Nabór i selekcja do uprawiania sportu jako wieloletni proces.pdf
(
408 KB
)
Pobierz
224366871 UNPDF
62
Problem naboru i selekcji kandydatów do uprawiania sportu na poziomie świa-
towym jest jednym z głównych zagadnień teorii i praktyki sportu.
Jan Kosendiak
Nabór i selekcja
do uprawiania sportu
jako wieloletni proces
Nabór i selekcja
– podstawowe pojęcia
Wyłonienie jednostek wybitnie
utalentowanych i skupienie się jedynie
na tych, którzy posiadają szanse na
rzeczywiste sukcesy, jest celem ra-
cjonalnego procesu szkolenia
. Pojęcie
talentu sportowego
związane jest z po-
siadaniem wybitnych zdolności do upra-
wiania danej dyscypliny sportu, a także,
co jest niemniej ważne, predyspozycji
do dalszego rozwoju w tym zakresie.
Bardzo szeroko pojęcie i deinicję talentu
sportowego omawia
Pac-Pomarnacki
(4), a problem ten rozwinięto w dyskusji
opublikowanej w Sporcie Wyczynowym
(2008, nr 4-6) (5). Pojęcie „
zdolności
sportowych
” (lub inaczej –
uzdolnień do
uprawiania sportu
) zawiera w sobie wie-
le różnych parametrów. Należą do nich:
bardzo dobry stan zdrowia, parametry
budowy ciała (w tym parametry docelo-
we), predyspozycje psychiczne, poziom
sprawności izycznej (rozumianej jako
stopień wykorzystania potencjału psy-
chofizycznego), uzdolnienia ruchowe,
czyli szybkość i trwałość opanowywania
ruchów oraz tworzenia nowych ruchów,
a wreszcie tempo rozwoju izycznego
(wiek biologiczny).
Pojęcia naboru i selekcji często są
łączone ze sobą, a tymczasem są to zu-
pełnie różne czynności. Nabór polega
na tworzeniu i powiększaniu grup tre-
ningowych, a selekcja jest działaniem
przeciwnym i polega na eliminowaniu
ze szkolenia osób nie rokujących szans
na sukcesy sportowe.
Zwraca na to uwagę
Naglak
(3),
podkreślając, że „
dobór jest czynnością
jednorazową
”. Autor ten wskazuje na
Nabór i selekcja do uprawiania sportu jako wieloletni proces
63
wady takiego podejścia, pisząc o „
ce-
chach wyjściowych
”, które mogą osią-
gać „
niski, średni lub wysoki poziom
”.
W efekcie, według Naglaka (3), skut-
kiem doboru jest powstanie 4 grup osób:
zdolnych
,
niezdolnych odrzuconych
od uprawiania sportu
,
zdolnych nie-
słusznie odrzuconych
oraz
zdolnych
niesłusznie zakwalifikowanych do
dalszego szkolenia
. Kolejnym etapem
działania według Naglaka jest
selekcja
,
od której zależy, czy wybrane oso-
by uzyskają w przyszłości najwyższe
wyniki. Przy czym
selekcja ma być
w tym ujęciu procesem polegającym
na eliminacji
.
Raczek
(6), powołując się na
Ważne-
go
(10), pisze, ze dobór i selekcja, to po-
jęcia oznaczające
system wszechstron-
nych przedsięwzięć zmierzających do
wybrania jednostek posiadających
optymalne warunki somatyczne, psy-
chiczne i motoryczne do uzyskania w
przyszłości wysokich wyników sporto-
wych w danej dyscyplinie czy konku-
rencji
. Natomiast jedynie w odniesieniu
do pojęcia „
selekcja
” Raczek (6) pisze,
że: „
selekcja sportowa nie może być
jednorazową akcją, lecz winna stanowić
wieloetapowy system
”. Stwierdzenie
takie nie pada w odniesieniu do pojęcia
„
naboru
”. Autor omawia też
kryteria
postępowania selekcyjnego
.
Sozański
(8) pisze, że: „
przez dobór
rozumiemy takie postępowanie, które
umożliwia wyłonienie osobników w
odpowiednim wieku, najbardziej utalen-
towanych oraz rokujących rozwój cech i
właściwości niezbędnych do osiągnięcia
w przyszłości wysokiego poziomu spor-
towego. Podejmując te działania należy
najpierw zainicjować szereg działań
promocyjno-organizacyjnych. Chodzi
o stworzenie klimatu zainteresowania
sportem poprzez system przedsięwzięć
pozwalających ukierunkować kandyda-
tów do sportu i określonych dyscyplin,
zgodnie z ich zainteresowaniami i pro-
gnostycznymi możliwościami
”. Natomiast
„
selekcja
stanowi następną fazę i najle-
piej przystąpić do niej po obserwacji (np.
po roku) w trakcie szkolenia. Selekcja
jest procesem dynamicznym i kierowa-
nym, w którym zmierzamy do wyboru
posiadających optymalne warunki mor-
fologiczne, psychiczne i sprawnościowe
do osiągania w przyszłości wysokich
wyników sportowych
”. W innym miejscu
tenże Autor pisze (8), że „
selekcja spor-
towa, to zorganizowane postępowanie
mające na celu znalezienie utalentowa-
nej jednostki, zainteresowanej sportem
i w przyszłości osiągającej mistrzowskie
wyniki
”, niemniej jednak postępowanie
to dotyczy poszukiwań wśród osób, które
w wyniku
naboru
otrzymały wcześniej
szansę uprawiania sportu.
Znanych jest kilka rodzajów doboru,
z których najbardziej znane to:
dobór
naturalny
,
dobór na podstawie intu-
icji
, czy
dobór kierowany
.
Selekcja
naturalna
(
spontaniczna
) –
to przyj-
mowanie osób zainteresowanych upra-
wianiem sportu z możliwością dobro-
wolnej rezygnacji
(
zabawa w sport
).
Jedynym kryterium selekcyjnym jest
tu chęć sportowca do dalszego udziału
w procesie treningowym. Oczywiste
jest, że te chęci (motywacje) znacznie
maleją w sytuacji, kiedy trenujący zda
sobie sprawę z tego, że nie dorównuje
rówieśnikom, że jest pomijany w kom-
64
Jan Kosendiak
pletowaniu składu osobowego na dane
zawody sportowe, że nie uczestniczy w
wielu zgrupowaniach treningowych, czy
że nie proponuje mu się różnego rodzaju
korzyści materialnych za uzyskiwane
wyniki.
Selekcja naturalna związana jest z
tzw. „
teorią piramidy
”. Zakłada ona,
że im szerszy jest nabór (podstawa
piramidy), im więcej osób rozpoczyna
uprawianie danej dyscypliny sportu,
tym większe są szanse identyfikacji
wybitnych talentów sportowych w danej
populacji. Podobne cechy mają pozostałe
wymienione powyżej rodzaje doboru.
Różnica tkwi tylko w zasadach elimino-
wania (selekcji właśnie) osobników mało
perspektywicznych.
W
doborze intuicyjnym
największą
rolę odgrywa doświadczenie trenera,
który potrai wytypować w danej grupie
jednostki najbardziej utalentowane.
Selekcja kierowana, to ogranicze-
nie liczby osób do utalentowanych,
spełniających kryteria wyznaczone
w „modelu” (cechy wiodące) na po-
szczególnych etapach szkolenia
. W tym
systemie liczba trenujących zmniejsza
się „skokowo”, ponieważ eliminacja na-
stępuje pod koniec kolejnego etapu pro-
cesu treningu, a kryterium selekcyjnym
są wyniki sportowe i wyniki różnego
rodzaju testów kontrolnych.
Niewątpliwie, w świetle danych
prezentowanych w polskiej literaturze
przedmiotu
jedynie selekcja jest w spo-
sób jednoznaczny przedstawiana jako
wieloletni proces. Kwestią dyskusyjną
są tylko jej kryteria
. Problem stanowi
ich różnorodność. Formułowane są więc
kryteria somatyczne, antropologiczne,
wydolnościowe, sprawnościowe i inne
(np. dotyczące uzdolnień ruchowych (9).
Pac-Pomarnacki
(4) w miejsce pojęcia
naboru wprowadza pojecie „
identyfi-
kacja talentu
”.
Z. Czajkowski
wy-
powiadając się w dyskusji na forum
„Sportu Wyczynowego” (5) precyzuje,
że: „
identyikacja, to rozpoznanie talen-
tu, a selekcja, to
(...)
dopuszczenie kan-
dydata do uprawiania danego sportu w
sekcji sportowej czy w klubie.
” Chociaż
liczni dyskutanci (m.in.
A. Dominiak
,
A. Królak
,
D. Sitkowski
,
Z. Czajkow-
ski
,
T. Baranowski
) stwierdzają, że
identyfikacja talentu jest wieloletnim
procesem, to jednak najczęściej koja-
rzą ją ze wstępnym etapem szkolenia.
A
D. Sitkowski
stwierdza wręcz, ze
tak pojmowana identyikacja staje się
w istocie tym samym, czym jest selekcja
sportowa (5).
Propozycja
wielostopniowego systemu
naboru i selekcji
do uprawiania sportu
Proponowany poniżej system różni
się od zaprezentowanych wyżej tym,
że nie tylko selekcja staje się procesem
i odbywa się w sposób ciągły. Zdaniem
Autora „
identyikacja talentu
” nie może
być czynnością jednorazową.
Talent
(nie
sportowy, ale do konkretnej dziedziny
sportu)
można próbować zidentyiko-
wać wielokrotnie
u danego osobnika
w procesie jego rozwoju. Dana osoba
może bowiem „talentu” nie ujawniać
jako 12-latek, a okazać się „talentem” w
wieku lat 18. Ale
kryteria uznania go
za talent muszą być już inne
. Poniższa
Nabór i selekcja do uprawiania sportu jako wieloletni proces
65
koncepcja nie neguje tego, co zaprezen-
towano powyżej jako dorobek teore-
tyczny i praktyczny polskich teoretyków
i trenerów, ale wskazuje na inne jeszcze
możliwości. Troską Autora nie jest bo-
wiem wyselekcjonowanie z zamkniętej
populacji osób o zidentyfikowanym
talencie, najbardziej predestynowanych
do uprawiania sportu. Przy czym sposób
selekcji może być bardziej lub mniej
naukowy. Samo współzawodnictwo w
pewnym stopniu rozwiązuje ten problem.
Autor prezentuje inne podejście. Pole-
ga ono na minimalizacji strat. Celem
jest, aby w systemie szkolenia spor-
towego była możliwość rozwinięcia
talentów sportowych bez względu na
czas ich zidentyikowania
.
Proponuję, aby także
nabór
stał się
procesem
, czyli był możliwy
na każdym
etapie szkolenia sportowego
. Założenia
takiego systemu przedstawiono na ryc. 1
(2). Zdaniem Autora podstawową wadą
stosowanych w praktyce systemów na-
boru i selekcji jest to, że nabór często
jest czynnością jednorazową.
Często
zdarza się, że jednostki, które z róż-
nych względów nie zostaną w danym
momencie zakwaliikowane do szko-
lenia, tracą tę szansę bezpowrotnie
.
A przecież dzieci (młodzież) rozwijają
się w różnym tempie. Zupełnie czymś
innym jest np. wiek biologiczny, a czymś
innym wiek kalendarzowy, różne jest też
tempo rozwoju psychoizycznego dzieci
itd. Najgorsze jest to, że często w róż-
nych, stosowanych w praktyce, modelach
naboru, kryteriami są: aktualny wynik
sportowy, aktualna sprawność izyczna,
aktualna budowa ciała czy aktualny po-
ziom rozwoju izycznego.
Tworzy się
grupy treningowe jednolite wiekowo,
a cel jest tylko jeden – przygotowanie
tych młodych sportowców do rozgry-
wek młodzieżowych
(
np. do Olimpia-
dy Młodzieży
)
. Nikt nie jest w stanie
określić, jak wielu młodych ludzi, po-
siadających wybitny talent, nie może
uprawiać sportu, gdyż albo zbyt późno
dowiedzieli się o takiej możliwości
(
zbyt późno talent został ujawniony
)
,
lub ich rozwój jest wolniejszy
. Zbyt
wczesne zamykanie drogi do uprawiania
sportu jest najczęściej spowodowane
kultywowaniem nieaktualnych już teorii
o tzw. „
wczesnej specjalizacji
”.
Raczek
Ryc. 1. Schemat wielostopnio-
wego systemu naboru i selekcji
– opracowanie autorskie.
66
Jan Kosendiak
(7) udowodnił, że nieprawdą jest, że w
wieku kilkunastu lat zamyka się droga
do opanowania w sposób mistrzowski
wielu czynności ruchowych. Dlatego
proponuję model, w którym
nie tylko
selekcja, ale i nabór staje się procesem
.
W poszczególnych etapach treningowych
stosuje się różne kryteria naboru.
—
Nabór podstawowy
– powinien
przebiegać na zasadach dotychczas
przyjętych w danej dyscyplinie spor-
tu.
—
Nabór uzupełniający
– powinien
nastąpić na początku etapu szkole-
nia podstawowego. Powinno się tu
kwaliikować jednostki, które cechuje
wolne tempo rozwoju osobniczego.
Oczywiście osoby te będą realizować
inne cele treningowe niż zawodnicy,
którzy rozpoczęli trening wcześniej.
—
Nabór uzupełniający II
– w drugiej
części etapu szkolenia podstawowe-
go, dotyczy osób, które, na przykład,
zmieniają dyscyplinę sportu lub do-
piero teraz ujawniły swoje wysokie
możliwości sportowe.
—
Nabór na podstawie wyników spor-
towych
– może nastąpić nawet na
końcu etapu szkolenia podstawowego
lub na początku etapu specjalistycz-
nego. Powinna istnieć możliwość
kwalifikacji nielicznych jednostek,
które dotąd nie trenowały, ale potraią
uzyskiwać wyniki sportowe na wy-
sokim poziomie (np. 19-latka, który
bez treningu uzyskał wynik 10,75 s
w biegu na 100 m, co jest wynikiem
na poziomie I klasy sportowej).
Zastosowanie takiego systemu zmini-
malizuje zjawisko nazywane powszech-
nie „
marnowaniem talentów
sporto-
wych
”.
Także w procesie selekcji powinny
być stosowane w różnych etapach szko-
lenia
różne kryteria selekcyjne
:
—
Selekcja typu A
: utrata zdrowia,
brak motywacji do uprawiania spor-
tu, jednoznacznie określony brak
możliwości rozwojowych, ujaw-
nienie talentu do innej dyscypliny
sportu (z jednoczesną propozycją jej
uprawiania).
—
Selekcja typu B
: zatrzymanie roz-
woju osobniczego na poziomie nie
rokującym sukcesów w danej dyscy-
plinie sportu, zatrzymanie wyników
sportowych na niskim poziomie,
ujawnienie talentu do innej dyscypli-
ny sportu (z jednoczesną propozycją
jej uprawiania).
—
selekcja typu C
– jedynym kryterium
jest wartość wyniku sportowego da-
nego sportowca.
System o podobnych cechach za-
projektowano i wdrożono w
szkole
mistrzostwa sportowego
(
sms
)
w lek-
koatletyce we Wrocławiu
(1). Mimo
wielu trudności system ten funkcjonuje,
a przykładem pozytywnym niech będzie
przebieg kariery sportowej
M. Mar-
ciniszyna
(olimpijczyk z Aten), który
„wszedł” do systemu szkolenia w sms
w wieku 18 lat.
Podsumowanie
W doborze jednostek do uprawia-
nia sportu powinno się wykorzystywać
kombinację dwóch czynników
:
—
zainteresowań
(
czy mu się chce
),
—
możliwości
(
czy jest w stanie
).
Plik z chomika:
mrozek2002
Inne pliki z tego folderu:
Ćwiczenia na drabinkach koordynacyjnych.doc
(206 KB)
Schematy ćwiczeń piłkarskich.rar
(1209 KB)
Przygotowanie motoryczne piłkarzy do wysiłku startowego.pdf
(1182 KB)
Przejawy zdolności szybkościowych piłkarzy podczas meczu.pdf
(224 KB)
Projektowanie cykli treningowych w zespołowych grach sportowych.pdf
(361 KB)
Inne foldery tego chomika:
AO 5
AO2
AO3
bramkarz
coaching 10 - 14 plus tactic
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin