pomoce.matura_z_matmy.pdf
(
181 KB
)
Pobierz
matura z matmy
Tajemnice
Królowej Nauk
Czyli wszystko, co musisz wiedzieç na 5 minut przed maturà z matematyki
Do matury jeszcze pi´ç miesi´cy, ale na nauk´ nigdy nie
jest za wczeÊnie! W tym miesiàcu prezentujemy jedyny
w swoim rodzaju zestaw typowych matematycznych b∏´-
dów oraz u˝ytecznych porad – wszystko przydatne na eg-
zamin z matematyki.
Âpiesz si´ powoli
czyli
uwaga na b∏´dy
Podczas rozwiàzywania zadaƒ maturalnych naj-
cz´Êciej pope∏niamy typowe
b∏´dy rachunkowe
oraz tzw.
b∏´dy nieuwagi
. Pierwszy ich rodzaj
pojawia si´ wskutek poÊpiechu i zdenerwowa-
nia (jak choçby: ).
B∏´dy nieuwagi powstajà najcz´Êciej przy
przepisywaniu równania czy warunku z jed-
nej strony na drugà, tak˝e z brudnopisu do
czystopisu, a nawet z linijki do linijki. Do te-
go dochodzà pomy∏ki wynikajàce z niezbyt
uwa˝nego przeczytania treÊci zadania, a wi´c
nieprawid∏owo sformu∏owane odpowiedzi
czy przeoczone polecenia. Mo˝na ich unik-
nàç tylko przez wzmo˝onà koncentracj´
i opanowanie, bardzo pomocne sà tu wcze-
Êniejsze çwiczenia rachunkowe nawet na
prostych zadaniach.
Kolejny cz´sty rodzaj b∏´dów dotyczy
za-
daƒ geometrycznych
. Maturzysta bez-
wiednie rysuje jakiÊ specjalny przypadek,
o którym nie ma mowy w poleceniu (np.
w zadaniu o dowolnym trójkàcie rysunek
przedstawia jakiÊ charakterystyczny trójkàt
– prostokàtny lub równoramienny), a na-
st´pnie te specjalne w∏asnoÊci figury geome-
trycznej z rysunku wykorzystuje w rozwià-
zaniu zadania.
Strategia:
jak rozwiàzywaç
maturalne
zadania?
1. Egzamin zacznij od szybkiego przejrzenia wszystkich zadaƒ
i ju˝ podczas pierwszego czytania staraj si´ wynotowaç wszel-
kie dane, przydatne wzory lub sugestie naprowadzajàce na roz-
wiàzanie. JeÊli ju˝ na tym etapie pojawi si´ koncepcja komplet-
nego rozwiàzania – zanotuj jà i przejdê do nast´pnego zadania.
2. W pierwszej kolejnoÊci rozwià˝ te zadania, z którymi nie
masz ˝adnych problemów. Nast´pnie wróç do tych, których
rozwiàzania nie by∏eÊ pewny. Dopiero na samym koƒcu spróbuj
rozwiàzaç te, o których na poczàtku pomyÊla∏eÊ, ˝e sobie z ni-
mi nie poradzisz.
3. Odpowiedê podana w rozwiàzaniu zadania musi korespon-
dowaç z jego za∏o˝eniami, dlatego przed jej zapisaniem ponow-
nie przeczytaj treÊç pytania. Pami´taj, by wyraênie oznaczyç
w∏aÊciwe rozwiàzanie, gdy˝ zostawienie jednego poprawnego
i kilku b∏´dnych skutkuje nie przyznaniem punktów.
4 Nigdy nie siedê d∏ugo nad zadaniem, je˝eli nie pojawia si´
szansa na jego rozwiàzanie.
5. O ile to mo˝liwe, rozwiàzuj zadania od razu w czystopisie,
w ten sposób zaoszcz´dzisz cenny czas.
6. Pami´taj, ˝e wi´kszoÊç zadaƒ na maturze ∏àczy w sobie ró˝-
ne dzia∏y matematyki.
7. W matematyce, w odró˝nieniu od innych przedmiotów, nie
jest wa˝na metoda, tylko wynik. Zdarza∏o si´ ju˝, ˝e niektóre
zadania maturalne mo˝na by∏o rozwiàzaç nawet 9 sposobami
– ka˝dy z nich by∏ poprawny i dawa∏ maksymalnà liczb´ punk-
tów. JeÊli u˝yjesz bardzo nietypowej metody, za to w popraw-
ny sposób, to i tak otrzymasz maksa!
Procenty,
procenty
,
procenty
Egzaminatorzy bardzo lubià zadania z procenta-
mi. Rozwiàzujàc te najbardziej typowe warto
czasem „na chwil´” wprowadziç pomocniczà
niewiadomà.
Przyk∏ad: Lodówka najpierw podro˝a∏a o 10%,
a potem w ramach promocji potania∏a o 15%.
O ile procent zmieni∏a si´ cena lodówki?
Zauwa˝my, ˝e nie znamy poczàtkowej jej ceny,
ale jak si´ zaraz oka˝e, do niczego nie b´dzie
nam ona potrzebna. Oznaczam poczàtkowà ce-
n´ lodówki przez x. Po podwy˝ce o 10% b´dzie
ona wynosiç x + 10%x = 110% x = 1,1x. Ob-
ni˝ka o 15% da nam cen´
1,1x –15% · 1,1x = 1,1x – 0,165x = 0,935 x. Te-
raz musimy policzyç zmian´ procentowà:
Idê
na skróty!
Wiele zadaƒ daje si´ rozwiàzaç na kilka sposobów, z których
cz´Êç jest zdecydowanie krótsza od innych. By u∏atwiç sobie ˝y-
cie na egzaminie warto poznaç kilka sztuczek wykraczajàcych
poza minimum programowe – zastosowanie
wektorów
w geo-
metrii analitycznej czy
wyznaczników
do rozwiàzywania uk∏a-
dów równaƒ, twierdzenie cosinusów, twierdzenie o pierwiast-
kach ca∏kowitych, dzielenie wielomianów zamiast ich grupowa-
nia, zastosowanie wzorów kombinatorycznych.
Przyk∏ad: Znajdê d∏ugoÊç wysokoÊci opuszczonej na bok
AB
w trójkàcie o wierzcho∏kach
A
= (–1, 2);
B
= (1, –3),
C
= (3, 5)
Tradycyjnie zadanie rozwiàzujemy nast´pujàco: szukamy równania
prostej
AB
, szukamy równania prostej prostopad∏ej do
AB
prze-
chodzàcej przez
C
, szukamy punktu przeci´cia si´ tych prostych
(np. punkt
D
), szukamy odleg∏oÊci
CD
i tak uzyskujemy wysokoÊç.
Mamy tu jednak sporo liczenia – trzy uk∏ady równaƒ i wzór na od-
leg∏oÊç. Tymczasem wystarczy policzyç ze wzoru z tablic (albo wy-
znaczników pary wektorów) pole trójkàta
ABC
oraz odleg∏oÊç
AB
(podstawa trójkàta), aby d∏ugoÊç wysokoÊci dostaç niemal od r´ki.
.
A zatem lodówka stania∏a o 6,5%.
Cz´sto spotykanym typem zadaƒ z obliczeniami
procentowymi sà porównania. W ich przypadku
nale˝y pami´taç, ˝e zawsze dzielimy przez wiel-
koÊç, która wyst´puje po s∏owach
ni˝
i
od
.
Przyk∏ad: JaÊ ma do szko∏y 2 km, a Ma∏gosia
3 km. O ile procent Ma∏gosia ma dalej do szko∏y
ni˝ JaÊ, a o ile procent JaÊ ma bli˝ej ni˝ Ma∏gosia?
Najpierw obliczamy ró˝nic´ pomi´dzy odle-
g∏oÊcià od szko∏y Jasia i Ma∏gosi, która wynosi
oczywiÊcie 3 km – 2 km = 1 km. W pierwszym
przypadku porównujemy uzyskany wynik do
Wa˝ne
drobiazgi techniczne
W ˝adnym wypadku nie u˝ywaj korektora, gdy˝ praca mo˝e
zostaç uniewa˝niona. Najlepiej wcale nie bierz go na egzamin.
Poza rysunkami staraj si´ nie u˝ywaç o∏ówka. Je˝eli zapomnisz
poprawiç swoje zapiski d∏ugopisem, to ten fragment pracy nie b´-
dzie oceniany.
Nigdy nie sugeruj si´ wielkoÊcià miejsca na arkuszu przezna-
czonego na rozwiàzanie. Czasem na zadanie wymagajàce zaled-
wie pi´ciu linijek rozwiàzania przeznaczone sà dwie strony, cza-
sem odwrotnie.
JeÊli nie starczy Ci miejsca na arkuszu, kontynuuj rozwiàzanie
w brudnopisie. Koniecznie jednak przekreÊl s∏owo
brudnopis
ina-
pisz
ciàg dalszy czystopisu
podajàc numer zadania, a na arkuszu
zaznacz, ˝e dalsze rozwiàzanie jest w brudnopisie.
Komentarze, nawet te poprawne, ale nie wymagane w treÊci
zadania, nie sà przez egzaminatorów brane pod uwag´.
Rozgryêç
kalkulator
Przed maturà koniecznie przetestuj mo˝liwoÊci swojego kalkulatora (pami´taj, ˝e musi byç to kalkulator pro-
sty, gdy˝ na egzaminie niedozwolone jest u˝ywanie kalkulatorów naukowych). W zale˝noÊci od modelu mo˝-
na liczyç np. 0,125
2
poprzez naciÊni´cie klawiszy 0,125X= albo (1,05)
6
naciskajàc 1X1,05= = = = = = (dla
niektórych kalkulatorów 1,05X1= = = = = =). Do tego warto nauczyç si´ pos∏ugiwania pami´ciami (klawi-
sze M+, M-, MR), które bardzo przydajà si´ w zadaniach ze statystyki.
odleg∏oÊci Jasia, otrzymujàc ,
czyli JaÊ ma o 50% bli˝ej ni˝ Ma∏gosia. W dru-
gim porównujemy do odleg∏oÊci od szko∏y
Ma∏gosi, co daje nam wynik 33,33%.
Wzory
dobrze znaç
Na egzaminie masz dost´p do wzorów zapisa-
nych w tablicach matematycznych, nie trzeba
wi´c zaraz uczyç si´ ich na pami´ç (choç warto,
gdy˝ nie b´dzie tam wszystkich wzorów i twier-
dzeƒ – dla w∏asnego bezpieczeƒstwa przed ma-
turà dok∏adnie zapoznaj si´ z tablicami). Koniecz-
nie zaÊ trzeba wiedzieç o ich istnieniu tak, by móc
je zastosowaç podczas rozwiàzywania zadaƒ.
Najwa˝niejszà sprawà jest dostosowanie literek
ze wzorów do naszych oznaczeƒ. Pami´taj, ˝e
nie zawsze
x
we wzorze odpowiada literce
x
w zadaniu. Uwa˝aj, by nie zapomnieç o warto-
Êci a we wzorze na pierwiastki równania kwad-
Przydatne triki i wa˝ne wzory:
Podstawy, które musisz znaç:
Geometria:
Pole trójkàta ABC o wierzcho∏kach
A=(x
A
, y
A
), B=(x
B
, y
B
), C=(x
C
, y
C
):
Wzory uproszczonego mno˝enia
i dzia∏ania na pierwiastkach
(
a
+
b
)
2
=
a
2
+ 2
ab
+
b
2
(
a
–
b
)
2
=
a
2
– 2
ab
+
b
2
(
a
–
b
)(
a
+
b
) =
a
2
–
b
2
Ciàgi arytmetyczne i geometryczne
Kàty w okr´gu:
Miara kàta wpisanego
w okràg jest równa po-
∏owie miary kàta Êrod-
kowego, opartego na
tym samym ∏uku.
Miary kàtów wpisanych
w okràg, opartych na
tych samych ∏ukach sà
równe.
Wzór na n-ty wyraz ciàgu arytmetycznego o da-
nym pierwszym wyrazie
a
1
:
a
n
=
a
1
+ (
n
– 1)
r
Pole trójkàta:
Je˝eli a
≥
0, b
≥
0, m,n
∈
N\{0,1} to:
Wzór na sum´ n pierwszy wyrazów ciàgu aryt-
metycznego:
,
gdzie 2
p
=
a
+
b
+
c
(obwód trójkàta), R – pro-
mieƒ okr´gu opisanego i r – promieƒ okr´gu
wpisanego;
Wzór na n-ty wyraz ciàgu geometrycznego
o danym pierwszym wyrazie a
1
:
a
n
= a
1
·
q
n
–1
Wzór na sum´ n pierwszy wyrazów ciàgu geo-
metrycznego:
ratowego (zamiast maturzyÊci
Prostopad∏oÊcian:
Pole powierzchni:
P
= 2 (
ab
+
bc
+
ac
)
Obj´toÊç:
V
=
abc
dla b>0
cz´sto piszà ) czy pierwiastku z delty
Graniastos∏up prosty:
Pole powierzchni:
P
= 2
p
·
h+
2
P
p
, gdzie 2p jest obwodem podsta-
wy danego graniastos∏upa, a P
p
polem podstawy
Obj´toÊç:
V
=
P
p
·
h
(cz´sto pojawia si´ sama delta). Zwróç te˝
uwag´ na prawid∏owe stosowanie wzorów
skróconego mno˝enia (zamiast (
a
+
b
)
2
=
a
2
+
2
ab
+
b
2
cz´sto piszemy (
a
+
b
)
2
=
a
2
+
b
2
).
Udowodnij, ˝e
jest liczbà ca∏kowità
Niech,
policzmy
x
2
x
2
=
Pole trapezu:
Pole równoleg∏oboku:
P
=
ah
Deltoid:
Uzasadnij, ˝e je˝eli liczby
x, y, z
tworzà ciàg aryt-
metyczny rosnàcy, to liczby
a
= 2
3–5x
,
b
= 2
3–5y
,
c
= 2
3–5z
tworzà ciàg geome-
tryczny malejàcy.
Wi´cej potu na çwi-
czeniach
= mniej
krwi w boju
Jak rzetelnie przygotowaç si´ do egzaminu
z matematyki? Oto nasze rady:
Codziennie poÊwi´ç godzin´ zegarowà na
rozwiàzywanie zadaƒ, odpoczywaj w weeken-
dy
Uczestnicz we wszystkich dodatkowych
bàdê bezp∏atnych zaj´ciach z matematyki
Rozwiàzuj archiwalne zadania maturalne
Uzupe∏niaj braki w teorii korzystajàc z pod-
r´czników lub internetu, choçby serwisu
www.Matematyka.org
Rozwiàzania zadaƒ sprawdzaj za pomocà in-
ternetowego kalkulatora
www.Poolicz.pl
,
który wszystko liczy „krok po kroku”
Przeglàdaj moderowane przez matematy-
ków fora dyskusyjne, dziel si´ na nich swoimi
obawami, pytaj – np. na
www.ForumMate-
matyka.pl
Ostros∏up:
Obj´toÊç:
Sto˝ek:
Pole podstawy:
P
b
=
Zatem
Wiemy, ˝e
x
<
y
<
z
oraz z definicji ciàgu aryt-
metycznego
x
–
y
=
y
–
z
. Aby ciàg
a, b, c
by∏ cià-
giem geometrycznym musimy wykazaç, ˝e
π
·
r
·
l
Walec:
Pole powierzchni:
P
b
= 2 ·
P
p
=
π
·
r
2
Dzia∏ania na pot´gach
a
0
= 1 dla a
Kula:
Pole powierzchni:
P
= 4 ·
·
r
· (
r
+
l
)
Obj´toÊç:
π
π
·
r
·
h
≠
0
·
r
2
P
= 2 ·
π
: .
a
1
=
a
a
m
·
a
n
=
a
m+n
a
m
:
a
n
=
a
m–n
dla m>n
`
a
π
·
r
2
π
·
r
· (
r
+
h
)
Obj´toÊç:
Obj´toÊç:
V
=
Korzystajàc z równoÊci
x
–
y
=
y
– z mamy:
r – promieƒ podstawy,
h – wysokoÊç sto˝ka,
l – d∏ugoÊç tworzàcej sto˝ka;
·
r
2
·
h
r – promieƒ podstawy,
h – wysokoÊç walca
π
≠
0
r – promieƒ kuli
(
a
m
)
n
=
a
m
·
n
(
a
·
b
)
n
=
a
n
·
b
n
dla b
UdowodniliÊmy, ˝e ciàg liczb
a, b, c
jest geome-
tryczny.
Pozosta∏o nam dowieÊç, ˝e ciàg jest malejàcy.
Weêm
y
par´
a, b
i policzmy iloraz :
.
≠
0
Czego nie b´dzie
– poziom podstawowy
Osoby zdajàce matur´ w roku szkolnym 2008/2009, by∏y przygotowywane do egzami-
nu na bazie programów nauczania uwzgl´dniajàcych podstaw´ programowà sprzed
wrzeÊnia 2007r. Majàc na uwadze wprowadzone zmiany oraz mogàce z tego powodu
wyniknàç problemy, na portalu
Perspektywy
.pl
znajdziesz list´ treÊci, które nie b´-
dà obowiàzywa∏y na danym poziomie egzaminów.
www.perspektywy.pl/matematyka
Oblicz wartoÊç wyr
a˝
enia:
=
Z zale˝noÊci
x
<
y
<
z
:
x
–
y
< 0.
=
Niech: , gdzie
k
= –(
x
–
y
).
(2
15
– 2
16
+ 2
–2
+ 2
15
)
–1
=
(2 · 2
15
– 2
16
+ 2
–2
)
–1
=
(2
16
– 2
16
+ 2
–2
)
–1
= 2
2
= 4
i
k
> 0.
Za miesiàc: Na 5 minut przed...
WOS
WykazaliÊmy, ˝e iloraz ciàgu jest mniejszy
od 1 i wi´kszy od 0, wi´c ciàg jest malejàcy.
P
=
P
p
=
Plik z chomika:
sebulas
Inne pliki z tego folderu:
pomoce.matura_z_matmy.pdf
(181 KB)
Inne foldery tego chomika:
fizyka
Prywatne
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin