10 rad na dobre zdjecie.pdf

(631 KB) Pobierz
42572575 UNPDF
KWIECIEÑ 2007
NR IND. 343617, ISSN 1429-7191 NR 4/111, CENA: 4,80 PLN
(ZAWIERA VAT 7%)
W numerze:
Motorola F3
Nokia 6300
Motorola V3xx
Samsung E250
Samsung X520
Sagem my 411X
HTC P4350 Herald
Sony Ericsson W710i
10 rad na dobre zdjêcie
Jak fotografowaæ telefonem.
10 rad na dobre zdjêcie
Jak fotografowaæ telefonem.
Ubierz swój telefon
Ubierz swój telefon
Og³oszenia, porady, konkursy
42572575.012.png
10 rad na dobre zdjêcie
JAK FOTOGRAFOWAÆ TELEFONEM
Telefonami komórkowymi
fotografujemy coraz częściej. Robimy to
nie tylko w weekendy i na wakacjach,
ale w wielu momentach naszego życia.
Mając przy sobie telefon, mamy też
aparat. Szkoda tylko, że nigdy nie
znamy takich parametrów jak czas,
przysłona, ogniskowa. A tak bardzo
chcielibyśmy komórką fotografować
jak zwykłym aparatem i po przegraniu
zdjęcia do komputera zanieść je jeszcze
do wywołania. A narzekamy, że
wykonane fotografię są kiepskie.
Za nasze niepowodzenia zwalamy winę
na sprzęt, tymczasem bardzo często
leży ona po naszej stronie. Tak być nie
musi. Dlatego dziś dajemy Wam 10
prostych rad na to, jak telefonem
komórkowym zrobić lepsze zdjęcie.
Rada Pierwsza. Œwiat³o
Im wiêcej œwiat³a, tym lepsze zdjêcie. Pozbawimy siê nie tylko
szumów (elektronicznego ziarna), ale uzyskamy lepsze kolory,
ostroœæ i kontrasty. Nie ³udŸmy siê, ¿e wykorzystanie w telefonie
trybu nocnego przy fotografowaniu w kiepskich warunkach po-
lepszy efekt.
S³aba jakoœæ zdjêæ wykonanych w ma³o oœwietlonym wnêtrzu
to zas³uga œwiat³omierza. Gdy mu brak œwiat³a – zwiêksza œwia-
t³oczu³oœæ matrycy i wyd³u¿a czas ekspozycji. Te dwa czynniki po-
woduj¹ zak³ócenia nawet w œredniej klasy aparatach fotograficz-
nych, wiêc nie jest to specjalnie wielka wada samych komórek.
Ale trzeba o tym pamiêtaæ, by unikn¹æ rozczarowania.
Rada Druga. Doœwietlenie
Znacznej poprawy jakoœci zdjêcia nie nale¿y siê tak¿e spodzie-
waæ przy u¿yciu „lampy b³yskowej”. Po pierwsze dlatego, ¿e
rzadko kiedy w komórkach jest to prawdziwa lampa b³yskowa –
ksenonowy ¿arnik ma na przyk³ad Sony Ericsson K800i. W wiêk-
szoœci przypadków spotkamy siê z diod¹ (lub dwoma) œwiêc¹cy-
mi ci¹gle. W niektórych telefonach (Motorola maxV6) diody œwie-
c¹ œwiat³em ci¹g³ym, ale w momencie wykonania zdjêcia œwiat³o
staje siê intensywniejsze.
Te Ÿród³a „jasnoœci” s¹ bardzo sk¹pe i pozwalaj¹ jedynie na do-
œwietlenie pierwszego planu, pod warunkiem, ¿e nie bêdzie on
bardziej oddalony od obiektywu jak 1,5 metra.
18
• K W I E C I E Ñ 2 0 0 7 , N R 0 4 / 1 1 1 •
aktualnoœci... www.t-k.pl
42572575.013.png 42572575.014.png
Rada Trzecia. Czerwone oko
U¿ywamy telefonicznego flesza i bach –
nasza piêkna nowa narzeczona patrzy
na nas okropnymi czerwonymi œlipiami. To
zjawisko równie¿ znane osobom fotogra-
fuj¹cym „normalnymi” aparatami. Mo¿-
na go unikn¹æ, jeœli wiemy sk¹d siê bierze.
Nie dajmy sobie wmówiæ, ¿e jakikol-
wiek tryb likwidacji efektu czerwonych
oczu w aparacie bêdzie skuteczny. Tak
naprawdê, czy model(ka) siê zaczerwieni
zale¿y od odleg³oœci Ÿród³a œwiat³a
od obiektywu. W wiêkszoœci telefonów
komórkowych i aparatów cyfrowych te
dwa elementy s¹ bardzo blisko siebie. Po-
niewa¿ w telefonach nie da siê ich roz-
dzieliæ, nale¿y staraæ siê tak zrobiæ zdjê-
cie, by unikn¹æ prostopad³ego b³yskania
w oczy. Im wiêcej bezpoœredniego odbi-
tego œwiat³a wróci nam na matrycê, tym
gorszy efekt.
na jakoœæ zdjêæ, bo rzeczywiœcie przybli-
¿a (jak lornetka), to w telefonach ko-
mórkowych stosuje siê niestety zoom
cyfrowy. A to jest zwyk³e elektroniczne
„oszustwo”. Elektronika powoduje tyl-
ko powiêkszenie (nie przybli¿enie) ob-
razu. Motyw wiêc wydaje siê wiêkszy,
ale nie ma na nim szczegó³ów, których
obiektyw nie widzi. Dlatego te¿ wyko-
rzystuj¹c zoom cyfrowy czêsto na ekra-
nie monitora widzimy obraz rozmazany
i nieostry.
Dobre œwiat³o
Przy dobrym œwietle zdjêcia wychodz¹
niemal wzorcowo. Widaæ dok³adanie
fakturê œniegu, równie¿ w cieniach wi-
doczne s¹ szczegó³y. Niestety – krótka
ogniskowa powoduje, ¿e ostre s¹ nawet
dalekie tylne plany, co sp³aszcza zdjêcie
i pozbawia go plastycznoœci. Niemniej
jednak fotografowanie w idealnych wa-
runkach znacznie wp³ywa na jakoœæ
zdjêcia (Sony Ericsson K800i).
Rada Pi¹ta. Ostroœæ
Robimy zdjêcie, przegrywamy do kom-
putera, patrzymy na ekran i… za³amuje-
my rêce. Obraz jest nieostry, poruszony,
nie nadaje siê do ogl¹dania. A by³o tak
³adnie, jak przegl¹daliœmy go w telefonie.
Przyczyn jest kilka. Mnie najbardziej do-
skwiera brak informacji o czasie, w jakim
jest rejestrowane zdjêcie. W najprostszych
nawet aparatach fotograficznych widzimy
tego typu informacjê. W telefonie – nie.
A przyj¹æ mo¿na z du¿¹ doz¹ prawdopo-
dobieñstwa, ¿e zdjêcie, które naœwietla³o
siê d³u¿ej ni¿ 1/30 sek bêdzie poruszone.
Warto wiêc zawsze zadbaæ o podparcie
dla rêki – wtedy zmniejszamy prawdopo-
dobieñstwo poruszenia.
Druga przyczyna, to brak mo¿liwoœci
nastawienia ostroœci. Tylko te telefony,
Rada Czwarta. Zoom
Zoom, czyli obiektyw o zmiennej ogni-
skowej to przydatna rzecz. Pierwsze, co zo-
baczymy u¿ywaj¹c go, to powiêkszenie
obrazu widoczne na wyœwietlaczu. Stoso-
waæ go jednak nale¿y z umiarem i wyczu-
ciem. Dlaczego? Zoom zoomowi nierówny.
W fotografii cyfrowej stosuje siê dwa
typy zoomów: optyczny i cyfrowy. O ile
ten pierwszy nie wp³ywa niekorzystnie
Zoom
Samsung (w Azji znany jako Anycall)
na razie w Korei sprzedaje siê telefon
z matryc¹, niemal jak w lustrzance, o roz-
dzielczoœci 10 mln pikseli. Równie¿ obiek-
tyw jest nieco inny – trzykrotny zoom
optyczny, to w telefonach rzadkoœæ (prócz
tego jest jeszcze piêciokrotny zoom cyfro-
wy). Przyznaæ trzeba, ¿e to urz¹dzenie
bardziej jednak przypomina aparat foto-
graficzny z telefonem ni¿ odwrotnie.
artyku³y... www.t-k.pl
• K W I E C I E Ñ 2 0 0 7 , N R 0 4 / 1 1 1 •
19
42572575.015.png 42572575.001.png 42572575.002.png
które maj¹ najbardziej zaawansowane
aparaty fotograficzne, dysponuj¹ auto-
focusem, czyli automatycznym nastawia-
niem ostroœci. Pozosta³e obiektywy skon-
struowane s¹ w ten sposób, ¿e ostre ma
byæ wszystko… A wiadomo, ¿e jak coœ
jest do wszystkiego to jest do niczego.
13x18 cm, o ile uwzglêdnione by³y wa-
runki w poprzednich punktach (dok³ad-
niej to zagadnienie omówiliœmy w TK
10/2006).
Rada Siódma. Obiektyw
Wbrew obiegowej opinii to w ka¿dym
aparacie najwa¿niejszy element wp³y-
waj¹cy na jakoœæ zdjêcia. Niestety –
obiektywy w telefonach komórkowych
w wiêkszoœci wo³aj¹ o pomstê do nieba.
O tym, ¿e póki nie zmieni¹ siê „obiekty-
wy” nie ma sensu powiêkszaæ matryc
œwiadczy to, ¿e w zapowiedziach na ten
rok króluj¹ matryce o rozdzielczoœci 2
mln pikseli.
O tym, ¿e producenci przyk³adaj¹ ma-
³¹ wagê do tego elementu, œwiadczy te¿
fakt, ¿e nigdy nie mogê uzyskaæ jedno-
znacznej odpowiedzi na pytanie „ile
obiektyw ma soczewek”. Niektórzy
przedstawiciele firm mówi¹ (chyba naj-
bardziej szczerze), ¿e obiektyw to zwy-
k³a plastykowa szybka. Inni wspominaj¹
o szklanych (wiêc lepszych) soczew-
kach, jeszcze inni potrafi¹ nagadaæ
o dwóch lub trzech do tego wzajemnie
wobec siebie siê przesuwaj¹cych. Ale
nie czarujmy siê – te ostatnie wypowie-
dzi to tylko marketingowy bajer.
W ka¿dym razie nie nastawiajmy siê
na to, ¿e uzyskamy ostre jak ¿yleta zdjê-
cie. W tym pomo¿e nam tylko program
do komputerowej obróbki zdjêæ. I dobrze
bêdzie, jeœli fotka bêdzie ostra w naro¿ni-
kach. Bo to te¿ zale¿y od obiektywu.
OstroϾ
Obiektywy w telefonach komórkowych s¹
raczej w¹tpliwej jakoœci. Jeœli jednak po-
wiêkszone zdjêcie jest ostre, równie¿
w naro¿nikach, to w³aœciwie nie powinni-
œmy mieæ powodów do narzekañ. Widzi-
my zarówno poszczególne w³oski na sier-
œci psa jak i elementy bruku i muru. Rów-
nie¿ w naro¿nikach (HTC P4350 Herald).
Rada Szósta. Rozmiar i jakoœæ
Specjaliœci od marketingu wmówili
nam, ¿e im wiêksza rozdzielczoœæ matrycy,
tym lepszy aparat, tym lepsze zdjêcie.
Tymczasem jest to k³amstwo – wielkoœæ
matrycy mówi nam jedynie o wielkoœci
zdjêcia. Nie o jego jakoœci. Zreszt¹ produ-
cenci œwiadomi tego zatrzymali siê na ma-
trycach 2 mln pikseli i na razie wojna pik-
selowa utknê³a w martwym punkcie.
Najwiêcej chyba na rynku jest telefo-
nów z matrycami oznaczonymi VGA. Czy-
li mo¿emy zrobiæ zdjêcie o maksymalnej
wielkoœci 640x480 pikseli. To idealny roz-
miar do wiadomoœci multimedialnej. Zdjê-
cie o tak ma³ym rozmiarze bêdzie bardzo
³adnie wygl¹daæ na wyœwietlaczu komór-
ki. Na ekranie komputera efekt bêdzie ju¿
znacznie gorszy. Takie zdjêcie praktycznie
nie nadaje siê do druku.
Do formatu 10x15 cm powiêkszyæ
mo¿emy fotografiê wykonan¹ telefo-
nem komórkowym z matryc¹ 1,3 lub 2
megapiksela. Jeœli chcemy drukowaæ
na tradycyjnym papierze fotograficznym
warto te¿ przed wykonaniem zdjêcia
ustawiæ w parametrach „jakoœæ” na naj-
wy¿sz¹ wartoœæ.
Jest na rynku kilka telefonów z matry-
cami o rozdzielczoœci 3,2 megapiksela.
Zdjêcie zrobione takim sprzêtem mo¿-
na powiêkszyæ nawet do formatu
Balans
Balans bieli automatyczny. W rezultacie
kolory na zdjêciu s¹ nienaturalne. Trudno
je zmieniæ nawet dobrym programem
graficznym. Balans bieli warto ustawiaæ
rêcznie. (Samsung X530)
Rada Ósma. Pamiêæ
O wolnej pamiêci nie wolno zapo-
mnieæ. Jedno zdjêcie wykonane w dobrej
20
• K W I E C I E Ñ 2 0 0 7 , N R 0 4 / 1 1 1 •
aktualnoœci... www.t-k.pl
42572575.003.png 42572575.004.png 42572575.005.png 42572575.006.png
Ogniskowa
Bardzo krótka ogniskowa w telefonie
(nieznane s¹ sposoby do porównania
ogniskowej dla lustrzanek 35 mm) po-
woduje, ¿e wysokie Alpy staj¹ siê p³a-
skie. Wniosek – telefonów komórkowych
nie warto u¿ywaæ do robienia tego typu
widoczków (Nokia 6300).
jakoœci na dwumilionowej matrcy zajmu-
je nawet 0,6 MB. Jeœli pojedziemy na wa-
kacje i codziennie zrobimy tylko 20 zdjêæ,
to po dwóch tygodniach… A jeœli jeszcze
w telefonie lubimy przechowaæ pliki mu-
zyczne? Œrednio jeden utwór MP3 zajmu-
je 3 MB… Tak – pamiêæ w telefonie szyb-
ko siê wyczerpie, a i karta pamiêci szyb-
ciutko okazaæ mo¿e siê za ma³a.
Dlatego te¿ kupuj¹c telefon z aparatem
fotograficznym warto równie¿ zainwesto-
waæ w kartê pamiêci. Ich ceny szybko spa-
daj¹, wiêc warto pokusiæ siê o kartê co
najmniej o pojemnoœci 512 MB.
Rada Dziesi¹ta. Wspó³-
praca z komputerem
Fotografie – jeœli mamy do nich
choæ cieñ sentymentu – warto za-
chowaæ. Mo¿e nawet niekoniecz-
nie dla potomnoœci, ale z pewno-
œci¹ chêtnie do nich wrócimy za kil-
ka tygodni, miesiêcy lub lat. W tym
celu najlepiej – oprócz odbitek, zro-
biæ sobie elektroniczne archiwum.
Czyli zgraæ zdjêcia do komputera
i na p³ytê CD lub dvd.
Sposobów komunikowania te-
lefonu z komputerem jest kilka. Najpro-
œciej zrobimy to u¿ywaj¹c czytnika kart –
wyjmujemy kartê pamiêci z telefonu,
wk³adamy do czytnika pod³¹czonego
do komputera i metod¹ „z³ap i przeci¹-
gnij” kopiujemy pliki.
Innym, doϾ szybkim, sposobem jest
przegranie zdjêæ pod³¹czaj¹c telefon ka-
blem. Nieco wiêcej czasu zajmie nam
przegranie fotografii za pomoc¹ techno-
logii Bluetooth – skopiowanie jednego
zdjêcia o objêtoœci 600 kB trawa œrednio
10-15 sek. Jeœli u¿yjemy do tego podczer-
wieni (œredni czas kopiowania mniej wiê-
cej trzykrotnie d³u¿szy) to stracimy najwiê-
cej czasu.
Przegrywaæ zdjêcia warto. Choæby dlate-
go, ¿e mo¿na je poddaæ jeszcze ma³ej ob-
róbce w programach graficznych i dopiero
tak przygotowane zanieϾ do fotografa
(taniej) lub samemu wydrukowaæ w domu
(szybciej). W wielu punktach mo¿na te¿
zrobiæ sobie odbitkê fotograficzn¹ w tak
zwanych kioskach fotograficznych. Z takim
kioskiem mo¿emy siê po³¹czyæ przez Blu-
etooth lub bezpoœrednio z karty pamiêci.
Piotr Rabiej
Ogniskowa2
Jednak kiedy nie ma gór, a jest ocean,
krajobrazy mo¿na œmia³o robiæ (Sony
Ericsson W810i)
Rada Dziewi¹ta. Balans bieli
To bardzo wa¿ny, ale czêsto niedocenia-
ny element cyfrowej fotografii. Najczê-
œciej objawia siê on tym, ¿e robimy zdjêcie
w pomieszczeniu i… wychodzi ono ¿ó³te
lub zielone. I na dodatek trudno wprowa-
dziæ korektê w programach graficznych.
To w³aœnie balans bieli (zwany czasem po-
ziomem bieli) daje znaæ o sobie. M¹dry
jednak Polak po szkodzie…
By szkody nie by³o, popatrzmy
w ustawienia aparatu. Jeœli jest tam
mo¿liwoœæ regulacji balansu bieli, to ko-
rzystajmy z niej. Nie wystarczy bowiem
ustawienie na „automat”. Przy wykony-
waniu zdjêcia w œwietle innym ni¿
dzienne (œwiat³o sztuczne ma inn¹ tem-
peraturê barw ni¿ dzienne) aparat przyj-
muje, ¿e najjaœniejszy obiekt jest bia³y
i do tego dobiera sobie paletê barw. Je-
œli ten obiekt nie jest bia³y, to potem
w³aœnie mamy dominantê ¿ó³t¹, zielon¹
lub czerwon¹. Dlatego odpowiednie
parametry warto przed zrobieniem
zdjêcia wprowadziæ rêcznie.
Poruszenie
Emocje. Mecz… Mimo dobrego oœwie-
tlenia przy nieznanym czasie ekspozycji
zdjêcie wysz³o poruszone. A wcale takie
byæ nie musia³o. Wystarczy³o znaleŸæ
podpórkê dla r¹k. Ale gdy na murawie
stadionu Nou Camp pojawiaj¹ siê pi³-
karze FC Barcelona trudno myœleæ o ta-
kich szczegó³ach. (Nokia N70)
artyku³y... www.t-k.pl
• K W I E C I E Ñ 2 0 0 7 , N R 0 4 / 1 1 1 •
21
42572575.007.png 42572575.008.png 42572575.009.png 42572575.010.png 42572575.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin