Kolokwuim1.doc

(42 KB) Pobierz
1

1. Jaka instrukcja techniczna podaje wytyczne z zakresu lotów fotogrametrycznych?
odp.: Wytyczne Techniczne K-2.7: „Zasady wykonywania prac fotolotniczych”

2. Jakie znasz rodzaje materiałów fotograficznych stosowanych w fotogrametrii?
są dwie wersje odpowiedzi na to pytanie:
I. Materiały fotograficzne stosowane w fotogrametrii:
- niedeformujące się błony fotograficzne (folia)
- płyty szklane (szkło)
podstawowe formaty:
23x23 cm
18x18 cm
15x15 cm
13x18 cm
formaty wielkoformatowe: 30x30 cm
- matryca CCD w aparatach cyfrowych
- papiery fotograficzne (papier)
tutaj możecie poczytać więcej o materiałach fotograficznych.
II. a) czarno białe;
-nieuczulone;
-ortochromatyczne;
-orto i superpanchromatyczne;
b) podczerwone;
-niebarwnoczułe;
-radiograficzne;
c) filmy spektosferowe;
d) filmy wielospektrowe;
3. Wymień różnice między niemetryczną i metryczną kamerą fotograficzną?
odp.: Kamera niemetryczna jest to kamera, której elementy orientacji wewnętrznej (wspoł. puntktu głównego w układzie znaczków tłowych i stała kamery Ck) są częściowo lub całkowicie nieznane i często niestabiilne. Inaczej mówiąc są to wszystkie kamery amatorskie i inne kamery fotograficzne. Definicja kamery metrycznej nasuwa się sama. (Sitek s.608)
4. Dlaczego środek zdjęcia nie jest początkiem układu współrzędnych tłowych?
odp.: Ponieważ początkiem układu wsp. tłowych jest punkt główny zdjęcia (rzut ortogonalny środka rzutów na płaszczyznę zdjęcia), który nie pokrywa się najczęściej ze środkiem zdjęcia (punktem przecięcia się łącznic)
5. Jak nazywa się w fotogrametrii odległość między środkiem rzutów a punktem głównym?
odp.: Jest to stała kamery Ck, która jest nieco inna niż oginskowa kamery f. (Świątkiewicz s.31)
6. Co to jest poprawka do stałej kamery?
odp.: Jest to różnica między ogniskową kamery f a stałą kamery Ck.
7. Wymień informacje pozaramkowe notowane na zdjęciu lotniczym
odp.:
- stan libelli pudełkowej
- zegar
- wysokościomierz
- nr zdjęcia
- nr kamery
- stała kamery
- znaczki tłowe (ale czy to jest informacja POZAramkowa ?)
8. Wpływ wysokości punktów terenowych na przesunięcie radialne.
odp.: Jesli punkt lezy ponizej plaszyzny odniesienia to przesuniecie radialne jest skierowane w kierunku do punktu glownego i odwrotnie jesli jest powyzej plaszcyzny odniesienia
9. Co zawiera metryka kamery?
odp.:
- podstawowe definicje
- szkic rozmieszczenia i numeracji znaczków tłowych
- parametry emulsji fotograficznej
- stała kamery
- punkt przecięcia łącznic diagonalnych
- punkt przecięcia łącznic pionowej i poziomej
- współrzedne punktu głównego (chyba autokolimacji - PPA)
- współrzędne punktu głównego symetrii zdjęcia (PPS)
(dodatkowo z wykładu:)
- dokładności wyznaczenia powyższych elementów
- def. dystorsji radialnej w postaci tabeli i wykresu
- zestawienie numeracji znaczków tłowych, ich współrzędne i dokładności
- odległości między znaczkami
- parametry obróbki fotochemicznej
- zdolność rozdzielcza (możliwość rozróżniania szczegółow sytuacyjnych)
- odchyłka płyty dociskowej od idealnej płaszczyzny
10. Zilustruj graficznie paralaksę podłużną.

11. Oblicz długość bazy fotografowania w mierze terenowej, jeżeli format zdjęcia wynosi 18x18 cm, skala zdjęcia Mz = 10000 i pokrycie podłużne P = 70%.
odp.:

Odległość pomiędzy środkami zdjęć, przy pokryciu podłużnym 70%:

      Ix (100 – Px)%      0.18 * (100 – 70)%

b = ------------------ = ------------------- = 0.054

          100%                    100%

gdzie:

Ix = bok zdjęcia lotniczego = 18cm

Px = Pokrycie podłużne = 70%

 

Terenowa odległość pomiędzy stanowiskami ekspozycji zdjęć

B = b * mz = 0.054m * 10000 = 540m

gdzie:

Mz = 10000 (skala zdjęcia)


12. Zilustruj i zdefiniuj elementy orientacji wewnętrznej zdjęcia fotogrametrycznego.odp.:
a) odległosć środka rzutów od płaszczyzny tłowej, zwana odległością obrazu, (czyli chyba stała kamery Ck)
b) punkt głowny, czyli punkt przebicia płaszczyzny tłowej prostą przechodzącą przez środek rzutów S i prostą prostopadłą do płaszczyzny tłowej

Jak ktoś jest chętny to niech opracuje odpowiedzi i podeśle do nas. Natychmiast opublikujemy.

Dodatkowe zagadnienia:
1. Co to jest fotoszkic i fotoszkic ulepszony?
a) Fotoszkic. Materiał ten powstaje przez naklejenie poszczególnych odbitek stykowych całego zespołu zdjęć z danego obszaru na sztywny karton tak, aby tworzyły one jednolity obraz fotograficzny terenu. Przy sporządzaniu fotoszkicu kierujemy się tylko sytuacją na brzegach poszczególnych odbitek. Zbędne części odbitek odcinamy wzdłuż dowolnych linii (należy unikać cięcia w wzdłuż liniowych szczegółów terenowych). Jeżeli opracowywany teren był poziomy i zdjęcia zostały wykonane starannie (przy pionowym położeniu osi optycznej kamery i z tej samej wysokości), to fotoszkice takie mogą być dość dokładne. Dokładność ta będzie jednak rzeczą przypadku i przy korzystaniu z fotoszkiców należy zdawać sobie z tego sprawę.
b) Fotoszkic ulepszony zestawia się z odbitek sprowadzonych do wspólnej określonej (przybliżonej) skali. W tym celu określa się skalę poszczególnych zdjęć na podstawie mapy, a następnie drogą zwykłego przefotografowania na aparacie do wykonywania powiększeń , sprowadza się je do wspólnej skali. Fotoszkic ulepszony może więc być wykonany w innej skali niż zdjęcia lotnicze. Ponieważ przy powiększaniu zdjęć nie uwzględnia się błędów wywołanych nachyleniem kamery w momencie fotografowania, na fotoszkicu ulepszonym występują zniekształcenia z tego tytułu.
2. Elementy orientacji zewnętrznej zdjęcia.
3. Dystorsje kamery
4. Pozorny i rzeczywisty znaczek pomiarowy.
5. Strojenie po bazie
6. Aberacje: sferyczna, chromatyczna
ABERRACJA CHROMATYCZNA, wada soczewkowych układów opt. spowodowana zależnością współczynnika załamania światła materiału soczewek od długości fali świetlnej (dyspersja światła); przejawia się w powstawaniu na obrazie barwnych obwódek (zmniejszających jego ostrość) wskutek rozszczepienia światła przy załamaniu w materiale soczewki.
ABERRACJA CHROMATYCZNA, wada soczewkowych układów opt. spowodowana zależnością współczynnika załamania światła materiału soczewek od długości fali świetlnej (dyspersja światła); przejawia się w powstawaniu na obrazie barwnych obwódek (zmniejszających jego ostrość) wskutek rozszczepienia światła przy załamaniu w materiale soczewki.
więcej o abercji chromatycznej możecie poczytać tutaj
7. Od czego zalezy plastycznosc efektu stereoskopwego?
odp.: od bazy, im wieksza baza tym wieksza plstycznosc
8. Jakie sa warunki fotografowania i obserwacji aby uzyskac efekt stereoskopowy?
W celu uzyskania efektu stereoskopowego przy oglądaniu zdjęć tego samego przedmiotu, wykonanych z dwu końców bazy, należy tak je ułożyć, aby okiem lewym patrzeć na zdjęcie lewe, a prawym - na prawe. Odległość odpowiadających sobie punktów na dwóch zdjęciach powinna być równa bazie ocznej. Po zdobyciu pewnej wprawy można uzyskać efekt stereoskopowy z obserwacji dwóch zdjęć bez żadnych pomocniczych przyrządów. Na początku mogą wystąpić pewne kłopoty, ponieważ ten sposób obserwacji jest nienaturalny dla wzroku ludzkiego. Osie optyczne oczu powinny być w tym przypadku ustawione równolegle, czyli tak, jak przy obserwacji przedmiotów położonych daleko od obserwatora, a jednocześnie akomodacja oka ustawiona na obserwację z bliskiej odległości.
Wrażenie obserwacji stereoskopowej można uzyskać nie tylko patrząc dwuocznie bezpośrednio na przedmiot, ale również na dwa jego obrazy (zdjęcia) wykonane z dwóch różnych punktów przestrzeni (z bazy zdjęcia). Takie dwa zdjęcia nazywają się parą stereoskopową, a przestrzenne wrażenie powstające przy ich oglądaniu - modelem stereoskopowym.
Warunki: zdjecia obiektu powinny byc wykonane z dwóch stanowisk (z bazy), usytuowanych w podobnej dleglosci od obiektu, kamerami o zbliżonej ogniskowej, zdjecia powinny miec pokrycie.
9. Metody uzyskiwania sztucznego efektu stereoskopowego.
odp.:
- optycznego rozdzielenia obrazów
- anaglifowa
- blend obrotowych (wirujących przysłon)
- polaryzacyjna
- i są jeszcze jakies

Zgłoś jeśli naruszono regulamin