Prof. UO dr hab. Ryszard Gmoch
Uniwersytet Opolski
PROGRAM NAUCZANIA
1. Przedmiot : TEORETYCZNE PODSTAWY KSZTAŁCENIA
2. Kierunek (specjalność) :Pedagogika (resocjalizacyjna +gerontopedagogika,opiekuńczo – wychowawcza), Rok I ,semestr 2, studia stacjonarne
3. Wymiar godzin : wykłady - 30 godz.
ćwiczenia – 30 godz.
4. Prowadzący : Dr hab. Ryszard Gmoch, prof. UO
5. Wymagania zaliczenia zajęć :, obecność na zajęciach 6.Forma zaliczenia przedmiotu - egzamin pisemny
7. Cele nauczania przedmiotu : Po zakończeniu zajęć student :
- zdefiniuje przedmiot i zadania dydaktyki,
- wymieni i wyjaśni podstawowe pojęcia dydaktyczne,
- scharakteryzuje podstawowe metody, techniki i narzędzia badań dydaktycznych,
- zastosuje metody badań naukowych do gromadzenia informacji
o procesie nauczania – uczenia się,
- scharakteryzuje cele kształcenia różnicując pojęcia celów ogólnych
- i operacyjnych,
- wyjaśni pojęcie taksonomii celów kształcenia,
- scharakteryzuje zasady doboru i układu treści kształcenia
- w programach nauczania,
- przedstawi zasadnicze ogniwa procesu kształcenia i omówi znaczenie każdego z nich,
- omówi formy organizacyjne kształcenia,
- wymieni zasady kształcenia i wyjaśni istotę każdej z nich,
- omówi metody kształcenia stosowane w procesie edukacyjnym,
- omówi funkcje i klasyfikację środków dydaktycznych,
- określi istotę i znaczenie procesu samokształcenia,
- omówi formy i metody sprawdzania wiedzy uczących się,
- opisze przyczyny niepowodzeń dydaktycznych i sposoby zapobiegania im,
- scharakteryzuje kierunki zmian w procesie kształcenia i przedstawi wpływ tych zmian na jakość kształcenia.
- omówi kompetencje zawodowe nauczycieli.
8. Treść zajęć :
L.p.
Tematyka wykładów
Liczba godz.
1
Zajęcia organizacyjne. Charakterystyka ogólna programu i przedmiotu nauczania. Organizacja i formy prowadzenia zajęć. Literatura. Omówienie poszczególnych zajęć.
2
. Charakterystyka reformy systemu edukacji w Polsce
3
Przedmiot i zadania dydaktyki kształcenia ogólnego. Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe. Podstawowe pojęcia dydaktyczne. Metody badań dydaktycznych.
4
Wartości i cele kształcenia ogólnego. Taksonomia celów kształcenia. Operacjonalizacja celów kształcenia
5
Treści kształcenia. Kryteria i teorie doboru treści kształcenia. Zastosowanie metody grafów i macierzy do oceny strukturyzacji treści kształcenia
6
Proces kształcenia – jego podstawy filozoficzne i psychologiczne. Ogniwa procesu kształcenia. Kształcenie wielostronne
7
Proces samokształcenia. Cele samokształcenia. Wdrażanie do samokształcenia. Samokształcenie w systemie edukacji
8
Zasady kształcenia. Pojęcie , geneza i klasyfikacja zasad kształcenia. Charakterystyka zasad kształcenia. Przegląd zasad kształcenia wybranych autorów. Realizacja zasad kształcenia w procesie dydaktycznym.
9
Metody kształcenia i ich klasyfikacja. Funkcje metod kształcenia. Kryteria doboru metod kształcenia. Metody aktywizujące (dyskusja okrągłego stołu, rozwiązywanie problemu dydaktycznego w małej grupie, burza mózgów, metoda przypadków, dyskusja wielokrotna i panelowa)
10.
Nauczanie programowane. Zasady i rodzaje nauczania programowanego (programy: liniowy, rozgałęziony, mieszany).
11.
Formy organizacyjne kształcenia. Lekcja jako podstawowa forma kształcenia. Typy lekcji i ich struktura. Rodzaje toków lekcji (tok lekcji podającej, problemowej, ćwiczeniowej i eksponującej). Formy organizacyjne pracy uczniów – praca jednostkowa, zbiorowa, grupowa. Zajęcia pozalekcyjne.
12.
Środki dydaktyczne w procesie kształcenia. Funkcje środków dydaktycznych i ich klasyfikacja. Zastosowanie programów komputerowych w procesie kształcenia
13
Planowanie i organizacja pracy dydaktycznej. Przygotowanie (rzeczowe i metodyczne) nauczyciela do lekcji. Konspekt (scenariusz) zajęć dydaktycznych
14.
Sprawdzanie i ocenianie wyników kształcenia. Formy i metody sprawdzania. Testy. Nowy system oceniania (ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne).
ASKA_Uni_Opole