Oto krótki (przykładowy) scenariusz (plan) przebiegu Pierwszego Dnia Wiosny: 1. Spotkanie uczniów z wychowawcami. 2. Spotkanie społeczności uczniowskiej z nauczycielami, pracownikami obsługi, zaproszonymi gośćmi, rodzicami ( możliwość obejrzenia wcześniej przygotowanej wystawy prac plastycznych wykonanych przez uczniów klas 0 – III na konkurs „Podobizna Wiosny”). 3. Uroczyste powitanie i podanie przebiegu dnia przez organizatorów. 4. Wybór jury oceniającego przebranie za Wiosnę. 5. Konkurs „Wiosenka” dla klas O – III polegający na przebraniu się przez chętne dzieci za Panią Wiosnę (dzieci prezentują swoje stroje np. przy utworze A. Vivaldiego „Wiosna”). 6. Wybór jury oceniającego umiejętności wokalne dzieci. 7. Konkurs „Piosenki turystycznej” dla klas O – III ( w konkursie bierze udział cały zespół klasowy; uczniowie przygotowywani są do prezentacji przez swoich wychowawców ). 8. Konkurs „Namaluj panią Wiosnę”. (Biorą w nim udział 3-osobowe zespoły z klas IV- VI np. gospodarz, zastępca, skarbnik oraz 3-osobowe zespoły nauczycieli i zaproszonych gości. Konkurs polega na namalowaniu na kartonie, bądź szarym papierze Pani Wiosny. Drużyny mają do dyspozycji farby, pędzle, kredki, mazaki i ok. 8 minut czasu. Organizator może wprowadzić utrudnienie: malująca osoba ma zasłonięte oczy, pozostali członkowie drużyny są podpowiadającymi.). 9. Konkurs „Piosenki turystycznej” dla klas IV – VI (w konkursie bierze udział cały zespół klasowy; uczniowie przygotowywani są przez nauczyciela muzyki pod względem wokalnym, zaś choreografię do piosenki tworzą sami.). 10. Wybór jury oceniającego prace plastyczne wykonane na konkurs „Podobizna Wiosny”. (np. plastyk, zaproszony rodzic, gospodarze klas IV – VI). 11. Przerwa 15–20-minut, w trakcie, której dzieci mogą spożyć posiłek, jury ocenić prace plastyczne, zaś organizatorzy przygotować się do ogłoszenia wyników konkursów i rozdania nagród). ZAJĘCIA NA SALI SPORTOWEJ: 12. Mecz piłki nożnej „Panowie – Chłopcy” 2 x 15 minut. (Grają 5-osobowe zespoły. Zespół „Panów” tworzą np. nauczyciel wf-u, konserwator szkoły, zaproszeni panowie. Zespół „Chłopców” tworzą uczniowie kl. VI, dla uczynienia meczu zabawniejszym, chłopcy grają w spódnicach.). 13. Mecz piłki nożnej „Panie – Dziewczęta” 2 x 15 minut. (Grają 5-osobowe zespoły. Zespół „Pań” tworzą nauczycielki, pracownice obsługi, zaproszone panie. Zespół „Dziewcząt” tworzą uczennice kl. VI, dla uczynienia meczu zabawniejszym, dziewczęta grają w krawatach, czapeczkach na głowach, z wymalowanymi na twarzach wąsikami i bródkami.). 14. Podsumowanie konkursów – wręczenie nagród i dyplomów laureatom (Proponuje się, by każde dziecko biorące udział w którymkolwiek z konkursów, otrzymało drobny upominek- lizak, murzynek, spinka do włosów, ołówek, kartonik mleka dla członków zespołów grających w piłkę nożną.). 15. Uroczysty pochód z Marzanną ulicami miejscowości. 16. Spalenie / utopienie Marzanny.
jaceks1