Nabór i selekcja do uprawiania sportu jako wieloletni proces.pdf

(408 KB) Pobierz
224366871 UNPDF
62
Problem naboru i selekcji kandydatów do uprawiania sportu na poziomie świa-
towym jest jednym z głównych zagadnień teorii i praktyki sportu.
Jan Kosendiak
Nabór i selekcja
do uprawiania sportu
jako wieloletni proces
Nabór i selekcja
– podstawowe pojęcia
Wyłonienie jednostek wybitnie
utalentowanych i skupienie się jedynie
na tych, którzy posiadają szanse na
rzeczywiste sukcesy, jest celem ra-
cjonalnego procesu szkolenia . Pojęcie
talentu sportowego związane jest z po-
siadaniem wybitnych zdolności do upra-
wiania danej dyscypliny sportu, a także,
co jest niemniej ważne, predyspozycji
do dalszego rozwoju w tym zakresie.
Bardzo szeroko pojęcie i deinicję talentu
sportowego omawia Pac-Pomarnacki
(4), a problem ten rozwinięto w dyskusji
opublikowanej w Sporcie Wyczynowym
(2008, nr 4-6) (5). Pojęcie „ zdolności
sportowych ” (lub inaczej – uzdolnień do
uprawiania sportu ) zawiera w sobie wie-
le różnych parametrów. Należą do nich:
bardzo dobry stan zdrowia, parametry
budowy ciała (w tym parametry docelo-
we), predyspozycje psychiczne, poziom
sprawności izycznej (rozumianej jako
stopień wykorzystania potencjału psy-
chofizycznego), uzdolnienia ruchowe,
czyli szybkość i trwałość opanowywania
ruchów oraz tworzenia nowych ruchów,
a wreszcie tempo rozwoju izycznego
(wiek biologiczny).
Pojęcia naboru i selekcji często są
łączone ze sobą, a tymczasem są to zu-
pełnie różne czynności. Nabór polega
na tworzeniu i powiększaniu grup tre-
ningowych, a selekcja jest działaniem
przeciwnym i polega na eliminowaniu
ze szkolenia osób nie rokujących szans
na sukcesy sportowe.
Zwraca na to uwagę Naglak (3),
podkreślając, że „ dobór jest czynnością
jednorazową ”. Autor ten wskazuje na
224366871.005.png
Nabór i selekcja do uprawiania sportu jako wieloletni proces
63
wady takiego podejścia, pisząc o „ ce-
chach wyjściowych ”, które mogą osią-
gać „ niski, średni lub wysoki poziom ”.
W efekcie, według Naglaka (3), skut-
kiem doboru jest powstanie 4 grup osób:
zdolnych , niezdolnych odrzuconych
od uprawiania sportu , zdolnych nie-
słusznie odrzuconych oraz zdolnych
niesłusznie zakwalifikowanych do
dalszego szkolenia . Kolejnym etapem
działania według Naglaka jest selekcja ,
od której zależy, czy wybrane oso-
by uzyskają w przyszłości najwyższe
wyniki. Przy czym selekcja ma być
w tym ujęciu procesem polegającym
na eliminacji .
Raczek (6), powołując się na Ważne-
go (10), pisze, ze dobór i selekcja, to po-
jęcia oznaczające system wszechstron-
nych przedsięwzięć zmierzających do
wybrania jednostek posiadających
optymalne warunki somatyczne, psy-
chiczne i motoryczne do uzyskania w
przyszłości wysokich wyników sporto-
wych w danej dyscyplinie czy konku-
rencji . Natomiast jedynie w odniesieniu
do pojęcia „ selekcja ” Raczek (6) pisze,
że: „ selekcja sportowa nie może być
jednorazową akcją, lecz winna stanowić
wieloetapowy system ”. Stwierdzenie
takie nie pada w odniesieniu do pojęcia
naboru ”. Autor omawia też kryteria
postępowania selekcyjnego .
Sozański (8) pisze, że: „ przez dobór
rozumiemy takie postępowanie, które
umożliwia wyłonienie osobników w
odpowiednim wieku, najbardziej utalen-
towanych oraz rokujących rozwój cech i
właściwości niezbędnych do osiągnięcia
w przyszłości wysokiego poziomu spor-
towego. Podejmując te działania należy
najpierw zainicjować szereg działań
promocyjno-organizacyjnych. Chodzi
o stworzenie klimatu zainteresowania
sportem poprzez system przedsięwzięć
pozwalających ukierunkować kandyda-
tów do sportu i określonych dyscyplin,
zgodnie z ich zainteresowaniami i pro-
gnostycznymi możliwościami ”. Natomiast
selekcja stanowi następną fazę i najle-
piej przystąpić do niej po obserwacji (np.
po roku) w trakcie szkolenia. Selekcja
jest procesem dynamicznym i kierowa-
nym, w którym zmierzamy do wyboru
posiadających optymalne warunki mor-
fologiczne, psychiczne i sprawnościowe
do osiągania w przyszłości wysokich
wyników sportowych ”. W innym miejscu
tenże Autor pisze (8), że „ selekcja spor-
towa, to zorganizowane postępowanie
mające na celu znalezienie utalentowa-
nej jednostki, zainteresowanej sportem
i w przyszłości osiągającej mistrzowskie
wyniki ”, niemniej jednak postępowanie
to dotyczy poszukiwań wśród osób, które
w wyniku naboru otrzymały wcześniej
szansę uprawiania sportu.
Znanych jest kilka rodzajów doboru,
z których najbardziej znane to: dobór
naturalny , dobór na podstawie intu-
icji , czy dobór kierowany . Selekcja
naturalna ( spontaniczna ) – to przyj-
mowanie osób zainteresowanych upra-
wianiem sportu z możliwością dobro-
wolnej rezygnacji ( zabawa w sport ).
Jedynym kryterium selekcyjnym jest
tu chęć sportowca do dalszego udziału
w procesie treningowym. Oczywiste
jest, że te chęci (motywacje) znacznie
maleją w sytuacji, kiedy trenujący zda
sobie sprawę z tego, że nie dorównuje
rówieśnikom, że jest pomijany w kom-
64
Jan Kosendiak
pletowaniu składu osobowego na dane
zawody sportowe, że nie uczestniczy w
wielu zgrupowaniach treningowych, czy
że nie proponuje mu się różnego rodzaju
korzyści materialnych za uzyskiwane
wyniki.
Selekcja naturalna związana jest z
tzw. „ teorią piramidy ”. Zakłada ona,
że im szerszy jest nabór (podstawa
piramidy), im więcej osób rozpoczyna
uprawianie danej dyscypliny sportu,
tym większe są szanse identyfikacji
wybitnych talentów sportowych w danej
populacji. Podobne cechy mają pozostałe
wymienione powyżej rodzaje doboru.
Różnica tkwi tylko w zasadach elimino-
wania (selekcji właśnie) osobników mało
perspektywicznych.
W doborze intuicyjnym największą
rolę odgrywa doświadczenie trenera,
który potrai wytypować w danej grupie
jednostki najbardziej utalentowane.
Selekcja kierowana, to ogranicze-
nie liczby osób do utalentowanych,
spełniających kryteria wyznaczone
w „modelu” (cechy wiodące) na po-
szczególnych etapach szkolenia . W tym
systemie liczba trenujących zmniejsza
się „skokowo”, ponieważ eliminacja na-
stępuje pod koniec kolejnego etapu pro-
cesu treningu, a kryterium selekcyjnym
są wyniki sportowe i wyniki różnego
rodzaju testów kontrolnych.
Niewątpliwie, w świetle danych
prezentowanych w polskiej literaturze
przedmiotu jedynie selekcja jest w spo-
sób jednoznaczny przedstawiana jako
wieloletni proces. Kwestią dyskusyjną
są tylko jej kryteria . Problem stanowi
ich różnorodność. Formułowane są więc
kryteria somatyczne, antropologiczne,
wydolnościowe, sprawnościowe i inne
(np. dotyczące uzdolnień ruchowych (9).
Pac-Pomarnacki (4) w miejsce pojęcia
naboru wprowadza pojecie „ identyfi-
kacja talentu ”. Z. Czajkowski wy-
powiadając się w dyskusji na forum
„Sportu Wyczynowego” (5) precyzuje,
że: „ identyikacja, to rozpoznanie talen-
tu, a selekcja, to (...) dopuszczenie kan-
dydata do uprawiania danego sportu w
sekcji sportowej czy w klubie. ” Chociaż
liczni dyskutanci (m.in. A. Dominiak ,
A. Królak , D. Sitkowski , Z. Czajkow-
ski , T. Baranowski ) stwierdzają, że
identyfikacja talentu jest wieloletnim
procesem, to jednak najczęściej koja-
rzą ją ze wstępnym etapem szkolenia.
A D. Sitkowski stwierdza wręcz, ze
tak pojmowana identyikacja staje się
w istocie tym samym, czym jest selekcja
sportowa (5).
Propozycja
wielostopniowego systemu
naboru i selekcji
do uprawiania sportu
Proponowany poniżej system różni
się od zaprezentowanych wyżej tym,
że nie tylko selekcja staje się procesem
i odbywa się w sposób ciągły. Zdaniem
Autora „ identyikacja talentu ” nie może
być czynnością jednorazową. Talent (nie
sportowy, ale do konkretnej dziedziny
sportu) można próbować zidentyiko-
wać wielokrotnie u danego osobnika
w procesie jego rozwoju. Dana osoba
może bowiem „talentu” nie ujawniać
jako 12-latek, a okazać się „talentem” w
wieku lat 18. Ale kryteria uznania go
za talent muszą być już inne . Poniższa
Nabór i selekcja do uprawiania sportu jako wieloletni proces
65
koncepcja nie neguje tego, co zaprezen-
towano powyżej jako dorobek teore-
tyczny i praktyczny polskich teoretyków
i trenerów, ale wskazuje na inne jeszcze
możliwości. Troską Autora nie jest bo-
wiem wyselekcjonowanie z zamkniętej
populacji osób o zidentyfikowanym
talencie, najbardziej predestynowanych
do uprawiania sportu. Przy czym sposób
selekcji może być bardziej lub mniej
naukowy. Samo współzawodnictwo w
pewnym stopniu rozwiązuje ten problem.
Autor prezentuje inne podejście. Pole-
ga ono na minimalizacji strat. Celem
jest, aby w systemie szkolenia spor-
towego była możliwość rozwinięcia
talentów sportowych bez względu na
czas ich zidentyikowania .
Proponuję, aby także nabór stał się
procesem , czyli był możliwy na każdym
etapie szkolenia sportowego . Założenia
takiego systemu przedstawiono na ryc. 1
(2). Zdaniem Autora podstawową wadą
stosowanych w praktyce systemów na-
boru i selekcji jest to, że nabór często
jest czynnością jednorazową. Często
zdarza się, że jednostki, które z róż-
nych względów nie zostaną w danym
momencie zakwaliikowane do szko-
lenia, tracą tę szansę bezpowrotnie .
A przecież dzieci (młodzież) rozwijają
się w różnym tempie. Zupełnie czymś
innym jest np. wiek biologiczny, a czymś
innym wiek kalendarzowy, różne jest też
tempo rozwoju psychoizycznego dzieci
itd. Najgorsze jest to, że często w róż-
nych, stosowanych w praktyce, modelach
naboru, kryteriami są: aktualny wynik
sportowy, aktualna sprawność izyczna,
aktualna budowa ciała czy aktualny po-
ziom rozwoju izycznego. Tworzy się
grupy treningowe jednolite wiekowo,
a cel jest tylko jeden – przygotowanie
tych młodych sportowców do rozgry-
wek młodzieżowych ( np. do Olimpia-
dy Młodzieży ) . Nikt nie jest w stanie
określić, jak wielu młodych ludzi, po-
siadających wybitny talent, nie może
uprawiać sportu, gdyż albo zbyt późno
dowiedzieli się o takiej możliwości
( zbyt późno talent został ujawniony ) ,
lub ich rozwój jest wolniejszy . Zbyt
wczesne zamykanie drogi do uprawiania
sportu jest najczęściej spowodowane
kultywowaniem nieaktualnych już teorii
o tzw. „ wczesnej specjalizacji ”. Raczek
Ryc. 1. Schemat wielostopnio-
wego systemu naboru i selekcji
– opracowanie autorskie.
224366871.006.png 224366871.007.png 224366871.008.png 224366871.001.png 224366871.002.png 224366871.003.png 224366871.004.png
 
66
Jan Kosendiak
(7) udowodnił, że nieprawdą jest, że w
wieku kilkunastu lat zamyka się droga
do opanowania w sposób mistrzowski
wielu czynności ruchowych. Dlatego
proponuję model, w którym nie tylko
selekcja, ale i nabór staje się procesem .
W poszczególnych etapach treningowych
stosuje się różne kryteria naboru.
Nabór podstawowy – powinien
przebiegać na zasadach dotychczas
przyjętych w danej dyscyplinie spor-
tu.
Nabór uzupełniający – powinien
nastąpić na początku etapu szkole-
nia podstawowego. Powinno się tu
kwaliikować jednostki, które cechuje
wolne tempo rozwoju osobniczego.
Oczywiście osoby te będą realizować
inne cele treningowe niż zawodnicy,
którzy rozpoczęli trening wcześniej.
Nabór uzupełniający II – w drugiej
części etapu szkolenia podstawowe-
go, dotyczy osób, które, na przykład,
zmieniają dyscyplinę sportu lub do-
piero teraz ujawniły swoje wysokie
możliwości sportowe.
Nabór na podstawie wyników spor-
towych – może nastąpić nawet na
końcu etapu szkolenia podstawowego
lub na początku etapu specjalistycz-
nego. Powinna istnieć możliwość
kwalifikacji nielicznych jednostek,
które dotąd nie trenowały, ale potraią
uzyskiwać wyniki sportowe na wy-
sokim poziomie (np. 19-latka, który
bez treningu uzyskał wynik 10,75 s
w biegu na 100 m, co jest wynikiem
na poziomie I klasy sportowej).
Zastosowanie takiego systemu zmini-
malizuje zjawisko nazywane powszech-
nie „ marnowaniem talentów sporto-
wych ”.
Także w procesie selekcji powinny
być stosowane w różnych etapach szko-
lenia różne kryteria selekcyjne :
Selekcja typu A : utrata zdrowia,
brak motywacji do uprawiania spor-
tu, jednoznacznie określony brak
możliwości rozwojowych, ujaw-
nienie talentu do innej dyscypliny
sportu (z jednoczesną propozycją jej
uprawiania).
Selekcja typu B : zatrzymanie roz-
woju osobniczego na poziomie nie
rokującym sukcesów w danej dyscy-
plinie sportu, zatrzymanie wyników
sportowych na niskim poziomie,
ujawnienie talentu do innej dyscypli-
ny sportu (z jednoczesną propozycją
jej uprawiania).
selekcja typu C – jedynym kryterium
jest wartość wyniku sportowego da-
nego sportowca.
System o podobnych cechach za-
projektowano i wdrożono w szkole
mistrzostwa sportowego ( sms ) w lek-
koatletyce we Wrocławiu (1). Mimo
wielu trudności system ten funkcjonuje,
a przykładem pozytywnym niech będzie
przebieg kariery sportowej M. Mar-
ciniszyna (olimpijczyk z Aten), który
„wszedł” do systemu szkolenia w sms
w wieku 18 lat.
Podsumowanie
W doborze jednostek do uprawia-
nia sportu powinno się wykorzystywać
kombinację dwóch czynników :
zainteresowań ( czy mu się chce ),
możliwości ( czy jest w stanie ).
Zgłoś jeśli naruszono regulamin