CD4 - Widzieliśmy Pana - Józef Augustyn SJ.pdf

(928 KB) Pobierz
Józef Augustyn SJ
Widzieliśmy Pana
IGNACJAŃSKA METODA MEDYTACJI
1. Zmęczenie Eliasza
2 . Co ty tu robisz, Eliaszu?
3. Moje groty życia
4. Szmer łagodnego powiewu
1. Człowiek jest stworzony
2. Człowiek po to jest stworzony, aby Boga, Pana naszego chwalił
3. Człowiek po to jest stworzony, aby Boga, Pana naszego czcił
4. Człowiek po to jest stworzony, aby Bogu, Panu naszemu służył
5. Zbawić swoją duszę
1. Cała natura wybucha miłością
2. Szukajcie, czego szukacie
3. Postawa wolności wobec stworzeń
4. Łaska zapomnienia o sobie
IV. KTÓŻ MNIE WYZWOLI Z
CIAŁA, CO WIEDZIE KU ŚMIERCI ?
1. Gdy chcę czynić dobro, narzuca mi się zło
2. Chcę czynić dobro
3. Narzuca mi się zło
4. Nieszczęsny ja człowiek
5. Przez Pana naszego Jezusa Chrystusa
1. Piekło skandalem Boga
2. Realna możliwości wiecznego niespełnienia
3. Smakować gorycz piekła
4. Dołącz nas, Panie, do grona swoich wybranych
VI. SŁABOŚĆ
BOGA
1. Innych wybawił, a sam siebie wybawić nie chce
2. Oto Baranek Boży
985869395.086.png 985869395.096.png 985869395.107.png 985869395.118.png 985869395.001.png 985869395.011.png 985869395.022.png 985869395.033.png 985869395.041.png 985869395.042.png 985869395.043.png 985869395.044.png 985869395.045.png 985869395.046.png 985869395.047.png 985869395.048.png 985869395.049.png 985869395.050.png 985869395.051.png 985869395.052.png 985869395.053.png 985869395.054.png 985869395.055.png 985869395.056.png 985869395.057.png 985869395.058.png 985869395.059.png 985869395.060.png 985869395.061.png
 
WPROWADZENIA DO KONTEMPLACJI
1. Jedność tajemnicy Krzyża i tajemnicy Zmartwychwstania
2. Jeżeli nie ma zmartwychwstania
3. Doświadczenie radości w cierpieniu dla Chrystusa
1. To Ty? Mój Synu najukochańszy!
2. Mój Syn zmartwychwstanie
3. Ciesz się, Królowo Anielska
1. Zmartwychwstały słońcem ludzkości
2. Bezradność kobiet wobec pustego grobu
3. Nie ma Go tutaj — zmartwychwstał
4. Zmartwychwstanie w moim życiu
5. Oznajmiły to wszystko Jedenastu
X. SPOTKANIE Z
MARIĄ MAGDALENĄ
1. Maria Magdalena stała przed grobem płacząc
2. Powiedz tylko jedno słowo
3. Nowa obecność Jezusa Zmartwychwstałego
1. Biegli obydwaj do grobu
2. Dochodzenie do wiary w zmartwychwstanie
3. Nasze życie ukryte jest z Chrystusem w Bogu
XII. BŁOGOSŁAWIENI, KTÓRZY NIE WIDZIELI, A
UWIERZYLI
1. Niewierny Tomasz
2. Pan mój i Bóg mój
3. Błogosławieni, którzy nie widzieli, a uwierzyli
1. Jezus na drugim brzegu
2. Praca w nocy
3. Praca na rozkaz Jezusa
4. To Pan jest
5. Chodźcie, posilcie się
985869395.062.png 985869395.063.png 985869395.064.png 985869395.065.png 985869395.066.png 985869395.067.png 985869395.068.png 985869395.069.png 985869395.070.png 985869395.071.png 985869395.072.png 985869395.073.png 985869395.074.png 985869395.075.png 985869395.076.png 985869395.077.png 985869395.078.png 985869395.079.png 985869395.080.png 985869395.081.png 985869395.082.png 985869395.083.png 985869395.084.png 985869395.085.png 985869395.087.png 985869395.088.png 985869395.089.png 985869395.090.png 985869395.091.png 985869395.092.png 985869395.093.png
 
1. Wiara jest drogą
2. A myśmy się spodziewali
3. Bóg w Jezusie Chrystusie staje się bliski człowiekowi
1. O nierozumni, jak nieskore są wasze serca do wierzenia
2. Czyż Mesjasz nie miał tego cierpieć
3. Zostań, Panie, z nami
1. Wtedy otworzyły się im oczy
2. Łamanie chleba — miejsce rozpoznania Jezusa Zmartwychwstałego
3. Wrócili do Jerozolimy
4. Spotkanie ze wspólnotą Apostołów
1. Śmierć a współczesna kultura
2. Ja jestem zmartwychwstaniem i życiem
3. Jak zapewnić sobie odwagę umierania?
XVIII. KONTEMPLACJA O
MIŁOŚCI
1. Pomost między czasem Ćwiczeń duchownych a naszą codziennością
2. Jak wiele uczynił Bóg dla mnie
3. Bóg mieszka w stworzeniach
4. Bóg działa i pracuje dla mnie we wszystkich stworzeniach
5. Rozważać, jak wszystkie dobra zstępują z góry
ROZWAŻANIA REKOLEKCYJNE
1. Potrzeba poznania siebie
2. Diament pod popiołami powierzchowności
1. Modlitwa wymaga czasu
2. Modlitwa domaga się walki
3. Nie czekajcie na ochotę do modlitwy
4. Wierność w modlitwie
1. Modlitwa w chwilach pokus
985869395.094.png 985869395.095.png 985869395.097.png 985869395.098.png 985869395.099.png 985869395.100.png 985869395.101.png 985869395.102.png 985869395.103.png 985869395.104.png 985869395.105.png 985869395.106.png 985869395.108.png 985869395.109.png 985869395.110.png 985869395.111.png 985869395.112.png 985869395.113.png 985869395.114.png 985869395.115.png 985869395.116.png 985869395.117.png 985869395.119.png 985869395.120.png 985869395.121.png 985869395.122.png 985869395.123.png 985869395.124.png 985869395.125.png 985869395.126.png 985869395.127.png 985869395.128.png
 
2. Modlitwa w chwilach cierpienia
3. Modlitwa uczestnictwem w historii zbawienia
4. Któż mnie odłączy od miłości Chrystusowej
1. Potrzeba i sens metod modlitwy
2. Metody modlitwy na poszczególnych etapach życia duchowego
3. Potrzeba rozeznania duchowego w życiu modlitwy
4. Zaproszenie Pana Boga
5. Potrzeba pełniejszego zaangażowania duchowego
6. Jeżeli się nie staniecie jak dzieci
1. Na czym polega modlitwa ustna?
2. Modlitwa Psalmów
3. Niebezpieczeństwa i zalety modlitwy ustnej
4. Rozwój modlitwy ustnej
5. Najpierw odmienić serce, a nie metodę
6. Modlitwa wspólnotowa
XXIV. SZANSE I
ZAGROŻENIA MEDYTACJI CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
1. Szanse medytacji chrześcijańskiej
2. Zagrożenia medytacji
XXV. ĆWICZENIA DUCHOWNE
A
NOWA EWANGELIZACJA
1. Ćwiczenia duchowne w nowej ewangelizacji
2. Jak powstały Ćwiczenia duchowne ?
3. Ćwiczenia duchowne skarbem Kościoła
4. Indywidualne prowadzenie
5. To nie jest książka — to jest metoda
6. Ćwiczenia duchowne miejscem spotkania duchowości chrześcijańskich
1. Dla odprawienia czwartego tygodnia Ćwiczeń
2. Dla odprawienia czwartego tygodnia w życiu codziennym
3. Jako wprowadzenie do przedłużonej modlitwy indywidualnej
WPROWADZENIA DO MEDYTACJI 1
I. WYJDŹ, ABY STANĄĆ NA GÓRZE WOBEC PANA 2
985869395.002.png 985869395.003.png 985869395.004.png 985869395.005.png 985869395.006.png 985869395.007.png 985869395.008.png 985869395.009.png 985869395.010.png 985869395.012.png 985869395.013.png 985869395.014.png 985869395.015.png 985869395.016.png 985869395.017.png 985869395.018.png 985869395.019.png 985869395.020.png 985869395.021.png 985869395.023.png 985869395.024.png 985869395.025.png 985869395.026.png 985869395.027.png 985869395.028.png 985869395.029.png 985869395.030.png 985869395.031.png 985869395.032.png 985869395.034.png 985869395.035.png 985869395.036.png 985869395.037.png 985869395.038.png
 
Kiedy Achab opowiedział Izebeli wszystko, co Eliasz uczynił, i jak pozabijał mieczem
proroków, wtedy Izebel wysłała do Eliasza posłańca, aby powiedział: Chociaż ty jesteś
Eliasz, to jednak ja jestem Izebel! Niech to sprawią bogowie i tamto dorzucą, jeśli nie
postąpię jutro z twoim życiem, jak się stało z życiem każdego z nich. Wtedy Eliasz zląkłszy się,
powstał i ratując się ucieczką, przyszedł do Beer–Szeby w Judzie i tam zostawił swego sługę,
a sam na odległość jednego dnia drogi poszedł na pustynię. Przyszedłszy, usiadł pod jednym
z janowców i pragnąc umrzeć, rzekł: Wielki już czas, o Panie! Odbierz mi życie, bo nie jestem
lepszy od moich przodków. Po czym położył się tam i zasnął. A oto anioł, trącając go,
powiedział mu: Wstań, jedz! Eliasz spojrzał, a oto przy jego głowie podpłomyk i dzban
z wodą. Zjadł więc i wypił, i znów się położył. Powtórnie anioł Pański wrócił i trącając go,
powiedział: Wstań, jedz, bo przed tobą długa droga. Powstawszy zatem, zjadł i wypił.
Następnie mocą tego pożywienia szedł czterdzieści dni i czterdzieści nocy aż do Bożej góry
Horeb.
Tam wszedł do pewnej groty, gdzie przenocował. Wtedy Pan skierował do niego słowo
i przemówił: Co ty tu robisz, Eliaszu? A on odpowiedział: Żarliwością rozpaliłem się
o chwałę Pana, Boga Zastępów, gdyż Izraelici opuścili Twoje przymierze, rozwalili Twoje
ołtarze i Twoich proroków zabili mieczem. Tak że ja sam tylko zostałem, a oni godzą jeszcze
i na moje życie. Wtedy rzekł: Wyjdź, aby stanąć na górze wobec Pana! A oto Pan przechodził.
Gwałtowna wichura rozwalająca góry i druzgocąca skały szła przed Panem; ale Pan nie był
w wichurze. A po wichurze — trzęsienie ziemi: Pan nie był w trzęsieniu ziemi. Po trzęsieniu
ziemi powstał ogień; Pan nie był w ogniu. A po tym ogniu — szmer łagodnego powiewu.
Kiedy tylko Eliasz go usłyszał, zasłoniwszy twarz płaszczem, wyszedł i stanął przy wejściu do
groty. A wtedy rozległ się głos mówiący do niego: Co ty tu robisz, Eliaszu? Eliasz zaś
odpowiedział: Żarliwością rozpaliłem się o chwałę Pana, Boga Zastępów, gdyż Izraelici
opuścili Twoje przymierze, rozwalili Twoje ołtarze i Twoich proroków zabili mieczem. Tak że
ja sam tylko zostałem, a oni godzą jeszcze i na moje życie (1 Krl 19, 1–14).
Obraz dla obecnej medytacji: Przedstawmy sobie proroka Eliasza, który stoi u wejścia do
groty na Bożej górze Horeb. Wsłuchajmy się też w głos dochodzący do niego: Wyjdź, aby
stanąć na górze wobec Pana!
Prośba o owoc medytacji: Będziemy prosić o głębokie pragnienie wewnętrznej wolności
wobec wszystkiego, co nas zatrzymuje w drodze do Boga. Będziemy też modlić się o łaskę
żarliwości w szukaniu Jego chwały oraz o łaskę wielkiego wyciszenia wewnętrznego.
1. Zmęczenie Eliasza
Eliasz po dokonaniu surowego sądu nad prorokami pogańskimi musi uciekać przed zemstą
królowej Izebel broniącej kultu Baala (por. 1 Krl 19, 1–9). Zmęczony, wyczerpany długą
ucieczką skarży się Bogu i prosi Go o śmierć: Wielki już czas, o Panie! Odbierz mi życie, bo
nie jestem lepszy od moich przodków . Eliasz, wielki Prorok, nie wstydzi się swojej słabości,
nie obawia się też wyznać jej prosto i szczerze przed Jahwe.
985869395.039.png 985869395.040.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin