5
Wojciech ŁUKOWSKI
pułkownik
Zastępca Komendanta CSWRiA
ds. szkolenia
do przeprowadzenia zajęć z kadrą Centrum
OPRACOWAŁ
Adam STRZESAK
major
wykładowca CSWRiA
NAUCZANA GRUPA : Kadra, instruktorzy Podoficerskiej Szkoły Zawodowej.
CELE :
A. OGÓLNE :
- zapoznać kadrę oraz instruktorów z optymalnym modelem prowadzenia zajęć z e szkolenia specjalistycznego z słuchaczami Podoficerskiej szkoły zawodowej.
- przeprowadzić zajęcia z geodezji, pracy bojowej na sprzęcie w roli instruktora;
B. OPERACYJNE:
W wyniku realizacji zajęć jego uczestnik potrafi:
- postawić zadanie do dowiązania geodezyjnego elementów ugrupowania bojowego pododdziału artylerii w roli dowódcy drużyny geodezyjnej, dowódcy sekcji wysuniętych obserwatorów, dowódcy podstawy pomiarowej;
- wykonać podstawowe pomiary i obliczenia potrzebne do dowiązania geodezyjnego elementów ugrupowania bojowego pododdziału artylerii sposobem biegunowym ,
- sporządzić dokumentację z wykonywanych prac geodezyjnych w postaci schematu dowiązania geodezyjnego;
- dowodzić drużyną geodezyjną, sekcją wysuniętych obserwatorów, obsługą podstawy pomiarowej podczas prowadzenia prac geodezyjnych;
FORMA / METODA : zajęcia praktyczne metodą musztry bojowej.
TERMIN REALIZACJI : 03.03.2000
CZAS : 2 x 40 min
MIEJSCE : OS - 3
ZAGADNIENIA :
v Dla dowódców drużyn geodezyjnych:
1. Postawienie zadania do dowiązania geodezyjnego stanowiska ogniowego (punktu obserwacyjnego) sposobem biegunowym.
2. Wybór, oznaczenie stanowiska ogniowego (punktu obserwacyjnego) i określenie współrzędnych sposobem przybliżonym.
3. Wybór i określenie współrzędnych prostokątnych punktu wyjściowego.
4. Wykonanie pomiarów i obliczeń.
5. Określenie wysokości punktu i wykonanie dokumentacji.
v Dla dowódców sekcji wysuniętych obserwatorów:
1. Postawienie zadania do dowiązania geodezyjnego punktu obserwacyjnego sposobem biegunowym.
2. Wybór, oznaczenie punktu obserwacyjnego i określenie współrzędnych sposobem przybliżonym.
v Dla dowódców podstaw pomiarowych:
1. Postawienie zadania do dowiązania geodezyjnego elementów podstawy pomiarowej sposobem biegunowym.
2. Wybór, oznaczenie elementów podstawy pomiarowej i określenie współrzędnych sposobem przybliżonym.
PLAN ZAJĘĆ
Lp.
Rodzaj przedsięwzięcia (treść zag. itp. )
Czas w min.
Uwagi metod.
I
CZĘŚĆ WSTĘPNA
- czynności organizacyjne
- kontrola wstępna
- pytania kontrolne:
1. Przedstawić istotę zadania geodezyjnego zwykłego;
2. Omówić czynności dowódcy sekcji, drużyny podczas dowiązania geodezyjnego elementów ugrupowania bojowego.
- podanie tematu i celów zajęć
- wywołanie nastawienia
- zapoznanie z przebiegiem i organizacją zajęć
- merytoryczne wprowadzenie
- zajęcie miejsc do prowadzenia zajęć w poszczególnych grupach szkoleniowych.
15
Po przyjęciu meldunku od dowódcy plutonu sprawdzam zabezpieczenie materiałowe zajęć.
Zadaję pytania kontrolne.
Oceniam i omawiam odpowiedzi słuchaczy.
Podaję temat i cele zajęcia.
Charakteryzuję temat zajęcia, jego istotę w procesie szkolenia i rolę w działaniach bojowych pododdziałów artylerii.
Zapoznaję z przebiegiem i organizacją zajęcia
Nakazuje instruktorom zająć
II
CZĘŚĆ ZASADNICZA
1. Postawienie zadania do dowiązania geodezyjnego SO, PO, elementów podstawy pomiarowej sposobem biegunowym.
2. Wybór, oznaczenie SO, PO elementów podstawy pomiarowej i określenie współrzędnych sposobem przybliżonym.
20
25
Zagadnienia powyższe prowadzą instruktorzy zgodnie z przeprowadzonym instruktażem. Zwracam uwagę na merytoryczne treści przedstawiane słuchaczom oraz metodyczne prowadzenie zagadnień. Błędy wynikłe w czasie zajęć omawiam z instruktorem, omawiam sposób ich usunięcia i nakazuje je usunąć.
III
CZĘŚĆ KOŃCOWA
- wykonanie zbiórki w miejscu rozpoczęcia zajęć.
- przyjęcie meldunków od dowódcy plutonu oraz instruktorów odnośnie zrealizowania celów szkoleniowych.
- pytania kontrolne
1. W roli dowódcy sekcji, drużyny postawić zadanie podwładnym do dowiązania geodezyjnego elementów ugrupowania bojowego;
2. Jakie elementy zawiera schemat dowiązania geodezyjnego.
- wydanie wytycznych na naukę własną i treningów popołudniowych.
10
Meldunek składa dowódca plutonu w miejscu rozpoczęcia zajęć.
Dowódca plutonu oraz instruktorzy relacjonują osiągnięte cele oraz niedociągnięcia wynikłe w trakcie zajęć. Zadaje pytania kontrolne, omawiam odpowiedzi słuchaczy.
Podaje wytyczne na naukę własną oraz sposób usunięcia usterek wynikłych w trakcie zajęć
OBRONNY