fotogrametria_rozdz5.pdf

(777 KB) Pobierz
5
5. Fotogrametria lotnicza
Fotogrametria lotnicza (aerofotogrametria) jest podstawową metodą wytwarzania map.
Odgrywa znacznie ważniejszą rolę od fotogrametrii naziemnej. Pomiędzy tymi dwiema
metodami występują znaczne różnice, zaś przewaga fotogrametrii lotniczej wynika z tego, że:
- wybór stanowisk nie stwarza problemów,
- jest dobry wgląd w teren,
- płaskość terenu nie komplikuje a nawet upraszcza opracowanie.
Równocześnie występuje zasadnicza różnica technologiczna: nieznajomość ścisłych
wartości elementów orientacji zewnętrznej zdjęć zmusza do ich określania na podstawie
znanych współrzędnych punktów zidentyfikowanych na zdjęciach (fotopunktów).
5.1. Zdjęcia lotnicze i mapy opracowywane na ich podstawie
Zdjęcia lotnicze nazywa się „prawie pionowymi”, choć odchylenia od pionowości są różne w
przypadku różnych kamer: od 3 o - w przypadku wykorzystania kamery poziomowanej przez
operatora, do kilkunastu minut – w przypadku kamer poziomowanych przez system
żyroskopowy. Jeśli jednak uzna się – dla niektórych analiz i prostych pomiarów - wpływ
niepionowości za zaniedbywalnie mały, to podstawową cechą zdjęcia lotniczego staje się jego
skala, której mianownik (zgodnie z rys. 5.1 ) określa wzór:
M =
w
/5.1/
z
c
k
jako iloraz wysokości lotu i stałej kamery; na podstawie zdjęcia można skalę określić dzieląc
odległość terenową przez jej obraz na zdjęciu:
M z = d AC : d A’C’
/5.2/
c k
Rys. 5.1. Skala zdjęcia pionowego (płaskiego terenu)
Niepoziomość płaszczyzny zdjęcia powoduje, że jednolita skala odwzorowania
elementów płaskiego terenu jest zachowana jedynie na prostych poziomych zdjęcia, zaś skala
określona wzorem /5.1/ – jest zachowana jedynie na „ głównej prostej poziomej ” zdjęcia
lotniczego. Ze względu na opisaną komplikację, wyróżnia się na zdjęciu charakterystyczne
punkty i proste (rys. 5.2). Poza punktem głównym O’ , punkt nadirowy – N’ , oraz punkt
izocentryczny I’ ; te dwa punkty wyznaczają „prostą największego spadku”, do której
prostopadłe są proste poziome zdjęcia, w tym wspomniana główna prosta pozioma –
poprowadzona przez punkt I’ .
51
403731917.023.png
Rys. 5.2. Punkty charakterystyczne zdjęcia lotniczego nachylonego pod kątem ν : O’, I’, N’ ,
oraz ich odpowiedniki terenowe: G, I, N
Fotogrametria umożliwia opracowywanie różnorakich map – zarówno
„rzeczywistych” (materialnych i „dotykalnych”) na podłożu papierowym, kartonowym,
foliowym, czy na materiale fotograficznym, jak i wirtualnych (cyfrowych) – zapisanych na
komputerowym nośniku danych.
Fotogrametryczne mapy rzeczywiste mogą mieć albo postać kreskową (kontury sytuacyjne i
warstwice), albo obrazową ( fotograficzną) – jak np. fotomapy, ortofotomapy. Mapy
wirtualne mogą być wizualizowane (na ekranie monitora komputerowego) lub drukowane
(„plotowane”) – uzyskując charakter mapy rzeczywistej; kontury stanowią wtedy efekt
wektoryzacji w cyfrowej stacji fotogrametrycznej.
5.2. Przetwarzanie pojedynczego zdjęcia lotniczego w mapę
Zdjęcie lotnicze stanowi wartościowy materiał informacyjny, ale nie jest mapą z dwóch
powodów: nie jest ściśle pionowe i nie posiada skali mapy. Przekształcenie pojedynczego
zdjęcia lotniczego (niepionowego) w mapę drogą przekształcenia rzutowego nazywamy
przetwarzaniem zdjęcia lotniczego . Jest ono jednak ścisłe tylko w przypadku terenu płaskiego.
Zależność rzutową między mapą (opracowaną geodezyjnie) i fotomapą - stanowiącą efekt
przetwarzania - ukazuje rysunek 4.9. Wiąże je łańcuch przekształceń perspektywicznych
(rzutowań i przecinań) - świadczący o zależności rzutowej, co stanowi dowód geometrycznej
poprawności przetwarzania.
Przetwarzanie fotomechaniczne jest wykonywane w przetwornikach (rodzaj
powiększalnika). Nie jest ono obecnie stosowane do produkcji map, ale poświęcimy mu nieco
uwagi, ponieważ idea tej metody leży u podstaw przetwarzania ortofotoskopowego, a również
dlatego, aby poznać naturę błędów i niedoskonałości map tą drogą uzyskanych (gdyby
przyszło z nich korzystać).
Przetwornik fotomechaniczny to duży, rozbudowany powiększalnik, automatycznie
zapewniający ostrość obrazu rzutowanego na nachylany ekran. Zdjęcie lotnicze należy
zestroić z podkładem. Podkład stanowi arkusz z naniesionymi w skali mapy czterema
fotopunktami przetwarzanego zdjęcia (żadne trzy z nich nie mogą leżeć na jednej prostej !).
Zestrojenie polega na doprowadzeniu do pokrycia (na ekranie) czterech par punktów:
rzutowanych ze zdjęcia, z naniesionymi na podkładzie. Aby zestrojenie było możliwe,
przetwornik musi mieć 5 „stopni swobody”, np: zmianę skali, nachylenie (zdjęcia i ekranu),
obrót zdjęcia, oraz dwa (wzajemnie prostopadłe) przesunięcia. Po zestrojeniu naświetlamy
papier światłoczuły ułożony na ekranie (w miejsce podkładu). Po wywołaniu zdjęcie stanowi
fragment fotomapy. Z przetworzonych zdjęć można zmontować (skleić) sekcję fotomapy.
52
403731917.024.png 403731917.025.png 403731917.026.png 403731917.001.png 403731917.002.png 403731917.003.png 403731917.004.png 403731917.005.png 403731917.006.png 403731917.007.png 403731917.008.png 403731917.009.png 403731917.010.png 403731917.011.png 403731917.012.png 403731917.013.png 403731917.014.png 403731917.015.png 403731917.016.png
Wysokościowe opracowanie mapy (na podkładzie fotomapy) odbywało się na stoliku
topograficznym. Metoda ta nosiła nazwę „kombinowanej”.
Błędy sytuacyjne fotomap wywoływała niepłaskość terenu, powodująca
zróżnicowanie skali zdjęcia: partie terenu położone wyżej mają bowiem skalę większą, zaś
niżej – mniejszą; w trakcie przetwarzania należało zatem powiększać je w różnym stopniu.
Stopień powiększenia negatywu, nadający założoną skalę jedynie szczegółom
rozmieszczonym wzdłuż pewnej warstwicy, nadawał inne skale partiom terenu leżącym
wyżej czy niżej od tej warstwicy. Trzeba więc było naświetlać zdjęcie kilkakrotnie
(zmieniając współczynnik powiększenia), wykorzystując następnie z każdego zdjęcia tylko
pewną strefę (ograniczoną dwiema warstwicami), poprawną w granicach dopuszczalnych
błędów (0,3 mm). Było to tzw . przetwarzanie strefowe.
Wpływ deniwelacji terenu na odwzorowanie punktu terenowego na zdjęciu Δ r objaśnia rys.
5.3 oraz wzory 5.3 i 5.4. Znajomość tych zależności jest niezbędna zarówno przy
przetwarzaniu fotomechanicznym, jak i przy – omówionym na dalszych stronach -
przetwarzaniu ortofotoskopowym.
c k
Rys. 5.3. Wpływ deniwelacji terenu na odwzorowanie punktu na zdjęciu lotniczym.
Z rysunku 5.3 wynika, że traktując całe zdjęcie jako mapę w skali c k : w = c k : ON
popełniamy błąd: wszystkie punkty nie leżące na poziomie punktu N są przesunięte radialnie
o wartość:
Δ
r
=
Δ
h
r
/5.3/
w
Analogicznie – wszystkie punkty fotomapy są przesunięte radialnie o wielkość:
Δ
R
=
Δ
h
R
/5.4/
w
gdzie Δ R i R – to (odpowiednio) przesunięcie radialne i promień radialny – na fotomapie.
Przetwarzanie pojedynczego zdjęcia można także wykonać sposobem optyczno-
graficznym, graficznym, lub analitycznym.
Przetwarzanie graficzne opiera się na geometrycznych zasadach przekształcenia
rzutowego (rys. 5.4). Głównym elementem tej metody jest przeniesienie punktu ze zdjęcia na
mapę (jeśli znamy 4 pary punktów homologicznych). Zagęszczenie aktualnego zdjęcia siatką
czworoboków, odpowiadających siatce kwadratów na mapie, pozwala „na oko” przenosić
szczegóły - ze zdjęcia na mapę.
53
403731917.017.png 403731917.018.png
Rys. 5.4. Przeniesienie ze zdjęcia na mapę punktu P, metodą pęków perspektywicznych
(metodą „paska papieru”) w oparciu o cztery pary punktów homologicznych (1 - 4)
Rzadziej stosuje się (do drobnych uzupełnień i aktualizacji map) przetwarzanie
optyczno-graficzne. Służy do tego niewielki, prosty przetwornik nazywany
fotoreambulatorem. Po zestrojeniu zdjęcia z położoną na stole mapą, można - obserwując
równocześnie zdjęcie i mapę (dzięki pryzmatowi podwójnie odbijającemu) - ołówkiem
wrysowywać na mapę kontury zdjęcia.
Jeżeli pomierzymy współrzędne prostokątne szczegółów zdjęcia ( x, y ) i znamy
współrzędne czterech z nich w układzie mapy ( X, Y ), to możemy obliczyć współrzędne
terenowe każdego punktu zdjęcia wykorzystując – podane w rozdziale 4 - zależności rzutowe:
x
=
aX
+
bY
+
c
dX
+
eY
+
1
y
=
fX
+
gY
+
h
dX
+
eY
+
1
Ten sposób przekształcenia nosi nazwę przetwarzania analitycznego.
5.3. Autogrametryczne opracowanie mapy
Uniwersalną, nie ograniczoną warunkiem płaskości terenu, jest nazywana autogrametryczna
metoda opracowania mapy. Autografy analogowe, są obecnie wypierane przez tańsze w
produkcji i stwarzające szerokie możliwości opracowania map wirtualnych autografy
analityczne, autografy cyfrowe i – przede wszystkim - cyfrowe stacje fotogrametryczne.
W autografie analitycznym funkcje analogowych urządzeń mechanicznych, mających
za zadanie budowę poprawnego modelu terenu i umożliwienie jego pomiaru, przejęło
oprogramowanie i komputer pracujący w sprzężeniu zwrotnym z jednostką obserwacyjno-
pomiarową („stereokomparatorem”). W przypadku autografu cyfrowego obserwację
steroskopową umożliwia system wizualizujący na ekranie monitora komputerowego obrazy
cyfrowe (zwykle zeskanowane zdjęcia ).
Przygotowanie autografu do pracy obejmuje następujące etapy:
54
403731917.019.png
a) nastawienie elementów orientacji wewnętrznej i przybliżonych elementów orientacji
zewnętrznej,
b) odtworzenie orientacji wzajemnej fotogramów,
c) nadanie modelowi właściwej skali,
d) orientacja bezwzględna - tzw. „spoziomowanie” modelu.
Wymienione czynności mają doprowadzić fotogramy do takiego położenia, aby punkty
przecięcia par promieni rzucających tworzyły model terenu w założonej skali (analogowy lub
wirtualny).
W autografie - najpierw trzeba zrekonstruować wiązki promieni, nastawiamy więc
właściwe elementy orientacji wewnętrznej - czynność (a). Odtworzenie orientacji zewnętrznej
zdjęć, przy założonej skali, zostaje rozbite na czynności: b), c), d).
Ad a. Po centrycznym ułożeniu zdjęć, nastawia się stałą kamery ( c k ) oraz przybliżone
składowe bazy: b x ’, b y ’ = 0, b z ’ = 0 .
Ad. b. Doprowadza się zdjęcia do takiego - wzajemnego - położenia, jakie miały w
momencie fotografowania. Dowodem doprowadzenia do takiego stanu jest wyeliminowanie
paralaksy poprzecznej na całym modelu. Do tej czynności nie są potrzebne fotopunkty;
poprawny efekt można uzyskać zmieniając 5 (nastawionych wstępnie) elementów orientacji
wzajemnej: b y , b z , , Δϕ , Δω , Δκ ; (nie używamy b x !). Wymienionych „ruchów” używamy w
określonej, logicznej kolejności do usuwania paralaksy poprzecznej w sześciu rejonach
stereogramu - są to jego narożniki, oraz okolice punktów głównych. Po zakończeniu tego
etapu, w żadnym miejscu modelu nie występuje paralaksa poprzeczna, a więc wszędzie (w
przestrzeni modelu stereoskopowego) dostrzegamy przestrzenny znaczek pomiarowy .
Ad c. Skalę korygujemy (zmieniając b’ x ) w oparciu o porównanie odległości między
fotopunktami: w terenie - D i w autografie - d’ . Poprawną bazę obliczamy:
b
=
b
'
D
( 5.5)
x
x
d
m
nastawiamy; proporcjonalnie korygujemy b y i b z . Model posiada teraz skalę 1: m .
F 1 F 2
O 1 O 2
F 3 F 4
Rys. 5.5. Typowe rozmieszczenie fotopunktów stanowiących podstawę orientacji
bezwzględnej modelu w autografie.
Ad d. Po przeprowadzeniu opisanych czynności, do osiągnięcia stanu opisanego na wstępie –
pozostają tylko korekty nachylenia całego modelu: podłużne - o kąt Φ i poprzeczne - o kąt
Ω. Wartości tych kątów można obliczyć, porównując różnice między wysokościami
fotopunktów - odczytanymi w autografie i poprawnymi. Zazwyczaj to „ poziomowanie
modelu ” oparte jest o 4 fotopunkty rozmieszczone w sposób ukazany na rys.5.5 .
Po zestrojeniu modelu można przystąpić do wykreślania mapy (lub jej wektoryzacji -
w fotogrametrycznej stacji cyfrowej. Przestrzega się następującej kolejności opracowania
kartometrycznego: drogi, wody, granice działek i użytków, budynki, wyposażenie ulic,
warstwice. Wprowadzenie właściwych znaków topograficznych i objaśnień umożliwiają
55
'
403731917.020.png 403731917.021.png 403731917.022.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin