański, Konwicki, Odojewski i romantycy

(próba intertekstualna)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin