sprawozd_real23paz2006.doc

(322 KB) Pobierz
SPRAWOZDANIE

40

 

 

 

SPRAWOZDANIE

Z REALIZACJI PLANU  ROZWOJU  ZAWODOWEGO

 

 

 

 

 

AGNIESZKI SOLSKIEJ

nauczyciela mianowanego

zatrudnionego w

 

 

 

 

I Nauczycielskim Kolegium Języków Obcych

wchodzącym w skład
Zespołu Nauczycielskich Kolegiów Języków Obcych w Sosnowcu

 

 

 

 

UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ ZAWODOWY

NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sosnowiec, 17.07.2006


SPRAWOZDANIE
Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO

za okres od 01.10.2004 do 30.06.2006

 

 

Imię i nazwisko nauczyciela odbywającego staż:

Agnieszka Solska

Stopień naukowy nauczyciela odbywającego staż:

doktor nauk humanistycznych

Data rozpoczęcia stażu:

1.10.2004 r.

Nazwa placówki, w której odbywa się staż:

I Nauczycielskie Kolegium Języków Obcych wchodzące w skład
    Zespołu Nauczycielskich Kolegiów Języków Obcych w Sosnowcu

Zajmowane stanowisko:

nauczyciel
kierownik specjalności I NKJO

Posiadany stopień awansu zawodowego:

nauczyciel mianowany

Nauczane przedmioty:

wstęp do językoznawstwa

fonetyka praktyczna

Pełnione funkcje:

członek Rady Programowej I NKJO

koordynator zajęć z fonetyki praktycznej

koordynator egzaminów z praktycznej znajomości języka angielskiego

 

 

TERMINARZ

 

Data rozpoczęcia stażu:

01.10.2004 r.

Termin zatwierdzenia Planu Rozwoju Zawodowego:

31.10.2004 r.

Długość stażu:

1 rok 9 miesięcy

Termin zakończenia stażu:

30.06.2006 r.

Termin złożenia sprawozdania z realizacji Planu Rozwoju Zawodowego:

31.07.2006 r.

Termin dokonania oceny dorobku zawodowego w okresie stażu:

21 dni od przedstawienia sprawozdania z realizacji Planu Rozwoju Zawodowego

Termin złożenia wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego:

3 lata od dnia otrzymania pozytywnej oceny dorobku zawodowego za okres stażu

 


OGÓLNA INFORMACJA NA TEMAT PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO, PRZEBIEGU JEGO REALIZACJI
ORAZ NINIEJSZEGO SPRAWOZDANIA

 

 

Plan rozwoju zawodowego

 

Podstawę mojej koncepcji planu rozwoju zawodowego stanowiło Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2000 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, którym określone są powinności nauczyciela na okres stażu oraz wymagania kwalifikacyjne, jakie powinien spełnić nauczyciel ubiegając się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego.

Tworząc swój plan rozwoju postanowiłam przede wszystkim określić cele kierunkowe stażu wyprowadzając je z wymienionych w §5 ust. 1 rozporządzenia powinności nauczyciela podczas odbywania stażu oraz ustalić listę zadań, które podejmę dla realizacji założonych celów. Następnie, mając na uwadze to, że zgodnie z procedurą kwalifikacyjną zobowiązana będę wykazać, że spełniłam określone w §5 ust. 2 rozporządzenia wymagania kwalifikacyjne, postanowiłam skonstruować zasadniczą część planu według tych właśnie wymagań.

Opracowując plan rozwoju korzystałam z własnych doświadczeń zdobytych podczas odbywania stażu na stopień nauczyciela mianowanego, informacji uzyskanych na szkoleniach dotyczących awansu zawodowego nauczycieli oraz z sugestii zawartych w dostępnej literaturze na ten temat. Starałam się, aby mój plan uwzględniał specyfikę placówki, w której pracuję oraz stanowił naturalną kontynuację, poszerzenie i udoskonalenie podejmowanych przeze mnie do tej pory działań. Ponadto, ponieważ moment rozpoczęcia stażu, tj. 1.10.2004, zbiegł się z objęciem przeze mnie stanowiska wicedyrektora I Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych w Sosnowcu, przy opracowywaniu planu kierowałam się zasadą, że planowane przeze mnie zadania powinny uwzględniać potrzeby kolegium oraz założone kierunki jego rozwoju, podnosić prestiż placówki w środowisku i służyć przede wszystkim najważniejszemu podmiotowi, jakim są słuchacze kolegium. Dlatego też głównym założeniem planu było, aby efekty moich działań, także tych związanych z doskonaleniem mojego warsztatu pracy, poszerzaniem wiedzy, doskonaleniem posiadanych i zdobywaniem nowych umiejętności, przyczyniały się do rozwoju jakości pracy I NKJO. Założenie to starałam się także realizować, gdy rok później zrezygnowałam z pełnienia funkcji wicedyrektora i objęłam funkcję kierownika specjalności w I NKJO.

s

 

Przebieg realizacji planu rozwoju

 

Rozpoczęty przeze mnie 1.10.2004 roku staż przebiegał nieprzerwanie oraz zgodnie z zatwierdzonym planem rozwoju zawodowego. W trakcie jego realizacji mogłam liczyć na wsparcie ze strony dyrektora Zespołu Nauczycielskich Kolegiów Języków Obcych w Sosnowcu, nauczycieli pełniących inne funkcje kierownicze w kolegium, a więc kierownika praktyk oraz kierownika specjalności (potem wicedyrektora) oraz koleżanek, które już otrzymały stopień awansu nauczyciela dyplomowanego.

 

Niniejsze sprawozdanie

 

Ponieważ 1 grudnia 2004 r., a więc w trakcie odbywania przeze mnie stażu, weszło w życie nowe Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, rozważałam zasadność złożenia aneksu do swojego planu rozwoju zawodowego. Uznałam jednak, że nie ma takiej potrzeby, gdyż zaplanowane przeze mnie zadania obejmują realizację przewidzianych w nowym rozporządzeniu takich celów jak

-          doskonalenie umiejętności stosowania technologii informacyjnej i komunikacyjnej (o czym mówi §8 ust. 1 pkt 1 nowego rozporządzenia)

-          realizowanie zadań służących podniesieniu jakości pracy szkoły (o czym mówi §8 ust. 1 pkt 2 nowego rozporządzenia) oraz

-          udział w różnych formach kształcenia ustawicznego (o czym mówi §8 ust. 1 pkt 3 nowego rozporządzenia)

Przedstawiając w niniejszym sprawozdaniu realizację zadań odpowiadających założonym celom kierunkowym stażu uwzględniłam zarówno powinności wymienione w §5 ust. 1 poprzedniego rozporządzenia, jak i powinności określone w §8 ust. 1 nowego rozporządzenia. Dla przejrzystości tłustym drukiem zaznaczyłam elementy, które w nowym rozporządzeniu zostały wprowadzone do treści powinności nauczyciela w okresie odbywania stażu.

 

 


 

REALIZACJA ZAPLANOWANYCH ZADAŃ

w obrębie powinności określonych

w Rozporządzeniu z dnia 3 sierpnia 2000 roku

oraz w Rozporządzeniu z dnia 1 grudnia 2004 roku

 

 

 

A

 

Podejmowanie działań mających na celu
doskonalenie warsztatu i metod pracy

 

(§5 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2000r.)

 

Podejmowanie działań mających na celu
doskonalenie warsztatu i metod pracy,
w tym doskonalenie umiejętności stosowania
technologii informacyjnej i komunikacyjnej

 

(§8 ust. 1 pkt 1Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004r.)

 

 

 

 

 

1.            Tworzenie własnego warsztatu pracy i dokumentowanie działań, dobieranie podręczników i innych materiałów.

 

 

Ø      Tworzenie własnego warsztatu pracy jest dla mnie działaniem stanowiącym podstawę mojej pracy nauczycielskiej. Przez cały okres nie tylko stażu, ale w ogóle mojej pracy nauczycielskiej stale przygotowywałam i przygotowuję nowe materiały oraz zmieniam i uaktualniam te, z których korzystam od pewnego czasu.

Najczęściej przygotowywane przeze mnie materiały to: testy, zadania egzaminacyjne, foliogramy, zestawy ćwiczeń, powielone z zachowaniem praw autorskich kserokopie fragmentów książek oraz artykułów, tzw. „hand-outy” zawierające główne zagadnienia omawiane na zajęciach, ponadto kasety audio oraz płyty CD zawierające przygotowane przeze mnie ćwiczenia wymowy oraz nagrania różnych dialektów języka angielskiego.

Z wyjątkiem kaset i płyt CD przygotowane przeze mnie materiały przechowuję w segregatorach, osobnych dla każdego nauczanego przedmiotu. Materiały te poukładane są według kolejności haseł programowych programu nauczania.

Ø      Oprócz własnych materiałów korzystam też z tych, w które wyposażone jest kolegium, takie jak: tablice fonetyczne oraz mapy Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych, a także książki, kasety i CD-romy znajdujące się w bibliotece kolegium.

Ø      Z banku materiałów korzystam na zajęciach, ponadto niektóre materiały udostępniam innym nauczycielom, a także słuchaczom poprzez złożenie ich w czytelni kolegium.

Ø      W swojej pracy staram się korzystać z aktualnych źródeł, dlatego na bieżąco śledzę nowości wydawnicze, z których wybieram pozycje moim zdaniem najciekawsze, najwartościowsze pod względem merytorycznym, a jednocześnie najbardziej odpowiadające potrzebom moich słuchaczy.

Ø      Oprócz własnych materiałów korzystam też z tych, w które wyposażone jest kolegium, takie jak: tablice fonetyczne oraz mapy Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych, a także książki, kasety i CD-romy znajdujące się w bibliotece kolegium.

Ø      W miarę posiadanych środków finansowych tworzę i uaktualniałam własną biblioteczkę.

 

 

Dowody realizacji działania – sekcja A1 w portfolio:

 

Załącznik nr 1         wybrane materiały dydaktyczne wykorzystywane na zajęciach

Załącznik nr 2         kserokopie obwolut nagranych przeze mnie płyt CD z ćwiczeniami fonetycznymi oraz nagraniami różnych dialektów języka angielskiego

 

 

2.            Doskonalenie własnego warsztatu pracy poprzez wymianę doświadczeń
z innymi nauczycielami i poszukiwanie rozwiązań edukacyjnych
w wybranych obszarach działalności oraz stosowanie ich do potrzeb szkoły.

 

 

Ø      Bardzo cenną okazją służącą doskonaleniu mojego warsztatu pracy są dla mnie spotkania zespołów przedmiotowych z fonetyki i językoznawstwa, podczas których mogę wymienić doświadczenia z innymi nauczycielami. W czasie stażu uczestniczyłam w 13 zebraniach zespołu przedmiotowego z fonetyki:

-     04.10.04 – zebranie poświęcone było prezentacji programów nauczania przez nauczycieli prowadzących zajęcia z fonetyki praktycznej,

-     09.11.04 – zebranie poświęcone było omówieniu przeprowadzonych przeze mnie zajęć otwartych z fonetyki nt. „Practicing sounds of English without making a sound”,

-     08.03.05 – zebranie poświęcone było omówieniu stosowanych przez nauczycieli prowadzących zajęcia z fonetyki praktycznej materiałów dydaktycznych oraz wymianie poglądów nt. sposobów oceniania słuchaczy na zajęciach z fonetyki praktycznej,

-     22.06.05 – podczas zebrania miała miejsce dyskusja na temat sposobów oceniania słuchaczy I NKJO na zajęciach z fonetyki praktycznej,

-     12.10.05 – zebranie poświęcone było porównaniu stosowanych przez poszczególnych nauczycieli metod i technik pracy oraz koordynacji programów nauczania fonetyki praktycznej,

-     17.10.05 – zebranie poświęcone było omówieniu programów nauczania fonetyki praktycznej opracowanych przez poszczególnych nauczycieli uczących tego przedmiotu,

-     14.11.05 – zebranie poświęcone było omówieniu materiałów przygotowanych na egzamin praktycznej znajomości języka angielskiego SCREB przez uczących fonetykę praktyczną nauczycieli,

-     19.12.05 – zebranie poświęcone było omówieniu przeprowadzonych przeze mnie
dnia 18.12.05 zajęć otwartych nt. „Speech and Writing: a Linguistic Approach”,

-     20.02.06 – podczas zebrania miała miejsce dyskusja na temat przeprowadzonych w ZNKJO dnia 17.02.06 warsztatów z zakresu emisji głosu,

-     16.03.06 – zebranie poświęcone było przedyskutowaniu problemów dydaktycznych na I roku,

-     28.04.06 – podczas zebrania miała miejsce dyskusja na temat sposobów wykorzystania zasobów Internetu w nauczaniu fonetyki praktycznej,

-     17.05.06 – zebranie poświęcone było omówieniu przeprowadzonych przeze mnie zajęć otwartych nt. „Teaching English Pronunciation: The Noisy Way, The Silent Way”,

-     23.06.06 – zebranie poświęcone było podsumowaniu roku szkolnego oraz omówieniu programów i materiałów do ewentualnego wykorzystania w przyszłości.

Ø      Ponadto uczestniczyłam w 13 zebraniach zespołu przedmiotowego z językoznawstwa.

-     04.10.04 – zebranie poświęcone było omówieniu programów nauczania z językoznawstwa i gramatyki opisowej,

-     13.01.05 – zebranie poświęcone było omówieniu przeprowadzonych przeze mnie zajęć otwartych z językoznawstwa nt. „Classroom Interactions in the Light of Jacobson’s Model of the Act of Communication”,

-     23.03.05 – zebranie poświęcone było podsumowaniu pierwszego semestru,

-     28.09.05 – zebranie poświęcone było omówieniu planów rozszerzenia bloku językoznawczego w I NKJO o kurs gramatyki opisowej na II roku i o kurs gramatyki kontrastywnej,

-     05.10.05 – zebranie poświęcone było ustaleniu i uściśleniu treści programowych poszczególnych przedmiotów,

-     19.10.05 – zebranie poświęcone było omówieniu zasad konstruowania programów nauczania,

-     21.12.05 – zebranie poświęcone było omówieniu programów nauczania przygotowywanych przez I NKJO dla II NKJO w związku z planami utworzenia kierunku dwusekcyjnego,

-     18.01.06 – zebranie poświęcone było podsumowaniu 1 semestru oraz omówieniu propozycji ewentualnych zmian w zakresie treści programowych poszczególnych przedmiotów językoznawczych,

-     24.03.06 – zebranie poświęcone było dyskusji nad sposobami zachęcania słuchaczy do wybierania językoznawstwa na egzaminie licencjackim,

-     12.04.06 – zebranie poświęcone było omówieniu planów wprowadzenia seminarium dyplomowego z językoznawstwa,

-     28.04.06 – zebranie poświęcone było omówieniu z dr Elżbietą Krawczyk-Neifar przeprowadzonych przez nią zajęć z gramatyki opisowej, które hospitowałam jako kierownik specjalności,

-     12.05.06 – zebranie poświęcone było omówieniu z mgr Jerzym Nyklem przeprowadzonych przez niego zajęć z gramatyki kontrastywnej, które hospitowałam jako kierownik specjalności,

-     23.06.06 – zebranie poświęcone było podsumowaniu roku szkolnego i omówieniu propozycji nauczycieli odnośnie materiałów do wykorzystania w przyszłości.

Ø      W czasie stażu korzystam też z banku materiałów opracowanych przez innych nauczycieli kolegium i udostępnionych do korzystania w czytelni.

Ø      Nieocenionym źródłem ciekawych rozwiązań edukacyjnych jest Internet, z którego często korzystam, odwiedzając między innymi portale poświęcone przedmiotom, z których prowadzę zajęcia.

Ø      Inne ważne źródło inspiracji, które pozwala mi modyfikować i doskonalić mój warsztat pracy stanowią wykłady, warsztaty szkoleniowe i konferencje dla nauczycieli. Ponieważ udział w tego rodzaju formach doskonalenia zawodowego stanowił realizację innego zadania szczegółowo, omawiam go w punkcie 3 sekcji C niniejszego sprawozdania.

 

Dowody realizacji działania – sekcja A2 w portfolio:

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin