pomoce.matura_z_matmy.pdf

(181 KB) Pobierz
matura z matmy
Tajemnice
Królowej Nauk
Czyli wszystko, co musisz wiedzieç na 5 minut przed maturà z matematyki
Do matury jeszcze pi´ç miesi´cy, ale na nauk´ nigdy nie
jest za wczeÊnie! W tym miesiàcu prezentujemy jedyny
w swoim rodzaju zestaw typowych matematycznych b∏´-
dów oraz u˝ytecznych porad – wszystko przydatne na eg-
zamin z matematyki.
Âpiesz si´ powoli czyli
uwaga na b∏´dy
Podczas rozwiàzywania zadaƒ maturalnych naj-
cz´Êciej pope∏niamy typowe b∏´dy rachunkowe
oraz tzw. b∏´dy nieuwagi . Pierwszy ich rodzaj
pojawia si´ wskutek poÊpiechu i zdenerwowa-
nia (jak choçby: ).
B∏´dy nieuwagi powstajà najcz´Êciej przy
przepisywaniu równania czy warunku z jed-
nej strony na drugà, tak˝e z brudnopisu do
czystopisu, a nawet z linijki do linijki. Do te-
go dochodzà pomy∏ki wynikajàce z niezbyt
uwa˝nego przeczytania treÊci zadania, a wi´c
nieprawid∏owo sformu∏owane odpowiedzi
czy przeoczone polecenia. Mo˝na ich unik-
nàç tylko przez wzmo˝onà koncentracj´
i opanowanie, bardzo pomocne sà tu wcze-
Êniejsze çwiczenia rachunkowe nawet na
prostych zadaniach.
Kolejny cz´sty rodzaj b∏´dów dotyczy za-
daƒ geometrycznych . Maturzysta bez-
wiednie rysuje jakiÊ specjalny przypadek,
o którym nie ma mowy w poleceniu (np.
w zadaniu o dowolnym trójkàcie rysunek
przedstawia jakiÊ charakterystyczny trójkàt
– prostokàtny lub równoramienny), a na-
st´pnie te specjalne w∏asnoÊci figury geome-
trycznej z rysunku wykorzystuje w rozwià-
zaniu zadania.
Strategia: jak rozwiàzywaç
maturalne zadania?
1. Egzamin zacznij od szybkiego przejrzenia wszystkich zadaƒ
i ju˝ podczas pierwszego czytania staraj si´ wynotowaç wszel-
kie dane, przydatne wzory lub sugestie naprowadzajàce na roz-
wiàzanie. JeÊli ju˝ na tym etapie pojawi si´ koncepcja komplet-
nego rozwiàzania – zanotuj jà i przejdê do nast´pnego zadania.
2. W pierwszej kolejnoÊci rozwià˝ te zadania, z którymi nie
masz ˝adnych problemów. Nast´pnie wróç do tych, których
rozwiàzania nie by∏eÊ pewny. Dopiero na samym koƒcu spróbuj
rozwiàzaç te, o których na poczàtku pomyÊla∏eÊ, ˝e sobie z ni-
mi nie poradzisz.
3. Odpowiedê podana w rozwiàzaniu zadania musi korespon-
dowaç z jego za∏o˝eniami, dlatego przed jej zapisaniem ponow-
nie przeczytaj treÊç pytania. Pami´taj, by wyraênie oznaczyç
w∏aÊciwe rozwiàzanie, gdy˝ zostawienie jednego poprawnego
i kilku b∏´dnych skutkuje nie przyznaniem punktów.
4 Nigdy nie siedê d∏ugo nad zadaniem, je˝eli nie pojawia si´
szansa na jego rozwiàzanie.
5. O ile to mo˝liwe, rozwiàzuj zadania od razu w czystopisie,
w ten sposób zaoszcz´dzisz cenny czas.
6. Pami´taj, ˝e wi´kszoÊç zadaƒ na maturze ∏àczy w sobie ró˝-
ne dzia∏y matematyki.
7. W matematyce, w odró˝nieniu od innych przedmiotów, nie
jest wa˝na metoda, tylko wynik. Zdarza∏o si´ ju˝, ˝e niektóre
zadania maturalne mo˝na by∏o rozwiàzaç nawet 9 sposobami
– ka˝dy z nich by∏ poprawny i dawa∏ maksymalnà liczb´ punk-
tów. JeÊli u˝yjesz bardzo nietypowej metody, za to w popraw-
ny sposób, to i tak otrzymasz maksa!
Procenty, procenty ,
procenty
Egzaminatorzy bardzo lubià zadania z procenta-
mi. Rozwiàzujàc te najbardziej typowe warto
czasem „na chwil´” wprowadziç pomocniczà
niewiadomà.
Przyk∏ad: Lodówka najpierw podro˝a∏a o 10%,
a potem w ramach promocji potania∏a o 15%.
O ile procent zmieni∏a si´ cena lodówki?
Zauwa˝my, ˝e nie znamy poczàtkowej jej ceny,
ale jak si´ zaraz oka˝e, do niczego nie b´dzie
nam ona potrzebna. Oznaczam poczàtkowà ce-
n´ lodówki przez x. Po podwy˝ce o 10% b´dzie
ona wynosiç x + 10%x = 110% x = 1,1x. Ob-
ni˝ka o 15% da nam cen´
1,1x –15% · 1,1x = 1,1x – 0,165x = 0,935 x. Te-
raz musimy policzyç zmian´ procentowà:
Idê na skróty!
Wiele zadaƒ daje si´ rozwiàzaç na kilka sposobów, z których
cz´Êç jest zdecydowanie krótsza od innych. By u∏atwiç sobie ˝y-
cie na egzaminie warto poznaç kilka sztuczek wykraczajàcych
poza minimum programowe – zastosowanie wektorów w geo-
metrii analitycznej czy wyznaczników do rozwiàzywania uk∏a-
dów równaƒ, twierdzenie cosinusów, twierdzenie o pierwiast-
kach ca∏kowitych, dzielenie wielomianów zamiast ich grupowa-
nia, zastosowanie wzorów kombinatorycznych.
Przyk∏ad: Znajdê d∏ugoÊç wysokoÊci opuszczonej na bok AB
w trójkàcie o wierzcho∏kach A = (–1, 2); B = (1, –3), C = (3, 5)
Tradycyjnie zadanie rozwiàzujemy nast´pujàco: szukamy równania
prostej AB , szukamy równania prostej prostopad∏ej do AB prze-
chodzàcej przez C , szukamy punktu przeci´cia si´ tych prostych
(np. punkt D ), szukamy odleg∏oÊci CD i tak uzyskujemy wysokoÊç.
Mamy tu jednak sporo liczenia – trzy uk∏ady równaƒ i wzór na od-
leg∏oÊç. Tymczasem wystarczy policzyç ze wzoru z tablic (albo wy-
znaczników pary wektorów) pole trójkàta ABC oraz odleg∏oÊç AB
(podstawa trójkàta), aby d∏ugoÊç wysokoÊci dostaç niemal od r´ki.
.
A zatem lodówka stania∏a o 6,5%.
Cz´sto spotykanym typem zadaƒ z obliczeniami
procentowymi sà porównania. W ich przypadku
nale˝y pami´taç, ˝e zawsze dzielimy przez wiel-
koÊç, która wyst´puje po s∏owach ni˝ i od .
Przyk∏ad: JaÊ ma do szko∏y 2 km, a Ma∏gosia
3 km. O ile procent Ma∏gosia ma dalej do szko∏y
ni˝ JaÊ, a o ile procent JaÊ ma bli˝ej ni˝ Ma∏gosia?
Najpierw obliczamy ró˝nic´ pomi´dzy odle-
g∏oÊcià od szko∏y Jasia i Ma∏gosi, która wynosi
oczywiÊcie 3 km – 2 km = 1 km. W pierwszym
przypadku porównujemy uzyskany wynik do
Wa˝ne drobiazgi techniczne
W ˝adnym wypadku nie u˝ywaj korektora, gdy˝ praca mo˝e
zostaç uniewa˝niona. Najlepiej wcale nie bierz go na egzamin.
Poza rysunkami staraj si´ nie u˝ywaç o∏ówka. Je˝eli zapomnisz
poprawiç swoje zapiski d∏ugopisem, to ten fragment pracy nie b´-
dzie oceniany.
Nigdy nie sugeruj si´ wielkoÊcià miejsca na arkuszu przezna-
czonego na rozwiàzanie. Czasem na zadanie wymagajàce zaled-
wie pi´ciu linijek rozwiàzania przeznaczone sà dwie strony, cza-
sem odwrotnie.
JeÊli nie starczy Ci miejsca na arkuszu, kontynuuj rozwiàzanie
w brudnopisie. Koniecznie jednak przekreÊl s∏owo brudnopis ina-
pisz ciàg dalszy czystopisu podajàc numer zadania, a na arkuszu
zaznacz, ˝e dalsze rozwiàzanie jest w brudnopisie.
Komentarze, nawet te poprawne, ale nie wymagane w treÊci
zadania, nie sà przez egzaminatorów brane pod uwag´.
Rozgryêç kalkulator
Przed maturà koniecznie przetestuj mo˝liwoÊci swojego kalkulatora (pami´taj, ˝e musi byç to kalkulator pro-
sty, gdy˝ na egzaminie niedozwolone jest u˝ywanie kalkulatorów naukowych). W zale˝noÊci od modelu mo˝-
na liczyç np. 0,125 2 poprzez naciÊni´cie klawiszy 0,125X= albo (1,05) 6 naciskajàc 1X1,05= = = = = = (dla
niektórych kalkulatorów 1,05X1= = = = = =). Do tego warto nauczyç si´ pos∏ugiwania pami´ciami (klawi-
sze M+, M-, MR), które bardzo przydajà si´ w zadaniach ze statystyki.
odleg∏oÊci Jasia, otrzymujàc ,
czyli JaÊ ma o 50% bli˝ej ni˝ Ma∏gosia. W dru-
gim porównujemy do odleg∏oÊci od szko∏y
Ma∏gosi, co daje nam wynik 33,33%.
Wzory dobrze znaç
Na egzaminie masz dost´p do wzorów zapisa-
nych w tablicach matematycznych, nie trzeba
wi´c zaraz uczyç si´ ich na pami´ç (choç warto,
gdy˝ nie b´dzie tam wszystkich wzorów i twier-
dzeƒ – dla w∏asnego bezpieczeƒstwa przed ma-
turà dok∏adnie zapoznaj si´ z tablicami). Koniecz-
nie zaÊ trzeba wiedzieç o ich istnieniu tak, by móc
je zastosowaç podczas rozwiàzywania zadaƒ.
Najwa˝niejszà sprawà jest dostosowanie literek
ze wzorów do naszych oznaczeƒ. Pami´taj, ˝e
nie zawsze x we wzorze odpowiada literce
x w zadaniu. Uwa˝aj, by nie zapomnieç o warto-
Êci a we wzorze na pierwiastki równania kwad-
Przydatne triki i wa˝ne wzory: Podstawy, które musisz znaç:
Geometria:
Pole trójkàta ABC o wierzcho∏kach
A=(x A , y A ), B=(x B , y B ), C=(x C , y C ):
Wzory uproszczonego mno˝enia
i dzia∏ania na pierwiastkach
( a + b ) 2 = a 2 + 2 ab + b 2
( a b ) 2 = a 2 – 2 ab + b 2
( a b )( a + b ) = a 2 b 2
Ciàgi arytmetyczne i geometryczne
Kàty w okr´gu:
Miara kàta wpisanego
w okràg jest równa po-
∏owie miary kàta Êrod-
kowego, opartego na
tym samym ∏uku.
Miary kàtów wpisanych
w okràg, opartych na
tych samych ∏ukach sà
równe.
Wzór na n-ty wyraz ciàgu arytmetycznego o da-
nym pierwszym wyrazie a 1 :
a n = a 1 + ( n – 1) r
Pole trójkàta:
Je˝eli a
0, b
0, m,n N\{0,1} to:
Wzór na sum´ n pierwszy wyrazów ciàgu aryt-
metycznego:
,
gdzie 2 p = a + b + c (obwód trójkàta), R – pro-
mieƒ okr´gu opisanego i r – promieƒ okr´gu
wpisanego;
Wzór na n-ty wyraz ciàgu geometrycznego
o danym pierwszym wyrazie a 1 :
a n = a 1 · q n –1
Wzór na sum´ n pierwszy wyrazów ciàgu geo-
metrycznego:
ratowego (zamiast maturzyÊci
Prostopad∏oÊcian:
Pole powierzchni:
P = 2 ( ab + bc + ac )
Obj´toÊç:
V = abc
dla b>0
cz´sto piszà ) czy pierwiastku z delty
Graniastos∏up prosty:
Pole powierzchni:
P = 2 p · h+ 2 P p , gdzie 2p jest obwodem podsta-
wy danego graniastos∏upa, a P p polem podstawy
Obj´toÊç:
V = P p · h
(cz´sto pojawia si´ sama delta). Zwróç te˝
uwag´ na prawid∏owe stosowanie wzorów
skróconego mno˝enia (zamiast ( a + b ) 2 = a 2 +
2 ab + b 2 cz´sto piszemy ( a + b ) 2 = a 2 + b 2 ).
Udowodnij, ˝e
jest liczbà ca∏kowità
Niech,
policzmy x 2
x 2 =
Pole trapezu:
Pole równoleg∏oboku:
P = ah
Deltoid:
Uzasadnij, ˝e je˝eli liczby x, y, z tworzà ciàg aryt-
metyczny rosnàcy, to liczby
a = 2 3–5x , b = 2 3–5y , c = 2 3–5z tworzà ciàg geome-
tryczny malejàcy.
Wi´cej potu na çwi-
czeniach = mniej
krwi w boju
Jak rzetelnie przygotowaç si´ do egzaminu
z matematyki? Oto nasze rady:
Codziennie poÊwi´ç godzin´ zegarowà na
rozwiàzywanie zadaƒ, odpoczywaj w weeken-
dy
Uczestnicz we wszystkich dodatkowych
bàdê bezp∏atnych zaj´ciach z matematyki
Rozwiàzuj archiwalne zadania maturalne
Uzupe∏niaj braki w teorii korzystajàc z pod-
r´czników lub internetu, choçby serwisu
www.Matematyka.org
Rozwiàzania zadaƒ sprawdzaj za pomocà in-
ternetowego kalkulatora www.Poolicz.pl ,
który wszystko liczy „krok po kroku”
Przeglàdaj moderowane przez matematy-
ków fora dyskusyjne, dziel si´ na nich swoimi
obawami, pytaj – np. na www.ForumMate-
matyka.pl
Ostros∏up:
Obj´toÊç:
Sto˝ek:
Pole podstawy:
P b =
Zatem
Wiemy, ˝e x < y < z oraz z definicji ciàgu aryt-
metycznego x y = y z . Aby ciàg a, b, c by∏ cià-
giem geometrycznym musimy wykazaç, ˝e
π
· r · l
Walec:
Pole powierzchni:
P b = 2 ·
P p =
π
· r 2
Dzia∏ania na pot´gach
a 0 = 1 dla a
Kula:
Pole powierzchni:
P = 4 ·
· r · ( r + l )
Obj´toÊç:
π
π
· r · h
0
· r 2
P = 2 ·
π
: .
a 1 = a
a m · a n = a m+n
a m : a n = a m–n
dla m>n ` a
π
· r 2
π
· r · ( r + h )
Obj´toÊç:
Obj´toÊç:
V =
Korzystajàc z równoÊci x y = y – z mamy:
r – promieƒ podstawy,
h – wysokoÊç sto˝ka,
l – d∏ugoÊç tworzàcej sto˝ka;
· r 2 · h
r – promieƒ podstawy,
h – wysokoÊç walca
π
0
r – promieƒ kuli
( a m ) n = a m · n
( a · b ) n = a n · b n
dla b
UdowodniliÊmy, ˝e ciàg liczb a, b, c jest geome-
tryczny.
Pozosta∏o nam dowieÊç, ˝e ciàg jest malejàcy.
Weêm y par´ a, b i policzmy iloraz :
.
0
Czego nie b´dzie – poziom podstawowy
Osoby zdajàce matur´ w roku szkolnym 2008/2009, by∏y przygotowywane do egzami-
nu na bazie programów nauczania uwzgl´dniajàcych podstaw´ programowà sprzed
wrzeÊnia 2007r. Majàc na uwadze wprowadzone zmiany oraz mogàce z tego powodu
wyniknàç problemy, na portalu Perspektywy .pl znajdziesz list´ treÊci, które nie b´-
dà obowiàzywa∏y na danym poziomie egzaminów.
www.perspektywy.pl/matematyka
Oblicz wartoÊç wyr enia:
=
Z zale˝noÊci x < y < z : x y < 0.
=
Niech: , gdzie k = –( x y ).
(2 15 – 2 16 + 2 –2 + 2 15 ) –1 =
(2 · 2 15 – 2 16 + 2 –2 ) –1 =
(2 16 – 2 16 + 2 –2 ) –1 = 2 2 = 4
i k > 0.
Za miesiàc: Na 5 minut przed... WOS
WykazaliÊmy, ˝e iloraz ciàgu jest mniejszy
od 1 i wi´kszy od 0, wi´c ciàg jest malejàcy.
P =
P p =
36470792.051.png 36470792.062.png 36470792.073.png 36470792.084.png 36470792.001.png 36470792.002.png 36470792.003.png 36470792.004.png 36470792.005.png 36470792.006.png 36470792.007.png 36470792.008.png 36470792.009.png 36470792.010.png 36470792.011.png 36470792.012.png 36470792.013.png 36470792.014.png 36470792.015.png 36470792.016.png 36470792.017.png 36470792.018.png 36470792.019.png 36470792.020.png 36470792.021.png 36470792.022.png 36470792.023.png 36470792.024.png 36470792.025.png 36470792.026.png 36470792.027.png 36470792.028.png 36470792.029.png 36470792.030.png 36470792.031.png 36470792.032.png 36470792.033.png 36470792.034.png 36470792.035.png 36470792.036.png 36470792.037.png 36470792.038.png 36470792.039.png 36470792.040.png 36470792.041.png 36470792.042.png 36470792.043.png 36470792.044.png 36470792.045.png 36470792.046.png 36470792.047.png 36470792.048.png 36470792.049.png 36470792.050.png 36470792.052.png 36470792.053.png 36470792.054.png 36470792.055.png 36470792.056.png 36470792.057.png 36470792.058.png 36470792.059.png 36470792.060.png 36470792.061.png 36470792.063.png 36470792.064.png 36470792.065.png 36470792.066.png 36470792.067.png 36470792.068.png 36470792.069.png 36470792.070.png 36470792.071.png 36470792.072.png 36470792.074.png 36470792.075.png 36470792.076.png 36470792.077.png 36470792.078.png 36470792.079.png 36470792.080.png 36470792.081.png 36470792.082.png 36470792.083.png 36470792.085.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin