program UO2008stacjon.doc

(51 KB) Pobierz
SYLABUS

Prof. UO dr hab. Ryszard Gmoch

Uniwersytet Opolski

                           PROGRAM NAUCZANIA

                                                             Rok akademicki 2007/2008

1. Przedmiot : TEORETYCZNE PODSTAWY KSZTAŁCENIA

 

2. Kierunek (specjalność) :Pedagogika (resocjalizacyjna +gerontopedagogika,opiekuńczo – wychowawcza), Rok I ,semestr 2, studia stacjonarne

3. Wymiar godzin : wykłady   - 30 godz.

                        ćwiczenia – 30 godz.

4. Prowadzący : Dr hab. Ryszard Gmoch, prof. UO

5. Wymagania zaliczenia zajęć :, obecność na zajęciach          6.Forma zaliczenia przedmiotu - egzamin pisemny

7. Cele nauczania przedmiotu : Po zakończeniu zajęć student :

-          zdefiniuje przedmiot i zadania dydaktyki,

-          wymieni i wyjaśni podstawowe pojęcia dydaktyczne,

-          scharakteryzuje podstawowe metody, techniki i narzędzia badań dydaktycznych,

-          zastosuje metody badań naukowych do gromadzenia informacji

    o procesie nauczania – uczenia się,

-          scharakteryzuje cele kształcenia różnicując pojęcia celów ogólnych

-          i operacyjnych,

-          wyjaśni pojęcie taksonomii celów kształcenia,

-          scharakteryzuje zasady doboru i układu treści kształcenia

-          w programach nauczania,

-          przedstawi zasadnicze ogniwa procesu kształcenia i omówi znaczenie każdego z nich,

-          omówi formy organizacyjne kształcenia,

-          wymieni zasady kształcenia i wyjaśni istotę każdej z nich,

-          omówi metody kształcenia stosowane w procesie edukacyjnym,

-          omówi funkcje i klasyfikację środków dydaktycznych,

-          określi istotę i znaczenie procesu samokształcenia,

-          omówi formy i metody sprawdzania wiedzy uczących się,

-          opisze przyczyny niepowodzeń dydaktycznych i sposoby zapobiegania im,

-          scharakteryzuje kierunki zmian w procesie kształcenia i przedstawi wpływ tych zmian na jakość kształcenia.

- omówi kompetencje zawodowe nauczycieli.

8. Treść zajęć :

 

                     Tematyka wykładów ( 30 godz.)

 

     

L.p.

                   Tematyka wykładów

Liczba godz.

Uwagi

1

Zajęcia organizacyjne. Charakterystyka ogólna programu i przedmiotu nauczania. Organizacja i formy prowadzenia zajęć. Literatura. Omówienie poszczególnych zajęć.

1

 

2

. Charakterystyka reformy systemu edukacji w Polsce

3

 

3

Przedmiot i zadania dydaktyki kształcenia ogólnego. Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe. Podstawowe pojęcia dydaktyczne. Metody badań dydaktycznych.

2

 

4

Wartości i cele kształcenia ogólnego. Taksonomia celów kształcenia. Operacjonalizacja celów kształcenia

2

 

5

Treści kształcenia. Kryteria i teorie doboru treści kształcenia. Zastosowanie metody grafów i macierzy do oceny strukturyzacji treści kształcenia

2

 

6

Proces kształcenia – jego podstawy filozoficzne i psychologiczne. Ogniwa procesu kształcenia. Kształcenie wielostronne

2

 

7

Proces samokształcenia. Cele samokształcenia. Wdrażanie do samokształcenia. Samokształcenie w systemie edukacji

1

 

8

Zasady kształcenia. Pojęcie , geneza i klasyfikacja zasad kształcenia. Charakterystyka zasad kształcenia. Przegląd zasad kształcenia wybranych autorów. Realizacja zasad kształcenia w procesie dydaktycznym.

2

 

9

Metody kształcenia i ich klasyfikacja. Funkcje metod kształcenia. Kryteria doboru metod kształcenia. Metody aktywizujące (dyskusja okrągłego stołu, rozwiązywanie problemu dydaktycznego w małej grupie, burza mózgów, metoda przypadków, dyskusja wielokrotna i panelowa)

2

 

10.

Nauczanie programowane. Zasady i rodzaje nauczania programowanego (programy: liniowy, rozgałęziony, mieszany).

1

 

11.

Formy organizacyjne kształcenia. Lekcja jako podstawowa forma kształcenia. Typy lekcji i ich struktura. Rodzaje toków lekcji (tok lekcji podającej, problemowej, ćwiczeniowej i eksponującej). Formy organizacyjne pracy uczniów – praca jednostkowa, zbiorowa, grupowa. Zajęcia pozalekcyjne.

2

 

12.

Środki dydaktyczne w procesie kształcenia. Funkcje środków dydaktycznych i ich klasyfikacja. Zastosowanie programów komputerowych w procesie kształcenia

2

 

13

Planowanie i organizacja pracy dydaktycznej. Przygotowanie (rzeczowe i metodyczne) nauczyciela do lekcji. Konspekt (scenariusz) zajęć dydaktycznych

2

 

14.

Sprawdzanie i ocenianie wyników kształcenia. Formy i metody sprawdzania. Testy. Nowy system oceniania (ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne).

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin