2007_MAJ_OKE_PR.pdf
(
1471 KB
)
Pobierz
untitled
Miejsce
na naklejkę
z kodem szkoły
dysleksja
MHM-R1_1P-072
EGZAMIN MATURALNY
Z HISTORII MUZYKI
POZIOM ROZSZERZONY
Czas pracy 180 minut
MAJ
ROK 2007
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 18 stron, nuty
i płytę z nagraniami. Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu
zespołu nadzorującego egzamin.
2. Arkusz zawiera trzy części. Część pierwsza arkusza – to test,
część druga wymaga analizy przykładów muzycznych, a część
trzecia napisania wypracowania na jeden z podanych tematów.
3. Czynności zaplanuj tak, aby możliwe było rozwiązanie zadań
z trzech części arkusza w ciągu 180 minut.
4. Rozwiązania zadań zamieść w miejscu na to przeznaczonym.
5. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
6. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
7. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie.
8. Wypełnij tę część karty odpowiedzi, którą koduje zdający.
Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej
dla egzaminatora.
9. Na karcie odpowiedzi wpisz swoją datę urodzenia i PESEL.
Zamaluj pola odpowiadające cyfrom numeru PESEL. Błędne
zaznaczenie otocz kółkiem i zaznacz właściwe.
Za rozwiązanie
wszystkich zadań
można otrzymać
łącznie
50 punktów
Życzymy powodzenia!
Wypełnia zdający przed
rozpoczęciem pracy
KOD
ZDAJĄCEGO
PESEL ZDAJĄCEGO
2
Egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom rozszerzony
CZĘŚĆ I
TEST SPRAWDZAJĄCY WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI USTALONE
W STANDARDACH WYMAGAŃ EGZAMINACYJNYCH Z HISTORII MUZYKI
(20 punktów)
Zadanie 1.
(1 pkt)
Podaj nazwy epok, w których działały wymienione poniżej szkoły lub ugrupowania
kompozytorskie.
Szkoła kompozytorska
Epoka
paryska szkoła Notre Dame
Potężna Gromadka (Grupa Pięciu)
szkoła starowiedeńska
Zadanie 2.
(1 pkt)
Wymień dwie techniki kompozytorskie, których stosowanie charakterystyczne jest
dla renesansowej szkoły weneckiej.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 3.
(2 pkt)
Wielu kompozytorów XIX w. sięgało w swojej twórczości po teksty J. Goethego.
A. Połącz tytuły utworów Goethego z odpowiadającymi im nazwiskami kompozytorów,
którzy inspirowali się w swojej twórczości wskazanym w tabeli dziełem poety.
Nazwiska wybierz z poniższej listy:
P. Dukas, J. Brahms, F. Liszt, P. Czajkowski, F. Schubert.
B. Określ gatunki muzyczne utworów, które inspirowane były wymienionymi tekstami.
Wszystkie odpowiedzi wpisz w odpowiednie miejsca tabeli.
Tytuł utworu
A. Kompozytor
B. Gatunek muzyczny
Król Olszyn
Faust
Uczeń czarnoksiężnika
Egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom rozszerzony
3
Zadanie 4.
(1 pkt)
Olivier Messiaen w swoim traktacie
Technika mojego języka muzycznego
wprowadza
termin
rytm nieodwracalny.
Podaj własny przykład takiego rytmu.
......................................................................................................................................................
Zadanie 5.
(1 pkt
)
Ułóż chronologicznie nazwy technik, których lista znajduje się poniżej. Rozpocznij
od techniki najdawniejszej.
Techniki:
organalna, fauxbourdon, basso continuo, izorytmiczna
1. ................................................................................................................................................
2. ................................................................................................................................................
3. ................................................................................................................................................
4. ................................................................................................................................................
Zadanie 6.
(1 pkt)
Zestaw nazwiska kompozytorów z nazwami szkół kompozytorskich. W tym celu
przyporządkuj cyfrom po jednej literze.
1.
Giovanni Pierluigi da Palestrina
A. szkoła franko-flamandzka
2.
Johannes Ockeghem
B. szkoła neapolitańska
3.
Andrea Gabrieli
C. szkoła rzymska
D. szkoła wenecka
1.
2.
3.
Zadanie 7.
(2 pkt)
A. Wymień dwa ośrodki muzyki barokowej, w których wykształciły się różne typy
uwertury.
1. ................................................................................................................................................
2. ................................................................................................................................................
B. Podaj, na czym polega różnica w ukształtowaniu formalnym w obu typach
uwertury.
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
Nr zadania
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Wypełnia
egzaminator!
Maks. liczba pkt
1
1
2
1
1
1
2
Uzyskana liczba pkt
4
Egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom rozszerzony
Zadanie 8.
(1 pkt)
Podaj nazwę gatunku muzycznego epoki baroku, dla obsady którego charakterystyczna
jest partia
testo
.
.......................................................................................................................................................
Zadanie 9.
(1 pkt)
Poniższe fragmenty muzyczne to dwa różne przykłady koncertu instrumentalnego.
Na podstawie analizy tych partytur wskaż dwie cechy, które różnią koncert barokowy
od klasycznego.
1. .................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
2. .................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Przykład 1.
Egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom rozszerzony
5
Przykład 2.
Nr zadania
8.
9.
Wypełnia
egzaminator!
Maks. liczba pkt
1
1
Uzyskana liczba pkt
Plik z chomika:
Zdzichunia
Inne pliki z tego folderu:
2012_MAJ_OKE_PR_NUTY.pdf
(4881 KB)
2012_MAJ_OKE_PR.pdf
(399 KB)
2009_STYCZEŃ_OKE_PR.pdf
(979 KB)
2009_STYCZEŃ_OKE_PR_NUTY.pdf
(1671 KB)
2006_LISTOPAD_OKE_PR_NUTY.pdf
(4962 KB)
Inne foldery tego chomika:
POZIOM PODSTAWOWY
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin