45[1]. REALIZM POETYCKI.doc

(31 KB) Pobierz

 

 

 

45. REALIZM POETYCKI

 

·         Realizm poetycki( zwany także czarnym realizmem) był nurtem filmowym w jakimś stopniu wywodzącym się z ówczesnej rzeczywistości społecznej. Nastroje lewicowe które ogarnęły Francje w latach 30. I dojście do władzy Frontu Ludowego były próbą obrony przed przybierającym na fali faszyzmie.

·         Styl wypracowali 2 najwybitniejsi przedstawiciele nurtu, czyli reżyser Marcel Carne
i scenarzysta Jacques Prevert. Szczególną rolę odegrał tutaj Prevert- poeta związany
z surrealistami, uprawiający tzw. poezję codzienności. Współprace zaczęli w 1936r.

Przełom we współpracy Panów nastąpił w 1938r., kiedy zrealizowali wspólnie „ Ludzi za mgłą”, a następnie „Hotel du Nord „; „ Brzask”. W „Ludziach za mgłą” i „ Brzasku” główną rolę zagrał Jean Gabin- „twarz” realizmu poetyckiego

·         Nurt też ten wytworzyli również inni reżyserzy- Jean Renoir, Julien Duvivier, Jean Gremillon

 

Charakterystyka:

·         Poetycki realizm- odniesienie również do poetyckiej stylizacji charakterów, pejzaży, tła dźwiękowego

·         Film stara się w sposób przekonywujący przekazać cechy rzeczywistości nazwane przez Baudelaire’ a  „ fantastycznymi realiami życia” 

·         Bohaterzy pochodzący z ludu- prosty, zwykły człowiek

·         Brak werystycznego opisu rzeczywistości

·         Losy prostych ludzi są obciążone fatum, złym losem

- zmagania bohatera są tragiczne ( „ zmagania proletariuszy”)

·         Klasyczna jedność czasu, miejsca i akcji

·         Nawiązywanie do tradycji romantycznych, kreowanie kina skupionego
na niespełnionych i powikłanych ludzkich losach, przepojone fatalizmem i atmosferą smutku. Realizm dotyczył w nim zewnętrzności i był właściwie pozorny.

·         Wprowadzenie na ekrany zwykłych ludzi, często proletariackiego pochodzenia
i codzienne realia, ale w gruncie rzeczy chodziło wyłącznie o uniwersalne przeżycia
i problemy.

·         Poetyckość rolą dominującą.

·         Postacie nacechowane symboliką, ale ich życiem rządziło zdążające
do dramatycznych rozwiązań przeznaczenie.

·         Temat często planowanej ucieczki ale nie zrealizowanej.

·         Często jest to kino eskapistyczne

·         Scenografia- inspirowana nurtem ulicznym, pesymistyczna tonacja, tak samo zdjęcia

·         Pejzaże przedmieść paryskich, biedne uliczki i obdrapane koszarowe domy były ulubionym tłem dla dramatów filmowych.

·         Sprawy proste i zwyczajne nabierały poetyckich walorów, a widz w ciemnej sali kinowej szukał nie tylko interesującej fabuły, ale i licznych wzruszeń.

·         Mężczyzna- przedmiot zainteresowania twórców

·         Bohaterzy często oceniają swoją sytuację życiową ( autoanaliza, monolog wewnętrzny)

·         Lata 30.- powstają od czasu do czasu filmy o Legii Cudzoziemskiej, 1933-1934 „Wielka gra” Feidera ( I film o Legii Cudzoziemskiej utrzymany w duchu realizmu poetyckiego) 

·         „ Ludzie za mgłą”; „ Hotel du Nord”; „ Brzask”-   „trylogia fantastyki społecznej” wg. Jerzego Płażewskiego

·         „ Brzask”- „stylistycznie najbardziej dostojny film realizmu poetyckiego”

·         Twórcy tego okresu byli zainteresowani analizą psychologiczną, życiem wewnętrznym działających postaci.

·         Fabuła służyła tylko za pretekst, by pokazać co tkwi „w środku” człowieka, by przekazać widzowi motywy i mechanizm działań bohaterów.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin